Konflikty mezi lidmi.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cizinecká legie …. V žoldu nebo pro slávu královny? Připravil:
Advertisements

1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Konflikty.
Strategické plánování rozvoje územních celků a neziskové organizace Zuzana Guthová, Rosa - společnost pro ekologické informace a aktivity.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Vítáme Vás na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
Elementární prosociálnost Etika viva. Význam prosociálnosti Zvyšuje vnímání lidských práv Rozvinutí iniciativy a kreativity Dodává životu smysl Zjednodušuje.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Konflikty a způsoby jejich řešení
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
OSOBNOST.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
KONFLIKT ŘEŠENÍ KONFLIKTŮ.
Řešení konfliktů Proč si nerozumíme ? rozdílné zastoupení hodnot rozdílné hodnocení problému různá schopnost komunikace.
Zvládnu i náročné životní situace II.
KONFLIKT Božena Genrtová.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Náročné životní situace
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Interpersonální přitažlivost
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Sociální diferenciace
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Vůle.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Konflikty mezi lidmi.
Chyby při vnímání druhých lidí
Psychologické aspekty zdraví
Faktory bezpečné organizační kultury podle Herzbergovy motivační teorie Kateřina Ivanová | Jiří Vévoda 1.
Základy sociální psychologie
Agrese a agresivita.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Sociální psychologie.
Náročné životní situace
Konflikt Sociální psychologie.
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Specifické metody SP LS 16
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Konflikty mezi lidmi

Konflikty Konflikt – lat. původ = „někoho něčím zasáhnout“ jsou součástí mezilidských vztahů, poměrně často se s nimi ve svém životě setkáváme => je potřebné se s nimi naučit žít, ne proti nim bojovat; Tolerance (respekt k odlišnostem) – přístup, který uznává, že se lidé mohou od sebe v mnoha věcech odlišovat a že je to v pořádku. Odlišnost tříbí náš vkus.

Proč konflikty? V procesech řízení konflikty představují základní způsoby mezilidských výtahů. Americká manažerská asociace si nechala vypracovat studii, že které vyplynulo: Schopnost řešit konflikty znamená pro řídící pracovníky vedle plánování, motivace, rozhodování a komunikace základní kompetenci Schopnost zvládat konflikt nabyla v posledních letech na významu Schopnost řešit konflikty výrazně posiluje pozici řídícího pracovníka Výzkumy ukazují, že manažer je nucen zabývat se konflikty téměř ve čtvrtině svého pracovního času, U vedoucích pracovníku škol, nemocnic, státní správy však až téměř v polovině jejich času (porušení předpisů, problém přerozdělování zdrojů…)

Konflikty většina tradičních definicí konfliktu v sobě obsahuje opis něčeho nepříznivého, nechtěného: boj, fyzickou konfrontaci, nesoulad mezi protiklady. Lze je také definovat jako destabilizující aspekt systému (vztah v systému, který může způsobit podstatnou změnu jeho stavu)

Definice konfliktu Anglický výkladový slovník: boj, zápas, bitka; aktivní nesouhlas mezi lidmi s protichůdnými názory anebo principy a bojování mezi dvěma anebo více skupinami lidí anebo zemí. Téměř všechny práce v anglickém jazyku, týkající se definice konfliktu, tento popisují jako: stav otevřeného, často dlouhodobého bojování; jako zjevný zápas mezi jednotlivci anebo skupinami; jako ostrý střet zájmů; jako spor o ovládání anebo moc; jako stav disharmonie mezi neslučitelnými anebo protichůdnými ideami, zájmy, postoji.

Definice konfliktu Všeobecný encyklopedický slovník: rozpor, nesoulad, nesouhlas, srážka, střet; střet anebo nevyhnutelnost volby nejméně mezi dvěma tendencemi chování, rozpor protichůdných tendencí, Velký slovník cizích slov: prudší spor, srážka, rozkol, neshoda, ozbrojená srážka, vojna.

