Systémové navrhování technických produktů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jištění kvality technologických procesů
Advertisements

TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
11 Udržovatelnost a servisní logistika
Projektové řízení Modul č.1.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_11
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Hodnotový management Teorie rozhodování
NAVRHOVÁNÍ HOSPODÁRNÝCH ŘEZNÝCH PODMÍNEK PŘI OBRÁBĚNÍ
Tento materiál vznikl jako součást projektu In-TECH 2, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Projekt In-TECH 2 Ivan.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
1 ASOCIACE INOVAČNÍHO PODNIKÁNÍ ČR Úloha transferu technologií v inovačním procesu Pavel Švejda CTT UTB ve Zlíně, 27. března 2014.
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Facility management ČSN EN
Části a mechanismy strojů 1
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Jak se učí inovační podnikání
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Katedra konstruování strojů Fakulta strojní prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. Podklady k přednáškám – Kapitola 1 Plzeň, 2015 Tato prezentace je spolufinancována.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Rozhodování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Systémové navrhování technických produktů KKS/ZKM Katedra konstruování strojů Fakulta strojní Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem.
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Systémové navrhování technických produktů KKS/ZKM Katedra konstruování strojů Fakulta strojní Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Rozhodovací procesy.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
CAD a parametrické modelování
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Katedra konstruování strojů Fakulta strojní Části a.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Katedra konstruování strojů Fakulta strojní prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. Podklady ke cvičení 1 Plzeň, 2015 Tato prezentace je spolufinancována Evropským.
Katedra konstruování strojů Fakulta strojní prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. Podklady ke cvičení 1 Plzeň, 2015 Tato prezentace je spolufinancována Evropským.
Katedra konstruování strojů Fakulta strojní prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. Podklady ke cvičení 1 Plzeň, 2015 Tato prezentace je spolufinancována Evropským.
Personální plán pro podnikatelský plán
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Toleranční analýza Zpracoval: Prof. Ing. Ladislav Ševčík, CSc
Jištění kvality technologických procesů
Katedra konstruování strojů
Katedra konstruování strojů
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Katedra konstruování strojů
Katedra konstruování strojů
Katedra konstruování strojů
Katedra konstruování strojů
Presentation Title 1st September 2002
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Transkript prezentace:

Systémové navrhování technických produktů Katedra konstruování strojů Fakulta strojní Systémové navrhování technických produktů KKS/ZKM Prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. Podklady k přednáškám – Úvod Plzeň, 2012 Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. SYSTÉMOVÉ NAVRHOVÁNÍ TECHNICKÝCH PRODUKTŮ PRO ÚPLNOST K INFORMACI POTŘEBNÉ DŮLEŽITÉ 0 Úvod Podklady k přednáškám Prof. Ing. Stanislav Hosnedl, CSc. 31.10.2009 © S. Hosnedl 2 2

0 Úvod 0.1 Základní poznatky 0.2 Systémový přístup OBSAH 31.10.2009 © S. Hosnedl 3 3

0 Úvod Podkapitola 0.1 Základní poznatky 31.10.2009 © S. Hosnedl 4 

Základní situace a základní potřeby: 0 Úvod 0.1 Základní poznatky POTŘEBNÉ ROBINSONŮV PŘÍBĚH (1) Základní situace a základní potřeby: Robinson: hlad, zima, nebezpečí, spánek , … POTŘEBA („ÚČEL ") Robinson: utišit banánem, zajistit přístřeškem, … CÍL Robinson: banán, přístřešek … OBJEKT – V POŽADOVANÉM „STAVU“ (tj. mající požadované vlastnosti) avšak: banán na stromě, překážející větve , … tj. OBJEKT – V DOSTUPNÉM „STAVU“ (tj. s „překážkami“) Robinson: kámen, „sekera“ , … NÁSTROJE (PROSTŘEDKY) PRO PŘEMĚNU 31.10.2009 © S. Hosnedl 5 

Postupně složitější situace a potřeby: 0 Úvod 0.1 Základní poznatky POTŘEBNÉ ROBINSONŮV PŘÍBĚH (2) Postupně složitější situace a potřeby: Robinson: dopravení na blízký ostrov , … analogický postup jako výše, ale složitější připravení prostředků Další vývoj situace a potřeb: Robinson: kouření, lepší jídelníček … rovněž analogie, ale stále na vyšší úrovni vývoj techniky 31.10.2009 © S. Hosnedl 6 

