Cvičení 6 – Peníze a monetární politika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PENÍZE Martina Hedvičáková
Advertisements

Měnová politika 11.
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
KVALIFIKOVANÁ EKONOMICKO-PRÁVNÍ ADMINISTRACE PRO KOMERČNÍ SFÉRU
Agregátní poptávka a nabídka
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Centrální banka a monetární politika
Mikroekonomie I Bankovní soustava, tvorba peněz a trh peněz
Peníze 4.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Model IS-LM.
Teorie peněz Monetární agregáty.
Trh peněz.
Peníze, inflace a deflace
8. Agregátní nabídka a poptávka, hospodářský cyklus a hospodářský růst
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
PENÍZE A BANKOVNICTVÍ.
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Hospodářská politika státu
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C14 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníListopad.
Agregátní poptávka Mgr. Hana Grzegorzová.
Agregátní poptávka a nabídka
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
Fiskální a monetární politika
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Cvičení 3 – Spotřeba, úspory, investice
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Funkce České národní banky
Měnová politika 1. Cíle měnové politiky 2. Transmisní mechanismy
Inflace.
Funkce peněz Petr Machala.
PENÍZE,INFLACE, MĚNOVÁ POLITIKA
Cvičení 5 – Hospodářský cyklus, ekonomický růst
Makroekonomie I ( Cvičení 6 – Hospodářské cykly a ekonomický růst)
Makroekonomie I ( Cvičení 11 – Měnová politika - shrnutí )
MODEL AS-AD INFLACE V EKONOMICE HYPERINFLACE DEFLACE
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Makroekonomie I ( Cvičení 4 – Peníze )
Mikroekonomie I Agregátní poptávka, agregátní nabídka a potenciální produkt Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
MONETÁRNÍ POLITIKA květen 2013 VY_32_INOVACE_EKO_060215
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Agregátní poptávka a nabídka
VNITŘNÍ MĚNOVÁ (MONETÁRNÍ) POLITIKA – 1. nástroj hospodářské politiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Hospodářský cyklus Základy ekonomie Ing. Jana Holá,Ph.D. Zdroj:Kraft,J.: Ekonomie, TU Liberec, 2002 Helísek, M.:Makroekonomie, VŠE Praha, 2002.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy:Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Hlavní druhy bank Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Bankovní systém a trh peněz
Monetární (měnová) politika
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_97 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Měnový kurz.
 Centrální banka  Komerční / obchodní/ banky  Specializované finanční instituce.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Bankovnictví Téma 2: Centrální bankovnictví 1.Soudobé funkce centrální banky 2.Centrální banka jako subjekt monetární politiky 3.Centrální banka jako zdroj.
Monetarismus Milton Friedman (1912 – 2006)
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
MONETÁRNÍ POLITIKA.
Peníze a měnová politika
Peníze a monetární politika
Trh peněz Pavel Janíčko.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Cvičení 6 – Peníze a monetární politika Makroekonomie I Cvičení 6 – Peníze a monetární politika

Otázky na dnešní cvičení Peníze a monetární politika Vývoj peněz a jejich formy, nabídka peněz (CB) Poptávka po penězích, rovnováha na trhu peněz Monetární politika a její nástroje Monetární expanze

MAEK1 – Cvičení 6 Peníze jsou: To stejné jako důchod Hodnota všech mincí a bankovek v oběhu v jakoukoli dobu Cokoli, co je obecně přijímané jako prostředek výměny Všechny odpovědi jsou správné

MAEK1 – Cvičení 6 Peníze jsou: To stejné jako důchod Hodnota všech mincí a bankovek v oběhu v jakoukoli dobu Cokoli, co je obecně přijímané jako prostředek výměny Všechny odpovědi jsou správné

MAEK1 – Cvičení 6 Zvýšení nabídky peněz bez změny v poptávce povede k: Poklesu rovnovážné úrokové sazby Růstu rovnovážné peněžní sazby Snížení poptávky po penězích Převisu poptávky po penězích

