Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Ing. Tomáš Kotyza
Advertisements

Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Vyhláška č. 205/2009 Sb., o zjišťování emisí ze stacionárních zdrojů a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší.
Integrovaný registr znečišťování Ohlašovací povinnosti za rok 2008 Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního.
NAŘÍZENÍ VLÁDY 351/2002, kterým se stanoví emisní stropy pro některé látky znečišťující ovzduší a způsob přípravy a provádění emisních inventur a projekcí.
Seminář IRZ a legislativa v ochraně ovzduší, , Praha Nařízení vlády č. 112/2004 Sb. a jeho novela Kurt Dědič, odbor ochrany ovzduší MŽP.
ZDROJE TEPLA - KOTELNY PŘEDNÁŠKA Č. 11.
MŽP odbor ochrany ovzduší
Ochrana Ovzduší Přednáška 3
§ Nařízení vlády č. 350/2002 Sb.. kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Integrovaný operační program (IOP) INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚST v IOP Kritéria dle Nařízení komise (ES)1828/2006 čl.47 Hana Pejpalová Tel:
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Souhrnná provozní evidence Pavel Machálek ČHMÚ odd
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
CÍLE A HLAVNÍ ZMĚNY V NÁVRHU NOVÉHO ZÁKONA O OCHRANĚ OVZDUŠÍ SENÁT Parlamentu České republiky Výbor pro územní rozvoj, veřejnou zprávu a životní prostředí.
Souhrnná provozní evidence a poplatková agenda
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Vyhláška č. 355/2002 Sb. a její novela
Fakulta životního prostředí ČZU v Praze
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Cement, váprno, ekologie, , Lísek u Bystřice nad Pernštějnem Požadavky na paliva z hlediska ochrany ovzduší pohled do nejbližší budoucnosti Kurt.
Spalovací zdroje a paliva
o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů
Integrovaný registr znečišťování Změny právních předpisů
Nová struktura souhrnné provozní evidence, formuláře pro sběr dat za rok 2008 a technické prostředky Ing. Pavel Machálek ČHMÚ
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Spalovací zdroje a paliva - změny v legislativě Seminář KONEKO, Praha Spalovací zdroje a paliva - změny v legislativě Kurt Dědič odbor.
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
1 Přechodná období ČR po vstupu do EU VŠFS – kombinované studium Veřejná správa
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ
Vývoj kvality ovzduší v České republice
OCHRANA OVZDUŠÍ Ovzduší je pro člověka jednou z nejdůležitějších složek životního prostředí, bez které se nemůže obejít. Vdechovaný vzduch a vše, co obsahuje,
Ochrana ovzduší Zákon č. 86/2002 Sb. o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší) Předmětem je ochrana vnějšího ovzduší.
Je Spalovna nebezpečných odpadů v Plzni s. r. o
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Seminář Zkušenosti z prvního roku aplikace zákona o integrované prevenci v energetice a průmyslu Vazby zákona č. 86/2002 Sb. na zákon č. 76/2002 Sb.
EKONOMICKÉ NÁSTROJE V NOVÉM ZÁKONĚ O OCHRANĚ OVZDUŠÍ Seminář v Senátu PČR „Návrh nového zákona o ochraně ovzduší“ 16. února 2010 Odbor ochrany ovzduší.
OCHRANA OVZDUŠÍ Filip Dienstbier, 2006.
Legislativa v ochraně ovzduší Směrnice o průmyslových emisích
Právní úprava ochrany ovzduší a ozonové vrstvy země
Vliv topného režimu na emise krbových kamen spalujících dřevo
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Žilová, Stoklasová, Pavlíková 3.O
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Právní režim ochrany vody a ovzduší
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
LEGISLATIVNÍ OPATŘENÍ CHRÁNÍCÍ ZDRAVÍ ČLOVĚKA PŘED NEPŘÍZNIVÝMI VLIVY STAVEB Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Právní režim nakládání s odpady
Právní režim ochrany vody a ovzduší
Základní povinnosti v ochraně ovzduší – Legislativní přehled Ing. Zbyněk Krayzel
Setkání se starosty obcí a městysů ORP Telč 6. června 2016 Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší -vybrané informace.
Zákon č.86/2002 Sb., o ochraně ovzduší Ústí nad Labem 10/2008 Ing. Jaromír Vachta.
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Zákon č. 76/2002 Sb. ze dne 5. února 2002 o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů.
Nový zákon o ochraně ovzduší
BAT - BREF Jejich rozsah
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Velká spalovací zařízení Průběh fóra podle čl
Vztah mezi směrnicí o IPPC a jinými směrnicemi EU
Základní povinnosti v ochraně ovzduší – Legislativní přehled
EMISNÍ INVENTURA TĚŽKÝCH KOVŮ
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Transkript prezentace:

