Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Advertisements

Pohyb tělesa opakování
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Přeměny energií Při volném pádu se gravitační potenciální energie mění na kinetickou energii tělesa. Při všech mechanických dějích se mění kinetická energie.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana
7. ročník Pohyb Klid a pohyb tělesa Křivočarý a přímočarý pohyb Dráha
Fyzika Klid a pohyb.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_01_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Kinematika Ročník:1. Datum vytvoření:srpen.
Mechanika Dělení mechaniky Kinematika a dynamika
2.1-3 Pohyb hmotného bodu.
Co to je STR? STR je fyzikální teorie publikovaná r Albertem Einsteinem Nahrazuje Newtonovy představy o prostoru a čase Nazývá se speciální, protože.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_676.
Inerciální a neinerciální vztažné soustavy
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06_FYZIKA Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Soustavy kót a kótování opakujících se rozměrů.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
MECHANIKA.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Název materiálu: ELEKTRICKÉ POLE – výklad učiva.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_668.
3. KINEMATIKA (hmotný bod, vztažná soustava, polohový vektor, trajektorie, rychlost, zrychlení, druhy pohybů těles, pohyby rovnoměrné a rovnoměrně proměnné,
VY_32_INOVACE_06 - POSUVNÉ ÚČINKY SÍLY. POHYBEM TĚLESA ROZUMÍME ZMĚNU JEHO POLOHY VŮČI JINÝM TĚLESŮM V ZÁVISLOSTI NA ČASE. ROZLIŠUJEME DVA DRUHY JEDNODUCHÝCH.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_375 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:1. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_18 Tematická.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_19_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
.. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_661.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Vztažné soustavy Sledujme pohyb skákajícího míče v různých situacích.
1. KINEMATIKA HMOTNÝCH BODŮ
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09_ZT_E Ročník: II Základy techniky Vzdělávací oblast: Odborné.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_701.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_15_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06_FY_B Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
KINEMATIKA - popisuje pohyb těles - odpovídá na otázku, jak se těleso pohybuje - nezkoumá příčiny pohybu.
Mechanika I - Kinematika
B) Mechanika I) Kinematika Základní pojmy Kinematika je část mechaniky, která se zabývá pohybem, bez ohledu na to, co jej způsobuje. Pro jednoduchost.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY I.
STR Mgr. Kamil Kučera.
MECHANIKA.
Co je pohyb?.
Transkript prezentace:

Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: 20. 8. 2012 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_12_FY_A Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Mechanika Téma: Pohyb Metodický list/anotace: Položme studentům jednoduché otázky: „co je mechanický pohyb, nebo stručněji, „jak poznáme, že se těleso pohybuje?“ Ne vždy dostaneme uspokojivou odpověď. Cvičení, názorné vysvětlení vztažných soustav a shrnutí mají studentům pomoci tuto otázku uspokojivě zodpovědět.

Pohyb ► Mechanika – rozdělení ► Kinematika – mechanický pohyb ► Cvičení: doplňte popis situace ► Vztažné soustavy ► Shrnutí ► Charakter a velikost fyzikální veličiny Obr. 1

Mechanika – rozdělení Nejstarší obor fyziky. Proč? Zabývá se  přirozenou vlastností všech živých i neživých těles - pohybem. Pohybem, bez znalosti jeho příčin, se zabývá kinematika. Rozděluje a popisuje různé druhy pohybu. Jaké druhy pohybu si pamatujete ze ZŠ? 875 517 Příčiny pohybu a pohybových změn (např. zrychlení, zpomalení,) zkoumá dynamika. Např.: zrychlený, přímočarý pohyb při volném pádu. Podle druhu skupenství zkoumaných těles rozlišujeme: mechaniku pevných těles a mechaniku tekutin (tekutin a plynů)

Kinematika –mechanický pohyb Co je mechanický pohyb? Zda se tělesa okolo nás pohybují nebo jsou v klidu, potřebujeme bezpečně určit. Jinak by byl náš vlastní, sebemenší pohyb, plný nebezpečí. Jak poznáme, kdy jsou okolní tělesa (nebo mi sami) v pohybu nebo v klidu? Nápověda: Co se mění (nemění) mezi námi a tělesem (tělesy), když je těleso v klidu nebo v pohybu? spustit spustit Mezi obdélníkem a kolečkem se změnila vzdálenost. Jak je to, ale v případě, když se tělesa pohybují stejně rychle a navíc, ve stejném směru?

Cvičení: doplňte popis situace Vzdálenost se mezi námi a tělesem: vzdalujeme se od tělesa nepohybujeme se zmenšuje pohybujeme se stejnou rychlostí a stejným směrem jako těleso zvětšuje přibližujeme se k tělesu těleso se nepohybuje zůstává stejná těleso se vzdaluje těleso se přibližuje ZOBECNĚNÍ Vzájemný pohyb nebo klid mezi tělesy posuzujeme podle změny vzdálenosti mezi nimi. U těles mezi nimiž dochází k pohybu, se mění vzdálenost.

Vztažné soustavy Obr. 2 Dvě různé vztažné soustavy: Pozorovatel P1 sleduje polohu tělesa O vůči autobusu, zatímco pozorovatel P2 sleduje polohu tělesa vůči zemskému povrchu. Pozorovatel P1 - těleso O se od pozorovatele vzdaluje, autobus je vůči pozorovateli klidu. Pozorovatel P2 - těleso O je vzhledem k pozorovateli v klidu, autobus se od pozorovatele vzdaluje

Shrnutí Klid nebo pohyb tělesa (těles) určujeme vzhledem k jiným tělesům (tělesu). Budeme-li v uzavřeném prostoru, bez možnosti vidět okolní tělesa, mimo náš prostor, nebudeme schopni určit zda se pohybujme nebo jsme v klidu. Neexistuje těleso, které je v absolutním klidu nebo pohybu. Přestože sedíme v úplném klidu na své židli, Země nás unáší vesmírem rychlostí km/s a navíc rotujeme se Zemí okolo její osy. Další pohyby nalezneme budeme-li uvažovat další vesmírná tělesa nebo tělesa pohybující v našem okolí. Klid nebo pohyb těles je vždy relativní. Určení pohybového stavu těles (klidu nebo pohybu) závisí na volbě vztažné soustavy. Podle volby vztažné soustavy mohou různí pozorovatelé popisovat pohybový stav jednoho a téhož tělesa odlišně.

Citace Obr. 1 ANONYMOUS. Šipka, Tím Svým Debilním, Pohyb - Volně dostupný obrázek - 103020[online]. [cit. 20.8.2012]. Dostupný na WWW: http://pixabay.com/cs/%C5%A1ipka-t%C3%ADm-sv%C3%BDm-debiln%C3%ADm-pohyb-103020/ Obr. 2 ARIMASEN, Nein. Soubor:Bus-Inertial.png – Wikipedie [online]. [cit. 20.8.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bus-Inertial.png