PŘEDSTAVY, FANTAZIE Škola:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
sociální psychologie Škola:
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov13 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_06.
Analytická psychologie
Přístupy k osobnosti Škola:
4. Představy a fantazie, imaginace, denní snění
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
4. Představy a fantazie, imaginace, denní snění
Obrazotvornost či představivost
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
4. Představy - mentální reprezentace
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
4. Představy, mentální reprezentace
Teorie motivace Adéla Furiková.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
VY_32_INOVACE_PSYPS12760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Rozdíl vnímání a představy
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Co je kognitivní psychologie?
FANTAZIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Představy Představy Anotace: Výukový materiál obsahuje vysvětlení vzniku představ, druhy představ. Je určen pro učitele středních škol jako druhy představ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Fantazie Anotace: Prezentace navazuje na výukový materiál –
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociologie pro SPP/SPR
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociální psychologie – CŽV 2012
Nevědomí.
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

PŘEDSTAVY, FANTAZIE Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov06 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Představy, fantazie Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: představy, fantazie, eidetické obrazy, asociace, vzpomínky, snění, sny Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad kognitivního procesu představ a procesu , fantazie, na konci jsou otázky k zařazení do systému psychických jevů a zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

PŘEDSTAVY poznávací proces, obrazy dříve vnímaných věcí a dějů vystupující ve vědomí člověka ať již spontánně či úmyslně jako jejich pamětní stopy, mají centrální původ (tj. vznikají v mozku), mají subjektivní charakter a jsou neskutečné;

PŘEDSTAVY poznávací proces, obrazy dříve vnímaných věcí a dějů vystupující ve vědomí člověka spontánně či úmyslně jako pamětní stopy, centrální původ (tj. vznikají v mozku), subjektivní charakter a jsou neskutečné;

Kontinuum reprezentace objektů v mysli člověka (od vjemu k představě): následný obraz → eidetický obraz → představa

Doznívání vjemů: následné obrazy – vjemy doznívají v mysli, např. po odvrácení zraku; eidetické obrazy – představy blížící se vjemům, např. fotografická paměť, schopnost zpaměti detailně reprodukovat i velmi komplexní situace; paobrazy – komplementární dojmy vznikající po delším působení podnětu na receptor; synestezie – spojení představ a vjemů; fonismy – zrakové vjemy doprovázeny sluchovými představami fotismy – barevné slyšení

Druhy představ: a) podle smyslové modality (zrakové, sluchové, chuťové, hmatové aj.) b) představy pamětní (vzpomínky a poznatky) a představy fantazijní;

Asociace představ – představy většinou vystupují v řetězcích podle tzv Asociace představ – představy většinou vystupují v řetězcích podle tzv. asociačních zákonů podle následnosti – pokud následují představy krátce po sobě, vynoří se pravděpodobně později při zpřítomnění jedné i ta druhá podle podobnosti – představa vyvolá představu obsahově podobnou podle kontrastu (představa vyvolá jinou, obsahově kontrastní)

Asociace představ substituce – představa A´vyvolaná představou A, jíž je podobná vyvolá ještě představy B, původně spojenou s představou A kauzální asociace – vzpomínka na příčinu něčeho vyvolá i vzpomínku na účinek sekundární asociační zákony – podmínky vyvolávání představ (novější představy se vyvolávají lépe než staré, čím častěji se asociace vytvářejí, tím je silnější tendence k jejich vybavování, lépe se vybavují představy emočně silné a spojené s potřebami

Funkce představ: a) nástroj myšlení – není nutné provádět všechny úkony, některé si můžeme představit a představy ve formě např. cílů činnosti mohou regulovat chování b) kompenzační – návratem do minulosti a projektováním budoucnosti kompenzuje současnost;

Znaky představ: názornost – obraznost, spojuje s myšlením vizuálního typu, zjednodušuje chápání; představivost – různá intenzita živosti a barevnosti představ – vlastnost osobnosti;

Vzpomínky citové podržení minulého v paměti, mají vědomý vztah k minulosti a konkrétní jedinečný obsah; prožitek minulého jako uskutečněného; osobně významné; nejsou reprodukcí minulého, ale přítomným zpracováním minulosti, která může být i deformována; bývají datovány;

Snění zabývání se v představách tím, co bude (nebo mohlo být), plánovací představy, vychází z napětí, z přímé konfrontace subjektu s jeho životní situací; projekce přání a očekávání; východiskem frustrace i plánování; faktory ovlivňující snění: pohlaví (ženy více o vztazích), věk (staří více vzpomínají), rodinné prostředí (vazba na otce, méně snění), vzdělání a socioekonomický status (střední vrstvy, realismus), městské či venkovní prostředí (nejvíce lidé z velkoměst), společensko-kulturní původ (častěji sní příslušníci menšin);

FANTAZIE tvůrčí proces, pamětní jevy, kdy je materiál získaný ze zkušenosti přeskupován do kombinací, které samy ze zkušenosti nepocházejí, oblast představ, které nesouhlasí s objektivním světem, kreativní činnost;

FANTAZIE tvůrčí proces, pamětní jevy, materiál získaný ze zkušenosti je přeskupován do kombinací, které samy ze zkušenosti nepocházejí, oblast představ, které nesouhlasí s objektivním světem, kreativní činnost;

Funkce fantazie: a) úniková – odpoutání se od objektivní skutečnosti; b) tvořivá – vytvoření alternativního objektu, fantazijního modelu skutečnosti; není funkcí kognitivní, protože se primárně projevuje jako prožitek nikoliv jako poznání;

Druhy fantazie: hravá přání a strachu plánující tvořivá projektivní volná

Sny charakteristický produkt fantazie mající původ v nevědomí; obsah vědomí vystupuje během paradoxní fáze spánku, mozek vykazuje určitou spontánní aktivitu, symptomem jsou rychlé oční pohyby R.E.M. (asi 20% spánku);

Sny výklad snů – převedení manifestovaného obsahu snu (většinou je symbolizován) na latentní myšlenku snu odhalením symbolu

Principy fantazijní činnosti: vysvětlují vznik fantazijních forem v dimenzích imaginace – práce s obrazy aglutinace (spojování znaků např. kentauři); kombinace (spojování znaků u jediného objektu např. trojhlavý pes); schematizace (redukce na základní podobu např. matrjošky); stylizace (charakteristické. znaky stylizovány např. lidová výtvarná tvorba); zvětšování a zmenšování objektů (obři a trpaslíci); transdukce (převedení objektu např. keramika ve formě obličeje);

Principy fantazijního - magického myšlení synkretizace (spojování mentálních prvků bez rozlišení detailů např. surrealismus); symbolizace (předmětu je připsán zvláštní význam); animismus (oživování neživých předmětů); magismus (kauzalita je nahrazována magickou či okultní logikou např. víra v démony aj.);

zařaď psychický jev PŘEDSTAVY proces probíhá v čase stav je udržován vlastnost stálá součást psychiky

zařaď psychický jev PŘEDSTAVIVOST proces probíhá v čase stav je udržován vlastnost stálá součást psychiky

PŘEDSTAVA FANTAZIE nosorožec kočkopes co jsem dělal včera co bych dělal na Kanárských ostrovech představa fantazie

Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.