MAEK1 – Cvičení 6 Zvýšení nabídky peněz bez změny v poptávce povede k: Poklesu rovnovážné úrokové sazby Růstu rovnovážné peněžní sazby Snížení poptávky po penězích Převisu poptávky po penězích

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud chce centrální banka zvýšit množství peněz v oběhu, tak: Vykoupí státní cenné papíry na volném trhu Bude tisknout peníze Prodá zlato Zvýší diskontní sazbu Zvýší množství povinných minimálních rezerv

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud chce centrální banka zvýšit množství peněz v oběhu, tak: Vykoupí státní cenné papíry na volném trhu Bude tisknout peníze Prodá zlato Zvýší diskontní sazbu Zvýší množství povinných minimálních rezerv

MAEK1 – Cvičení 6 Předměty používané jako peníze, které mají skutečnou hodnotu i v jiném využití, se označují jako: Široké peníze Nekryté peníze Komoditní peníze Zákonné platidlo

MAEK1 – Cvičení 6 Předměty používané jako peníze, které mají skutečnou hodnotu i v jiném využití, se označují jako: Široké peníze Nekryté peníze Komoditní peníze Zákonné platidlo

MAEK1 – Cvičení 6 Preferovaným nástrojem centrální banky pro měnovou politiku jsou: Změny diskontní sazby Operace na volném trhu Změny povinných minimálních rezerv Vládní výdaje a daně

MAEK1 – Cvičení 6 Preferovaným nástrojem centrální banky pro měnovou politiku jsou: Změny diskontní sazby Operace na volném trhu Změny povinných minimálních rezerv Vládní výdaje a daně

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud říkáme, že peníze slouží jako zúčtovací jednotka, máme na mysli: Peníze jsou dobrým prostředkem směny stejně jako hodnoty zásoby: jsou přenosné a akceptované, tudíž snadno vyměnitelné za zboží Peníze jsou statek, který může být použit k přenosu nákupní síly z jednoho období do druhého Peníze jsou většinou přijímány prodejci a kupující je většinou používají k nákupu zboží Peníze jsou standardní jednotkou, která zajišťuje trvalé ceny

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud říkáme, že peníze slouží jako zúčtovací jednotka, máme na mysli: Peníze jsou dobrým prostředkem směny stejně jako hodnoty zásoby: jsou přenosné a akceptované, tudíž snadno vyměnitelné za zboží Peníze jsou statek, který může být použit k přenosu nákupní síly z jednoho období do druhého Peníze jsou většinou přijímány prodejci a kupující je většinou používají k nákupu zboží Peníze jsou standardní jednotkou, která zajišťuje trvalé ceny

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud řekneme, že jedna z funkcí centrální banky je být věřitelem poslední instance, znamená to, že: Centrální banka zajišťuje, aby byly banky finančně zdravé Centrální banka stanovuje minimální rezervy Financuje banky v potížích, které nemohou najít jiný zdroj finančních prostředků Centrální banka slouží jako informační středisko pro mezibankovní platby

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud řekneme, že jedna z funkcí centrální banky je být věřitelem poslední instance, znamená to, že: Centrální banka zajišťuje, aby byly banky finančně zdravé Centrální banka stanovuje minimální rezervy Financuje banky v potížích, které nemohou najít jiný zdroj finančních prostředků Centrální banka slouží jako informační středisko pro mezibankovní platby

MAEK1 – Cvičení 6 Který z následujících motivů držení peněz klade důraz na užitečnost peněz pro nákup statků? Transakční motivy Motiv očekávané inflace Spekulační motiv Všechny odpovědi jsou správné

MAEK1 – Cvičení 6 Který z následujících motivů držení peněz klade důraz na užitečnost peněz pro nákup statků? Transakční motivy Motiv očekávané inflace Spekulační motiv Všechny odpovědi jsou správné

