32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drama – vývoj a rozdělení
Advertisements

Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Druhy přísudku Skladba věty.
Slovesa a mluvnické kategorie
32_04_03: Mluvnice – Slovesné třídy
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
32_07_21 Věty jednočlenné a dvojčlenné
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.18 Anotace: Prezentace je zaměřena na druhy přísudku. Obsahuje základní pravidla pro tvoření přísudku slovesného a jmenného se.
32_09_22: Výtvarné materiály: Jak? Na co?
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
32_04_36 Příběhy o dětech Anotace Příběhy o dětech
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vytvořil: Mgr. Renáta Pokorná
Přímá řeč 12_03_17: Čtenářská gramotnost – Anotace Jazyk
32_04_02: Literatura – Druhy literatury
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Interaktivní prezentace zaměřená na teorii výsadby stromku
Větné členy, základní větné členy
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Přísudek Zpracovala: Mgr
32_09_21: Výtvarné materiály: Jak? Čím?
Anotace Prezentace o abstraktním umění – seznámení s jedním ze směrů moderního výtvarného umění- slouží jako úvod v hodině Vzdělávací oblast, vzdělávací.
Vy 32_11_34 Pokojové rostliny
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
32_04_31 Bajka Anotace Bajka Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
32_09_34 Organzová krása- výtvarné tvoření -prezentace
Přísudek slovesný; přísudek jmenný se sponou, beze spony
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
32_04_35 Komenský Anotace Komenský Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Písemné dělení (čísla do ) VY_32_Inovace_13TK-1 Mgr. Ivana Tkadlecová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Transkript prezentace:

32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura   Tematický okruh, téma Skladba, základní větný člen, přísudek Autor, datum vytvoření Mgr. Monika Nademlejnská, 10. 11. 2011 Jazyk český Očekávaný výstup Žáci si upevní učivo o přísudku z nižších ročníků pomocí prezentace, seznámí se s druhy přísudku a sami se pokusí rozlišit jednotlivé druhy Speciální vzdělávací potřeby ne Klíčová slova Skladba, základní větný člen, přísudek slovesný, jmenný Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC a MS Office, dataprojektor nebo IT, sešit, psací potřeby, pastelky Druh interaktivity Výklad , aktivita žáků, samostatná práce Cílová skupina 7. ročník, 12 – 13 let Stupeň a typ vzdělávání 2. stupeň ZŠ Potřebný čas 30 min Řešení ano Celková velikost 352 kB Zdroje vlastní Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

PŘÍSUDEK Metodický pokyn: Žáci si zopakují učivo o přísudku. Upevní si učivo o dělení přísudku a seznámí se s novým druhem – přísudkem slovesným složeným ( zopakují si modální a fázová slovesa). Žáci budou samostatně pracovat do sešitu, vyhledávat přísudky v daných větách a určovat je. Nejprve rozliší, zda je ve větě přísudek slovesný či jmenný, pak se pokusí převést větu na opačný přísudek. Budou si rozšiřovat slovní zásobu. Žáci se pokusí napsat řadu dějových sloves s podobným významem (synonymních) – lze to pojmout i jako soutěž, kdo první vymyslí alespoň 3 slovesa, vítězí. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

PŘÍSUDEK - PŘ je základní větný člen něco tvrdí, vypovídá o nějaké skutečnosti vyjádřené zpravidla podmětem nejčastěji bývá vyjádřen určitým slovesným tvarem: Marek píše dopis. Marek psal dopis. Marek bude psát dopis. Marek by psal dopis. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

DĚLENÍ: Slovesný jednoduchý – je tvořen pouze slovesem v určitém tvaru PŘsj Např.: Kočka číhá na myš. složený – je složen ze dvou sloves: z určitého tvaru způsobového slovesa (moci, smět, musit, mít, chtít) nebo fázového slovesa (začít, začínat, přestat, přestávat, zůstat, zůstávat) a z infinitivu význam. slovesa PŘss Např.: Musím už jít domů. Zůstaňte stát u přechodu. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

2. Jmenný se sponou – bývá vyjádřen tvarem sponového slovesa (být, bývat, stát, stávat se) a podstatným či přídavným jménem, popř. zájmenem či příslovcem, PŘj Např.: Klára je moje spolužačka. ( podstatné jméno) Petr býval před Vánocemi zvědavý. (příd. jméno) Tento svetr je mi dobře.(příslovce) Ta zahrada je naše. (zájmeno) beze spony – sponu někdy vynecháváme, má-li věta nadčasovou platnost Např.: Pes – přítel člověka. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

3. Vyjádřený citoslovcem – vyskytuje se v živém vyprávění Např 3. Vyjádřený citoslovcem – vyskytuje se v živém vyprávění Např.: Žába žbluňk do rybníka. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Urči ve větách přísudky. a) Petra doběhla do cíle jako první Urči ve větách přísudky. a) Petra doběhla do cíle jako první. doběhla – přísudek slovesný jednoduchý b) Jarmila byla v cíli první. byla první – přísudek jmenný se sponou c) Kočka hop na plot. hop – přísudek vyjádřený citoslovcem d) Musím už jít domů. musím jít – přísudek slovesný složený e) Praha – hlavní město ČR. (je) město – přísudek jmenný beze spony Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Přísudky slovesné nahraď jmennými a naopak. Maminka provádí turisty po Praze. Maminka je průvodkyní v Praze. b) Jana je dobrou recitátorkou. Jana dobře recituje. c) Bill Gates založil firmu Microsoft. Bill Gates je zakladatelem firmy Microsoft. d) Pavel výborně hraje košíkovou. Pavel je výborný hráč košíkové. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace

Pokus se napsat řadu dějových sloves s podobným významem. Hrom uhodil do vedení. Hrom bacil, třískl, praštil do vedení. 2. Pes vyl na měsíc. Pes štěkal, kvílel, zuřil na měsíc. 3. Na nebi svítily hvězdy. Na nebi zářily, blyštěly se, pyšnily se hvězdy. 4. Hlasy dětí do dálky slábly. Hlasy dětí do dálky utichaly, mizely, zanikaly. Vytvořeno v rámci projektu EU peníze školám – Základní škola Ústí nad Labem, Vojnovičova 620/5, příspěvková organizace