Engineering Design Science - EDS 0 Úvod 0.1 Základní poznatky DŮLEŽITÉ ROBINSONŮV PŘÍBĚH (3) Vývoj strategie navrhování technických prostředků, tj. konstruování: Zkusmo, uvažováním, využitím předchozích znalostí, nástrojů atd., až po výzkum a vývoj poznatků pro racionální konstruování, které: - bude mít výstupy s vyšší užitnou hodnotou (s vyšší konstrukční konkurenceschopností) - bude ekonomičtější (méně nákladné) - bude rychlejší (méně časově náročné) Vědecky se tímto výzkumem a vývojem zabývá v posledních 70ti letech konstrukční věda, nazývaná ve světě: Engineering Design Science - EDS 28.12.2009 © S. Hosnedl 7 

Konstruování - konstrukční proces: 0 Úvod 0.1 Základní poznatky DŮLEŽITÉ VÝZNAM KONSTRUOVÁNÍ Konstruování - konstrukční proces: syntetizující technická tvůrčí činnost, která: - svými výsledky významně ovlivňuje: = úspěšnost národního hospodářství = stav životního prostředí = spokojenost, zdraví i životy všech lidí - u technických produktů ovlivňuje podle kvalifikovaných odhadů např. : = kvalitu výsledného produktu až z : 90% = využití materiálu až z :   80% = jednotkové výrobní náklady až ze : 70% = režijní výrobní náklady až z : 20% - spotřebuje náklady na vývoj produktu jen okolo: 10 % 31.10.2009 © S. Hosnedl 8 

0 Úvod 0.1 Základní poznatky VÝZNAM KONSTRUOVÁNÍ (i)  Náklady [%] POTŘEBNÉ VÝZNAM KONSTRUOVÁNÍ (i) Náklady [%] Spotřebované náklady Ovliv. nákl. na produkt Konstru-ování Tg. přípr. výroby Org. přípr. výroby Výroba Prodej a servis Obr. : Podíl etapy konstruování na celkových nákladech spotřebovaných na dodání technického produktu na trh a podíl této etapy na ovlivnění těchto celkových nákladů [Ehrlenspiel 1998, s. 12; 2007] 14.11.2009 © S. Hosnedl 9 

Obr.: Struktura procesu řešení standardního úkolu [ Hosnedl 2001] 0 Úvod PRO ÚPLNOST 0.1 Základní poznatky PROBLÉM KONSTRUOVÁNÍ (1) : [X] Kx 1.    Kx Kx :   X  = λ (X, [X]) = λ (X, [X1])  λ (X, [X2])  … 2.  X[X][ λ*(X)]  X if X[X]=Φ go to 1 λ*(X) = λ (X, [X]) if λ (X, [X]) = 1 X[X] … all solutions satisfying the requirements [X] (i. e. satisfying the condition  = 1) X[X] X λ*(X)  1 2 ZÁKLADNÍ PROBLÉM Obr.: Struktura procesu řešení standardního úkolu [ Hosnedl 2001] 31.10.2009 © S. Hosnedl 10 

Obr.: Struktura procesu řešení konstrukčního úkolu [ Hosnedl 2001] 0 Úvod PRO ÚPLNOST 0.1 Základní poznatky PROBLÉM KONSTRUOVÁNÍ (2) : 1. d Kr Kr : d  (d)´ d = λ (S,[S])  λ (A,[A]), [R]i = [ S]i  [A]i (d)´ = λ (S,[S]´)  λ (A,[A]´), [S]+ = [S]  [S]´ 2. (d)+  Ks Ks : (d)+  (S)+ (d)+ = d  (d)´, [A]+ = [A]  [A]´ 3. (S[S])+[λ*(S)+]  (S)+ if (S[S])+ = Φ go to 1 λ*(S)+ = λ ((S[S])+, [S]+) if λ ((S[S])+, [S]+) = 1 4. (S[S])+ [A]+  Ka Ka : S[S]+  (A)+ 5. (A[A])+[ λ*(A)+]  (A)+ if (A[A])+ = Φ go to 1 λ*(A)+ = λ ((A[A])+, [A]+) if λ ((A[A])+, [A]+) = 1 6. A[P]+  (S[S][A])+ Ka : (S[S][A])+  (A[A])+ (S[S][A])+ … all solutions satisfying the requirements [R]+ = [S]+[A]+ (i. e. satisfying the condition (D)+ = 1) (S[S])+ (S)+ (A[A])+ (A)+ K´a K a d [A] [S] (d)´ (d)+ [A]+ [S]+ [A]´ [S]´ K s λ*(A)+ (S[S] [A])+ 2 K r 1 λ*(S)+ 3 4 6 5 Obr.: Struktura procesu řešení konstrukčního úkolu [ Hosnedl 2001] 31.10.2009 © S. Hosnedl 11 

