Slohové postupy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Postup interpretace NT
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika III
Název projektu: Moderní škola
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VYPRAVOVÁNÍ.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_362_Slohové postupy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
Funkční styly, slohové postupy a útvary
POPIS teorie.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
VYPRAVOVÁNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_08
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Funkční styly.
Funkční styly.
Funkční styly Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
STYL ÚŘEDNÍHO JEDNÁNÍ (JEDNACÍ, PRAKTICKY ODBORNÝ)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_319_Slohové útvary AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Písemná práce z CJL.
Slohové postupy.
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
TEORETICKÁ ČÁST VYPRAVOVÁNÍ. Vypravování – útvar slohového postupu vyprávěcího Využití  v umělecké literatuře – základ epických děl (povídek, románů,
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
O útvarech, žánrech a textech
Funkční styl odborný.
Písemná práce Základní informace.
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Slohové postupy

je způsob podání a zpracování tématu SLOHOVÝ POSTUP je způsob podání a zpracování tématu pojetí tématu řazení a rozvádění tematických složek výběr jazykových prostředků vytváří základní linii tematické i jazykové výstavby textu

INFORMAČNÍ SLOHOVÝ POSTUP podává fakta – co se kdy a kde stalo věcně, pravdivě a srozumitelně konstatuje určitá fakta, prosté podání informace texty jsou stručné, věcné, bez citového a expresivního zabarvení může mít i podobu pouhého výčtu uplatňuje se ve funkčním stylu prostěsdělovacím (zpráva, dopis, oznámení) administrativním (zápis schůze, žádost) publicistickém (prostá zpráva, reklama) - text nemá složitou stavbu, prostředky neutrální a hovorové

POPISNÝ SLOHOVÝ POSTUP (deskriptivní) - vypočítává vnější znaky a vlastnosti osob, zvířat, věcí, výtvorů, dějů a činností - uvádí části nějakého celku, jejich vlastnosti, zjišťuje, jak části spolu souvisejí, především místně a časově je subjektivní – autor je tím, kdo informace vybírá a uvádí soustředí se na detaily, logické části nebo na celek postupuje podle různých klíčů – směr, důležitost, zjevnost…

prostý popis - prostý výčet znaků dějový popis prostěsdělovací styl dějový popis - v uměleckém stylu a odborném stylu odborný popis – úplnost a přesnost spojení s postupem výkladovým – návod odborný styl líčení – silně subjektivní popis umělecký častý v uměleckém stylu publicistický popis

mnohdy se samostatně vyděluje charakteristika přímá charakteristika člověk, literární postava, prostředí (+ posudek) přímá charakteristika vystihuje vnitřní znaky výčtem vlastností nepřímá charakteristika uvádí příklady jednání či dějů, v nichž se vlastnosti projevují (životopis, dotazník, životopis, odborný popis, popisné části ve výkladu, popisy v reklamě, cestopis…) - třídí informace podle pevného řádu, slovesa nejčastěji ve 3.osobě indikativu prézenta, hojný výskyt substantiv, adjektiv a pronomin

VYPRÁVĚCÍ SLOHOVÝ POSTUP (narativní) podává průběh jedinečného děje je subjektivizovaný – příběh utváří a prožívá vypravěč děje se v linii od zápletky k vyvrcholení a rozuzlení základní řazení dějových složek je v časové a příčinné souvislosti (možnost retrospektivy, paralelnosti i dějových retardací odbočkami) sdělení musí být zajímavé, napínavé, barvité i názorné základní čas vyprávění je slovesný čas minulý

v beletrizujících publicistických žánrech – styl publicistický v jednodušší formě se užívá v běžné komunikaci a publicistice – styly prostěsdělovací a publicistický v beletrizujících publicistických žánrech – styl publicistický je základem epiky stylu uměleckého základním útvarem je vypravování nezaměňovat s POPISEM DĚJE !!! vypravování MUSÍ obsahovat ZÁPLETKU! děj se komplikuje, zaplétá – nemůže se dále rozvíjet očekávaným směrem dynamická slovesa a přítomnost přímé řeči

VÝKLADOVÝ SLOHOVÝ POSTUP (explicitní) vysvětlují se předměty nebo děje, tedy jejich příčiny, nesoustředí se tedy na vnější znaky, nýbrž na vnitřní vztahy logickou cestou se zdůvodňuje jejich podstata a vnitřní vztahy jejich složek lze vyvozovat logické závěry a podávat zdůvodněné hodnocení, naznačovat řešení mohou se srovnávat různé jevy

teoretický odborný styl – vědecký výklad výkladový postup v učební komunikaci populárně naučný výklad směrnice, předpisy, zákony a výklady k nim odborný referát, proslov, projev komentář, úvaha, analýza mezním útvarem je esej – smíšení stylu odborného a uměleckého, prostupuje i postup výkladový s úvahovým v anglosaské praxi je esej zamyšlení kratšího rozsahu na obecné téma (!!!) přehlednost stavby textu, termíny, složitá větná stavba, důsledkové a vysbětlovací poměry mezi souřadně spojenými větami, vedlejší věty příčinné, podmínkové a přípustkové

ÚVAHOVÝ SLOHOVÝ POSTUP vyjadřuje názory autora, zahrnuje do sebe zamyšlení, hodnocení, srovnání a vyvozování závěrů, může ale vyjadřovat i postoje a city autor vyjadřuje vlastní stanoviska od výkladu se odlišuje měrou subjektivity d diskuse, úvaha – odborný styl vědecká úvaha, recenze úvodník, komentář – publicistický styl projevy v uměleckém stylu obdobná stavba jako výklad, časté řečnické otázky, příznačné je užití sloves 1.os plurálu imperativu