Vztahy mezi populacemi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Advertisements

Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Příklady vztahů mezi populacemi
Biotické podmínky života
POPULACE.
Život na Zemi.
Biotické a abiotické faktory
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
Mnohobuněční živočichové Obr.1
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kmen: Ploštěnci mají zploštělé, oboustranně souměrné tělo
Heterotrofní výživa rostlin
Opakování pro 6. ročník s ježkem Čendou
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Registrační číslo projektu:
Autor: Mgr. Hana Krajčová
PARAZITISMUS Veronika Holcová 2005.
Motolice (Trematoda).
Abiotické a biotické podmínky života
Výživa rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
Opakování učiva pro žáky 6. tříd
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Ekologie živočišných společenstev a populací
BAKTERIE Jsou to jednobuněčné organismy (tělo je tvořeno jednou buňkou), jsou všudypřítomní: vyskytují se na poušti, ve vzduchu, v moři, za polárním.
BIOTICKÉ FAKTORY 4.LEKCE.
Biotické podmínky života
Monotematický den prima
Populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
EKOLOGIE.
Interakce mezi organismy
Oddělení: TRIBLASTIKA PRVOÚSTÍ
Vztahy mezi organismy.
VÝŽIVA ROSTLIN 2014.
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
KMEN: PLOŠTĚNCI.
PLOŠTĚNCI Dělení: PLOŠTĚNKY MOTOLICE TASEMNICE.
Projevy života, třídění organismů
CZ.1.07/1.1.26/ Gymnázium Jiřího Wolkera v Prostějově Výukové materiály z biologie pro vyšší gymnázia Autoři projektu Přírodní vědy hrou - výuka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_06 Název materiáluVztahy mezi.
1 INTERAKCE V každé biocenóze se vytvářejí vztahy (těsnější nebo volnější) mezi: jedinci jedné populace nebo mezi jednotlivými populacemi téhož druhu -vnitrodruhové.
Barbora Sedláčková, Oktáva 15/16. KVAŠENÍ = FERMENTACE Pivovarské kvasinky Katabolický proces opačný k fotosyntéze Probíhá za nepřítomnosti vzduchu ->
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
VY_32_INOVACE_538 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název prezentace (DUMu):
Vzájemné vztahy mezi organismy
Heterotrofie u rostlin
Ekologie – vztahy mezi populacemi
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Vztahy mezi populacemi - negativní
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologie živočišných společenstev a populací
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola, Hradec Králové
PŘÍRODNÍ SPOLEČENSTVO
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Vztahy mezi populacemi

Vztahy mezi organismy komenzalismus A komenzál osamocen strádá, B hostitel vztahem nedotčen symbióza A a B partneři, symbionti, vazba je nezbytná alelopatie A (amenzál) stykem strádá, B (inhibitor nedotčen) konkurence A i B konkurenti, oba soužitím strádají predace A predátor, B kořist, stykem strádá parazitismus A parazit, B hostitel, soužitím strádá

Komenzalismus komenzál má ze soužití potravní prospěch hostitele nijak neovlivňuje sdružování hyen, šakalů nebo supů s velkými šelmami špačci se sdružují se stády skotu a ovcí volavky rusovlasé se stády kopytníků bělokur rousný + stáda sobů červenka obecná + prase divoké

šakal čabrakový (Canis mesomelas) hyena skvrnitá (Hyaena crocuta) sup bělohlavý (Gyps fulvus)

špaček obecný (Sturnus vulgaris)

volavka rusovlasá (Bubulcus ibis)

bělokur rousný (Lagopus lagopus) sob polární (Rangifer tarandus)

červenka obecná (Erithacus rubecula)

Symbióza trvalá a nezbytná vazba dvou nebo více druhů rostliny a jejich opylovači soužití mořské sasanky na ulitě obývané rakem poustevníčkem mořským soužití mravenců a mšic – mšice poskytují medovici, mravenci odstraňují parazity a predátory mšic prvoci v bachoru přežvýkavců nitrifikační bakterie na kořenech klubáci

hlízky nitrifikačních bakterií na kořenech rostlin: bobovitých – zelené hnojení olše lepkavé apod.

prvoci v trávicí soustavě přežvýkavců

Buphagus erythrorhynchus klubák habešský (červenozobý)

Alelopatie jeden druh (inhibitor) svými výměšky působí negativně na jiný druh brzdí růst, rozmnožování nebo působí letálně především u rostlin, baktérií, hub některé z látek se používají jako antibiotika kořenové výměšky (exudáty)

pouštní rostliny

trnovník akát (Robinia pseudoacacia)

Konkurence populace dvou nebo více druhů se navzájem negativně ovlivňují čerpáním stejných životních potřeb z téhož prostoru jejich ekologické niky se překrývají výsledek: strádání populací obou druhů nebo jeden z nich vytěsní druhého ze společného prostoru vnitrodruhová X mezidruhová např. při reintrodukci (repatriaci)

reintrodukce (repatriace)

veverka popelavá (Sciurus carolinensis) veverka obecná (Sciurus vulgaris)

rak bahenní (Astacus leptodactylus) vs. rak říční (Astacus astacus)

dospělci chrousta obecného (Melolontha melolontha) housenky obaleče dubového (Tortrix viridana)

Predace predátor obvykle větší než kořist často více druhů kořisti populační hustota predátora i kořisti na sobě značně závislé

adaptace predátor: zrak, sluch, pohyby, ústní orgány, končetiny kořist: ostny, tvrdý povrch těla, vysoká plodnost, zápachy, slizy, jedovaté exkrety, akinéze, útěk, mimikry

predátor - kořist

Parazitismus dočasné nebo trvalé soužití parazita a hostitele hostitel soužitím strádá parazit vždy menší někdy mezihostitelé vývojových stadií endoparazit – vnitřní ektoparazit – vnější hyperparazit – parazit parazita poloparazit – jmelí bílé

ektoparazit - komár svalovec stočený (Trichinella spiralis) Trypanosoma přenášená mouchou tse-tse

lymská borelióza klíště obecné (Ixodes ricinus)

tasemnice

motolice jaterní (Fasciola hepatica)

jmelí bílé (Viscum album) - poloparazit