Interpretace neuměleckého textu Esej I. Rozhodněte, zda je uvedený text: Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Interpretace neuměleckého textu Esej II. Pojmenujte užitý útvar českého jazyka Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast:
Interpretace neuměleckého textu Esej III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast:
Interpretace neuměleckého textu Výklad I. Vyberte z uvedených možností tu, která postihuje hlavní téma, o němž úryvek vypovídá; podtrhněte ty části textu,
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika I.
Odborný text: základy Judikáty a jejich struktura
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika II
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika III
Slohové postupy.
Interpretace neuměleckého textu Recenze I. Vyberte z uvedených možností tu, která postihuje hlavní téma, o němž úryvek vypovídá; podtrhněte ty části textu,
Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
Rozbor uměleckého textu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Interpretace neuměleckého textu Prostěsdělovací styl I.
Free Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Interpretace neuměleckého textu Výklad III. Přečtěte si uvedený úryvek a rozhodněte: Pojem persvaze chápeme v tomto příspěvku značně široce jako označení.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Úvaha.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
(komentovaný přehled)
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Průřezová témata.
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Absolventská práce.
Slohové postupy.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
KOMUNIKACE.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI. 03 VÝTAH (Teorie). VÝKLAD.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 4
Moc médií 3.3..
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Funkční styl odborný.
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Interpretace neuměleckého textu Recenze I
Transkript prezentace:

Interpretace neuměleckého textu Esej I

Rozhodněte, zda je uvedený text: Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco život směřuje ze své podstaty k pluralitě, k pestrobarevnosti, k nezávislé sebekonstituci a sebeorganizaci, prostě k naplnění své svobody, post-totalitní systém vyžaduje naopak monolitičnost, uniformitu, disciplínu: zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post-totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius. Člověku slouží tento systém jen do té míry, do jaké to je nezbytné k tomu, aby člověk sloužil jemu; cokoli „navíc“, tedy cokoli, čím člověk přesahuje své předem vymezené postavení, reflektuje systém jako útok na sebe sama. A má pravdu: každá taková transcendence ho skutečně – jako princip – popírá. Lze tedy říci, že vnitřním cílem post-totalitního systému není, jak se to obvykle při prvním pohledu jeví, pouhé zachování moci v rukách vládnoucí skupiny; tato sebezáchovná snaha jako sociální fenomén je podřízena čemusi „vyššímu“: jakémusi slepému samopohybu systému. A. úvodem k delšímu textu B. samostatným uceleným textem C. úryvkem z rozsáhlejšího textu

Rozhodněte, zda je úryvek určen Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco život směřuje ze své podstaty k pluralitě, k pestrobarevnosti, k nezávislé sebekonstituci a sebeorganizaci, prostě k naplnění své svobody, post-totalitní systém vyžaduje naopak monolitičnost, uniformitu, disciplínu: zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post-totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius. Člověku slouží tento systém jen do té míry, do jaké to je nezbytné k tomu, aby člověk sloužil jemu; cokoli „navíc“, tedy cokoli, čím člověk přesahuje své předem vymezené postavení, reflektuje systém jako útok na sebe sama. A má pravdu: každá taková transcendence ho skutečně – jako princip – popírá. Lze tedy říci, že vnitřním cílem post-totalitního systému není, jak se to obvykle při prvním pohledu jeví, pouhé zachování moci v rukách vládnoucí skupiny; tato sebezáchovná snaha jako sociální fenomén je podřízena čemusi „vyššímu“: jakémusi slepému samopohybu systému. A. studentům B. široké čtenářské obci C. poučenému čtenáři