i 0 Úvod 0.1 Základní poznatky DESIGN: DESIGN / DESIGNING: DŮLEŽITÉ DESIGN vs. KONSTRUOVÁNÍ A PRŮMYSLOVÝ DESIGN DESIGN: Uspořádání dílů (M, E, I ) objektu nebo (nehmotného) procesu DESIGN / DESIGNING: Navrhování objektu nebo procesu (ve formě informačního popisu/reprezentace, vč. skic, výkresů, textů, CA modelů …) - KONSTRUOVÁNÍ (DESIGN ENGINEERING ): Navrhování technických (objektových) produktů / systémů (TS) „zevnitř  ven“ , tj.: od technicko-ekonomických hledisek (funkčnosti, vyrobitelnosti, ekonomičnosti, …) ke vztahu k člověku a životnímu prostředí (estetičnosti, ergonomičnosti, ekologičnosti, ….) - PRŮMYSLOVÝ DESIGN (INDUSTRIAL DESIGNING): Navrhování technických (objektových) produktů / systémů (TS) „zvenku  dovnitř“, tj.: od vztahu k člověku a životnímu prostředí (estetičnosti, ergonomičnosti, ekologičnosti, ….) k technicko-ekonomickým hlediskům (funkčnosti, vyrobitelnosti, ekonomičnosti, …) Poznámky: POZOR, v ANGLIČTINĚ znamená výraz DESIGN, příp. DESIGNING : NÁVRH, příp. NAVRHOVÁNÍ (všeho druhu!) i 18.02.2014 © S. Hosnedl 12 

Anglicky: Engineering Design Science - EDS Design Science 0 Úvod K INFORMACI 0.1 Základní poznatky TEORETICKÉ A METODICKÉ ZÁKLADY KONSTRUOVÁNÍ - EDS (1) Anglicky: Engineering Design Science - EDS Design Science Německy: Konstruktionswissenschaft Konstuktionslehre Česky: Konstrukční věda Konstrukční nauka 31.10.2009 © S. Hosnedl 13 

Engineering Design Science – EDS: 0 Úvod 0.1 Základní poznatky DŮLEŽITÉ TEORETICKÉ A METODICKÉ ZÁKLADY KONSTRUOVÁNÍ - EDS (2) Engineering Design Science – EDS: Obsahem EDS jsou systematicky uspořádané poznatky - „mapa“ poznatků z teorie i praxe pro výzkum, výuku a konstrukční praxi EDS tudíž neřeší konstrukční problémy, ale dává systematický přehled poznatků o objektech, procesech a vazbách, které proces konstruování ovlivňují. EDS proto v mezích daných možností umožňuje: - znát racionální poznatky a metody konstruování a tvořivě je využívat analyzovat a připravit se přitom i na mimořádné situace/rizika. EDS však samozřejmě nemá smysl tam, kde jsou mimořádné situace/rizika způsobovány chronickými manažerskými/řídícími a dalšími nedostatky!!! 31.10.2009 © S. Hosnedl 14 

Proč to doposud „šlo“ a „jde“ i bez EDS: 0 Úvod 0.1 Základní poznatky DŮLEŽITÉ TEORETICKÉ A METODICKÉ ZÁKLADY KONSTRUOVÁNÍ - EDS (3) Proč to doposud „šlo“ a „jde“ i bez EDS: Takovou „mapu“ poznatků a metod má samozřejmě po letech praxe vybudovanou v podstatě každý zkušený tvůrčí konstruktér i manažer, zásadním problémem však je, že u každého z nich v závislosti zejména na jejich vlastnostech, schopnostech a na druhu a délce jeho předchozího vzdělání a především praxe tato „mapa“: obsahuje obecně jinou odbornou oblast a v rozdílném měřítku (hloubce) má jiný a jinak orientovaný „souřadný systém“ (někdo má „sever“ „nahoře“, jiný „vpravo“, další dole, a některý „vůbec“ …) je jinak „strukturovaná“ a jinak „pojmenovaná“ (terminologie!) atd., atd. Jak bude dále vysvětleno, ani zobecnění i těch nejlepších dostupných „map“ ve formě metodických „procedurálních“ pokynů/směrnic tyto problémy řeší pouze zčásti a navíc paradoxně omezuje vlastní tvořivou technickou práci. 31.10.2009 © S. Hosnedl 15 

