Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Pohyb rovnoměrně zrychlený Ročník:1. Datum.
Advertisements

Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Lokální počítačové sítě Téma:Ethernet IV. - Thin-Ethernet Ročník:4.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Rychlost hmotného bodu Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Znaménková konvence Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _621 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_ZRYCHLENI.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Fotoelektrický jev Ročník:4. Datum vytvoření:Únor 2014 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Lokální počítačové sítě Téma:Hvězdicová síť Ročník:4. Datum vytvoření:září.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_707.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - prezentační vrstva, aplikační vrstva.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:Základní přehled síťové architektury Ročník:4.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optické čočky Ročník:4. Datum vytvoření:Prosinec 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Zobrazovací rovnice Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Lom světla - příklady Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Lokální počítačové sítě Téma:Token - Ring I. Ročník:4. Datum vytvoření:září.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Lokální počítačové sítě Téma:Token - Ring II. - přístup na síť.
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Jiří Šťastný Předmět/vzdělávací oblast:Fyzika Tematická oblast:Optika Téma:Optická prostředí Ročník:4. Datum vytvoření:Listopad 2013 Název:VY_32_INOVACE_ FYZ.
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast: Kinematika Téma: Volný pád Ročník: 1. Datum vytvoření: srpen 2013 Název: VY_32_INOVACE_13.3.05.FYZ Anotace: Volný pád, jeho zrychlení. Digitální učební materiál je určen pro žáky učebních oborů. Využitím grafických možností sady Microsoft Office 2010 se materiál stává inovativním zejména přehledností výkladu. Využití multimediálních prostředků zvyšuje názornost výuky, usnadňuje porozumění tématu i u slabších žáků a žáků se SPU, udržuje jejich pozornost, podporuje jejich zájem a aktivitu. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale může být využita i k samostudiu a pro distanční formu vzdělávání. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC a dataprojektoru.

Volný pád Pokud upustíme předmět, aniž mu udělíme počáteční rychlost, pak se pohybuje svislým směrem k Zemi. Pokud přitom zanedbáme vliv, který má na tento pohyb odpor vzduchu, pak se předmět pohybuje volným pádem.

Volný pád Volný pád tělesa je pohyb rovnoměrně zrychlený. Pokus: Jestliže upustíme na podlahu svisle napjatou nit, na které jsou upevněny čtyři kuličky ve vzdálenosti 10 cm, 40 cm, 90 cm a 160 cm od konce nitě, pak uslyšíme, že kuličky dopadají na podlahu ve stejných časových intervalech. Je tomu tak proto, že dráhy vykonané za stejnou dobu jsou v poměru vzdáleností 1 : 4 : 9 : 16. Jedná se o pohyb rovnoměrně zrychlený.

Zrychlení volného pádu Zrychlení volného pádu nazýváme tíhovým zrychlením g. Velikost tíhového zrychlení v našich zeměpisných šířkách je g = 9,81 m/s². Velikost tíhového zrychlení na rovníku má hodnotu 9,78 m/s², na zeměpisných pólech pak 9,83 m/s². Pro naše přibližné výpočty pak budeme používat hodnotu g = 10 m/s².

Normální tíhové zrychlení Mezinárodní dohodou bylo stanoveno normální tíhové zrychlení 𝒈 𝒏 = 9,80665 m/ 𝐬 𝟐 . To odpovídá tíhovému zrychlení na 45º zeměpisné šířky při hladině moře.

Okamžitá rychlost a dráha volného pádu tělesa Pro okamžitou rychlost a dráhu volného pádu tělesa platí podobné vztahy jako pro rovnoměrně zrychlený pohyb hmotného bodu s nulovou počáteční rychlostí, tedy že 𝑣=𝑔.𝑡 a s= 1 2 𝑔. 𝑡 2 Pomocí těchto vztahů například snadno vypočítáme, že za dobu t = 3 s bude mít těleso padající se zrychlením g = 10 m/s² okamžitou rychlost 𝑣= 30 m/s a urazí dráhu 45 m.

Zákonitosti volného pádu Zákonitosti volného pádu jako první zkoumal a experimentálně stanovil začátkem 17. století GALILEO GALILEI. Ten zjistil, že všechna tělesa padají na určitém místě Země se stejným zrychlením g, pokud na ně nepůsobí odporová síla vzduchu nebo nějaké jiné síly.

Příklad Pokud upustíme malý brok a chomáček vaty ze stejné výšky ve stejný okamžik, dopadne na podlahu dříve brok. Neodporuje to tvrzení, že všechna tělesa padají k Zemi se stejným zrychlením?

Použité zdroje: LEPIL, Oldřich, Milan BEDNAŘÍK a Radmila HÝBLOVÁ. Fyzika pro střední školy. 4., přeprac. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 266 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6184-1.