MAEK1 – Cvičení 6 Firmy a vláda si půjčují peníze vydáváním ……… a platí úroky firmám a domácnostem, které …….. jejich dluh. Dluhopisů, koupily Půjček, prodaly Dluhopisů, prodaly Půjček, koupily

MAEK1 – Cvičení 6 Firmy a vláda si půjčují peníze vydáváním ……… a platí úroky firmám a domácnostem, které …….. jejich dluh. Dluhopisů, koupily Půjček, prodaly Dluhopisů, prodaly Půjček, koupily

MAEK1 – Cvičení 6 Který z následujících druhů peněz je často nazýván symbolickými penězi? Komoditní peníze Mince, jejichž výrobní hodnota je vyšší než jejich skutečná hodnota Barterová směna Plastové peníze

MAEK1 – Cvičení 6 Který z následujících druhů peněz je často nazýván symbolickými penězi? Komoditní peníze Mince, jejichž výrobní hodnota je vyšší než jejich skutečná hodnota Barterová směna Plastové peníze

MAEK1 – Cvičení 6 Peníze slouží jako: Zúčtovací jednotka Prostředek směny Zásobní hodnota Všechny odpovědi jsou správné

MAEK1 – Cvičení 6 Peníze slouží jako: Zúčtovací jednotka Prostředek směny Zásobní hodnota Všechny odpovědi jsou správné

MAEK1 – Cvičení 6 Nominální množství peněz, které lidé chtějí držet, klesá pokud: Se zvýší úroková sazba Se sníží reálný HDP Se sníží cenová hladina Všechny odpovědi jsou správné

MAEK1 – Cvičení 6 Nominální množství peněz, které lidé chtějí držet, klesá pokud: Se zvýší úroková sazba Se sníží reálný HDP Se sníží cenová hladina Všechny odpovědi jsou správné

MAEK1 – Cvičení 6 Zvýšené množství peněz v rámci peněžního trhu vede k: Poklesu úrokové sazby Poklesu peněžních mezd Zvýšení úrokové sazby Zvýšení peněžních mezd

MAEK1 – Cvičení 6 Zvýšené množství peněz v rámci peněžního trhu vede k: Poklesu úrokové sazby Poklesu peněžních mezd Zvýšení úrokové sazby Zvýšení peněžních mezd

MAEK1 – Cvičení 6 Který z následujících kroků by snížil poptávku po nominálních penězích? Zvýšení reálného HDP Zvýšení ceny za používání bankomatů Snížení hladiny cen Snížení nominální úrokové míry

MAEK1 – Cvičení 6 Který z následujících kroků by snížil poptávku po nominálních penězích? Zvýšení reálného HDP Zvýšení ceny za používání bankomatů Snížení hladiny cen Snížení nominální úrokové míry

MAEK1 – Cvičení 6 Zvýšení úrokové míry: Posune křivku poptávky po penězích doleva Způsobí pohyb dolů podél křivky poptávky po penězích Způsobí pohyb vzhůru podél křivky poptávky po penězích Posune křivku poptávky po penězích doprava

MAEK1 – Cvičení 6 Zvýšení úrokové míry: Posune křivku poptávky po penězích doleva Způsobí pohyb dolů podél křivky poptávky po penězích Způsobí pohyb vzhůru podél křivky poptávky po penězích Posune křivku poptávky po penězích doprava

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud centrální banka v rámci peněžního trhu zvýší množství peněz, úroková míra ……… a cena dluhopisů ……….. Stoupá, klesá Stoupá, stoupá Klesá, klesá Klesá, stoupá

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud centrální banka v rámci peněžního trhu zvýší množství peněz, úroková míra ……… a cena dluhopisů ……….. Stoupá, klesá Stoupá, stoupá Klesá, klesá Klesá, stoupá

