Financování vzniku a rozvoje Start-up prostřednictvím Business Angels Petr Mandelík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Advertisements

Vyskytuje se ve třech rovinách:
Název Heslo/motto Datum
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Přehlídka nejlepších podnikatelských záměrů. Druh a předmět činnosti Průzkum trhu a marketingový plán Obchodní strategie Finanční plán Přehlídka nejlepších.
Seminář v rámci soutěže MUP Praha o nejlepší studentský podnikatelský nápad pro studenty středních škol více informací na: Osobní business.
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic.
PROINCOR – Inovační audit. ProIncor Inovační audit ProIncor Inovační audit analyzuje, hodnotí a stimuluje inovační proces a inovační prostředí v malých.
Nauka o podniku Seminář.
Rizikový kapitál jako zdroj financí Jindřich Šimeček Mezinárodní grantový projekt MŠMT (nositelem VŠMIE; zpracován ve spolupráci s Ruskou federací) „1P05ME816.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
VY_62_INOVACE_1_2_03 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Finanční nezávislost.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Poskytování služeb jako ekonomická činnost. Tvorba podnikatelského plánu Analogie s výrobními podniky Nutno mít na zřeteli charakteristické vlastnosti.
EKONOMIKA PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR Ing. Hana Kročová
Pohodlí nade vše Využívejte všech služeb při investování Ing. Martin Viktora ředitel úseku podpory prodeje Investiční společnost.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Produkt.
Zpětné vyhodnocení akvizice
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
Název organizace Podnikatelský plán (bližší specifikace aktivity) Vaše logo.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
Název projektu: Všechno v mém životě souvisí „MINIPODNIKY“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ PODNIKÁNÍ Všechno v mém životě souvisí AC Education.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
Struktura podnikatelského plánu
31. březen 2010 Strategie fondů private equity Identifikace, hodnocení a strukturování investic David Marek, ARX Equity Partners.
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Téma 2: Časová hodnota peněz a riziko ve finančním rozhodování 1. Časová hodnota peněz ve finančním rozhodování podniku 2. Riziko ve finančním rozhodování.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
TEZE KOREFERÁTU NA ZÁVĚREČNÉ KONFERENCI PROJEKTU V.I.P. INOVACE – ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Realizátor projektu: BIC Brno,s.r.o. Vedoucí týmu vědecko- pedagogických.
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Lidské zdroje jako jedna z priorit RIS3 strategie
Návrh podnikatelského plánu založení minipivovaru s vlastní pivnicí
Finanční management Téma č.4 Dnešek Finanční páka Provozní páka.
Financování inovačních firem
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Návrh podnikatelského plánu založení distribučního centra pro EU a svět pro výrobu tisknutelného světla na papír Jiří Plch.
Název společnosti Obchodní plán.
Příprava prezentace podnikatelského plánu pro investora
Příprava prezentace podnikatelského plánu pro investora
PREZENTACE Liberecký podnikatelský inkubátor
Ekonomika malých a středních podniků
Prezentace obchodního plánu
Prezentace obchodního plánu
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Podnikatelský plán Iva Jeřábková
Transkript prezentace:

Financování vzniku a rozvoje Start-up prostřednictvím Business Angels Petr Mandelík

Kdo je Business Angel? Business Angel (BA) – označení pro fyzickou osobu, investora, který disponuje volným kapitálem. Tento kapitál zhodnocuje tím, že investuje do projektů jiných podnikatelů v raném stádiu rozvoje podnikání, přičemž poskytuje podnikateli také své know-how a kontakty. Podle výzkumu European Business Angels Network (EBAN) se většinou jedná o osobu s následujícími charakteristikami: Investice BA se pohybují mezi € €, přičemž kumulativně nepřesahují 25% celkového majetku investora V drtivé většině případů jsou BA muži ve věku 35 – 65 let, kteří mají za sebou úspěšnou kariéru manažera či podnikatele Kromě finančních prostředků je investor s podnikatelem sdílet své manažerské zkušenosti, speciální know.-how a svou síť kontaktů.

Kdo je Business Angel? BA není „sběratel“ investicí, ale v první řadě investor, který chce dobře zhodnotit své investice a i proto plánuje po určitém čase svůj podíl odprodat. Podle průzkumu EBAN jsou dalšími investičními motiv především potřeba uspokojení a seberealizace, dále diverzifikace majetkového portfolia.