i 0 Úvod 0.1 Základní poznatky Proč začíná být potřeba EDS aktuální: POTŘEBNÉ TEORETICKÉ A METODICKÉ ZÁKLADY KONSTRUOVÁNÍ - EDS (4) Proč začíná být potřeba EDS aktuální: Komplexnost, složitost, náročnost a inovace technických produktů i podmínky řešení konstrukčních a vývojových projektů se natolik zvýšily, že se stále více projevuje, jak je neefektivní (až destruktivní) vysílat „na expedice do neznámých krajů týmy byť sebeschopnějších a sebelépe znalostně a technicky vybavených i řízených lidí , pokud každý z nich má ve své hlavě pouze „své“ mapy poznatků a svoji „dorozumívací řeč“. Výsledek stavby „Babylonské věže“ je snad nejznámějším a nejvýstižnějším extrémním příkladem/metaforou takového projektu . Samozřejmě, že však tvůrčí schopnosti konstruktérů zůstávají i nadále nezastupitelné, neboť sebelepší „mapa“ nemůže nahradit nedostatečný „orientační“ smysl. Stejně tak zůstávají nezbytné kvalitní technické, informační a řídicí nástroje. Ve všech těchto případech však EDS prokazatelně zvyšuje efektivnost využití těchto i dalších prostředků. Poznámka: Konstruování v konstrukčním týmu bývá velmi často přirovnáváno a zobrazováno jako orchestr, v němž je vedoucí týmu dirigentem. To je ale pravda jen z malé části. Je to velmi nepřesné přirovnání vycházející z nepochopení podstaty konstruování a konstrukčních projektů, které se „nehrají“ podle „předem zkomponovaných not“, ale podle zadaných požadavků „na zahranou skladbu“, a které jsou obecně pokaždé jiné (dokonce „nesedí“ ani přirovnání k „jazovému“ apod. orchestru, který sice může improvizovat i bez not, ale pouze na dané „téma“ (obvykle zvolené) a nikoli na zadání, navíc nemusí skladby zdokumentvat tak, aby se daly opakovaně znovu zahrát, tj. „vyrobit“). Proto pro konstruování nestačí pouze společné „noty“ (tj. instrukce“), ale je nutná „mapa“ poznatků, v níž je třeba hledat a najít cestu! i 31.10.2009 © S. Hosnedl 16 

0 Úvod 0.1 Základní poznatky Klíčové publikace: HISTORICKÉ POZADÍ EDS K INFORMACI 0.1 Základní poznatky HISTORICKÉ POZADÍ EDS Klíčové publikace: 1943 - Wörgerbauer: Die Technik des Konstruierens, D 1954 - Kesselring: Technische Kompositionslehre, D 1970 - Rodenacker: Methodisches Konstruieren, D 1974 – Hansen: Konstruktionswissenschaft, D 1976 - Koller: Konstruktionslehre für den Maschinenbau, D 1977 - Pahl, Beitz: Konstruktionslehre, D 1981 - Yoshikawa: General Design Theory and CAD, UK 1984 - Hubka, Eder: Theory of Technical Systems, D 1987 - Altschuller: Creativity as an Exact Science, UK 1987 - Andreasen: Integrated Product Development, UK 1992 - Hubka, Eder: Konstruktionswissenschaft / Design Science, D / UK 1995 - Roozenburg, Eekels: Product design: Fundam. and methods, UK 1998 - Frankerberger, Birkhofer, Badke-Schaub: Designers The Key … , D 2003 - Lindeman: Human Behaviour in Design, D 2008 - Eder, Hosnedl: Design Engineering … , USA 2010 - Eder, Hosnedl: Introduction to Design Engineering … , NL 2011 - Birkhofer Ed.: The Future of Design Methodology, D 09.04.2012 © S. Hosnedl 17 

Základní publikace pro předmět KKS/ZKM: 0 Úvod K INFORMACI 0.1 Základní poznatky KONKRÉTNÍ ODBORNÉ PRAMENY (1) Základní publikace pro předmět KKS/ZKM: 09.04.2012 © S. Hosnedl 18 

