DĚTI A DOSPĚLÍ – JEDEN DVOJROZMĚRNÝ SVĚT Mgr. Marie Šťastná Jelení Hora, listopad 2008
SPECIFIKA VÝCHOVY V ČESKÉ RODINĚ převládá styl autoritativní výchovy převážně pomocí odměn a trestů dítěti je odmala vštěpováno, co se smí a co ne častý jev - nedostatek času mnoha rodičů řešení v časové tísni - příkazy, zákazy a vyhrožování mnoho Čechů kritizuje liberální styl výchovy obvyklý jinde ve světě
ZPŮSOB VÝCHOVY V ČR V POSLEDNÍM DESETILETÍ od r se výchova v ČR mění zvýšil se trend liberalismu výrazně se proměňuje role otce v rodině mění se role generace prarodičů mnohá dříve tabuizovaná témata řeší běžně už malí školáci klade se větší důraz na komunikaci s dítětem rodič respektuje potřeby dítěte a dítě se učí respektovat potřeby rodičů místo jednosměrných příkazů od rodiče k dítěti dochází k vzájemné dohodě
Ceněné JÁ – Trestané JÁ Obecně mozek Genotypová dispozice Fenotypová dispozice Aktivní stereotypy ZÁVISLOST Synaptický přenos (dopaminový efekt) Slabý Střední Silný Výchovné styly Pestrost stimulů RODINA Různorodé dovednosti Jejich efektivita a úspěšnost ŽIVOT ZÁJMY ŠKOLA Konkrétní mozek Přijetí Pochvala Sourozenci Širší rodina Hodnocení Skupiny Vrstevníci Autority Ceněné JÁ Trestané JÁ
Principy pozitivní výchovy Dávat lásku Tělesný kontakt Konstruktivní povzbuzování Projevit pochopení Posilování sebevědomí Rituály v rodině Porozumění signálům Pravidla Důslednost Následky jako prostředek učení Mluvte spolu Věnujte dítěti čas Odpovídejte na otázky Vnímejte pocity Buďte jednotní Jděte příkladem Vymezte hranice Vyhněte se bojům o moc Dovolte si chyby Učte se zvládat konflikty
AKTIVNÍ STEREOTYPY CHOVÁNÍ VÁŠEŇ RIZIKO AKCE ZÁKLADNÍ VZOREC CHOVÁNÍ PŘIJETÍ HODNOCENÍ VÝSLEDNÝ PROŽITEK Drogy Hazard Agresivita Cigarety Krádeže Alkohol (Moje tělo + Moje psychika + Hladím se) REGULACE
PROČ NEJSOU TRESTY DOBRÉ Lekce o moci Zmatení motivace Narušení vztahů Narušení sebeúcty Ztížení nápravy Potlačení soucitu Odpustky Ohrožení morálního vývoje Vytváření negativního postoje k činnostem
VĚKOVÁ STRUKTURA TÝRANÝCH A ZNEUŽÍVANÝCH DĚTÍ Tělesné a psychické týrání Sexuální zneužívání, dětská pornografie a prostituce do 1 roku 501 od 1 do 3 let od 3 do 6 let od 6 do 15 let od 15 do 18 let Nadace NAŠE DÍTĚ statistika r
SOCIÁLNÍ PROSTŘEDÍ TÝRANÝCH DĚTÍ Nadace NAŠE DÍTĚ Statistika r Tělesné a psychické týrání Sexuální zneužívání, dětská pornografie a prostituce úplná rodina neúplná rodina bez matky 4130 neúplná rodina bez otce doplněná rodina o matku 2213 doplněná rodina o otce náhradní rodina 2214 ústavní péče 99
LEGISLATIVA V ČR Listina základních práv a svobod Deklarace práv dítěte Úmluva o právech dítěte (1989) Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí Zákon č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů Občanský zákoník Trestní zákon 140/1961 Sb., ve znění pozdějších předpisů Strategie prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období
NA POMOC A OCHRANU DĚTÍ
PREVENCE A PROJEKTY DAP-Services, a.s., Ostrava Barvy života – aktivně smysluplná prevence Kulatý barevný svět nás baví Dobrá volba Třída v krizi PPP ÚK Teplice, p.o. monitorink 20% desetileté populace ÚK 1393 předškolních dětí (3-6 let) 1100 žáků 8.-9.tříd 41 tříd ročníků škol 3 krajů ČR metoda BSA; DIS BŽ - diagnostika + intervence při práci s jednotlivcem i se skupinou; měření postojů; dispozice k náhražkovým způsobům chování; evaluace efektivity procesů učení; sociopatomix; vzdělávání; supervize
NEJPALČIVĚJŠÍ PROBLÉMY DĚTÍ V ČR týrání, zanedbání a násilí na dětech v rodinách, v komunitě, ve škole, v zařízeních ústavní výchovy 82 % dětí v ČR má zkušenosti s tělesnými tresty 1/3 českých dětí byla někdy vystavena násilí, a to nikoli jen běžným tělesným trestům 33 % dívek a 20 % chlapců má zkušenost se sexuálním zneužíváním 1/3 učitelů použila tělesný trest s různou formou násilí se setkalo 40 % žáků základních škol přesnou statistiku týraných dětí je velmi obtížné získat obecné povědomí a porozumění základním příčinám násilí na dětech je stále velmi nízké ministryně pro lidská práva a národností menšiny Džamila Stehlíková
AKTUÁLNĚ zákon o zákazu fyzického trestání dětí se bude v Čechách koncem r znovu projednávat vypracování Národní strategie prevence násilí na dětech, která významně přispěje ke zvýšení ochrany dětí rodiče, učitelé a vychovatelé by se měli více a více snažit nepoužívat tresty a nahrazovat je účinnějšími výchovnými metodami
NOVÉ POŽADAVKY NA RODIČE při řešení býváme v emocích a to, co říkáme, můžeme říkat i zvýšeným hlasem a s odpovídajícím emočním doprovodem místo trestu volme alternativu – nechme dítě prožít a uvědomit si přirozené nebo logické důsledky jeho nesprávného chování někdy se nedá udělat nic jiného, než aby se dítě jen omluvilo nepoužívejme mocenský způsob komunikace dlouhá „domlouvání“ nejsou účinná, zanechme kázání
KLÍČOVÝ VÝCHOVNÝ MOMENT aktivní spoluúčast dítěte na hledání řešení a nápravy stručně popišme situaci nebo vyjádřeme nesouhlas s určitým chováním a co nejdříve se obráťme na dítě se slovy: „Tak co teď navrhuješ? Jak to budeme řešit?“ nebo „Můžeš si do zítřka promyslet, co s tím uděláme. Očekávám, že se budeš podílet na nápravě.“ neobviňujme, nevyčítejme, nevyhrožujme, neironizujme používejme tzv. „já-výroky“, v nichž sdělujeme, jak se cítíme, co potřebujeme a co očekáváme při výchově se snažíme trestům vyhýbat
Trestáním se děti učí, že ubližování je legální nástroj výchovy a řešení problémů mezi lidmi … Ve snaze vyhnout se dalším trestům a nepříjemnostem se děti učí maskovat chyby a neúspěchy, lhát a podvádět …
INFO NA ZÁVĚR Pavel a Tatjana Kopřivovi: Respektovat a být respektován;
Děkuji za pozornost …