Helena Bouzková Národní lékařská knihovna ÚISK FF UK (DS) Praha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IVIG 2008 Výsledky průzkumu informačního vzdělávání na VŠ v ČR v roce 2008 Zpracovala: Hana Landová, UK v Praze, ÚISK Prezentuje: Lenka Bělohoubková, VŠE.
Advertisements

Národní soustava povolání
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Knihovnické profese v NSP a NSK
Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
ECVET v Programu celoživotního učení
Obce sobě Podpora meziobecní spolupráce Projekt Svazu měst a obcí ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Setkání účastníků neformální konsorcia Setkání účastníků neformálního konsorcia Praha Brno
BA-CPVŠK 2007 Univerzity, žebříčky hodnocení, role jejich knihoven Marta Machytková
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Výsledky Analýzy mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR 2003 – 2004 Zlata Houšková Pardubice listopad 2005.
Zapojení Pedagogické fakulty MU do činnosti Evropské agentury pro podporu speciálního vzdělávání Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Zkušenosti ze studijního pobytu v univerzitní knihovně University College of Borås Bibliotheca Academica – CPVŠK Plzeň, 5. listopadu 2008 Lucie Vyčítalová.
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému Knihovnické profese v NSP Havlíčkův Brod, Zlata Houšková.
Projekt Infogram aneb P.I.V.O. žije. Eva Svobodová, IVIG 2008, Česká zemědělská univerzita v Praze Praha,
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/ Mgr. Ilona Štorová AIVD ČR, o. s.
OD FAKULTNÍCH KNIHOVEN KE KNIHOVNĚ CENTRÁLNÍ Dana Lošťáková Knihovna UP Olomouc.
OECD a finanční vzdělávání Stálá mise České republiky při OECD v Paříži Prof. Ing. Karel Dyba, CSc., velvyslanec Třetí mezinárodní konference k finanční.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
„Zvýšení adaptability zaměstnanců působících v sekci kultura“ registrační číslo projektu: CZ.1.04/1.1.06/ Ing. Radka Soukupová seminář MK
Možnosti celoživotního vzdělávání pro knihovníky
Důsledky zákona o svobodném přístupu k informacím pro veřejné knihovny Bakalářská práce FF MU V Brně, Ústav české literatury a knihovnictví, kabinet knihovnictví,
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Knihovnické profese v NSP
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Legislativa a ICT STRUČNÝ PŘEHLED PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ neboli právní východiska pro ICTK.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Šíření povědomí o Evropské strategii zaměstnanosti Národní vzdělávací fond PhDr. Miroslava Kopicová.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Distanční vzdělávání v ČR, současnost a budoucnost II. národní konference Jindřichův Hradec
Evropský průvodce kompetencemi v oblasti knihovnických a informačních služeb – minulost, přítomnost, budoucnost? Miloslava Faitová Univerzitní knihovna.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
IVIG 2005, Systém informačního vzdělávání na UNC-CH Hana Landová ÚISK FF UK & SIC ČZU v Praze.
Informační kulturní portál
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Projekt MedGate – integrace informačních zdrojů pro výzkum a vývoj v medicíně Eva Lesenková, Helena Bouzková, Jarmila Potomková, Eva Chárová MEDSOFT 2004,
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Aktuální problémy vysokoškolských knihoven 21.předsednictvo RVŠ – Pracovní komise pro VŠ knihovny PhDr.Miloslava Faitová ZČU v Plzni.
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Perspektivy lékařských knihovníků v knihovnicko-informačních.
1 Činnost komise IVIG v roce 2006 CPVŠK 2006, Olomouc,
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
ELearning na počátku nového tisíciletí a pět let poté Miloslava Černá Petra Poulová.
