Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trendy finančních produktů ČLFA
Advertisements

Informace o současné podpoře kombinované dopravy v České republice
Strategie dopravy MD ČR
Strategie rozvoje letiště Leoše Janáčka Ostrava
Letiště Václava Havla Praha
Statutární město Ostrava Hlavní problémy v oblasti dopravy statutárního města Ostravy •Krácení finančních prostředků •Dokončování rozpracovaných.
obyvatel Město střední velikosti – srovnatelné s Lincem, Řeznem či Turku obyvatel v regionu 2 univerzity: přibližně studentů.
BMT Spedition s.r.o. Aeroflot Cargo Generální prodení agent
 1990 – Demetrios Lambrou  Každoroční rozšiřování nabídky destinací  Více nových i stálých klientů  Silnější katalogy.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Budoucnost letecké dopravy v Evropě Magda Gregorová, Eurocontrol STATFOR Praha, 16. června 2010.
Vedoucí projektu Ing. Eva Žurmanová Ing. Petra Skolilová
Provoz a ekonomika dopravy
REGIONÁLNÍ ANALÝZA DOPRAVA
Letecká doprava.
Integrovaný dopravní systém
Projekt TROLLEY Dobrý den.
Centrum sdílených služeb GTS Brno cerven 2014 Roman Tesař.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Ostrava | Projekt Energeticky nezávislý kraj analýza silných a slabých stránek.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Budoucnost Ústeckého kraje? budoucnost je vždy ovlivněna minulostí…
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_PLÁNOVÁNÍ.
Nakladatelství CzechTourism Organizace cestovního ruchu v ČR Plánované aktivity 2012 Fórum cestovního ruchu listopadu 2011 Pardubice.
Jiří Schwarz a prezident Liberálního institutu děkan Fakulty národohospodářské VŠE odborná konference Senát Parlamentu ČR Antimonopolní politika.
Jednoduchá cesta k optimálnímu rozložení investic
Konference Nová adresa pro Vaše podnikání Strategická průmyslová zóna Holešov Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínský kraj.
Název školy: Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 6 – 29 -DopravaAnotace Prezentace se zabývá světovou dopravou a jejími druhy Autor Mgr. Kamila Bočková JazykČeština Očekávaný.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Fakulta managementu a ekonomiky
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Dopravní síť České Republiky
Letecká doprava. + rychlost, úroveň, služby - cena?, střední a dlouhé vzdálenosti nahradila mezikontinentální lodní d. celý svět v dosahu 24 hodin.
Obsah Letiště Praha – Ruzyně Základní informace o ČSA
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
BOHEMIAKOMBI spol. s r.o. Opletalova Praha 1 Tel Fax Kombinovaná.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pauserová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Ing. Jan KLAS VÝSLEDKY A VÝVOJ ŘLP ČR, s.p – 2015 Generální ředitel 10. listopadu 2015 PRAHA 13. ročník jednání s leteckými dopravci.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Strategická průmyslová zóna Holešov. lokalita v srdci Evropy.
O čem to bude Úvod do informačního systému Ing. Radan Kasal
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Česká republika ZŠ Hejnice 2010 Doprava a spoje Mgr. Jan Kašpar.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Hodnotové hranice mezi voliči politických stran v ČR Prezentace z výzkumu podpořeného grantem č Grantové agentury Univerzity.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název:VY_32_INOVACE_05_03A_Doprava v ČR Téma:Zeměpis České republiky.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Analýza hospodářského výsledku
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Letiště václava havla praha
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
MOŽNOSTI ŘEŠENÍ NEDOSTATKU PARKOVACÍCH MÍST PRO NÁKL. AUTOMOBILY
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
Transkript prezentace:

Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR Poznámky k letecké dopravě v ČR Ladislav Bína, Fakulta dopravní ČVUT Diskusní fórum, Liberální institut, Praha, 6.10.2010

Hlavní organizační a provozní složky letecké dopravy v ČR Ministerstvo dopravy a organizační složky státu (Úřad pro civilní letectví, Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod) Řízení letového provozu Letecké společnosti Letiště Dále uvedené poznámky k letecké dopravě v ČR se budou týkat leteckých společností a letišť v ČR Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha 6.10.2010

