DĚTI A DOSPĚLÍ – JEDEN DVOJROZMĚRNÝ SVĚT Mgr. Marie Šťastná Jelení Hora, listopad 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Národní strategie prevence násilí na dětech na období MUDr
TERÉNNÍ PROGRAM BABYLON
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Sociální prevence -sport- Cílem projektů je vytvářet podmínky pro smysluplné a aktivní prožívání volného času v kriminálně rizikovém a sociálně patologickém.
Občanská nauka Sociálně patologické jevy IV. ; VY_32_INOVACE_D2_12
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Etická výchova Koncepce předmětu na Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži.
Sociální důvody jako důvod pro umístění dětí do institucí?
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Rodina.
Stop sociálnímu vyloučení MEPCO Sociální vyloučení začíná v dětství Milena Černá, SKOK Seminář MEPCO Stop sociálnímu vyloučení.
Sociální služby poskytované ohroženým rodinám (na příkladu Slezské diakonie)
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Výstupy z Úvodního semináře
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rizikového chování v dospívání
Sociální patologie SCPT SCPA
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Náhradní rodinná péče aneb „Děti patří domů“ Karel a Petra HENNHOFEROVI.
Jihlava mluví o vzdělávání, listopad 2013 Vzdělávání, hodnocení, respektování PhDr. Lucie Dobešová.
NÁVYKOVÉ LÁTKY krizový plán
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Je dnes dětství bezpečné. (Subjektivní zkušenost dět
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Zpracovala: Simona Hyková
Minimální preventivní program školy
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Sociálně patologické jevy
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ – INVESTICE DO BUDOUCNOSTI PaedDr. LUDVÍK ZIMČÍK, ředitel ZŠ A MŠ BŘEZOVÁ (ŠKOLA NA KONCI SVĚTA)
Negativní tendence ve stylech rodinné výchovy Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb PROSTITUUJÍCÍ SE OSOBY Mgr. Irena Kudláčková.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Násilí Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Příjemce podpory: TRIALOG
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Pedagogická Psychologie
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
spor o vedoucí roli ve výchově Gražyna Mendecka
Psychologie výchovy a vzdělávání
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Syndrom rizikového chování v dospívání
Školská sociální práce
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

DĚTI A DOSPĚLÍ – JEDEN DVOJROZMĚRNÝ SVĚT Mgr. Marie Šťastná Jelení Hora, listopad 2008

SPECIFIKA VÝCHOVY V ČESKÉ RODINĚ převládá styl autoritativní výchovy převážně pomocí odměn a trestů dítěti je odmala vštěpováno, co se smí a co ne častý jev - nedostatek času mnoha rodičů řešení v časové tísni - příkazy, zákazy a vyhrožování mnoho Čechů kritizuje liberální styl výchovy obvyklý jinde ve světě

ZPŮSOB VÝCHOVY V ČR V POSLEDNÍM DESETILETÍ od r se výchova v ČR mění zvýšil se trend liberalismu výrazně se proměňuje role otce v rodině mění se role generace prarodičů mnohá dříve tabuizovaná témata řeší běžně už malí školáci klade se větší důraz na komunikaci s dítětem rodič respektuje potřeby dítěte a dítě se učí respektovat potřeby rodičů místo jednosměrných příkazů od rodiče k dítěti dochází k vzájemné dohodě

Ceněné JÁ – Trestané JÁ Obecně mozek Genotypová dispozice Fenotypová dispozice Aktivní stereotypy ZÁVISLOST Synaptický přenos (dopaminový efekt) Slabý Střední Silný Výchovné styly Pestrost stimulů RODINA Různorodé dovednosti Jejich efektivita a úspěšnost ŽIVOT ZÁJMY ŠKOLA Konkrétní mozek Přijetí Pochvala Sourozenci Širší rodina Hodnocení Skupiny Vrstevníci Autority Ceněné JÁ Trestané JÁ

Principy pozitivní výchovy Dávat lásku Tělesný kontakt Konstruktivní povzbuzování Projevit pochopení Posilování sebevědomí Rituály v rodině Porozumění signálům Pravidla Důslednost Následky jako prostředek učení Mluvte spolu Věnujte dítěti čas Odpovídejte na otázky Vnímejte pocity Buďte jednotní Jděte příkladem Vymezte hranice Vyhněte se bojům o moc Dovolte si chyby Učte se zvládat konflikty

AKTIVNÍ STEREOTYPY CHOVÁNÍ VÁŠEŇ RIZIKO AKCE ZÁKLADNÍ VZOREC CHOVÁNÍ PŘIJETÍ HODNOCENÍ VÝSLEDNÝ PROŽITEK Drogy Hazard Agresivita Cigarety Krádeže Alkohol (Moje tělo + Moje psychika + Hladím se) REGULACE