Základní publikace pro předmět KKS/ZKM: 0 Úvod PRO ÚPLNOST 0.1 Základní poznatky KONKRÉTNÍ ODBORNÉ PRAMENY (2) Základní publikace pro předmět KKS/ZKM: EDER, W. E., HOSNEDL, S. Design Engineering, A Manual for Enhanced Creativity CRC Press, Taylor & Franciss Group, Boca Raton, Florida USA ISBN 978-1-4222-4765-3, 600 pp. Exhibition and Sales Stand CRC Press, Taylor & Franciss Group, Boca Raton, Florida USA at the 16th International Conference on Engineering Design Science ICED 07 Paris, France, 27.-31.8.2007 31.10.2009 © S. Hosnedl 19 

& tech.,inf. a manaž.nástroje 0 Úvod 0.1 Základní poznatky DŮLEŽITÉ OBJEKT EDS Model objektu EDS: Subjekt: KONSTRUKTÉR (KONSTRUKČNÍ TÝM) & tech.,inf. a manaž.nástroje Proces: KONSTRUOVÁNÍ KONSTRUKČNÍ PROCES DesP Objekt: Konstruovaný TECHNICKÝ PROD./SYST. TS Konstruktér (konstr. tým&nástroje): Tvořivost Poznatky/Znalosti Schopnosti Zkušenosti Konstruování (konstrukční proces): Specifikace požadavků Hledání řešení Hodnocení a rozhodování Dokumentování Technický systém (tech. produkt): Životní cyklus Vlastnosti, kvalita, konkurenceschopnost Struktury 31.10.2009 © S. Hosnedl 20 

Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích ve světě (1940 – 1969): 0 Úvod PRO ÚPLNOST 0.1 Základní poznatky MEZNÍKY VÝVOJE A OBJEKT EDS (1) Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích ve světě (1940 – 1969): 1943 - Wörgerbauer, H.: Die Technik des Konstruierens, UK 1948 - Zwicky, F.: The morphological method …, USA 1952 - Wallace, P. J.: The techniques of design, UK 1954 - Kesselring, F.: Technische Kompositionslehre, D 1956 - Hansen, F.: Konstruktionssystematik, D 1963 - Feilden, G. B. R.: Eng. Design - Report of Royal Comission, UK 1963 - Leyer, A.: Maschinenkonstruktionslehre, CH 1965 – 1st issue of the journal: Konstruktion, D 1966 - Dixon, J. R.: Design Engineering - Inventiveness …, UK 31.10.2009 © S. Hosnedl 21 

Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích ve světě (1970 – 1979): 0 Úvod PRO ÚPLNOST 0.1 Základní poznatky MEZNÍKY VÝVOJE A OBJEKT EDS (2) Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích ve světě (1970 – 1979): 1970 - Rodenacker, W.G.: Methodisches Konstruieren, D 1973 - Hubka, V.: Theorie der Maschinenesysteme, D 1974 - Hansen, F.: Konstruktionswissenschaft, D 1975 - VDI 2225 Technisch-wissenschaftliches Konstruieren, D 1976 - Hubka, V.: Theorie der Konstruktionsprozesse, D 1976 - Koller, R.: Konstruktionslehre für den Maschinenbau, D 1976 - Orlov, P. I.: Osnovy konstruirovania, R 1977 - Pahl, G., Beitz, W.: Konstruktionslehre, D 1979 - Ropohl, G.: Eine Systemtheorie der Technik, D 1979 – 1st issue of the journal: Design Studies, USA 31.10.2009 © S. Hosnedl 22 

Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích ve světě (1980 – 1989): 0 Úvod PRO ÚPLNOST 0.1 Základní poznatky MEZNÍKY VÝVOJE A OBJEKT EDS (3) Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích ve světě (1980 – 1989): 1981 - Hubka, V. et al.: Fachbegriffe der wissenschaftlichen Konstruktions- lehre in 6 Sprachen, CH 1981 - Yoshikawa,H.: General design theory and CAD, USA 1981 - 1st International Conference on Engineering Design ICED 1984 - Cross, N.: Developments in design methodology, UK 1984 - Hubka, V., Eder, W. E.: Theory of technical systems, D 1987 - Andreasen, M. M.: Integrated product development, UK 1987 - Altschuller, G.S.: Creativity as an exact science, UK 1989 - BS 7000 Guide to managing product design, UK 1989 - 1st issue of the journal: Research in Engineering Design, USA 31.10.2009 © S. Hosnedl 23 

Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích ve světě (1990 – 1999): 0 Úvod PRO ÚPLNOST 0.1 Základní poznatky MEZNÍKY VÝVOJE A OBJEKT EDS (4) Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích ve světě (1990 – 1999): 1990 - Suh, A.P.: The principles of design, USA 1990 - 1st issue of the: Journal of Engineering Design, UK 1991 - Pugh, S.: Total design: Integrated methods …, UK 1992 - Hubka, V., Eder, W.E.: Einführung in die Konstruktionswissenschaft, D 1995 - Roozenburg, A., Eekels, J.: Product design …, , UK 1997 - Albers, A. aj.: Heligenberger Manifest - Die Zukunft der Maschinen- elemente-Lehre, D 1997 - Banse, G.: Auf dem Wege zum Konstruktionswissenschaft, D 1998 - Frankerberger, Birkhofer, Badke-Schaub: Designers The Key … , D 31.10.2009 © S. Hosnedl 24 

Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích ve světě (2000 – ): 0 Úvod PRO ÚPLNOST 0.1 Základní poznatky MEZNÍKY VÝVOJE A OBJEKT EDS (5) Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích ve světě (2000 – ): 2000 - Eekels, J.: On the fundamentals of Engineering Design Science, UK 2002 - Chakrabarti, A. (Ed.): Engineering Design Synthesis, … , UK 2003 – Lindeman, U.: Human Behaviour in Design, D 2008 – Eder, W. E., Hosnedl, S.: Design Engineering … , USA 2010 – Eder, W. E., Hosnedl, S.: Introduction to Design Engineering … , NL 2011 - Birkhofer H., Ed.: The Future of Design Methodology, D 09.04.2012 © S. Hosnedl 25 

Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích u nás (1960 – ): 0 Úvod PRO ÚPLNOST 0.1 Základní poznatky MEZNÍKY VÝVOJE A OBJEKT EDS (6) Mezníky vývoje a objekt EDS v publikacích u nás (1960 – ): 60th - Bačkovský,K., Hubka,V., Šmilauer, J., Vít,S., Johánek, Kočí ... Metodika konstruování, ČSVTS Conference Proceedings, Praha 1977 - Kovář, J.: Metodika konstruování, Praha 1982 - Jeřábek, K.: Metodika konstruování, Praha 1988 - Jirouš, F.: Teorie konstruování, Praha 1989 - Ženíšek, J.: Metodika konstruování s podporou počítače, Plzeň 1990 - Wimmer, M.: Jak rozvíjet technickou tvořivost, Praha 1990 - Čásenský, M., Maňas, S.: Metodika konstruování, Praha 1992 - Maruna,Z. aj.: Metodika konstruování kolej. vozidel, Praha 1993 - Skařupa, J.: Metodika konstruování, Ostrava 1994 - Kočí: Od historie technické tvorby ke konstruologii, Jihlava 1995 - Beneš, P., Valášek, M.: Metody tvůrčí práce, Praha 1996 - Bušov, B., et al.: Tvorba a řešení inovačních zadání (TRIZ), Brno 31.10.2009 © S. Hosnedl 26 

0 Úvod 0.1 Základní poznatky Zahraničí: Česká republika: K INFORMACI 0.1 Základní poznatky ZAMĚŘENÍ VÝZKUMU NA SLOŽKY MODELU EDS Zahraničí: Česká republika: Objekt Subjekt Proces Objekt Subjekt Proces 31.10.2009 © S. Hosnedl 27 

i 0 Úvod 0.1 Základní poznatky Informace: K INFORMACI 0.1 Základní poznatky INFORMACE , POZNATKY, ZKUŠENOSTI , ZNALOSTI (1) Informace: Podle tradiční definice; slovník cizích slov: - význam přisouzený na základě konvencí nějakému statickému nebo dynamickému jevu Podle [CSN-EN-ISO-9000 2006, 3.7.1 ] : - údaje obsahující význam Vzhledem ke zjevně podstatně užšímu pojetí pojmu informace podle uvedené normy (orientované zřejmě pouze na použití v  uvedené normě) je nutné i nadále chápat pojem „informace“ ve výše uvedeném obecnějším významu. Poznámky: - Informace je nehmotná, ale je vždy nerozlučně spjata s nějakým hmotným objektem - Informace přenášené prostorem mezi dvěma hmotnými objekty jsou označovány jako signály i 31.10.2009 © S. Hosnedl 28 