České letecké společnosti České aerolinie a.s. společnost s velkou tradicí majoritní akcionář MF ČR (91,75%) k 31.12.2009: 5,46 mil. PAX, 4 172 zaměstnanců, 50 letadel nelétá dálkové linky vlastními letadly Travel Service, a.s. charterová letecká společnost provozující také pod značkou Smart Wings pravidelné nízkorozpočtové linky největší česká soukromá letecká společnost 2009: 2,7 mil. PAX, 24 letadel Ostatní letecké společnosti Silver Air s.r.o. Praha CZ – 5, LR Airlines, s.r.o. Ostrava CZ – 7, ABS Jets, a.s. Praha CZ – 8, Grossmann Jet Service, s.r.o. Praha CZ – 9, Central Charter Airlines, a.s. Ostrava CZ – 10 Silesia Air, s.r.o. Praha CZ – 51, DSA, a.s. Praha CZ – 52, Time Air, s.r.o. Praha CZ – 53 Aerotaxi, s.r.o. Praha CZ – 56, JOB Air – CCA, s.r.o. Ostrava CZ – 57, Air Prague, s.r.o. Praha CZ – 59 VAN AIR Europe, .a.s. Brno CZ – 61, Aero-taxi OKR, a.s. Liberec CZ – 63, CTR flight services, s.r.o. Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha 6.10.2010

Dílčí závěr k leteckým společnostem v ČR Existuje konkurence, nikoliv monopol v pravidelné i charterové letecké dopravě ČSA jsou v majoritním vlastnictví českého státu, vliv politických reprezentací Žádná společnost neprovozuje dálkové linky vlastními letadly, což je z řady důvodů nevýhoda i pro budoucnost samotných leteckých společností Dálkové linky nejsou v blízké budoucnosti nahraditelné, u evropských linek je zjevná rostoucí konkurence dynamicky se rozvíjející vysokorychlostní železniční sítě Vůči srovnatelným evropským zemím má ČR velkou perspektivu v letecké přepravě jak cestujících, tak leteckého zboží Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha 6.10.2010

připravuje se projekt společnosti Penta – letiště Vodochody Česká letiště Praha (majitel: ČR), Brno, Ostrava, Karlovy Vary (majitelé: kraje), Pardubice (majitel: město Pardubice) připravuje se projekt společnosti Penta – letiště Vodochody Majoritní postavení má letiště Praha Ve srovnání s Rakouskem a s dalšími evropskými zeměmi obdobné velikosti nalétává Prahu málo dálkových linek Praha: Delta  Atlanta, New York Korean  Soul/Incheon Vídeň Austrian  NYC JFK, Washington DC, Toronto, Tokyo, Bangkog Pokračování – srovnání českých letišť s ostatními srovnatelnými evropskými státy Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha 6.10.2010

Hlavní organizační a provozní složky letecké dopravy v ČR Ministerstvo dopravy Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha 6.10.2010

Závěr k problematice letišť Hlavní rysy rozvoje letišť v ČR: z hlediska ekonomiky je nejzajímavější oblastí pro letectví v ČR oblast Prahy a okolí – zde je největší potenciál pro výnosy z letectví, analytici v polovině roku 2010 odhadovali postupný růst výkonů civilní letecké dopravy mezi 3-4% po roce 2011. V dlouhodobých predikcích kolem roku 2030 EUROCONTROL očekává nárůst v Evropě o 80 %. V ČR je dokonce očekáván nárůst výkonů o 144%, dle predikce společnosti Cyrus by mělo být na lezišti Ruzyně v roce 2030 odbaveno 29,26 mil PAX/rok. V těchto souvislostech vyvstávají otázky typu: kde v území letiště Ruzyně hledat další disponibilní stavebné plochy k výstavbě doplňkových odbavovacích kapacit, operačních stání letadel apod.?, připravovaná „BIS-dráha“ na Letišti Praha Ruzyně přinese potenciál pro další rozvoj a navýšení provozu letiště, což znamená rovněž navýšení ekonomického potenciálu celého regionu letiště a dále bude zvýšena ekonomická efektivnost letiště, rozšíření Letiště Vodochody může do regionu přinést další rozvoj letecké přepravy, jedná se o investici soukromého investora, tj. bez vlivu na státní rozpočet; Letiště Vodochody s provozem středně velkých a menších dopravních letadel (maximálně kategorie C, jak je v projektu uvažováno) by mohlo sloužit jako doplnění Letiště Ruzyně; vzhledem k zaměření na tento typ letadel se nejedná o přímou konkurenci, regionální letiště obecně vždy přinášejí pozitiva jednotlivým regionům; letiště, která umožňují přepravu civilních osob a zboží do regionu přinášejí další příležitosti pro firmy a podnikatele; jedná se o podstatné zlepšení komfortu dopravy osob - možnost dopravy přímo z regionu, dále přítomnost funkčního letiště v oblasti může být rovněž klíčová pro dopravu některých speciálních polotovarů, surovin a dalších zboží pomocí letecké Cargo přepravy, Významně negativním rysem jsou postoje některých politiků. Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha 6.10.2010

Doc. Ing. Ladislav Bína, CSc. Fakulta dopravní ČVUT v Praze Děkuji za pozornost Doc. Ing. Ladislav Bína, CSc. Fakulta dopravní ČVUT v Praze TEL: +420 606 643 770 E-mail: bina@fd.cvut.cz Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha 6.10.2010