Východiska současné definice konfliktu zpochybňuje se v nich představa o neslučitelnosti zájmů stran, při definování konfliktu se dnes hovoří spíše o vnímání reality než o reálných rozdílech, konflikt sám o sobě není zlý ani dobrý, důležitý je způsob řešení, samotný konflikt teda není něco zlé, co musí mít násilné anebo mocenské vyústění.

Východiska současné definice konfliktu konflikt není pouze přirozený, je také užitečný, ba přímo nenahraditelný; ve vztazích nás nutí myslet na ostatní, nutí nás nacházet ty nejlepší řešení (často nová) a nutí nás být kreativní; schopnost řešit konflikty je životně důležitá, učí nás adaptovat se na změny

Východiska současné definice konfliktu (ve vztahu k systému) Neexistence konfliktu vede ke stagnaci systému a k jeho degradaci, Neřešení konfliktu vede k destabilizaci a k revoluční změně systému, Řešení konfliktu stabilizuje systém a je předpokladem plynulé evoluce.

Současná definice konfliktu vyjádření současného nároku dvou, na opačných stranách stojících zájemců o tutéž věc, ochotných o ni bojovat. Je to střet dvou anebo více do určité míry se vylučujících nebo protichůdných snah, sil a tendencí. Tito si vzájemně konkurují, konfrontují se, vzájemně se vylučují.

Klasifikace konfliktů Podle počtu zúčastněných osob: intrapersonální – osobní konflikty jedné osoby, interpersonální – konflikty mezi dvěma lidmi, skupinové – existují uvnitř dané skupiny lidí, meziskupinové – konflikty mezi dvěma skupinami lidí (nebo více).

Klasifikace konfliktů Podle psychologické charakteristiky: konflikty představ, konflikty názorů, konflikty postojů, konflikty zájmů.

Interpersonální konflikty Konflikty představ - střetnutí různých vjemů, představ Jak je řešit? věda Jak jim předcházet? zřetelně vysvětlit, co si pod daným pojmem představuji, nebo požádat toho druhého, co si představuje on pod tímto výrokem, zeptat se druhého, co si myslí, když říká… velká dávka tolerantnosti!

Interpersonální konflikty Konflikty názorů – představy spojené s hodnotícím soudem Jak je řešit? experimentální ověřování, testování hypotéz, dotaz na odborníka; nahlédnutí do norem; případně hlasování. Jak jim předcházet? být co nejvíce o dané věci informován.

Interpersonální konflikty Konflikty postojů – střetnutí emociálně zabarvených názorů Jak jim předcházet? uvědomit si, že v situaci emocionálně nabité jsou lidé daleko citlivější – dávat si velký pozor na neverbální projevy.

Interpersonální konflikty Konflikty zájmů – střetnutí hnacích, motivačních sil v člověku nejzávažnější skupina mezilidských konfliktů, nejtěžší a nejsložitější druhy konfliktů, dva lidé chtějí určitou věc, avšak jen jeden to může dostat.

Náznaky vzniku konfliktu na pracovišti Konflikty vždy vznikají nad nějakým problémem. Projevují se zpočátku v náznacích: Absence – konfliktní prostředí působí stálý tlak na psychiku, zdravotní problémy, „útěk do nemoci“ Fluktuace – střídání pracovníků neumožňuje budování vzájemných výtahů, což je jeden z prvků zamezujících konfliktům, Lhostejnost, nezájem – rezignace na probíhající pracovní činnosti, Strach ze změn – vládne-li v organizaci nejistota Mocenské kliky – informace jsou drženy jen pro vyvolené

Průběh konfliktu na pracovišti 1. fáze – potenciální opozice – roli sehrávají: Strukturální faktory (styl vedení, velikost skupiny, cíle, pravomoci a odpovědnost. Komunikace – nedorozumění, nedostatek informací, Osobnostní faktory. 2. fáze – předchozí podmínky dosáhnou takové intenzity, že vyvolávají stres, pak dochází k aktualizaci konfliktu a k osobní emocionální zaangažovanosti 3. fáze – jednání – dojde tehdy, když se jedna strana cítí natolik ohrožena, že se odhodlá riskovat konflikt, aby zmařila snahy druhé strany, její cíle a záměry