Poznatky - provázané aplikovatelné informace: 0 Úvod 0.1 Základní poznatky POTŘEBNÉ INFORMACE , POZNATKY, ZKUŠENOSTI , ZNALOSTI (2) Poznatky - provázané aplikovatelné informace: Teoretické (popisné, deskriptivní) Metodické (instruktivní, preskriptivní): a) Strategické (na úrovni komplexního procesu) b) Taktické (na úrovni dílčích procesů a operací) kde: a) & b) obsahově: - procedurální (postupy, metody) - výrokové (pravidla, principy) - deklarativní (údaje, fakta) – „informace“ v užším pojetí! a) & b) formálně: - formalizované (zpracované): = strukturované = nestrukturované - neformalizované (nezpracované) 28.12.2009 © S. Hosnedl 29 

Toky informací v cyklu  praxe  věda  výuka  studium  praxe :  0 Úvod 0.1 Základní poznatky POTŘEBNÉ INFORMACE , POZNATKY, ZKUŠENOSTI , ZNALOSTI (3) Toky informací v cyklu  praxe  věda  výuka  studium  praxe :  31.10.2009 © S. Hosnedl 30 

i 0 Úvod 0.1 Základní poznatky DŮLEŽITÉ ÚČEL EDS Účel Engineering Design Science jako Konstruční vědy: identifikace (rozpoznání a popis), zobecnění, ověření, systematické zpracování a vysvětlení poznatků pro racionální navrhování/konstruování technických produktů / technických systémů (TS). Účel Engineering Design Science jako Konstrukční nauky: - transformování poznatků EDS do výuky a praxe. Poznámky: Engineering Design Science, (německy: Konstruktionswissenschaft) je relativně mladý vědní obor, který je od 40. let minulého století intenzivně celosvětově rozvíjen. U nás se začal významněji rozvíjet až po r. 1990. Pod pojmem Konstrukční nauka se často rozumí i Konstrukční věda, tj. i systematický výzkum, zpracování a rozvoj poznatků o&pro konstruování. - Nadále však budeme využívat pro jednoznačnost a jednoduchost především originální celosvětově zavedený anglický termín Engineering Design Science a jeho zkratku - EDS, i 31.10.2009 © S. Hosnedl 31 

0 Úvod 0.1 Základní poznatky DŮLEŽITÉ CÍL A VÝZNAM EDS Zvýšení produktivity konstruování a kvality navrhovaných technických produktů zvýšením úrovně znalostní podpory konstrukčního procesu : - Vyšší kvalita a uspořádanost poznatků. - Vše, co je společné pro navrhování všech technických produktů lze efektivněji společně vysvětlovat a dále rozvíjet . - Jednodušší konkretizace obecných poznatků pro využití v  libovolném výrobkovém oboru pro libovolnou úroveň komplexnosti výrobku. - Vyšší úroveň přenositelnosti poznatků (transfer Know-how) mezi jednotlivými výrobkovými obory, úrovněmi komplexnosti i částmi výrobků. - Vyšší podpora flexibility konstruktérů z  hlediska výrobkových oborů, výrobků v oboru i jejich částí. - Vyšší využitelnost poznatků z jiných vědních oborů. - Vysoká systematičnost, přesto vysoká podpora kreativity, flexibility a kompatibility s tradičními postupy konstruování. - Přirozený postupný vznik znalostní báze zaznamenaných „tacit knowledge“ (osobních znalostí) konstruktérů v   terminologicky jednotné a shodně strukturované dokumentaci k vyřešeným konstrukčním projektům. 31.10.2009 © S. Hosnedl 32 

0 Úvod 0.1 Základní poznatky 0.0 Základní poznatky POTŘEBNÉ 0.0 Základní poznatky CÍLE PŘEDMĚTU KKS/ZKM - Seznámení se systematicky uspořádanými poznatky Engineering Design Science (EDS) o & pro racionální navrhování / konstruování technických produktů/ systémů (TS). - Příprava na racionální využívání těchto poznatků v  konstrukčních / vývojových projektech TS v dalším studiu a praxi. - Příprava na racionální využívání a rozvoj těchto poznatků v   dalším vědeckém studiu a výzkumu. - Příprava na racionální přenos a využívání těchto poznatků při výuce s studentů a při vzdělávání konstruktérů z  praxe i učitelů v  kurzech i při práci na společných konstrukčních projektech TS. 31.10.2009 © S. Hosnedl 33 