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
Klinická hodnocení a farmakologie pro 3.tisíciletí – multimodální edukační platforma CZ.1.07/2.4.00/
CV FHS Fakultní setkání, Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
Činnost komise IVIG v roce 2005 CPVŠK 2005, Praha,
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Volba povolání-ISTP 8.ročník VY_32_INOVACE_04.2/11
Kompetence kariérových poradců ke kariérovému vzdělávání
Transkript prezentace:

Helena Bouzková Národní lékařská knihovna ÚISK FF UK (DS) Praha Profesní vzdělávání knihovníků a informačních pracovníků ve zdravotnictví Helena Bouzková Národní lékařská knihovna ÚISK FF UK (DS) Praha 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Obsah Zdravotnické knihovny, VKISZ Potřeba vzdělávání (pre- a postgraduální, celoživotní) Kvalifikace KIP, knihovnické školství Koncepce rozvoje knihoven ČR, standard VKIS, národní soustava povolání Kompetence KIP ve zdravotnictví CŽV – asociace, spolky- CertiDoc, EAHIL, MLA… Závěr 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Potřeba vzdělávání Odborné povolání knihovníka i informačního pracovníka vyžaduje technicky, vědomostní ale i fyzicky zdatné pracovníky, kteří jsou schopni pružně reagovat na změny, které nás obklopují. „V důsledku proměn společnosti, prosazujících se tendencí ve vzdělávání a přeměnou tradičního prostředí knihovny na elektronické se mění postavení a role knihovníka.“ Vzdělávání probíhá ve školách i mimo školu, např. v zaměstnání nebo doma. Významnou úlohu při mimoškolním profesním celoživotním vzdělávaní mají profesní organizace. „K-I vzdělání by mělo být zásadně vysokoškolské a mělo by být široce pojaté, aby tak byla zajištěna dostatečná mobilita absolventů. ..V případě specializovaných IP je nutno klást důraz na vypěstování jejich schopnosti proniknout k podstatě jednotlivých oborů v nichž budou vykonávat informační činnost.“ CEJPEK, Jiří. Informace, komunikace a myšlení. Praha : Karolinum, 2005. S. 202. 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Počátky knihovnického vzdělávání Zkušenosti Německo, VB, USA -19.století V Československu: první Jednoletá Státní knihovnická škola - Z.V.Tobolka – 1920 Pro Vědecké a odborné knihovny- akademická půda -od roku 1927 byly při Filozofické fakultě Univerzity Karlovy provozovány 2-4 semestrální knihovnické kurzy, inicioval Z.V.Tobolka, poté se stal ředitelem školy. Po roce 1948 – PedF UK, poté FF UK Dnes VŠ vzdělávání: Univerzita Karlova Praha, Masarykova univerzita Brno, Slezská univerzita Opava 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Úroveň kvalifikace knihovníků a informačních pracovníků 1. Bez odborné kvalifikace 2. Absolventi akreditovaných rekvalifikačních knihovnických kurzů - Certificate 3. Absolventi gymnázií - Grammar School 4. Absolventi středních odborných škol (High School) 5. Absolventi středních knihovnických škol (High School and College for Vocational Studies in Information and Library Sciences) 6. Absolventi vyšších odborných škol (Higher Proffesional School) – Diploma 7. Absolventi univerzitního knihovnického studia 8. Absolventi vysokých škol nezaměřených na předmět knihovnických a informačních služeb 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Národní soustava povolání http://katalog. nsp Národní soustava povolání http://katalog.nsp.cz/ monitoruje a eviduje poždavky na výkon jednotlivých povolání na trhu práce (katalog). Společně s Národní soustavou kvalifikací přinese důležité informace o kvalifikačních požadavcích, které se následně promítnou do všech úrovní vzdělávání. Povolání: Knihovník Samostatný knihovník Knihovník specialista Typové pozice: akvizitér, katalogizátor, pracovník správy fondu, pracovník v přímých službách, referenční pracovník, správce digitální knihovny, metodik 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Knihovník specialista Knihovník specialista je vysoce kvalifikovaný pracovník, který zajišťuje komplexní knihovnicko-bibliografické,referenční