Nařízení vlády č. 352/2002 Sb., kterým se stanoví emisní limity a další podmínky provozování spalovacích stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší RNDr. Barbora Cimbálníková MŽP odbor ochrany ovzduší email: barbora_cimbalnikova@env.cz telefon: 267122859

Kategorizace stacionárních spalovacích zdrojů podle zákona č Kategorizace stacionárních spalovacích zdrojů podle zákona č. 86/2002 Sb. o ochraně ovzduší Zvláště velké spalovací zdroje příl. č. 1 k zákonu č. 76/2002: Energetika - Spalovací zařízení o jmenovitém tepelném příkonu větším než 50 MW Velké spalovací zdroje (výkon vyšší než 5 - 50 MW) Střední spalovací zdroje (výkon od 0,2 – 5 MW včetně) Malé spalovací zdroje (výkon nižší než 0,2 MW)

SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY č. 2001/80/ES ze dne 23 SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY č. 2001/80/ES ze dne 23. října 2001 o omezení emisí některých znečišťujících látek do ovzduší z velkých spalovacích zařízení

Základní pojmy § 2 nařízení č. 352/2002 Sb. § 54 zákona č. 86/2002 Sb. - stacionární zdroj znečišťování ovzduší - zařízení nebo soubor zařízení spalovacích technologických procesů, ve kterém se oxidují paliva za účelem využití uvolněného tepla. Ke zdrojům náleží i spalovací motory a plynové turbíny, které nejsou součástí mobilních zdrojů znečišťování ovzduší podle § 4 odst. 2 zákona zařízení jakékoliv z hlediska účelu dále nedělitelné technické zařízení, v němž se oxiduje palivo za účelem výroby tepla - stávající zvláště velký zdroj (stavební povolení do 1. 7. 1987) - nový zvláště velký zdroj (stavební povolení od 1.7 1987 – 31. 12. 2002) - budoucí nový zvláště velký zdroj (stavební povolení po 1.1.2003 nebo uveden do provozu po 27. 11. 2003)

Základní pojmy § 2 nařízení č. 352/2002 Sb Základní pojmy § 2 nařízení č. 352/2002 Sb. palivo - tuhý, kapalný nebo plynný hořlavý materiál určený ke spalování ve zdrojích znečišťování za účelem získání jeho energetického obsahu splňující požadavky zvláštního právního předpisu* * Vyhláška č. 357/2002 Sb., kterou se stanoví požadavky na kvalitu paliv z hlediska ochrany ovzduší. biomasa - rostlinný materiál, který lze použít jako palivo pro účely využití jeho energetického obsahu, pokud pochází ze zemědělství, lesnictví, nebo z potravinářského průmyslu, z výroby surové buničiny a z výroby papíru z buničiny, ze zpracování korku, ze zpracování dřeva s výjimkou dřevního odpadu, který obsahuje halogenované organické sloučeniny nebo těžké kovy v důsledku ošetření látkami na ochranu dřeva nebo nátěrovými hmotami, a dřevní odpad pocházející ze stavebnictví

§ 3 Emisní limity specifické emisní limity (příl. č § 3 Emisní limity specifické emisní limity (příl. č. 1) NOx, SO2,TZL (příl. č. 2) CO

Dvě varianty možnosti redukce emisí SO2 u stávajících zvláště velkých zdrojů od roku 2008 podle směrnice 2001/80/ES Emisní limity Národní program snižování emisí stávajících zvláště velkých spalovacích zdrojů

Problémy diskutované se zástupci provozovatelů zdrojů Spalování domácích tuhých paliv Zvýšení obsahu síry v palivu od roku 2008 Nedostatečná účinnost odsiřovacích zařízení Sčítání příkonů jednotlivých zařízení pro výpočet emisního limitu Životnost zařízení Emisní limity pro NOx po roce 2016 (200 mg /m3) Otázka vlastnictví Plnění veřejného zájmu Ekonomické důvody

Harmonogram implementace článku 4 směrnice 2001/80/ES 27. 11. 2003 Členské státy oznámí národní program snižování emisí Komisi 27. 5. 2004 Nejpozději do tohoto data Komise vyhodnotí, zda národní program snižování emisí vyhovuje požadavkům článku 4 odst. 6 směrnice 1. 1. 2008 Začátek období pro plnění cílů národního programu snižování emisí pro SO2 od roku 2008 do roku 2015 včetně 1. 1. 2016 Začátek období pro plnění cílů národního programu snižování emisí pro NOx od roku 2016 1.1. 2018 Při spalování tuhých paliv s obsahem prchavé hořlaviny menším než 10 % platí až do 1. 1. 2018 emisní limit pro NOx 1200 mg/m3 týká se tuhých, kapalných a plynných paliv u nových zdrojů

