Specifické vývojové poruchy chování a učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Advertisements

Dyspraxie.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Speciální péče na naší škole
Specifické poruchy učení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Specifické poruchy učení
Péče o žáky s SPU.
Školní zralost PhDr. Pavel Beňo Tel n
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Příčiny SPU.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Psychické poruchy – DYSGRAFIE Dostupné z Metodického portálu www. rvp
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Specifické poruchy školních dovedností
možnosti prevence v předškolním období a na počátku školní docházky
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vliv poruch plynulosti řeči, zejména breptavosti, na fungování rodiny
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
centrální porucha zpracování řečového signálu
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Název prezentace Studenti se specifickými poruchami učení na vysokých školách Autor: Jana Bogdová.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Motorické schopnosti.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Problematika neprospěchu žáka
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Specifické poruchy učení
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Specifické poruchy učení a NKS
Diagnostické metody.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Specifické vývojové poruchy chování a učení Pavel Beňo, PhDr. Tel. 222711362 E-mail.:222711362@praceavztahy.cz

… Specifické vývojové poruchy… Poruchy chování (na bázi LMD) spojené a) s hyperaktivitou b) s hypoaktivitou (zřídkavý výskyt) 2. Poruchy učení (dysfunkce) kam patří: a) dyslexie (porucha čtení a psaní) b) dysortografie (porucha pravopisu) c) dysgrafie (porucha psaní) d) dyskalkulie (porucha počítání) e) dyspraxie (porucha motoriky a koordinace pohybů)

Specifické vývojové poruchy chování SYNDROM LMD (lehká mozková dysfunkce) Dřívější název LDE (lehká dětská encefalopatie) MBD, angl. (Minimal Brain Dysfunktion) 10 hlavních symptomových oblastí 1. Poruchy pozornosti a soustředěnosti (neschopn. se soustředit) 2. Hyperaktivita (hravost, živost, divokost – neklid rukou, nohou, okusování nehtů) 3. Emoční labilita, impulzivita (náladovost, dráždivost, nedostatečná sebekontrola, chování bez zábran) 4. Percepční poruchy – nedostatky v obl. zrakové, sluchové a dotekové (pohybové) percepce 5. Poruchy motorické koordinace – zvláště tzv. jemné vizuomotoriky (psaní, kreslení, jemné pohyby prstů a ruky – kupř. jízda na kole, kotoul, stoj na jedné noze), atp.

… Specifické vývojové poruchy… LMD - 10 hlavních symptomových oblastí (pokrač.) 6. Poruchy učení – nestabilita, nepozornost při vysokém IQ 7. Poruchy myšlení, řeči a paměti – nedostatek abstrakce, nesouvislost v myšlení, artikulační neobratnost, komolení souhl. 8. Neurologické abnormality – neobratnost, zkřížená lateralita, šilhání, atp.) 9. Zvláštnosti v sociálním chování – absence sociálních norem (vlezlost, lehkovážnost), nerespektování autority, aj. 10. Výrazně nerovnoměrnosti ve výkonových zkouškách (testech) a v chování – jsou pro děti s LMD typické.

Specifické vývojové poruchy učení Jsou poruchou v jednom nebo více psychických Procesech nutných k porozumění nebo užívání řeči, ať mluvené či psané. Tato porucha se projevuje nedokonalou schopností naslouchat, mluvit, číst, psát, ovládat pravopis nebo počítat. Zrak, sluch, motorika, citový a rozumový vývoj jsou v normě a osoby postižené ani nepocházejí z tzv. málo podnětného prostředí.

Specifické vývojové poruchy učení (pokrač.) SIGNÁLY … Rozdíl mezi IQ a tzv. CQ (čtenářský kvocient) – 20 až 25 bodů Rozdíly v klasifikaci v ČJ – event. v dalších předmětech vázaných na učení se pomocí čtení a známkou z matematiky ve prospěch matematiky (2 i více stupňů) Postižených 2 – 4 % dětí z celkové populace V 95 % případů jde o dyslexie spojené s projevy dysgrafie a dysortografie

Specifické vývojové poruchy učení (pokrač.) DYSLEXIE (nejrozšířenější z vývoj. poruch učení) Objevuje se často již v 1. třídě jako… …zvláštní obtíže ve vnímání zrokovém i sluchovém. Je narušeno poznávání v prostoru a v čase, zejména při rozeznávání tvarů písmen, slabik a slov. Potíže se mohou projevit také v psaní či ve zvukové podobě, v jemné motorice (vizuomotorice), v koordinaci ruky a oka.

Specifické vývojové poruchy učení DYSLEXIE (pokrač.) Charakteristické projevy: Zaměna písmen, hlásek zrcadlově podobných (b–d, s–z, n-u), tvarově podobné (m–n, k–h), zvukově podobné (znělé a neznělé párové hlásky ch–h, f–v, k-g, t-d, p-b, s-z) a to jak při čtení, tak při psaní. Ve 2. či vyšším ročníku nepozná či neumí žák napsat všechna písmena. Velké obtíže má při skládání hlásek ve slabiky. Těžce slabikuje. Přehazuje sled písmen a slabik ve slovech (kus–suk, psát –spát, maso-samo). Ve vyšších třídách (7.-8.) se může stát, že při snaze o rychlé čtení, žák slova odhaduje dle letmého pohledu či přímo s fabulací (vymýšlením) textu.

Specifické vývojové poruchy učení DYSLEXIE (pokrač.) - Velké obtíže při skládání slov a zejména při jejich rozkládání na slabiky a hlásky (vynechávání, přidávání, přehazování – problém s tvarem slova souvisí s problémy s orientací v čase a prostoru). Záměny a nejistoty v rozlišování měkkých a tvrdých slabik (di-dy; dě-de apod.) nalézáme ještě na konci 1. třídy ZŠ. Špatné rozlišování resp. nerozlišování dlouhých a krátkých samohlásek (čárky jsou jinde, než kam patří), chyby v psaní háčků (zvl. u sykavek). Obtíže činí též delší slova nebo slova složená (nosorožec, nejnebezpečnější), skupiny slov event. celé krátké věty (tři čtvrtě na čtyři, první pražská paroplavba, česáči česou švestky)

Náprava dyslexie Dyslexie: Zdeněk Matějček, Praha 1988 Patopsychológia učenia a jej neuropsychologické základy: L. Koščo, 1988 Příručky Nauč mne číst a psát: H.Tymichová Učím se mluvit a číst: E. Veselý Hravé čtení: Mezera, Houdek, Starý (1990) Práce kolektivu D: Václavové a Janotové Zdeněk ŽLAB (publikace, články, návody…)

Metoda „dobrého startu“ E. Dupré (1913) zavedl pojem psychomotorika Opožděný vývoj tzv. percepčně-motorických funkcí u některých dětí = obtíže ve čtení a psaní Lze je však vypozorovat již v předškolním věku! (kresba, rytmika, gymnastika, jiné sportovní úkony) MDS je tedy způsob – systém cviků - stimulace rozvoje psychomotoriky u dětí v předškolním a ranně školním věku Cílem je zdokonalit souhru 3 analyzátorů (zrak, sluch, pohyb), vyhranit lateralizaci, zlepšit orientaci v tělesném schématu a v prostoru.