Urči slova, která pomohou zařadit text do tematické oblasti Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco život směřuje ze své podstaty k pluralitě, k pestrobarevnosti, k nezávislé sebekonstituci a sebeorganizaci, prostě k naplnění své svobody, post-totalitní systém vyžaduje naopak monolitičnost, uniformitu, disciplínu: zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post-totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius. Člověku slouží tento systém jen do té míry, do jaké to je nezbytné k tomu, aby člověk sloužil jemu; cokoli „navíc“, tedy cokoli, čím člověk přesahuje své předem vymezené postavení, reflektuje systém jako útok na sebe sama. A má pravdu: každá taková transcendence ho skutečně – jako princip – popírá. Lze tedy říci, že vnitřním cílem post-totalitního systému není, jak se to obvykle při prvním pohledu jeví, pouhé zachování moci v rukách vládnoucí skupiny; tato sebezáchovná snaha jako sociální fenomén je podřízena čemusi „vyššímu“: jakémusi slepému samopohybu systému.

Urči slova, která pomohou zařadit text do tematické oblasti Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco život směřuje ze své podstaty k pluralitě, k pestrobarevnosti, k nezávislé sebekonstituci a sebeorganizaci, prostě k naplnění své svobody, post-totalitní systém vyžaduje naopak monolitičnost, uniformitu, disciplínu: zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post-totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius. Člověku slouží tento systém jen do té míry, do jaké to je nezbytné k tomu, aby člověk sloužil jemu; cokoli „navíc“, tedy cokoli, čím člověk přesahuje své předem vymezené postavení, reflektuje systém jako útok na sebe sama. A má pravdu: každá taková transcendence ho skutečně – jako princip – popírá. Lze tedy říci, že vnitřním cílem post-totalitního systému není, jak se to obvykle při prvním pohledu jeví, pouhé zachování moci v rukách vládnoucí skupiny; tato sebezáchovná snaha jako sociální fenomén je podřízena čemusi „vyššímu“: jakémusi slepému samopohybu systému. A. Jedná se o text laděný filosoficky a společenskovědně B. Jedná se o text laděný morálně mravně C. Jedná se o text popisně sociologický

Rozhodněte, o jakém slohovém stylu svědčí stavba vět Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco život směřuje ze své podstaty k pluralitě, k pestrobarevnosti, k nezávislé sebekonstituci a sebeorganizaci, prostě k naplnění své svobody, post-totalitní systém vyžaduje naopak monolitičnost, uniformitu, disciplínu: zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post-totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius. Člověku slouží tento systém jen do té míry, do jaké to je nezbytné k tomu, aby člověk sloužil jemu; cokoli „navíc“, tedy cokoli, čím člověk přesahuje své předem vymezené postavení, reflektuje systém jako útok na sebe sama. A má pravdu: každá taková transcendence ho skutečně – jako princip – popírá. Lze tedy říci, že vnitřním cílem post-totalitního systému není, jak se to obvykle při prvním pohledu jeví, pouhé zachování moci v rukách vládnoucí skupiny; tato sebezáchovná snaha jako sociální fenomén je podřízena čemusi „vyššímu“: jakémusi slepému samopohybu systému. A. Krátké věty založené na dějových slovesech svědčí o stylu VYPRÁVĚCÍM B. Složitost, náročnost i autorská osobitost větné stavby svědčí o stylu ODBORNÉM, ESEJISTICKÉM C. Těsné vyjadřování, několikanásobné větné členy a nepříliš složitá stavba vět svědčí o stylu POPISNÉM

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intence post-totalitní systém sebekonstituce monolitičnost uniformita disciplína akční rádius reflektovat transcendence princip fenomén

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intencetvůrčí záměr, úmysl cíl post-totalitní systém sebekonstituce monolitičnost uniformita disciplína akční rádius reflektovat transcendence princip fenomén

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intencetvůrčí záměr, úmysl cíl post-totalitní systémsystém (společenský), který má zkušenost s totalitním systémem sebekonstituce monolitičnost uniformita disciplína akční rádius reflektovat transcendence princip fenomén

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intencetvůrčí záměr, úmysl cíl post-totalitní systémsystém (společenský), který má zkušenost s totalitním systémem sebekonstitucesebe-složení, sebe-uspořádání monolitičnost uniformita disciplína akční rádius reflektovat transcendence princip fenomén

