Ekosystém pole Rostliny našich polí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM ROSTLINY ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org.
Advertisements

VY_52_INOVACE_ZBP1_3364VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
VÝŽIVA – základní složky potravy
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu
Přírodověda – 4. ročník ZŠ
Krajina a životní prostředí
ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Přirozené a umělé ekosystémy.
VY_32_INOVACE_31_ Prvouka 3.ročník Polní plodiny
Miroslava Melicharová
Pole.
Potraviny rostlinného původu
Polní ekosystémy luskoviny krmné plodiny.
Zemědělství.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_11
Užitkové rostliny.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
Polní ekosystémy.
Polní plodiny Filip Bordovský.
Jiné polní plodiny Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Kulturní rostliny, pojmy
Hospodářské rostliny 4. ročník
Hospodářské plodiny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mgr. Věra Vasiljevičová
LUŠTĚNINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: luštěniny, význam, složení, hrách, čočka, fazole, sója Autor:
CO JE EKOSYSTÉM? Soustava živých organismů = společenstvo a jejich neživého prostředí, které se vzájemně ovlivňují a vyvíjejí v určitém prostoru a čase.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Okrasné a užitkové rostliny Název sady: Člověk a jeho svět.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 13.
OBILNINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Ekosystém pole Rostliny
Obilniny VY_52_INOVACE_36 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
OBILOVINY Předmět: Potraviny a výživa pro obor Kuchař – číšník druhý ročník Klíčová slova: obiloviny, charakteristika, složení, pšenice, žito, ječmen,
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Hospodářské plodiny.
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
Luštěniny Vypracoval: Lukáš Karlík
SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Předmět Potraviny a výživa
Pole - obilniny Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Přirozené a umělé ekosystémy.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
Polní ekosystémy.
CO ROSTE NA POLI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Pole - kulturní rostliny
HOSPODÁŘSKY DŮLEŽITÉ PLODINY
HOSPODÁŘSKY DŮLEŽITÉ PLODINY
Užitkové rostliny, které se pěstují na polích nazýváme polní plodiny.
Hospodářské rostliny Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_08_10_Ekosystémy.
Společenstva polí Rostliny
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Společné znaky a dělení rostlin (opakování)
KULTURNÍ ROSTLINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
EKOSYSTÉM POLE je uměle vytvořený člověkem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 07 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-PŘÍRODOVĚDA.
EKOSYSTÉM POLÍ opakování Přírodověda 4. ročník Gabriela Mikulková 2012.
Zemědělství Rozdělení dle vyspělosti zemí:
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
ROSTLINY Rozdělení rostlin.
Transkript prezentace:

Ekosystém pole Rostliny našich polí

POLE je ekosystém uměle vytvořený člověkem

Rostliny pěstované na poli - polní plodiny Na polích pěstujeme: Obilniny Okopaniny Luskoviny Olejniny Pícniny Textilní plodiny Zeleninu

OBILNINY Stonek obilnin je dutý a nazývá se stéblo. Na stéble jsou kolénka, která dodávají pružnost. V klasech jsou uložena obilná zrna – obilky. Zrna se semelou na mouku a sláma se využívá k podestýlce hospodářských zvířat Mezi obilniny patří: pšenice, žito, ječmen oves a kukuřice.

Pšenice setá P patří u nás k nejdůležitějším obilninám Pšeničná mouka je základní surovina pro výrobu pečiva Ve slupkách jsou bílkoviny a vitamíny

Žito seté Žito slouží k výrobě klasické chlebové mouky.

Oves setý Z obilek ovsa setého se vyrábí ovesné vločky. Oves je cenným krmivem pro koně.

Ječmen obecný Ječmen slouží k přípravě sladu, který se používá se k výrobě piva

Kukuřice setá

HV – VL Co je to obrok? já mám koně vraný koně to jsou koně mí já mám koně vraný koně to jsou koně mí když já jím dám ovsa oni skáčou hopsa já mám koně vraný koně to jsou koně mí já mám koně vraný koně to jsou koně mí já mám koně vraný koně to jsou koně mí když já jim dám obroku oni skáčou do skoku S tímto slovem se už dnes málo setkáme. Velmi stručně řečeno, je to název pro jadrné krmivo pro koně, tedy nejčastěji oves. Před staletími se slovo obrok používalo v jiném významu, jednalo se totiž o roční naturální dávky, proto obrok, který platili poddaní svému pánovi, a to v takových komoditách, které se mohly skladovat, tedy především zrní.