a informační služby uživatelům v knihovnách s celostátní působností, zpracovává celostátní koncepce, plány a programy v předmětné oblasti. Pracovní činnosti: Komplexní knihovnicko-bibliografické, referenční a informační služby uživatelům v knihovnách s celostátní působností. Tvorba speciálních bibliografických a faktografických databází. Metodická, konzultační a poradenská činnost v knihovně s celostátní působností. Tvorba koncepce zavádění specializovaných knihovnických systémů. Zpracovávání celostátních koncepcí, plánů a programů tvorby knihovních a informačních zdrojů. Vytváření národních a mezinárodních standardů pro oblast knihovnictví a informační činnosti. Zajišťování mezinárodní meziknihovní výpůjční služby. Správa a organizace specializovaných samostatných studoven v knihovnách s celostátní působností. Tvorba koncepce a koordinace mezinárodních knihovnicko-informačních systémů. Tvorba celostátní koncepce rozvoje knihovnictví. Analytická činnost a zpracování souborných katalogů speciálních dokumentů a vzácných tisků. Spolupráce při stanovení strategie rozvoje a zaměření fondů knihoven. Koordinace vytváření metodik katalogizace. Popis odborných znalostí Popis odborných dovedností 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Strategické dokumenty Strategie celoživotního učení ČR (MŠMT) je základním dokumentem pro ostatní průřezové a dílčí koncepce a politiky v této oblasti a představuje ucelený koncept celoživotního učení, který byl schválen vládou ČR usnesením č. 761 ze dne 11.7.2007 (do r. 2013) Implementační plán Strategie celoživotního učení - dokument ke stažení   http://www.msmt.cz/vzdelavani/strategie-celozivotniho-uceni-cr Státní kulturní politika ČR na léta 2009-2014 (MK) http://www.mkcr.cz/assets/kulturni-politika/kulturni-politika-fresh.pdf - úkol zavést systém akreditovaného vzdělávání pro vybrané profese (2009-2014) 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011-2015 - týká se i zdravotnických knihoven 5 okruhů: Fondy, informační zdroje Klient- služby Finance Lidské zdroje Procesy a legislativa Koncepce byla schválena vládou 11.1.2012 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Pracovní skupina „Lidské zdroje“ a) Zpracovat koncepci celoživotního vzdělávání pro oblast knihovnictví s důrazem na požadavky praxe (pro všechny typy knihoven včetně zdravotnických) - Zpracovat koncepci evaluace programů CŽV pro oblast knihovnictví včetně formulace motivačních faktorů - Připravit standardy kurzů a koncepci oborového e-learningu b) Zavést systém akreditovaného celoživotního vzdělávání c) Doplnit kartotéku typových pozic profese knihovník d) Prosazovat řízení lidských zdrojů v knihovnách na moderních principech, kariérní řád, kompetence, provázanost se systémem odměňování, prestiž knihovnické profese 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Metodický pokyn MK k vymezení standardu VKIS – novela MK čj.59158/2011 Vzdělávání - plán standardu: min. 48 hodin ročně/1 zaměstnance Formy: prezentace, přednáška vlastní příprava, e-learning, samostudium, konzultace s expertem, účast na školících aktivitách, publikace Další indikátory: webová stránka, OPAC, spokojenost uživatelů-průzkumy, plocha knihovny VKISZ- sběr 13 parametrů, možnost sledování počtu vzdělávacích hodin KIP od roku 2012 – bylo konzultováno na jednání pracovní skupiny Reglek 12/2011 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Zdravotnické knihovny v ČR v roce 2010 – statistické ukazatele knihoven a informačních středisek zdravotnických zařízení ČR Počet zdravotnických knihoven 107 Informační zdroje – počet KJ 2 609 383 Počet časopiseckých titulů 8 194 Počet DDS 3 772 Výpůjčky 947 934 Rešeršní požadavky 14 362 Počet kopií 2 056 092 Počet uživatelů 79 687 Počet knihovníků a informačních pracovníků - přepočtené úvazky 286 Vytvářené databáze 52 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Veřejné knihovnické a informační služby ve zdravotnictví (VKISZ) Typy zdravotnických zařízení ve 