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intencetvůrčí záměr, úmysl cíl post-totalitní systémsystém (společenský), který má zkušenost s totalitním systémem sebekonstitucesebe-složení, sebe-uspořádání monolitičnostjednolitost uniformita disciplína akční rádius reflektovat transcendence princip fenomén

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intencetvůrčí záměr, úmysl cíl post-totalitní systémsystém (společenský), který má zkušenost s totalitním systémem sebekonstitucesebe-složení, sebe-uspořádání monolitičnostjednolitost uniformitavynucená jednotnost, jednotvárnost disciplína akční rádius reflektovat transcendence princip fenomén

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intencetvůrčí záměr, úmysl cíl post-totalitní systémsystém (společenský), který má zkušenost s totalitním systémem sebekonstitucesebe-složení, sebe-uspořádání monolitičnostjednolitost uniformitavynucená jednotnost, jednotvárnost disciplínavědomé podřízení vlastní vůle vůli vyšší akční rádius reflektovat transcendence princip fenomén

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intencetvůrčí záměr, úmysl cíl post-totalitní systémsystém (společenský), který má zkušenost s totalitním systémem sebekonstitucesebe-složení, sebe-uspořádání monolitičnostjednolitost uniformitavynucená jednotnost, jednotvárnost disciplínavědomé podřízení vlastní vůle vůli vyšší akční rádiusoblast, dosah, rozsah působnosti, vlivu, použitelnosti reflektovat transcendence princip fenomén

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intencetvůrčí záměr, úmysl cíl post-totalitní systémsystém (společenský), který má zkušenost s totalitním systémem sebekonstitucesebe-složení, sebe-uspořádání monolitičnostjednolitost uniformitavynucená jednotnost, jednotvárnost disciplínavědomé podřízení vlastní vůle vůli vyšší akční rádiusoblast, dosah, rozsah působnosti, vlivu, použitelnosti reflektovatodrážet, zrcadlit, vzít v úvahu, uvážit, usilovat o něco transcendence princip fenomén

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intencetvůrčí záměr, úmysl cíl post-totalitní systémsystém (společenský), který má zkušenost s totalitním systémem sebekonstitucesebe-složení, sebe-uspořádání monolitičnostjednolitost uniformitavynucená jednotnost, jednotvárnost disciplínavědomé podřízení vlastní vůle vůli vyšší akční rádiusoblast, dosah, rozsah působnosti, vlivu, použitelnosti reflektovatodrážet, zrcadlit, vzít v úvahu, uvážit, usilovat o něco transcendencepřesahování smyslových i rozumových možností, skutečnosti princip fenomén

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intencetvůrčí záměr, úmysl cíl post-totalitní systémsystém (společenský), který má zkušenost s totalitním systémem sebekonstitucesebe-složení, sebe-uspořádání monolitičnostjednolitost uniformitavynucená jednotnost, jednotvárnost disciplínavědomé podřízení vlastní vůle vůli vyšší akční rádiusoblast, dosah, rozsah působnosti, vlivu, použitelnosti reflektovatodrážet, zrcadlit, vzít v úvahu, uvážit, usilovat o něco transcendencepřesahování smyslových i rozumových možností, skutečnosti principzákladní myšlenka, obecná zákonitost; výchozí zásada fenomén

Vysvětlete, případně z textu odvoďte význam uvedených slov intencetvůrčí záměr, úmysl cíl post-totalitní systémsystém (společenský), který má zkušenost s totalitním systémem sebekonstitucesebe-složení, sebe-uspořádání monolitičnostjednolitost uniformitavynucená jednotnost, jednotvárnost disciplínavědomé podřízení vlastní vůle vůli vyšší akční rádiusoblast, dosah, rozsah působnosti, vlivu, použitelnosti reflektovatodrážet, zrcadlit, vzít v úvahu, uvážit, usilovat o něco transcendencepřesahování smyslových i rozumových možností, skutečnosti principzákladní myšlenka, obecná zákonitost; výchozí zásada fenoménjev, úkaz, skutečnost, postižitelný úkaz