Schematický průběh skupinového konfliktu 1. nesouhlas – identifikace názorů, představ, cílů –> probíhá diskuse 2. konfrontace – intenzivní vyhranění názorů – utvářejí se koalice 3. eskalace (stupňování) – konfliktní spirála se roztáčí; neporozumění, nedůvěra, frustrace 4. deeskalace (uklidnění) – snaha skupiny dosáhnout nějakého řešení, motivem je obava z podkopání skupinových základů 5. nalezení řešení

Role osobnosti při konfliktu Osobnost = biologická, sociální a psychologická jednota člověka; osobnost je „někdo“ Faktory, které ovlivňují konflikty mezi lidmi (faktory plynoucí z jedinečnosti osobnosti každého člověka): Věk, Pohlaví, Rysy osobnosti, Psychopatologické rysy.

1. Role věku Experimentálně byly zjištěny zajímavé skutečnosti o vývoji spolupráce a soupeření vzhledem k věku osob, V průběhu studia základní školy se snižuje ochota ke spolupráci v konfliktních situacích, které je možno k oboustrannému užitku řešit kooperací, Tyto faktory působí hlavně v období adolescence a rané dospělosti, Dále se zjistilo, že přibývající věk je faktorem působícím jinak než u dětí => čím starší byly pokusné osoby, čím větší u nich byla ochota ke spolupráci v modelových konfliktních situacích

2. Role pohlaví V četných experimentech (70 žen, 70 mužů, 70 smíšených párů) byla prokázána výrazná odlišnost v konfliktních situacích ve vztahu k pohlaví. Závěry: Jednoznačně vyšší úroveň spolupráce byla prokázána u mužů, Muži a ženy odlišně reagují na totéž partnerovo rozhodnutí (muži se spíše dali strhnou projevem spolupráce než projevem soupeření z druhé strany; ženy se spíše dali strhnout projevem soupeření než projevem spolupráce) Muži a ženy odlišně prožívají zážitek z prvního setkání (muži jsou nakloněni k tomu nejprve se s druhým „poprat“ a pak s nim spolupracovat. První dojem platí více na ženy než na muže) Rozvoj vzájemných vztahů mezi muži a ženami (ženy vstupovali do konfliktních situací s poměrně větším počtem kooperativních projevů než muži, v průběhu řešení konfliktu se ale projevila u mužů větší míra ochoty důvěřovat partnerovi než u žen (ty nechtěli riskovat). Individualismus (pro co se rozhodl jeden muž, pro to se rozhodl i druhý, ženy si právě naopak daleko zřetelněji šly každá svou vlastní cestou).

3. Rysy osobnosti Rys osobnosti – jakýkoliv rozlišitelný, relativně konstantní (do značné míry i trvalý) způsob, jímž se jeden člověk liší od druhého (např. postoj k určité ideji, nebo sebevědomí člověka) Autoritářská osobnost – diktátor a tyran vs. tolerantní jedinec (důvěra a důvěryhodnost)

4. Konflikty lidí s psychicky abnormálními rysy osobnosti Časté experimenty vlivu alkoholismu na průběh konfliktu Předpoklad: mezi lidmi popíjejícími alkohol je vyšší úroveň důvěry („přátelské“ projevy lidí v alkoholovém opojení a jejich „důvěrnost“ při rozhovoru) Závěr experimentu – větší pijáci byli podstatně většími neurvalci v modelových konfliktech než ti, kteří alkoholu tolik neholdovali.

Řešení mezilidských konfliktů Existují 2 extrémní řešení: zášť, nenávist a boj soků, soupeřů a nepřátel na život a na smrt (soupeření), vzájemná důvěra, dohoda a spolupráce přátel (spolupráce).