PROČ NEJSOU TRESTY DOBRÉ Lekce o moci Zmatení motivace Narušení vztahů Narušení sebeúcty Ztížení nápravy Potlačení soucitu Odpustky Ohrožení morálního vývoje Vytváření negativního postoje k činnostem

VĚKOVÁ STRUKTURA TÝRANÝCH A ZNEUŽÍVANÝCH DĚTÍ Tělesné a psychické týrání Sexuální zneužívání, dětská pornografie a prostituce do 1 roku 501 od 1 do 3 let od 3 do 6 let od 6 do 15 let od 15 do 18 let Nadace NAŠE DÍTĚ statistika r

SOCIÁLNÍ PROSTŘEDÍ TÝRANÝCH DĚTÍ Nadace NAŠE DÍTĚ Statistika r Tělesné a psychické týrání Sexuální zneužívání, dětská pornografie a prostituce úplná rodina neúplná rodina bez matky 4130 neúplná rodina bez otce doplněná rodina o matku 2213 doplněná rodina o otce náhradní rodina 2214 ústavní péče 99

LEGISLATIVA V ČR Listina základních práv a svobod Deklarace práv dítěte Úmluva o právech dítěte (1989) Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí Zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů Občanský zákoník Trestní zákon 140/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období

NA POMOC A OCHRANU DĚTÍ

PREVENCE A PROJEKTY DAP-Services, a.s., Ostrava Barvy života – aktivně smysluplná prevence Kulatý barevný svět nás baví Dobrá volba Třída v krizi PPP ÚK Teplice, p.o. monitorink 20% desetileté populace ÚK 1393 předškolních dětí (3-6 let) 1100 žáků 8.-9.tříd 41 tříd ročníků škol 3 krajů ČR  metoda BSA; DIS BŽ - diagnostika + intervence při práci s jednotlivcem i se skupinou; měření postojů; dispozice k náhražkovým způsobům chování; evaluace efektivity procesů učení; sociopatomix; vzdělávání; supervize

NEJPALČIVĚJŠÍ PROBLÉMY DĚTÍ V ČR týrání, zanedbání a násilí na dětech v rodinách, v komunitě, ve škole, v zařízeních ústavní výchovy 82 % dětí v ČR má zkušenosti s tělesnými tresty 1/3 českých dětí byla někdy vystavena násilí, a to nikoli jen běžným tělesným trestům 33 % dívek a 20 % chlapců má zkušenost se sexuálním zneužíváním 1/3 učitelů použila tělesný trest s různou formou násilí se setkalo 40 % žáků základních škol přesnou statistiku týraných dětí je velmi obtížné získat obecné povědomí a porozumění základním příčinám násilí na dětech je stále velmi nízké ministryně pro lidská práva a národností menšiny Džamila Stehlíková

AKTUÁLNĚ zákon o zákazu fyzického trestání dětí se bude v Čechách koncem r znovu projednávat vypracování Národní strategie prevence násilí na dětech, která významně přispěje ke zvýšení ochrany dětí rodiče, učitelé a vychovatelé by se měli více a více snažit nepoužívat tresty a nahrazovat je účinnějšími výchovnými metodami

NOVÉ POŽADAVKY NA RODIČE při řešení býváme v emocích a to, co říkáme, můžeme říkat i zvýšeným hlasem a s odpovídajícím emočním doprovodem místo trestu volme alternativu – nechme dítě prožít a uvědomit si přirozené nebo logické důsledky jeho nesprávného chování někdy se nedá udělat nic jiného, než aby se dítě jen omluvilo nepoužívejme mocenský způsob komunikace dlouhá „domlouvání“ nejsou účinná, zanechme kázání

KLÍČOVÝ VÝCHOVNÝ MOMENT aktivní spoluúčast dítěte na hledání řešení a nápravy stručně popišme situaci nebo vyjádřeme nesouhlas s určitým chováním a co nejdříve se obráťme na dítě se slovy: „Tak co teď navrhuješ? Jak to budeme řešit?“ nebo „Můžeš si do zítřka promyslet, co s tím uděláme. Očekávám, že se budeš podílet na nápravě.“ neobviňujme, nevyčítejme, nevyhrožujme, neironizujme používejme tzv. „já-výroky“, v nichž sdělujeme, jak se cítíme, co potřebujeme a co očekáváme při výchově se snažíme trestům vyhýbat

Trestáním se děti učí, že ubližování je legální nástroj výchovy a řešení problémů mezi lidmi … Ve snaze vyhnout se dalším trestům a nepříjemnostem se děti učí maskovat chyby a neúspěchy, lhát a podvádět …

INFO NA ZÁVĚR Pavel a Tatjana Kopřivovi: Respektovat a být respektován;

Děkuji za pozornost …