Komunikace s lidoopy Projekt Nim.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Dana Linhartová CZ.1.04/3.4.04/ Rodina a práce: PROČ NE?
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Učte se anglicky 4krát rychleji Úvod Dr. Arkady Zilberman *US Patent 6,341,958.
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Rozdíly mezi osobnostmi
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Proč krása vládne světu
Bohatství versus chudoba
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
domácí psi využívají lidi jako nástroje.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
NEJBLIŽŠÍ PŘÍBUZNÍ Co jsem se od šimpanzů naučil
Model transkulturní péče
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 1. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Výsledky testování SCIO žáků 9. tříd na ZŠ Letovice LEDEN 2016.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Jak si můžeme být jisti, že Alex chápe popisky v jeho repertoáru?
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Osobnost člověka z hlediska sociální psychologie
Výchova v pravěku.
Sociální dovednosti učitele
Témata kognitivní psychologie
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Jak na jazyky.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Komunikace s lidoopy Projekt Nim

Proč šimpanz? Důvod je jasný – podobnost člověku Inteligencí Zvídavostí Sociálním způsobem života

Běžná domácí zvířata Vydávají zvuky Reagují reflexivně Oznamují tělesný stav nebo emoci Netvoří nové významy slov Neschopnost seskupovat a přeskupovat slova

Počáteční pokusy se šimpanzy Předpoklad, že šimpanz bude napodobovat slova, která uslyší Pokusy se nezdařily Šimpanzi nemají uzpůsobená mluvidla Nedokáží vydávat lidské zvuky Největší úspěch šimpanzice Vicki Psychologové Keith a Katherine Harysovi Naučili Vicki 4 slova

První gesta - Washoe Allen a Beatrice Gardnerovi z Nevadské univerzity v Renu Nápad dorozumět se gesty Červen 1966 – šimpanzí mládě Washoe Nesměla se používat mluvená řeč Jen Americký znakový jazyk Za 3 a půl roku se naučila 132 slov Nedostatek přesných informací o gramatické správnosti kombinací slov

Ukázky znakové řeči Přitulit Modlit se Myslet

Jazyk plastikových kamenů Psycholog David Premack z Kalifornské univerzity v Santa Barbaře Vynalezl umělý symbolický jazyk Kameny měli různý tvar i barvu Žádná souvislost s jejich významem Šimpanzí slečna Sára Používání kamenů ke komunikaci Poznávání a užívání kamenů ve správném pořadí, aby tvořily větu

Ukázka plastikových kamenů Sára dát červený cukroví Mary bonbon kulatý stejný otázka ne

Yerkština - Lana Duane Rumbaugh z Yerkesova centra primátů v Atlantě ve státu Gorgia Dvouletá šimpanzí samička Lana Jazyk zvaný Yerkština Komunikace s počítačem Klávesy rozlišené barvou a geometr.obrazcem Přesnost a nestrannost počítače Důležitost přesného pořadí kláves

Ukázky kláves Yerkštiny prosím stroj dát voda

Projekt Nim Kolumbijská univerzita Otec projektu Herbert S. Terrace Pokus dorozumět se s členem jiného druhu prostřednictvím lidské řeči Zjistit vnímání světa jiného druhu Vystřídalo se 60 učitelů a 40 dobrovolníků Odborníci z oboru psychologie, lingvistiky, pedagogiky a Ústav pro výzkum primátů

Základy projektu Nim Cíl naučit šimpanze americké znakové řeči Nutnost vychovat Nima jako lidské dítě Jazyk vedlejší produkt společenských vztahů Nimova rodina mnohem větší než normální Komunikace jen ve znakové řeči Přímý vliv několika faktorů Zúčastnění lidé, prostředí, Nimova povaha Důkladná příprava projektu

Příprava na projekt Nim Vypracování písemného podkladu Zajistit finanční podporu výzkumu Souhrn všeho o dorozumívání šimpanzů Současný a minulý výzkum jazyka, osvojení jazyka dětí, inteligence šimpanzů Příprava podrobného programu výzkumu Zajištění asistentů, naučit je posuňkovat Přislíbené šimpanzí mládě se narodilo neočekávaně mnohem dřív

Projekt Bruno První Terracův pokus Předcházel projekt Nim a byl jeho přípravou Zkouška jestli se dá vychovat šimpanzí mládě v rodině v New Yorku Šimpanzí chlapeček se jmenoval Bruno Pokus trval 16 měsíců Po pokusu se Bruno choval jako dobře vychované dítě téhož věku

Začátek projektu Nim Projekt Nim začal 2. prosince 1973 Šimpanzí chlapeček Nim byl 14 dní starý Ústav pro výzkum primátů zdrojem informací o chování šimpanzů Seznámení se studií Dr. Williama Lemona o společenském vývoji šimpanzího mláděte Rychlejší vývoj šimpanzích mláďat u lidí Šimpanzí jednotlivci se povahově liší

Průběh projektu Nim Cílem shromáždit vědecky užitečné informace o posuňkové řeči šimpanze Důležité sladit názory na průběh projektu Jak zacházet s Nimem a shromažďovat údaje První měsíce denní režim jako u nemluvněte První cíl naučit ho rozumně gestům Hlasitá řeč na upoutání pozornosti Učení znakové řeči tvarováním jeho prstů

Naučení znaku Naučení znaku mělo jasná pravidla Znak uznán jako naučený Používá ho Nim spontánně Znak užívaný ve správných situacích První znak uznán ve 4 měsících Další vývoj jako u neslyšícího dítěte Důležité pro výzkum pochopení znaků Zásadní je kontext a správnost použití

Výsledky Po čtyřiceti měsících Nim uměl 125 znaků První slovo „pít“ uměl ve 4 měsících Seskupování slov do „vět“ Odborníci to nepovažovaly za věty, kvůli naučení prostým mechanickým učením Nim se však učil jen slova nikoli věty Věty začal samostatně tvořit po vzoru lektorů Nim dokázal, že šimpanz umí vytvořit větu Splnil tak hlavní cíl celého projektu

Trocha optimismu do života

Zdroje www.google.cz Terrace,H.(1985).Šimpanz Nim.Praha:Edice Kolumbus http://www.e-planeta.cz/archiv_clanku/umi-simpanzi-mluvit http://wikipedia.infostar.cz/n/ni/nim_chimpsky.html www.google.cz