Určete postupně lexikální konektory důležité pro chápání textu Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco život směřuje ze své podstaty k pluralitě, k pestrobarevnosti, k nezávislé sebekonstituci a sebeorganizaci, prostě k naplnění své svobody, post-totalitní systém vyžaduje naopak monolitičnost, uniformitu, disciplínu: zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post-totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius. Člověku slouží tento systém jen do té míry, do jaké to je nezbytné k tomu, aby člověk sloužil jemu; cokoli „navíc“, tedy cokoli, čím člověk přesahuje své předem vymezené postavení, reflektuje systém jako útok na sebe sama. A má pravdu: každá taková transcendence ho skutečně – jako princip – popírá. Lze tedy říci, že vnitřním cílem post-totalitního systému není, jak se to obvykle při prvním pohledu jeví, pouhé zachování moci v rukách vládnoucí skupiny; tato sebezáchovná snaha jako sociální fenomén je podřízena čemusi „vyššímu“: jakémusi slepému samopohybu systému.

Určete postupně lexikální konektory důležité pro chápání textu Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco život směřuje ze své podstaty k pluralitě, k pestrobarevnosti, k nezávislé sebekonstituci a sebeorganizaci, prostě k naplnění své svobody, post-totalitní systém vyžaduje naopak monolitičnost, uniformitu, disciplínu: zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post-totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius. Člověku slouží tento systém jen do té míry, do jaké to je nezbytné k tomu, aby člověk sloužil jemu; cokoli „navíc“, tedy cokoli, čím člověk přesahuje své předem vymezené postavení, reflektuje systém jako útok na sebe sama. A má pravdu: každá taková transcendence ho skutečně – jako princip – popírá. Lze tedy říci, že vnitřním cílem post-totalitního systému není, jak se to obvykle při prvním pohledu jeví, pouhé zachování moci v rukách vládnoucí skupiny; tato sebezáchovná snaha jako sociální fenomén je podřízena čemusi „vyššímu“: jakémusi slepému samopohybu systému.

Určete postupně lexikální konektory důležité pro chápání textu Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco život směřuje ze své podstaty k pluralitě, k pestrobarevnosti, k nezávislé sebekonstituci a sebeorganizaci, prostě k naplnění své svobody, post-totalitní systém vyžaduje naopak monolitičnost, uniformitu, disciplínu: zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post-totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius. Člověku slouží tento systém jen do té míry, do jaké to je nezbytné k tomu, aby člověk sloužil jemu; cokoli „navíc“, tedy cokoli, čím člověk přesahuje své předem vymezené postavení, reflektuje systém jako útok na sebe sama. A má pravdu: každá taková transcendence ho skutečně – jako princip – popírá. Lze tedy říci, že vnitřním cílem post-totalitního systému není, jak se to obvykle při prvním pohledu jeví, pouhé zachování moci v rukách vládnoucí skupiny; tato sebezáchovná snaha jako sociální fenomén je podřízena čemusi „vyššímu“: jakémusi slepému samopohybu systému.

Určete gramatické konektory, které spojují tato dvě témata Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco život směřuje ze své podstaty k pluralitě, k pestrobarevnosti, k nezávislé sebekonstituci a sebeorganizaci, prostě k naplnění své svobody, post-totalitní systém vyžaduje naopak monolitičnost, uniformitu, disciplínu: zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post-totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius. Člověku slouží tento systém jen do té míry, do jaké to je nezbytné k tomu, aby člověk sloužil jemu; cokoli „navíc“, tedy cokoli, čím člověk přesahuje své předem vymezené postavení, reflektuje systém jako útok na sebe sama. A má pravdu: každá taková transcendence ho skutečně – jako princip – popírá. Lze tedy říci, že vnitřním cílem post-totalitního systému není, jak se to obvykle při prvním pohledu jeví, pouhé zachování moci v rukách vládnoucí skupiny; tato sebezáchovná snaha jako sociální fenomén je podřízena čemusi „vyššímu“: jakémusi slepému samopohybu systému.