0 Úvod 0.1 Základní poznatky Poznatky: ZÁKLADNÍ DOMÉNY POZNATKŮ EDS DŮLEŽITÉ ZÁKLADNÍ DOMÉNY POZNATKŮ EDS Poznatky: k existujícím technickým produktům / systémům (TS) - ke konstruování / konstrukčnímu procesu (DesP) TS obojí v oblastech: teoretických poznatků, tj. vysvětlení/“popisu “ existujících poznatků metodických poznatků, tj. metod/“předpisu“ pro nalezení nových poznatků 31.10.2009 © S. Hosnedl 34 

Podkapitola 0.2 Systémový přístup 0 Úvod OBSAH  31.10.2009 © S. Hosnedl 35 

i 0 Úvod 0.2 Systémový přístup Charakteristika systémového přístupu: DŮLEŽITÉ ZÁKLADNÍ POZNATKY (1) Přístup založený na pohledu na zkoumané (řešené…) objekty (hmotné i nehmotné) jako na systémy. Charakteristika systémového přístupu: Cíl systémového přístupu: Pokud možno účinné a efektivní nalezení uceleného a systematicky uspořádaného řešení. Poznámky: - Systém : soubor vzájemně souvisejících nebo působících prvků [CSN-EN-ISO-9000 2006, 3.2.1.]. Systém může být hmotný i nehmotný, objektový i procesní, konkrétní i abstraktní … - Účinnost : vztah mezi dosaženým výsledkem a použitými zdroji [CSN-EN-ISO-9000 2006, 3.2.15.]. V  praxi též užity pojmy hospodárnost, produktivita (míra využití zdrojů v podobě výstupů) např. kolik Kč bylo vynaloženo na 1 Kč zisku, počet výrobku na zaměstnance apod. (tj.jak bylo výsledku dosaženo). Jinak též : „doing things right“ [Drucker 1964] - Efektivnost : rozsah, ve kterém jsou plánované činnosti realizovány a plánované výsledky dosaženy [CSN-EN-ISO-9000 2006, 3.2.14.] např. snaha dosáhnout plné spokojenosti zákazníka je vyjádřena 100%, skutečnost byla 80%, tzn. že efektivnost (např.příslušné metody) byla 80% (tj. jedná se o stupeň dosažení cíle). Jinak též : „doing right things“ [Drucker 1964]. - Systematický (objekt,postup): uspořádaný do systému (rozlišit od „systémový“) i 31.10.2009 © S. Hosnedl 36 

Výhody systémového přístupu: 0 Úvod 0.2 Systémový přístup DŮLEŽITÉ ZÁKLADNÍ POZNATKY (2) Výhody systémového přístupu: - „Zmapování“ dané oblasti - Potlačení nežádoucích duplicit - Vazby - Změny priorit bez nežádoucích efektů - Doplňování a rušení bez nežádoucích efektů - Splývání Informační integrace Procesní integrace 31.10.2009 © S. Hosnedl 37 

Nevýhody systémového přístupu: 0 Úvod 0.2 Systémový přístup DŮLEŽITÉ ZÁKLADNÍ POZNATKY (3) Nevýhody systémového přístupu: - Pracnost a „neviditelnost“ - Nutnost zahrnout i známé ( nové !!! ) - Lze opominout i známé - Zkresluje priority - Nebezpečí stereotypu 31.10.2009 © S. Hosnedl 38 

Uplatnění systémového přístupu při řešení tvůrčích úkolů: 0 Úvod 0.2 Systémový přístup POTŘEBNÉ ZÁKLADNÍ POZNATKY (4) Uplatnění systémového přístupu při řešení tvůrčích úkolů: HEURISTICKÁ SLOŽKA RACIONÁLNÍ Tvůrčí činnosti: Rutinní činnosti: - lze podpořit systémovým přístupem - lze provádět Obr.: Podíl heuristické a racionální složky aktivit člověka při různých typech činností 31.10.2009 © S. Hosnedl 39 

Uplatnění systémového přístupu při řešení tvůrčích činností: 0 Úvod 0.2 Systémový přístup POTŘEBNÉ ZÁKLADNÍ POZNATKY (4) Uplatnění systémového přístupu při řešení tvůrčích činností: CREATIVE SUPPORT RATIONALE Artistic activities Routine Obr.: Podíl heuristické a racionální složky aktivit člověka při různých typech činností 31.10.2009 © S. Hosnedl 40 

Děkuji Vám za pozornost Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/07.0235 „Inovace výuky v oboru konstruování strojů včetně jeho teoretické, metodické a počítačové podpory“. © S. Hosnedl 41