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud úroková míra v rámci peněžního trhu klesá, poptávka po penězích ………….. a množství nabídky peněz …………….. Klesne, se zvýší Roste, zůstává stejné Roste, se sníží Zůstává stejná, se sníží

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud úroková míra v rámci peněžního trhu klesá, poptávka po penězích ………….. a množství nabídky peněz …………….. Klesne, se zvýší Roste, zůstává stejné Roste, se sníží Zůstává stejná, se sníží

MAEK1 – Cvičení 6 Měnová politika může ovlivnit: Pouze inflaci Pouze výstupy Inflaci a výstupy Ani inflaci, ani výstupy

MAEK1 – Cvičení 6 Měnová politika může ovlivnit: Pouze inflaci Pouze výstupy Inflaci a výstupy Ani inflaci, ani výstupy

MAEK1 – Cvičení 6 Měnová politika, která ovlivní nominální důchod, ale ne reálný důchod, musí vést k posunu: Křivek agregátní poptávky a krátkodobé agregátní nabídky Křivky krátkodobé agregátní nabídky Křivky agregátní poptávky Křivka agregátní poptávky ani krátkodobá křivka agregátní nabídky se neposunou

MAEK1 – Cvičení 6 Měnová politika, která ovlivní nominální důchod, ale ne reálný důchod, musí vést k posunu: Křivek agregátní poptávky a krátkodobé agregátní nabídky Křivky krátkodobé agregátní nabídky Křivky agregátní poptávky Křivka agregátní poptávky ani krátkodobá křivka agregátní nabídky se neposunou

MAEK1 – Cvičení 6 Který z následujících pojmů není nástrojem měnové politiky? Změny diskontní sazby Změny daňových sazeb Změny minimálních rezerv Operace na volném trhu

MAEK1 – Cvičení 6 Který z následujících pojmů není nástrojem měnové politiky? Změny diskontní sazby Změny daňových sazeb Změny minimálních rezerv Operace na volném trhu

MAEK1 – Cvičení 6 Který z následujících pojmů lze nazvat expanzivní měnovou politikou? Zvýšení povinných minimálních rezerv Nákup dluhopisů Zvýšení vládních nákupů Zvýšení úrokové míry

MAEK1 – Cvičení 6 Který z následujících pojmů lze nazvat expanzivní měnovou politikou? Zvýšení povinných minimálních rezerv Nákup dluhopisů Zvýšení vládních nákupů Zvýšení úrokové míry

MAEK1 – Cvičení 6 Monetaristi věří, že: Nabídka peněz by se měla zvýšit v době inflace a snížit v době recese Nabídka peněz by se měla snížit v době inflace a zvýšit v době recese Nabídka peněz by se měla zvyšovat konstatní rychlostí každý rok By měl být ve fiskální politice přijat způsob funkčních financí

MAEK1 – Cvičení 6 Monetaristi věří, že: Nabídka peněz by se měla zvýšit v době inflace a snížit v době recese Nabídka peněz by se měla snížit v době inflace a zvýšit v době recese Nabídka peněz by se měla zvyšovat konstatní rychlostí každý rok By měl být ve fiskální politice přijat způsob funkčních financí

MAEK1 – Cvičení 6 Je-li cílem snížit půjčky komerčních bank, centrální banka může: Snížit požadované minimální rezervy, snížit úrokovou míru nebo koupit vládní cenné papíry Snížit požadované minimální rezervy, zvýšit úrokovou míru nebo koupit vládní cenné papíry Zvýšit požadované minimální rezervy, zvýšit úrokovou míru nebo prodat vládní cenné papíry Zvýšit požadované minimální rezervy, snížit úrokovou míru nebo prodat vládní cenné papíry

MAEK1 – Cvičení 6 Je-li cílem snížit půjčky komerčních bank, centrální banka může: Snížit požadované minimální rezervy, snížit úrokovou míru nebo koupit vládní cenné papíry Snížit požadované minimální rezervy, zvýšit úrokovou míru nebo koupit vládní cenné papíry Zvýšit požadované minimální rezervy, zvýšit úrokovou míru nebo prodat vládní cenné papíry Zvýšit požadované minimální rezervy, snížit úrokovou míru nebo prodat vládní cenné papíry