14 krajích ČR: Fakultní nemocnice (integrovaná pracoviště LF a FN) Nemocnice, nemocnice s poliklinikou Lékařské a farmaceutické fakulty Ostatní lůžková zařízení Odborné lékařské ústavy Hygienická zařízení Léčebné lázně Střední a vyšší zdravotnické školy Ostatní zařízení (výzkumná, centrální) 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Kompetence knihovníků a informačních pracovníků ve zdravotnictví - příklady Znalost knihovnické a informační práce a dále Orientace v medicíně, terminologie oboru Pokročilé vyhledávací metody informací Identifikace relevantních informací Informační zdroje (P+E) ve zdravotnictví Vzdělávání uživatelů i knihovníků – lektorské dovednosti Práce klinického knihovníka v týmu Znalost a podpora evidence based practice Znalost ICT Znalost výzkumných, analytických metod a statistiky Strategické plánování, marketing KIS Komunikace, prezentace, citační etika, publikační činnost Systém zdravotnických knihoven v ČR a v zahraničí a další 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Celoživotní vzdělávání (Lifelong Learning) KIP v ČR Odborné, vzdělávací, společenské, propagační a další akce pořádané knihovnami různých typů, velikosti a působnosti, profesními sdruženími , školami, spolupracujícími firmami, ale i dalšími pořadateli včetně mezinárodních. Školení, kurzy, semináře a konference týkající se knihovnicko-informační profese, výstavy a veletrhy. Samostudium, konzultace, přednášky… Významní pořadatelé : NLK, IPVZ, NK, NTK, sdružení a asociace … NLK - Organizace a realizace školících aktivit http://www.nlk.cz/sluzby/vzdelavani/vzdelavaci-akce/2012 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Knihovnické a další odborné spolky, společnosti a asociace - vzdělávací programy IFLA - International Federation of Library Associations and Institutions (Mezinárodní federace knihovnických asociací a institucí)- www.ifla.org, založena 1927 ALA - American Library Association (Americká knihovnická asociace)- www.ala.org , založena 1876 MLA - Medical Library Association - www.mlanet.org, založena 1898 EAHIL (European Association for Health Information and Libraries)- www.eahil.net , Journal of EAHIL, vznik 1986 CILIP – Chartered Institute of Library and Information Professional www.cilip.org.uk, sekce Health Libraries Group Svaz knihovníků a informačních pracovníků (SKIP) České republiky- skip.nkp.cz - Klub lékařských knihoven při SKIP Česká informační společnost (ČIS) Česká společnost zdravotnické informatiky a vědeckých informací (ČSZIVI ČLS JEP) SDRUK (Sdružení knihoven) a další 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Medical Library Association-MLA - USA Založena 1898- nezisková organizace, vznikla za účelem vzdělávání zdravotnických informačních profesionálů, podpory výzkumu zdravotnických informací, zabezpečení přístup k informačním zdrojům Časopis – Journal of the Medical Library Association (JMLA) – dostupný jako Open access v PubMed Central V roce 1948 byl formálně schválen certifikační program MLA a byly stanoveny standardy pro lékařské knihovníky, program je revidován průběžně Kreditní program je rozvíjen a realizován ve spolupráci s Academy of Health Information Professional (AHIP)- založena 1989 Rok 1946 – Mary Louise Marshall – snaha o standardizovaný program včetně certifikace do lékařského knihovnictví 1949- Kodex výuky a certifikace lékařských knihovníků (3 úrovně: knihovnická škola- lékařské knihovnictví, stupeň 1. a 6měsíční praxe v LK, pokročilý stupeň- knihovní věda) 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

