Proč se ceny stejného výrobku liší Prodej prostřednictvím internetu Akce obchodních řetězců Na co si dát pozor Zdroj: Petr Klínský a spol., Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, Praha, Národní ústav odborného vzdělání 2008
Místo prodeje – ve státech s nižší kupní silou jsou ceny nižší, stejně tak se mohou lišit na kraji města, v centru. Jiné jsou také ceny v prodejně, jiné při koupi na internetu Zákazníci – věrnostní slevy, množstevní slevy Období – vyšší cena v sezóně, nižší po sezóně Výprodejní akce – starší modely, výrobky z výstav
Značkové kalhoty v obchodě 1300,- Kč, Na internetu ty samé můžete koupit za 950,- Kč. V obchodě si ale kalhoty mohu vyzkoušet, prohlédnout se v zrcadle, zeptat se např. kamaráda zda mi sluší. Při koupi prostřednictvím internetu mi dodají kalhoty až domů. Při koupi přes internet u registrovaných prodejců je sice možné zboží vrátil, ale vše probíhá přes doručovatele, takže bych si musel na vysněné kalhoty nějaký čas počkat Aukro. Cz
Každý supermarket vydává zpravidla 1 x týdně reklamní leták který obsahuje přehled akcí. Akční nabídky mohou být dvojího druhu. Klasická sleva nebo nabízené zboží je doplněno dalším výrobkem, který dostávám zdarma (například k velkému balení pracího prášku dostanu zdarma ještě aviváž) Obchodní řetězce to však nedělají jen s cílem získat zákazníka, ale je výhodnější prodávat velké množství najednou, je nutné se zbavit hůře prodejného zboží ze skladů, nebo se blíží konec záruční doby
Musíme sledovat účtované ceny. Protože zboží je někdy vystaveno v akci se slevou, ale u pokladny účtováno bez ní (obchodníci se pak vymlouvají, že akční zboží už není na skladě, je vyprodané a toto je už nové s tím, že nestačili odstranit akční upoutávku) Akce jsou někdy prezentovány tak, že u výrobku je přeškrtnuta smyšlená vyšší cena a uvedena cena slevová. Tato „slevová“ cena může být vyšší, než za jakou se výrobek běžně prodává U rychleobrátkového zboží (potraviny) musíme sledovat minimální trvanlivost, vzhled a jakost