Společné metodické dílny na školách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Požadavky k získání známky
Diagnostika SPU.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Projekt: Integrace na druhou - šk.r. 2010/2011 Plánované projektové aktivity PPP FM v nejbližším období: a)Aktivita č.1 - Společné dílny: pedagog - šk.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
Didaktické prostředky
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
POTRAVINY A VÝŽIVA 2. ročník učebního oboru KUCHAŘ, ČÍŠNÍK třída K2
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Závěrečná konference Hodnocení aktivit a činností projektu Integrace na druhou Partner: Pedagogicko-psychologická poradna,Opava, příspěvková organizace.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Pedagogická diagnostika
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Západočeská univerzita v Plzni
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Andrea Brožová Doubková
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Didaktika geografie.
Didaktické metody Androdidaktika.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
PŘEDMATEMATICKÁ OBLAST 3 Použité odkazy Obrázky: vlastní zdroje.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG. Náplň práce nabízí možnost učitelům, žákům i jejich rodičům konzultovat některé problémy, které souvisí se speciálními vzdělávacími.
Kameny Příroda kolem nás.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Didaktické prostředky
Didaktické zásady edukačního procesu
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Didaktické metody Androdidaktika.
Vnímání, pozornost, soustředěnost, paměť
Práva dítěte Výchova k občanství
Vývoj motýla Vnímání.
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Bc. Miloslava Vavříková
Andrea Brožová Doubková
Kariérové poradenství a podnikavost
Transkript prezentace:

Společné metodické dílny na školách Příprava společné dílny Základní spec. pedagogické postupy Hodnocení stylů výuky z pohledu dětí a žáků Vhodné metody práce Pomůcky Návrh struktury společné dílny Role odborného pracovníka PPP Literatura 28.4.2010 Mgr.Ivo Schvan, PPP Opava I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í

Příprava společné dílny Prostředí (uspořádání) , účastníci – pedagogická diagnostika problému (možnosti a limity, schopnosti a dovednosti žáků, zapojení rodičů); počet a časová náplň dílny Obsahové zaměření : samostatná – navazující dílna, název cíl – strategie – realizace – reflexe Motivace – žáci, rodiče Problém a způsoby řešení - vhodné didaktické a spec.pedagogické postupy a pomůcky, účast dalších pedagogů školy a dílčí úkoly Forma společných dílen (individuální x komunitní činnosti) Vedení záznamu (zaznamenávání postupu a klíčových zásad, dotazy rodičů, příp.fotodokumentace), osnova pro shrnutí a vyhodnocení dílny Hodnocení a doporučení – potřeba pro školní i domácí práci, práce s chybou, pochvalou a oceněním Autoevaluace (školní, pedagogická, rodičovská, poradenská – využití dílen pro další práci) Metodické materiály – využití vhodných didaktik, návrh praktické metodiky (kuchařky, manuálu) nebo záznamu

Základní spec.pedagogické postupy Edukační – reedukační (rozlišení z hlediska cílové skupiny) Kompenzační – u VPU nejčastěji propojení funkční Rehabilitační – demonstrovaná x asistovaná, částečná x celková

Hodnocení stylu výuky z pohledu dětí Nejvíce oblíbené styly – diskuse, divadlo, výtvarné práce, skupinová práce, práce s pomůckami včetně počítače, pokusy a labor. ověřování, praktická činnost - ruční práce, pohybové aktivity, soutěžení Nejméně oblíbené styly – vyhledávání informací, analýza, teorie a práce s pojmy, slohové práce, přednášky, netvůrčí činnosti – mechanické postupy

Vhodné metody práce Demonstrace – nejpřirozenější způsob učení je napodobování. Lze použít při učení všech dovedností – psaní, čtení, počítání. Nejvhodnější je aktivizace – zapojit děti do demonstrace – zopakovat, komentovat, zapisovat … . Při demonstraci je vhodné ptát se dětí, co si myslí, jak se jim pracuje ... Skupinová práce žáků – vychází z toho, že práce ve skupině děti více baví, je zajímavá při řešení problému, důležitá je přirozená vrstevnická dopomoc a participace. Hry – zapojují žáky velmi intenzivně do výuky a přimějí je k soustředění, jakého nelze dosáhnout jinou metodou. - rozhodovací hry - kvízy - soutěže - problémové úlohy - seznamovací hry - hraní rolí - simulační hry - hry na rozvoj interakčních vztahů