Kdo je Business Angel? Typický BA se aktivně zapojuje do dění ve společnosti, do níž investoval své prostředky, a z tohoto důvodu by měl disponovat dostatečnými manažerskými schopnostmi a zkušenostmi. Mezi jednotlivými BA jsou však rozdíly z pohledu angažovanosti a míry spolupráce s investovanou společností: -BA – podnikatel – je „ideální“ typ investora, který poskytuje kapitál, know-how i kontakty. -BA – investor – vstupuje především jako poskytovatel finančních prostředků, který hledá atraktivní možnost uložení svého kapitálu, a kontakty ani know-how většinou neposkytuje, jeho angažovanost v rámci společnosti je pasivní -BA – poradce – přináší profesionální know-how, avšak kapitál poskytuje velmi omezeně, začínající firmě poskytuje zejména cenné zkušenosti v oboru podnikání firmy.

Tržby/výkony Čas dospělost Financování podnikání podle fází životního cyklu podniku vstup na burzu (IPO), akvizice založení BA venture kapitál růst expanze úvěry, leasing manažerské odkupy

Podnikatelský vs. investorský pohled Podnikatelé se velmi často nezamýšlejí nad tím, jaké potřeby má potenciální investor uvažující investovat do jejich projektu. Pokud podnikatel začne nazírat na svůj projekt investorským pohledem, může zvýšit šance na získání investora. Je nutné si odpovědět na otázku, co je pro investora nejdůležitější. Může to být: -unikátní nápad -reálný podnikatelský záměr -zhodnocení investice

Investorské otázky 1)Jaký problém řeší produkt/služba? 2)Proč by měl zákazník chtít daný produkt/službu? 3)Jaký je potenciál trhu, na kterém chce podnikatel působit? 4)Čím je produkt/služba výjimečný? 5)Bude produkt/služba fungovat v praxi? 6)Jak se bude produkt/služba (jaké jsou prodejní kanály)? 7)Jaký je odhad prodejů? 8)Kdy bude překročen bod zvratu, resp. Kdy bude ziskový? 9)Je mi osoba podnikatele sympatická? 10)Mohl bych s touto osobou spolupracovat?

Investorské otázky 1)Je podnikatel schopen firmu řídit? 2)Je podnikatel tou osobou, která je schopna realizovat podnikatelský plán? 3)Kolik práce budu muset vynaložit, aby pomohl podnikateli dosáhnout podnikatelské cíle? 4)Má podnikatel reálnou představu o kapitálové potřebě? 5)Jsou finanční plány reálné? 6)Má podnikatel promyšlený a propracovaný podnikatelský model, plán? 7)Jsou finanční zdroje, které podnikatel požaduje, určené na růst podniku a ne jen na zaplacení mzdy podnikatele? 8)Je podnikatelova představa o ceně za nabízený produkt/službu reálná? 9)Jaké jsou možnosti exitu investice?

Kontrolní otázky k prezentaci podnikatelského nápadu investorům Struktura prezentace -je prezentace logicky seřazena? -je v prezentaci dostatek důvodů, proč by měl investor investovat do Vašeho nápadu? -zakončili jste prezentaci optimisticky? -Dodrželi jste limit prezentace a řekli jste vše podstatné

Kontrolní otázky k prezentaci podnikatelského nápadu investorům Prezentační styl -zvážili jste i své oblečení pro prezentaci? -jsou výrazy (např. technické), které používáte srozumitelné investorovi? -udržujete pozornost publika? -je vaše PPT dostatečně čitelná?

Kontrolní otázky k prezentaci podnikatelského nápadu investorům Prezentace společnosti a produktu -čím se zaobírá Vaše společnost a jak dlouho je na trhu -poskytujete investorovi přehled o Vašich produktech? -Hovoříte, jakou potřebu Váš výrobek/služba uspokojuje zákazníka, případně jaký řeší problém? -Uvádíte, jak se Váš produkt odlišuje od existujících produktů, zda-li má nějaký prvek unikátnosti? -Poskytujete investorovi informace o klíčových osobách ve firmě a profesionálních kvalitách a zkušenostech managementu

Kontrolní otázky k prezentaci podnikatelského nápadu investorům Prezentace trhu -jaká je velikost Vašeho cílového trhu a potenciál jeho růstu? -jaká je Vaše marketingová strategie? -opíráte se ve svých argumentacích o marketingový průzkum? -je dostatečně vysvětlena cenová politika společnosti? -kdo jsou Vaši zákazníci? -kdo jsou Vaši konkurenti? -jak plánujete vstup na nový trh, resp. Rozšířit existující tržní podíl?

Kontrolní otázky k prezentaci podnikatelského nápadu investorům Prezentace finančních informací -kolik finančních prostředků potřebujete a v jakém časovém horizontu? -na co budou získané finance vynaloženy? -je zřejmé, jaké procento obchodního podílu a za jakou cenu nabízíte? -odůvodnili jste metodu ohodnocení Vaší společnosti? -představili jste historické a plánované výsledky hospodaření společnosti -Zmínili jste se o možné roli investora ve Vaší společnosti za předpokladu, že investor bude mít zájem a potřebné schopnosti? -načrtli jste svoji strategii pro exit?

Děkuji Vám za pozornost