Vyjádřete smysl tohoto sdělení Mezi intencemi post-totalitního systému a intencemi života zeje propast: zatímco život směřuje ze své podstaty k pluralitě, k pestrobarevnosti, k nezávislé sebekonstituci a sebeorganizaci, prostě k naplnění své svobody, post-totalitní systém vyžaduje naopak monolitičnost, uniformitu, disciplínu: … Post-totalitní systém a život se zásadně od sebe odlišují ve svém směřování - život = pluralita, svoboda - post-totolitní systém = uniformita, disciplína

Určete lexikální konektory důležité pro další chápání textu … zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post-totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius…

Určete lexikální konektory důležité pro další chápání textu … zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post-totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius…

Určete lexikální konektory důležité pro další chápání textu … zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post- totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius…

Určete lexikální konektory důležité pro další chápání textu … zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post- totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius…

Určete lexikální konektory důležité pro další chápání textu … zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post- totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius…

Určete gramatické konektory důležité pro další chápání textu … zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post- totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius…

Určete gramatické konektory důležité pro další chápání textu … zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post- totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius…

Vyjádřete smysl tohoto sdělení … zatímco život chce vytvářet stále nové „nepravděpodobné“ struktury, post- totalitní systém mu vnucuje naopak „nejpravděpodobnější stavy“. Tyto intence systému prozrazují, že jeho nejvlastnější podstatou je orientace k sobě samému; k tomu, aby byl stále důkladněji a bezvýhradněji „sám sebou“, tím, čím je; a aby tudíž stále rozšiřoval svůj akční rádius… Post-totalitní systém a život se zásadně od sebe odlišují ve svém směřování - život se uskutečňuje a děje svobodně, nepravděpodobně - post-totalitní systém stanovuje hranice, meze, podoby uskutečňování - omezování je podstatou i cílem post-totalitního systému - post-totalitní systém rozvíjí pouze sebe sama - proto nutně rozšiřuje svůj vliv i do oblasti svobod člověka

Za pomoci určení hlavních konektorů vysvětlete i zbytek textu … Člověku slouží tento systém jen do té míry, do jaké to je nezbytné k tomu, aby člověk sloužil jemu; cokoli „navíc“, tedy cokoli, čím člověk přesahuje své předem vymezené postavení, reflektuje systém jako útok na sebe sama. A má pravdu: každá taková transcendence ho skutečně – jako princip – popírá. Lze tedy říci, že vnitřním cílem post-totalitního systému není, jak se to obvykle při prvním pohledu jeví, pouhé zachování moci v rukách vládnoucí skupiny; tato sebezáchovná snaha jako sociální fenomén je podřízena čemusi „vyššímu“: jakémusi slepému samopohybu systému. - systém neslouží člověku, člověk slouží systému - svobodný člověk je podřízen systému - snaha naplnit svobodu naráží na meze dané systémem - systém tyto snahy po svobodě chápe jako útok na sebe sama - snaha po svobodě je nutně proti systému - cílem post-totalitního systému není snaha po udržení moci vládnoucích - cílem post-totalitního systému je post-totalitní systém sám

Formulujte závěr zkoumání:  připravenost výpovědi, její forma:  monologická, předem připravená výpověď  odhad komunikační situace:  odborník, myslitel seznamuje poučenou veřejnost se svými názory, úvahami v dané problematice, formuluje nové poznatky v souvislostech a možnostech  koherence a koheze textu:  text je koherentní, textová koherence je dána lexikálně, gramaticky