Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zájmena a pády Adjust the pronouns between slash marks to fit the context. Remember to use the correct case. Vzor: Pozdravuj od /já/ rodiče. Pozdravuj.
Advertisements

Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
Otázky: Asking Questions Ask the questions answered by the underlined words in the following sentences. Vzor: Zavolám vám zítra. Kdy mi zavoláte? *Taken.
Jména a pády Put the nouns between slash marks into the appropriate case, as determined by the context. Vzor: Román se stal tím, čím v /minulost/ byla.
Způsobové slovesa Conjugate the infinitives in the following sentences to fit the context. Vzor: (smět) číst ten časopis? Smím číst ten časopis? *Taken.
Expressions of Time II Construct phrases based on the following pattern. Vzor: On Monday ne v pondělí, ale v úterý *Taken from Lesson 11, pg. 139, ex.
Vy a ty: Changing Personal Pronouns In each of the following sentences, replace vy with ty, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Pronouns in the Accusative & Dative Insert the appropriate pronouns into the sentences below. Vzor: Prosí ___, abych vyšel z pokoje. Prosí mě, abych vyšel.
Telling Time Write out each of the following time expressions in words. Vzor: 5:25 Je pět hodin a dvacet pět minut. *Taken from Lesson 7, pg. 89, ex. 7.
Expressions of Time Write out the following times in two different ways (whenever possible). Vzor: 1:30 am Je jedna hodina třicet minut. Je půl druhé.
Verbs: Oni Forms & L-Participles For the following infinitives, give both the third-person plural conjugated form (i.e., the oni-form) and the masculine.
Slovosled Unscramble the following sentences. Vzor: nebudu bez ničemu rozumnět slovníku Bez slovníku ničemu nebudu rozumnět. *Taken from Lesson 12, pg.
Song Presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Constructions with by Rewrite the following sentences using by constructions. Do not change the aspect. Vzor: Chci hrát tenis. Chtěl/Chtěla bych hrát tenis.
Rozkazovací způsob Imperatives Rewrite the following sentences in the imperative. Vzor: Koupíš si dražší šaty? Kup si dražší šaty! *Taken from Review Lesson.
Pády a koncovky: Cases & Endings Adjust the words between slash marks to fit their contexts, using the appropriate case endings. Vzor: Co budeš dělat o.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Working with Verbs I Rewrite the following three sentences, replacing vidět with the appropriate conjugated forms of rozumět, mluvit o, hledat, and pracovat.
Se a si: Reflexive Pronouns Insert se or si into the following sentences, if possible. Vzor: Povídali jsme ___ ještě několik minut. Povídali jsme si ještě.
Song Presentation. RL10 nová slova Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
Dejte slovo do věty Rewrite the following sentences, replacing the underlined word with the word between slash marks. Remember to use the correct case.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Nová slova: Lekce 8 Fill in the blanks with the vocabulary words from Lesson 8 of Contemporary Czech by Michael Heim.
IF-clauses: jestli and counterfactuals Create sentences based on the following pattern. Vzor: udělám to/ zavolám vám Jestli to udělám, zavolám vám. Kdybych.
Budoucí a minulý čas Rewrite the following sentences in the past and future. Use the perfective if possible. Vzor: Začíná překládat román. Začal překládat.
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Kondicionál v minulém času: Conditional in the Pat Tense Rewrite the following sentences in the non- past conditional. Vzor: Kdybych to byl věděl, byl.
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
Modal Verbs Insert into the following sentences the appropriate present tense forms of the modal verbs mít, moci, muset, smět, and umět, wherever they.
Perfective v. Imperfective Choose the appropriate form of the verb (either perfective or imperfective) to complete the following sentences. For some sentences.
Imperatives & chtít + aby-clauses Create sentences based on the following pattern. Vzor: Proč mi nevoláte? Zavolejte mi. Chci, abyste mi zavolal. *Taken.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Neurčitá zájmena Indefinite Pronouns In the following sentences, replace the underlined expressions by indefinite pronouns with approximately the same.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
Přeložte zájmena: Translate the Pronouns In each of the following sentences, translate the English pronouns into Czech. Possible variants will be displayed.
Future Perfective Verbs Rewrite the following sentences, changing all verbs to the future perfective. Vzor: Karel volá matce. Karel zavolá matce. *Taken.
Stupňování Put the words between slash marks into the correct form of the comparative or superlative. Vzor: Tahla zkouška je /lehký/ než tamta. Tahla zkouška.
Location v. Motion To & From Form sentences based on the model. Be sure to use the appropriate words (prepositions followed by nouns in correct case, or.
Verbal Nouns Construct sentences with verbal nouns based on the following pattern. Vzor: Rád létám. Mám rád létání. *Taken from Lesson 10, pg. 126, ex.
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
SKLOŇOVÁNÍ ZÁJMEN ON, ONA, ONO
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích.
Otázky: Asking Questions
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Rád by: Softening chtít sentences
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns
Connecting Sentences with který
Prepositions & Cases II
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Se a si: Reflexive Pronouns
Zápor: Negation Negate the following sentences. This will require negating the verb and changing the indefinite pronouns into negative pronouns. Vzor:
Kondicionál v minulém času: Conditional in the Pat Tense
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Verbs: Aspect & Negation
Verbs: Aspect & Negation
Future Perfective Verbs
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Neurčitá zájmena Indefinite Pronouns
Transkript prezentace:

Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken from Review Lesson 9, pgs , ex. 4 of Contemporary Czech by Michael Heim.

Zájmena on, ona, oni 1. Dalo by se s ______ chvíli mluvit?

Zájmena on, ona, oni 1. Dalo by se s ním/ní/nimi chvíli mluvit? 2. Nemohu se o _____ nic bližšího dozvědět.

Zájmena on, ona, oni 1. Dalo by se s ním/ní/nimi chvíli mluvit? 2. Nemohu se o něm/ní/nich nic bližšího dozvědět. 3. Zajímám se o ______.

Zájmena on, ona, oni 1. Dalo by se s ním/ní/nimi chvíli mluvit? 2. Nemohu se o něm/ní/nich nic bližšího dozvědět. 3. Zajímám se o něho/něj/ni/ně. 4. Jinak tam půjdeme bez ______.

Zájmena on, ona, oni 1. Dalo by se s ním/ní/nimi chvíli mluvit? 2. Nemohu se o něm/ní/nich nic bližšího dozvědět. 3. Zajímám se o něho/něj/ni/ně. 4. Jinak tam půjdeme bez něho/něj/ní/nich. 5. Setkáme se u _______.

Zájmena on, ona, oni 1. Dalo by se s ním/ní/nimi chvíli mluvit? 2. Nemohu se o něm/ní/nich nic bližšího dozvědět. 3. Zajímám se o něho/něj/ni/ně. 4. Jinak tam půjdeme bez něho/něj/ní/nich. 5. Setkáme se u něho/něj/ní/nich. 6. Nesmějte se tak před _______.

Zájmena on, ona, oni 6. Nesmějte se tak před ním/ní/nimi. 7. Proč ses ______ ještě neomluvil?

Zájmena on, ona, oni 6. Nesmějte se tak před ním/ní/nimi. 7. Proč ses mu/jí/jim ještě neomluvil? 8. Nedávno jsem od ________ dostal kabát.

Zájmena on, ona, oni 6. Nesmějte se tak před ním/ní/nimi. 7. Proč ses mu/jí/jim ještě neomluvil? 8. Nedávno jsem od něho/něj/ní/nich dostal kabát. 9. Jsou ty peníze pro ______?

Zájmena on, ona, oni 6. Nesmějte se tak před ním/ní/nimi. 7. Proč ses mu/jí/jim ještě neomluvil? 8. Nedávno jsem od něho/ní/nich dostal kabát. 9. Jsou ty peníze pro něj/ni/ně? 10. Poděkoval jste _______?

Zájmena on, ona, oni 6. Nesmějte se tak před ním/ní/nimi. 7. Proč ses mu/jí/jim ještě neomluvil? 8. Nedávno jsem od něho/ní/nich dostal kabát. 9. Jsou ty peníze pro něj/ni/ně? 10. Poděkoval jste mu/jí/jim? 11. _____ jste poděkoval?

Zájmena on, ona, oni 11. Jemu/Jí/Jim jste poděkoval? 12. Jsem na ______ opravdu zvědav.

Zájmena on, ona, oni 11. Jemu/Jí/Jim jste poděkoval? 12. Jsem na něj/ni/ně opravdu zvědav. 13. Seděli jsme naproti _______.

Zájmena on, ona, oni 11. Jemu/Jí/Jim jste poděkoval? 12. Jsem na něj/ni/ně opravdu zvědav. 13. Seděli jsme naproti němu/ní/nim. 14. Náhodou se zabývám právě _______.

Zájmena on, ona, oni 11. Jemu/Jí/Jim jste poděkoval? 12. Jsem na něj/ni/ně opravdu zvědav. 13. Seděli jsme naproti němu/ní/nim. 14. Náhodou se zabývám právě jím/jí/jimi. 15. Kdy jste ________ poznal?

Zájmena on, ona, oni 11. Jemu/Jí/Jim jste poděkoval? 12. Jsem na něj/ni/ně opravdu zvědav. 13. Seděli jsme naproti němu/ní/nim. 14. Náhodou se zabývám právě jím/jí/jimi. 15. Kdy jste ho/ji/je poznal?