Plán snížení emisí u stávajících zvláště velkých zdrojů § 54 odst. 7 zákona o ochraně ovzduší č. 86/2002 Sb. § 7 nařízení vlády č. 352/2002 Sb. příloha č. 8 352/2002 Sb. připravováno: Nařízení vlády, kterým se stanoví Integrovaný národní program snižování emisí oxidu siřičitého, oxidů dusíku, těkavých organických látek a amoniaku na území České republiky.

§ 5 Rozsah sledovaných znečišťujících látek a)      tuhé znečišťující látky: oxid siřičitý, oxidy dusíku (vyjádřené jako oxid dusičitý, oxid uhelnatý) b)       plynné anorganické sloučeniny chloru vyjádřené jako chlorovodík, plynné anorganické sloučeniny fluoru vyjádřené jako fluorovodík c)       další znečišťující látky podle zvláštního právního předpisu* *Vyhláška č. MŽP č. 356/2002 Sb., kterou se stanoví seznam znečišťujících látek, obecné emisní limity způsob předávání zpráv a informací, zjišťování množství vypouštěných znečišťujících látek, tmavosti kouře, přípustné míry obtěžování zápachem a intenzity pachů, podmínky autorizace osob, požadavky na vedení provozní evidence zdrojů znečišťování ovzduší a podmínky jejich uplatňování.

Zjišťování znečišťujících látek (§ 6, §14) U zdrojů o jmenovitém tepelném výkonu 150 MW a vyšším se zjišťují emise znečišťujících látek podle § 5 písm. a) kontinuálním měřením. U zdrojů o jmenovitém tepelném příkonu 100 MW a vyšším uvedených do provozu od 27. listopadu 2003, se zjišťují emise látek podle § 5 písm. a) kontinuálním měřením.   U zdrojů o jmenovitém tepelném příkonu 100 MW a vyšším, se od 1. ledna 2005 zjišťují emise látek podle § 5 písm. a) kontinuálním měřením.

§ 13 Ochrana zdraví a životního prostředí Odpadní plyny se vypouštějí do ovzduší, je-li to technicky možné, řízeným způsobem komínem, jehož výška se vypočítá postupem podle zvláštního právního předpisu* tak, aby bylo chráněno lidské zdraví a životní prostředí. *Nařízení vlády č. 350/2002 Sb., kterým se stanoví imisní limity a podmínky a způsob sledování, posuzování, hodnocení a řízení kvality ovzduší    

§ 4 Zvýšení tepelného příkonu Při rozšíření zdroje o nejméně 50 MW tepelného příkonu, nebo jestliže provozovatel zdroje plánuje změnu provozu, která by podle zjištění inspekce mohla mít významně nepříznivé účinky na zdraví lidí nebo na životní prostředí, orgán kraje stanoví v podmínkách podle § 17 odst. 8 zákona emisní limit pro novou nebo změněnou část podle jmenovitého tepelného příkonu celého zdroje v souladu s termíny a požadavky ustanovení § 54 odst. 6, 7 nebo 8 zákona.

Výjimky § 2 Pokud provozovatel stávajícího zvláště velkého zdroje poskytne příslušnému orgánu ochrany ovzduší do 30. července 2004 prohlášení, že v období od 1. ledna 2008 do 31. prosince 2015 nebude tento zdroj provozovat déle než 20 000 hodin, a pokud zdroj není součástí Národního programu snížení emisí ze stávajících zvláště velkých zdrojů, nebude u tohoto zdroje vyžadováno dodržování emisních limitů uvedených v příloze č. 1 k nařízení . § 13 Zařízení, která jsou provozována pouze v situaci krajní nouze nebo po dobu v úhrnu nepřekračující 700 hodin v kalendářním roce a jsou pro taková použití předem označena a evidována inspekcí, nemusejí být kontinuálním měřením vybavena.

Výjimky § 14 Pro stávající zvláště velké zdroje, jejichž jmenovitý tepelný příkon je 400 MW a vyšší a které nejsou v provozu více než 2000 hodin ročně (klouzavý průměr za 5 let), se uplatňuje emisní limit pro emise oxidu siřičitého 800 mg.m-3 do 31. prosince 2015. Od 1. ledna 2016 budou zařízení s emisním limitem oxidu siřičitého 800 mg.m-3 provozována nejvýše 1500 hodin ročně.