Okopaniny Řepa obecná cukrovka – v cukrovarech se zpracovává na cukr Řepa krmná – její bulva se používá jako krmivo Lilek brambor – pěstujeme pro hlízy, které jsou součástí naší stravy, obsahují vitamin C; V lihovarech se z nich dělá líh, ve škrobárnách škrob a v potravinářských závodech polotovary jako bramborová kaše nebo knedlíky v prášku

Okopaniny Řepa obecná cukrovka Lilek brambor

Luskoviny Plodem je lusk, v něm se ukrývají semena Semena se nazývají luštěniny Nejznámější je hrách, fazole, čočka nebo sója Jsou nepostradatelnou součástí jídelníčku, vaříme z nich kaše, polévky, saláty Sója může nahradit i maso

Hrách setý Hrách je důležitá luštěnina, pěstuje se hlavně kvůli chutným plodům, které obsahují vitamíny (hlavně skupiny B). Ve větším množství obsahuje také minerální látky, zvláště fosfor a draslík, ale i vápník a hořčík. Hrách setý je v Evropě známý již od mladší doby kamenné. Co víte o mladší době kamenné?

Fazol obecný Fazole a ostatní druhy luštěnin tvoří důležitou složku potravin mnoha národních kuchyní. Třeba Brazilci si svůj jídelníček bez fazolí téměř nedokáží představit. Fazole jsou i součástí brazilského národního pokrmu zvaného feijoáda. Fazole jsou v naší stravě cenným zdrojem rostlinných bílkovin. Kromě toho obsahují potřebná množství nerostných látek, například fosforu, vápníku a železa.

Čočka kuchyňská Semena čočky se vaří poměrně krátce, zejména menší druhy, u nichž je odstraněna slupka. Připravuje se z nich levná a výživná polévka. Často slouží jako příloha ke kuřecímu či vepřovému masu. Mnohdy se též kombinuje s rýží, která se vaří zhruba stejnou dobu. Pokrmu z čočky a rýže se na Blízkém východě říká mujaddara či mejadra. V Indii je velmi oblíbeným pokrmem khichdi, jenž vzniká, když se obě složky vaří společně v jedné nádobě. Mnohem méně obvyklé je míchat čočku se sýrem. V Indii, jež má bohatou vegetariánskou tradici, se k vařené čočce často přidává zelenina a výsledná směs se pak dochucuje rozličným kořením. Vzniká tak celá řada pokrmů, jako například sambar rasam či dal, jež se pak obvykle podávají s rýží a roti.

Sója luštinatá Sója je jednou z nejstarších kulturních plodin a pochází z východní Asie. Do Evropy se dostala až ve 20. století. V současné době jsou jejím největším producentem a vývozcem USA. Sója se využívá v potravinářství i k výrobě krmiv. Pro výživu lidí se ze sójových bobů vyrábí olej, mouky, omáčky, mléko, sójový sýr tofu a sójové maso.

Význam slova čočka které oblíbené bonbony mají tvar čočky? Čočka rostlina Čočka oko

Olejniny Z jejich semen se získává olej Brukev řepka olejka Slunečnice roční Řepka olejná patří k nejrozšířenějším a nejstarším hospodářským plodinám v ČR. Je hlavní olejninou s širokým využitím v potravinářství, při výrobě olejů nebo kosmetiky.

Pícniny Pícniny jsou plodiny sloužící k výživě hospodářských zvířat, zejména přežvýkavců a koní. Trávy Jetel luční Tolice vojtěška

Textilní plodiny Vlákna rostlin slouží k výrobě látek Len setý V zahraničí i bavlník, konopí, juta Len a konopí Přadný len a konopí seté jsou plodiny, které se pěstují především pro nepotravinářské účely – vlákno, které nalézá uplatnění v textilním, stavebním a i v dalších odvětvích průmyslu. V současné době se s těmito plodinami také stále více uvažuje i pro energetické využití.

Plevele Rostou na poli bez toho, abychom je tam pěstovali Berou kulturním rostlinám živiny, někdy i stíní nebo je škrtí Pýr plazivý, bršlice kozí noha, kokoška pastuší tobolka, kopřiva žahavka, lebeda rozkladitá, mák vlčí, penízek rolní, svlačec rolní

Polní plodiny Polní plodiny jsou rostliny záměrně pěstované pro užitek – jako potrava nebo k průmyslovým účelům. Patří mezi ně obilniny, okopaniny, luskoviny, olejniny, pícniny, textilní plodiny a zelenina. Na polích roste i plevel.

MLADŠÍ DOBA KAMENNÁ, BRONZOVÁ, ŽELEZNÁ