Civilní kontrola a řízení bezpečnostního systému ČR Praha – Jinonice | UK FSV
Výňatky z Ústavy České republiky Čl. 2 – Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon Čl. 67 – Vláda je vrcholným orgánem státní moci Čl. 68 – Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně
Bezpečnostní systém ČR MO MV Mspr. MF ZS AČR VZ VP PČR HZS Vězeň.sl. Cel.spr./FAÚ BIS ÚZSI VZ
Kontrola nad bezpečnostními a zpravodajskými službami: 1)vnitřní kontrola na úrovni resortu či instituce 2)vládní kontrola 3)parlamentní dohled 4)dohled nezávislými orgány (v ČR téměř není)
Parlamentní dohled MO Výbor pro obranu a bezpečnost (VOB) Zahraniční výbor Podvýbor Podvýbor pro vojenské akvizice pro reformu AČR
MV Výbor pro obranu a bezpečnost (VOB) UCHO Podvýbor pro reformu IZS Obecní policie policie
Mspr. Výbor pro obranu a bezpečnost (VOB) Podvýbor pro vězeňskou službu
ZS BIS VZ ÚZSI Parlamentní komise Parlamentní komise ? pro kontrolu BIS pro kontrolu VZ
Pravomoce a hloubka civilní kontroly Parlamentní orgány: zákonnost – téměř všechny služby (vyjma GB) rozpočet – buď schvaluje nebo jenom projednává výstupní info – USA, SRN (přímo v zákoně) Nezávislý orgán – Norsko – parlamentní orgán – ne poslanci Generální inspektor – Kanada
Bezpečnostní systém ČR MO MV Mspr. MF ZS AČR VZ VP PČR HZS Vězeň.sl. Cel.spr./FAÚ BIS ÚZSI VZ
Děkuji za pozornost