MAEK1 – Cvičení 6 Nejčastěji používaným nástrojem centrální banky při měnové politice je: Kontrola diskontní sazby Kontrola rezerv Kontrola bankovních úvěrů Nákup a prodej vládních cenných papírů

MAEK1 – Cvičení 6 Nejčastěji používaným nástrojem centrální banky při měnové politice je: Kontrola diskontní sazby Kontrola rezerv Kontrola bankovních úvěrů Nákup a prodej vládních cenných papírů

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud chce centrální banka snížit množství peněz v oběhu, může: Snížit požadované minimální rezervy Koupit vládní cenné papíry Zvýšit diskontní sazbu Zvýšit daň z příjmu

MAEK1 – Cvičení 6 Pokud chce centrální banka snížit množství peněz v oběhu, může: Snížit požadované minimální rezervy Koupit vládní cenné papíry Zvýšit diskontní sazbu Zvýšit daň z příjmu

MAEK1 – Cvičení 6 Předpokládejme hypotetickou ekonomiku: Vypočtěte: Velikost peněžní zásoby vyjádřenou agregátem M1 Velikost peněžní zásoby vyjádřenou agregátem M2 Velikost peněžní základny („mocné peníze“) k 31.12.2011 v mld. Kč Bankovní rezervy 40 Vklady na běžných účtech 350 Vklady na termínovaných účtech 900 Oběživo 84

MAEK1 – Cvičení 6 Předpokládejte, že centrální banka chce zvýšit M1. Na počátku je hodnota vkladů v celém bankovním systému 240 mld. Kč. Nejsou zde žádné přebytečné bankovní rezervy. Požadovaný rezervní poměr je 0,25. Mají-li banky přebytečné rezervy, použijí je celé na tvorbu půjček. Předpokládáme dále, že ze systému není vybírána hotovost. Aktiva Pasiva Rezervy celkové 60 Vklady požadované 60 240 přebytečné 0   Cenné papíry 80 Půjčky 100 Celkem 240 Celkem

MAEK1 – Cvičení 6 Vypočítejte: CB sníží požadovaný rezervní poměr na 0,20. Jaká bude výše nových přebytečných rezerv? Jak velká je hodnota požadovaných rezerv? Jak velké jsou celkové rezervy? Jak se změnila výpůjční kapacita bank? O kolik se zvýšila nabídka peněz M1? O kolik vzrostly celkové rezervy? O kolik vzrostly půjčky?

MAEK1 – Cvičení 6 Aktiva Pasiva Rezervy celkové 60 Vklady 240 požadované 60 přebytečné 0   Cenné papíry 80 Půjčky 100 Celkem 240 Celkem 240 Aktiva Pasiva Rezervy celkové 60 Vklady 300 požadované 48 přebytečné 12   Cenné papíry 80 Půjčky 160 Celkem 300 Celkem 300

MAEK1 – Cvičení 6 Peněžní zásoba rostla tempem 5 % za rok a nominální GDP rostl tempem 15 % za rok. Vypočítejte pro každý rok rychlost oběhu peněz. rok 2009 2010 2011 M 100 105 110,25 PxY 1000 1150 1322,50 V a? b? c?

MAEK1 – Cvičení 6 Vypočítejte: co se stane s nominálním GDP, jestliže rychlost oběhu peněz zůstává konstatní ve výši 4 a peněžní zásoba se zvyšuje ze 630 mld. Kč na 680 mld. Kč

Otázky na příští cvičení Hospodářská politika Cíle a nástroje hospodářské politiky Magický čtyřúhelník

Děkuji Vám za pozornost Ing. Veronika Mazalová, Ph.D.