Shoda přísudku s podmětem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Advertisements

Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Slovesa, osoba, číslo, čas
Shoda přísudku s podmětem 1
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.02 Anotace: Prezentace obsahuje přehled mluvnických kategorií přídavných jmen. Zaměřuje se především na druhy a vzory. Vzdělávací.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Podstatná jména, pád, číslo, rod a vzor
Určování sloves a podstatných jmen (pád, číslo, rod a vzor)
Podstatná jména rodu ženského a středního
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Podstatná jména rodu středního
Podstatná jména rodu mužského
Shoda přísudku s podmětem
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Přídavná jména tvrdá, měkká, přivlastňovací
Podstatná jména rodu středního
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Věta jednoduchá- souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky s funkčními styly. V pracovním listu pak žák se pokusí rozdělit texty podle jednotlivých stylů. Vzdělávací oblast: Český.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.09 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování věty jednoduché. Obsahuje přehled základních a rozvíjejících větných.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Anotace:pravidla o shodě Autor: Mgr.Nina Pilná Jazyk: český Očekávaný výstup: žák si procvičí pravidla o shodě Speciální vzdělávací potřeby: ano Klíčová.
Souvětí a jeho stavba, spojovací výrazy
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_472_4TR_CJ Autor: Mgr. Iveta Grocholová.
SLOVA CIZÍHO PŮVODU jejich skloňování Slova přejatá
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Podstatná jména rodu ženského Anotace: Podtrhni v textu (příloha Word) podstatná jména rodu ženského. Kontrola správnosti. Vypiš do tabulky podstatná jména.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Slovesný vid Slovesný vid VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.03.
Shoda přísudku s podmětem – doplňování koncovek
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Shoda přísudku s podmětem
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
Podstatná jména rodu mužského
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_547_SHODA_PŘÍSUDKU_S_POD MĚTEM Téma: OPAKOVÁNÍ.
Vzdělávací oblast: Český jazyk – sloh Autor: Vlasta Lindovská
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Anotace: Zvedají kartičky i/í y/ý. Kontrola správnosti.
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Český jazyk Ročník :
Shoda přísudku s podmětem. Přísudek se shoduje s podmětem. Mluvnická shoda je důležitá pro pravopis, zvláště je-li přísudek v minulém čase, např. Včely.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_32_INOVACE_0306_základní VČ Téma: Základní skladební dvojice Číslo.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
92.1 Shoda přísudku s podmětem - několikanásobný podmět Slon, slonice a slůně se vydali k napajedlu.
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Shoda přísudku s podmětem
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Skloňování podstatných jmen
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
VY_32_INOVACE_ČJ.3.25 Anotace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 048
Žáci si zopakují problematiku shody přísudku s podmětem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Shoda přísudku s podmětem VY_32_INOVACE_Čj-G4.,5.20 Shoda přísudku s podmětem Anotace: Pravidlo – přehled. Práce s textem: urči ve větě podmět a doplň i/y v kolncovce příčestí minulého. Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český Očekávaný výstup: Vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné základní skladební dvojici označuje základ věty. Druh učebního materiálu: Prezentace Cílová skupina: Žák Stupeň a typ vzdělávání: První stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: Školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: Pátý ročník základní školy

Je-li podmět v množném čísle rodu středního, má příčestí minulé koncovku –a: Jablka dozrávala. Je-li podmět v množném čísle rodu ženského, má příčestí minulé koncovku –y: Dívky zpívaly. Podstatné jméno dítě je v jednotném čísle rodu středního (to dítě – vzor kuře), ale v množném čísle je tvar děti rodu ženského (ty děti – vzor kosti). Proto píšeme v koncovce příčestí –y: Děti si hrály. Také podstatná jména oko a ucho mají v množném čísle tvary rodu ženského (ty oči, ty uši) a v koncovce příčestí píšeme –y: Oči mi slzely. Uši mě zábly. Je-li podmět v množném čísle rodu mužského neživotného, má příčestí minulé koncovku –y: Stromy rozkvetly. Je-li podmět v množném čísle rodu mužského životného, má příčestí minulé koncovku –i: Psi štěkali.

Vyhledej v textu podmět – urči koncovku příčestí minulého: Na sluníčku se vyhříval_ zmije. Jeleni okusoval_ mladé výhonky na větvích břízy. Koťata si hrál_ s klubíčkem. Oči mě od kouře pálil_. Koně nemohl_ těžký vůz utáhnout. V železniční stanici stál_ nákladní vozy. Od hluku nám zaléhal_ uši. V houští se bělal_ kosti uhynulé srny. Na pískovišti si hrál_ malé děti. U některých domků stál_ sněhuláci. Rodiče na nás čekal_ před školou. Koníci na kolotoči byl_ už obsazeni dětmi. Dny se pomalu prodlužoval_ a noci se naopak krátil_. Děvčata hrál_ vybíjenou. Z hořící stodoly šlehal_ plameny a vyletoval_ jiskry. y i a y i y y y y i i i y y a y y

Použitá literatura: Český jazyk pro 5. ročník ZŠ, V. Styblík a kol Použitá literatura: Český jazyk pro 5. ročník ZŠ, V. Styblík a kol., SPN 1998