- klarifikace – vyjasnění účelu a smyslu práce Tvořivost a vynalézavost – jsou zábavné a zvyšují pocit vlastní hodnoty. Je to nenahraditelný kognitivní nástroj, nikoli obor nebo předmět, a je nutné ho rozvíjet. Tvůrčí práce rozvíjí schopnost přemýšlet tvůrčím způsobem, zvyšuje motivaci žáků a dává příležitost zkoumat pocity a osvojovat si dovednosti: - klarifikace – vyjasnění účelu a smyslu práce - destilace – zkoumání myšlenek – sebekritická autocenzura - inkubace – potřebná doba nečinnosti, žák má možnost získat od svého díla odstup - pilná (aktivní) práce – definitivní volba myšlenky, rozpracování, upravování, vylepšování Učení pro zapamatování – techniky pro zapamatování: - průběžné opakování – nové učivo vyvozujeme z již známého - zapamatování hlavních bodů - přehledy učiva - zadávat konkrétní učivo pro opakování - mnemotechnické pomůcky - neklást důraz na fakta, ale na logické uvažování, dovednosti

Učení se z textu a vyhledávání informací – čtení nezaručuje Procvičování pod dohledem – schopnosti a dovednosti získává žák zásluhou korigované praxe neboli procvičováním pod dohledem. Umožňuje opravu a kontrolu, dává příležitost vyřešit nejasnosti, umožňuje vyvinout úsilí, okamžitou opravu a průběžnou motivaci k další práci. Učení se z textu a vyhledávání informací – čtení nezaručuje získávání znalostí. Co udělat pro to, aby se žáci čtením něco naučili? - najít něco konkrétního v textu - vypracovat shrnutí, stručný výtah - chronologické řazení událostí - najít odpovědi na otázky - kriticky zhodnotit text - vytvořit vlastní práci

Využití dalších pomůcek Vybavovací pomůcky - graficky přitažlivé, schématické, namnožené materiály Vizuální pomůcky - přinášejí změnu, napomáhají konceptualizaci Haptické pomůcky - ověřují a upevňují poznatek

Návrh struktury společné dílny úvod – pozdrav, rituál, společná motivace a pravidla (písnička, hra) seznámení s organizací a obsahem dílny – označení dílny, délka, cíl, očekávání hlavní část – samotná práce s dítětem (učitel – žák, učitel – rodič, rodič – dítě; příp. učitel-žák-rodič), zapojení a využití pedagogické asistence individuální a skupinová forma úkolů zadání a splnění samostatného úkolu – metodická podpora zúčastněných pedagogických pracovníků rozbor práce – v čem byla úspěšná, úskalí a rizika, dialog s rodiči, úkol na doma (ověření, procvičení a fixace, využití v domácí přípravě) včetně příp.zapojení pracovníka PPP abreakční část - možné doplnění o navazující pohybovou aktivitu, relaxační část vyhodnocení dílny – zpětná vazba dětí, rodičů k dílně, práci, setkání, odměna a pochvala ukončení – pozdrav, rituál, rozloučení

Možnosti a role odborného pracovníka PPP V přípravě dílny: metodická pomoc v přípravě spec.pedagogické části dílny, konzultace návrhu a přípravy možnosti navazující odborné péče v rámci standardních činností ŠPZ a spolupracujících organizací V průběhu dílny: individuální poradenská podpora, konzultační činnost pro rodiče, účast v diskusi (otázky vedení dítěte v domácím prostředí, výběr vhodných výukových strategií a stylů učení, organizace domácí přípravy) Po skončení dílny: možnost supervizní pedagogické reflexe

J.A.Komenský – Velká didaktika, 1657 Jak vést žáka ke správnému poznání a pochopení? Postupné vedení od známého k neznámému, od blízkého ke vzdálenějšímu Představení smyslům/názornost – žák pociťuje, seznamuje se, vnímá, manipuluje (autopsie, autosthesie, autopraxie) Učitel vysvětluje, pomáhá pochopit, činí jasným Učitel získává zpětnou vazbu, žák sám vysvětluje Žák aplikuje – používá v nové situaci (autolexie)

Literatura Pokorná Věra: Teorie,diagnostika a náprava specifických poruch učení. Portál, Praha 1997 Petty Goeffrey: Moderní vyučování. Portál,Praha 1996 Kalhous,Z.-Obst, O.: Školní didaktika, Portál, Praha 2002 Grecmanová,H.-Urbanovská,E.-Novotný,P.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků, Hanex, Olomouc, 2000

I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Děkuji za pozornost. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í