CERTIDoc (SKIP, EAHIL) Evropský průvodce kompetencemi v oboru knihovnických a informačních služeb, česky v Aktualitách SKIP 2006 – viz http://skip.nkp.cz/KeStazeni/Pruvodce_kompetencemi2007.pdf . - popisuje základní znalosti, dovednosti a schopnosti informačních profesionálů; může být používán pro potřeby odborných škol, v personální politice knihoven, pro vlastní ohodnocení pracovníků a také pro jejich případnou certifikaci Překlad z roku 2006 zahrnuje 33 okruhů kompetencí (I Informace- 12, T-technologie- 5, C-Komunikace- 7, M-Řízení- 8, S-Kompetence z ostatních vědních oborů -1); dále je uvedeno 20 hlavních schopností (A-osobní vztahy -7, B-průzkum-1, C- analýza-3, D- komunikace- 2, E- řízení- 2, F- organizace- 5). Konsorcium CERTIDoc (Francie) stanovilo pravidla evropské certifikace. SKIP se snaží vytvořit základní podmínky pro to, aby naplňoval požadavky konsorcia, a tak co nejúčinněji pokračovat v přípravách procesu, který by umožnil provádět evropskou certifikaci informačních pracovníků v České republice. Pracovní skupiny EAHIL – akreditace knihovníků a informačních pracovníků ve zdravotnických knihovnách – nastavení parametrů, vzor CERTIDoc 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Závěr Průzkum potřeby tématických celků pro CŽV KIP ZK v souladu se zahraničními zkušenostmi (VB, USA, Holandsko…) Cíl průzkumu: ověřit a porovnat objem času věnovaný KIP v ZK sebevzdělávání ve vytipovaných tématech za roky 2009-2011 2. zjistit preference navrhovaných témat pro období 2012-15 v souladu s Koncepcí rozvoje knihoven ČR 3. navrhnout ucelený program CŽV KIP ZK na léta 2012 (2013)-2015 Spolupráce na plnění Koncepce rozvoje knihoven ČR 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Literatura 17. ledna 2012 Konference IKI 2012 Česká informační společnost. [cit. 2010-01-17]. Dostupné z www: <http://www.cisvts.cz/default.asp?ch=500&typ=1&h=True&p=False&i=False&val=64932&ids=0>. [2.] Spolky, sdružení, konsorcia. [cit. 2010-01-17]. Dostupné z www: <http://knihovnam.nkp.cz/sekce.php3?page=02_Spolky-sdruzeni-konsorcia.htm> [3.] BELL,l. Jo Ann. History of the Medical Library Association´s credentialing program. Bull. Med. Libr. Assoc., 84(3), July 1996, pp. 320 -333. [4.] BURGETOVÁ, Jarmila. Knihovnické spolky u nás. Informační studia a knihovnictví v elektronických textech. Praha, ÚISK, filozofická fakulta UK. 2001, 004pdf. [5.] BURGETOVÁ, Jarmila. Knihovnické spolky ve světě. Informační studia a knihovnictví v elektronických textech. Praha, ÚISK, filozofická fakulta UK. 2001, 005pdf. [6.] BURGETOVÁ, Jarmila; FAITOVÁ, Miloslava. Evropský seminář CERTIDoc. Ikaros [online]. 2007, roč. 11, č. 8. [cit. 2010-01-19]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/4267>. URN-NBN:cz-ik4267. ISSN 1212-5075. [7.] CEJPEK, Jiří. Informace, komunikace a myšlení. 2. přeprac. Vydání. Praha, Karolinum. 2005. 233 s. ISBN 80-246-1037-X. [8.] CERTIDoc – kompetence v oboru knihovnických a informačních služeb. Dostupné z www: <http://skip.nkp.cz/odbVzdelCERTIDOC.htm> [9.] Evropský průvodce kompetencemi v oboru knihovnických a informačních služeb.2.vyd. Praha, SKIP. 2006. 91s. ISBN 80-85851-17-2. [10.] Evropský seminář CERTIDoc. Ikaros [online]. 2007, roč. 11, č. 8. [cit. 2010-01-19]. Dostupný na World Wide Web: <http://www.ikaros.cz/node/4267>. URN-NBN:cz-ik4267. ISSN 1212-5075. [11.] HOUŠKOVÁ, Zlata; BURGETOVÁ, Jarmila. Chceme vědět, jak jsme kompetentní? In INFORUM 2007 : 13. ročník konference o profesionálních informačních zdrojích. Praha, 22.–24. května 2007 [online]. Praha : Albertina icome Praha, 2007 [cit. 2010-01-17]. Dostupné na WWW: <http://www.inforum.cz/pdf/2007/houskova-zlata.pdf>. ISSN 1801-2213. [12.] PAPÍK, Richard. Kompetence, schopnosti a vlastnosti informačních profesionálů. Ikaros [online]. 2006, roč. 10, č. 11 [cit. 2010-01-19]. Dostupný na WWW: <http://www.ikaros.cz/node/3690>. URN-NBN:cz-ik3690. ISSN 1212-5075. [13.] PETRINIC, Tatjana; URQUHART, Christiane. The education and training needs of health librarians-the generalit versus specialist dilema. Health Information and Libraries Journal, 24, 2007, pp. 167-176. [14.] SCHMIDT Dean. Certification of Medical Librarians, 1949-1977. Bull. Med. Libr. Assoc. 67(1), January 1979,pp.31-35. 17. ledna 2012 Konference IKI 2012

Kontakt Národní lékařská knihovna Sokolská 54, 121 32 Praha 2 bouzkova@nlk.cz Tel.: 296 335 943 http://www.nlk.cz 17. ledna 2012 Konference IKI 2012