PISA 2012 – oblast řešení problémů Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha, 1. 4. 2014
Programme for International Student Assessment PISA 2012 – oblast řešení problémů Programme for International Student Assessment mezinárodní projekt OECD měření výsledků vzdělávání čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost 15letí žáci pět sběrů dat: 2000, 2003, 2006, 2009, 2012
PISA 2012 Problem Solving testování v oblasti řešení problémů PISA 2012 – oblast řešení problémů PISA 2012 Problem Solving testování v oblasti řešení problémů počítačový test zapojeno 44 zemí z 65 včetně ČR v ČR testováno cca 2800 žáků v 297 školách PISA 2003 – písemný test pro oblast řešení problémů, jiné úlohy, nelze sledovat trendy
Gramotnost v oblasti řešení problémů PISA 2012 – oblast řešení problémů Gramotnost v oblasti řešení problémů schopnost jednotlivce využívat kognitivní dovednosti k porozumění problémové situaci a k jejímu vyřešení zájem jednotlivce se takovými situacemi zabývat a při jejich řešení uplatnit vlastní potenciál
PISA 2012 – oblast řešení problémů Vzorová úloha 1
Vzorová úloha 1 – pokračování PISA 2012 – oblast řešení problémů Vzorová úloha 1 – pokračování
Vzorová úloha 1 - pokračování PISA 2012 – oblast řešení problémů Vzorová úloha 1 - pokračování
PISA 2012 – oblast řešení problémů Vzorová úloha 2
Průměrné výsledky zúčastněných zemí PISA 2012 – oblast řešení problémů Průměrné výsledky zúčastněných zemí PISA 2012 – Řešení problémů
Zastoupení žáků na úrovních způsobilosti PISA 2012 – oblast řešení problémů Zastoupení žáků na úrovních způsobilosti PISA 2012 – Řešení problémů
PISA 2012 – oblast řešení problémů Relativní výsledek žáků vzhledem k jejich výsledku v ostatních oblastech Rozdíl je statisticky významný Výsledek v oblasti řešení problémů je lepší než výsledek v matematice, čtení a přírodních vědách Výsledek v oblasti řešení problémů je horší než výsledek v matematice, čtení a přírodních vědách
PISA 2012 – oblast řešení problémů Reakce ČŠI realizace sekundárních analýz s cílem vydefinovat příčiny daného stavu a navrhnout příslušná opatření vývoj nových inspekčních postupů pro sledování a hodnocení podpory rozvoje a dosažení úrovně žáků v klíčových gramotnostech (využitelnost také ze strany škol) pravidelné sledování podpory rozvoje a dosažené úrovně žáků v klíčových gramotnostech v rámci inspekční činnosti využití testovací aplikace s databankou úloh pro průběžné hodnocení žáků v klíčových gramotnostech přímo ze strany škol
Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5 Tel.: +420 251 023 106 Email: tomas.zatloukal@csicr.cz ǀ www.csicr.cz