Humanitární pomoc EU Jan Blaho Huyen Tran Thu Andrea Votroubková
Důvody náboženské a etické X Důvody politické a pragmatické Tradice pomoci Důvody náboženské a etické X Důvody politické a pragmatické
Základní terminologie Humanitární krize – katastrofa zaviněná přírodními (výbuch sopky, hurikán, záplavy atd.) nebo lidskými (násilí, válka atd.) faktory. Humanitární pomoc – pomoc poskytovaná v krizové situaci do doby, než jí nahradí rekonstrukční pomoc a rozvojová spolupráce. Humanitární ochrana – akce, která má zamezit nejhorším (přímým nebo nepřímým) dopadům války na civilní obyvatele. Zaměřuje se hlavně na styl vedení války a na způsob, jakým státy, vázané mezinárodními konvencemi a úmluvami, zacházejí s lidmi, včetně uprchlíků a vnitřních uprchlíků.
Mezinárodní humanitární právo Účelem mezinárodního humanitárního práva, známého rovněž pod názvem právo ozbrojených konfliktů nebo právo válečné, je zmírnit dopady ozbrojeného konfliktu prostřednictvím ochrany osob, které se neúčastní ozbrojeného konfliktu nebo se jej přestaly účastnit, jakož i prostřednictvím úpravy prostředků a způsobů vedení boje.
Stručný vývoj humanitární pomoci v rámci ES 60. léta 80. léta Zefektivnění – ECHO rezoluce č. 1257/96
Rozvojová spolupráce x humanitární pomoc Humanitární pomoc je ve sdílené pravomoci EU a členských států (čl. 4/4, čl. 214/1, poslední věta SFEU). Pro sdílení a paralelismus pravomocí platí pro humanitární pomoc totéž, co pro oblast rozvojové spolupráce.
Cíle EU je globálně největším poskytovatelem humanitární a rozvojové pomoci. V roce 2004 vynaložily členské státy na rozvojovou a humanitární spolupráci prostřednictvím Evropské komise a vlastních národních programů přes 43 mld. USD, což představovalo 52% prostředků vynaložených všemi dárci na oficiální rozvojovou a humanitární pomoc.
Zásady poskytování pomoci Humanitární pomoc musí být poskytována v souladu se zásadami a při dodržování mezinárodního práva. Mimo jiné mezi tyto zásady patří zásada nestrannosti, neutrality a nepřípustnosti diskriminace. Čl. 214/2 SFEU
Koho chránit? Obecně každého Ženevské konvence a jejich Doplňující protokoly, obecně známé jako Mezinárodní humanitární právo (IHL) zmiňují zhruba 15 skupin obyvatel, které si ve válkách zaslouží zvláštní pozornost a ochranu. Jde například o civilisty, vězně, uprchlíky nebo zraněné. K nim jsou zařazeni humanitární pracovníci, zdravotníci, náboženští představitelé nebo novináři.
Negativní dopady Příliš mnoho potravin Epidemie devastuje místní trhy daň Epidemie
Generální ředitelství Evropské komise pro humanitární pomoc (ECHO) Klíčová role v oblasti humanitární pomoci Vznik v r. 1992 Organizace humanitárních operací EU Zajištění zboží (základní potraviny, lékařské vybavení, léky, palivo) a služeb (zdravotnické týmy, týmy na čištění vody, logistická podpora) pro příjemce hum. pomoci
Druhy pomoci Pomoc v případě přírodních katastrof Pomoc v případě člověkem způsobených katastrof Strategická pomoc Pomoc při mimořádných událostech
Formy pomoci Okamžitá pomoc: v hotovosti, na nákup základních potřeb či na financování rekonstrukčních prací při přírodní pohromě. Pomoc je rychlá a pružná Potravinová pomoc: zabezpečování dodávek potravin regionům postiženým hladomorem do doby obnovy běžné produkce, okamžitá potraviná pomoc v případě katastrof Pomoc uprchlíkům a vysídleným osobám: osoby vyhnané ze svých zemí či vysídlené ve svých zemích
Partneři Přibližně 200 partnerů Nevládní organizace, agentury OSN, mezinárodní organizace (Mezinárodní výbor Červeného kříže, Mezinárodní federace Červeného kříže, společnosti Červeného půlměsíce), specializované agentury čl. států EU
Financování V průměru 640 mil. EUR/rok na hum. Pomoc Speciální rozpočtová položka věnována hum. pomoci, prostředky z rezervy na pomoc při mimořádných událostech, prostředky z jiných rozpočtových položek v rámci zahraniční pomoci, EDF určených na humanitární pomoc v AKT zemích Finanční zdroje: souhrnný rozpočet EU a Evropský rozvojový fond
Kontrola financování Výroční zpráva o politice humanitární pomoci a jejím provádění Kontrola EP, Účetním dvorem, čl. státy Efektivita, politika nulové tolerance korupčních aktivit Audity, finanční kontroly
Přemnožení hlodavců v Laosu a Bangladéši Tropické bouře a hurikány v Laosu, Indii, Kambodži a Bangladéši Sucha v západní Africe, na Madagaskaru
Zemětřesení na Haiti Záplavy v Austrálii Zemětřesení a tsunami v Japonsku
Rozdělení finančních prostředků EU na hum. Pomoc v r. 2009
Rozpočet GŘ ECHO na rok 2010
Rozpočet GŘ ECHO na rok 2011
Děkujeme za pozornost!