SKLADBA PŘÍVLASTEK 1. část.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

SKLADBA PŘEDMĚT.
SKLADBA PODMĚT A PŘÍSUDEK 2. část.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
SKLADBA PŘÍVLASTEK 2. část.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
SKLADBA PODMĚT A PŘÍSUDEK 1. část.
Větné členy.
VĚTNÉ ČLENY V PŘÍSTAVKOVÉM VZTAHU
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Větné členy Opakujeme.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Přídavná jména - úvod pro 5. ročník ZŠ
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_737_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přívlastek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N13_Přívlastek TEMA: Český.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek VY_32_INOVACE_03-27 Ročník: Vzdělávací oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

SKLADBA PŘÍVLASTEK 1. část

Přívlastek – rozvíjející větný člen Vedle základních větných členů – podmětu a přísudku – rozlišujeme v češtině následující rozvíjející větné členy: přívlastek předmět rozvíjí jeden nadřazený člen příslovečné určení doplněk - rozvíjí dva větné členy současně PŘÍVLASTEK rozvíjí jakékoli podstatné jméno ve větě, které tak blíže určuje ptáme se na něj: Jaký? Který? Čí? dělí se na: A) shodný a neshodný B) postupně rozvíjející a několikanásobný

PŘÍVLASTEK SHODNÝ - PKs Jaké, které, čí je toto jablko? babiččino Maruščino moje tvoje její toto tamto jedno poslední červené zralé velké šťavnaté orosené studené umyté utržené sladké kyselé červavé letní Přívlastek shodný bývá vyjádřen : přídavným jménem zájmenem číslovkou (podstatným jménem – viz str.9)

PŘÍVLASTEK SHODNÝ - PKs V následující větě vyhledejme přívlastky shodné: Moje babička byla výborná hospodyně. PKs PKs Jak budeme postupovat? Co víme o přívlastku? 1) Víme, že přívlastek shodný rozvíjí jakákoli podstatná jména ve větě. Vyhledáme si ve větě podstatná jména: 1. babička 1. hospodyně Máme tedy dvě podstatná jména. Jak se ptáme na přívlastek? 2) Na přívlastek se ptáme – Jaký? Který? Čí? Vytvoříme otázky, abychom si mohli odpovědět hledanými přívlastky: Čí babička? Moje. Zájmeno moje nám blíže určuje podstatné jméno babička. Jaká hospodyně? Výborná. Přídavné jméno výborná nám blíže určuje jakou hospodyní babička byla.

PŘÍVLASTEK SHODNÝ - PKs (být + podstatné jméno) Vytvořme si graf předchozí věty: Moje babička byla výborná hospodyně. PŘ jmenný se sponou (být + podstatné jméno) PO rozvitý babička byla hospodyně http://zena-in.cz Čí babička? Jaká hospodyně? PKs PKs moje výborná

PŘÍVLASTEK SHODNÝ - PKs V následujících větách vyhledejte všechna podstatná jména, která jsou rozvíjena přívlastky shodnými, a určete, jakými slovními druhy jsou přívlastky vyjádřeny: Trójané viděli v Laokoonově smrti boží soud a bez váhání vtáhli dřevěného koně do Tróje. Hostinami a slavnostmi skončil den a město ulehlo ke klidnému spánku. V nočním tichu vyšla na hradby Helena a dala Řekům na moři hořící pochodní smluvené znamení k návratu. Z útrob dřevěného koně vystoupili hrdinové a otevřeli městské brány vojsku, které opět zakotvilo u trojských břehů. Boj vstoupil do města a navštívil každý dům. E. Petiška: Staré řecké báje a pověsti, Albatros, Praha 1971, str.190-191 2. přivlastňovací 2. měkké 2. tvrdé smrti soud koně 2. tvrdé 2. měkké spánku tichu 2. měkké 2. tvrdé 2. tvrdé pochodní znamení koně 2. tvrdé brány 2. tvrdé břehů 3. neurčité dům http://3.bp.blogspot.com

PŘÍVLASTEK SHODNÝ - PKs Proč říkáme tomuto přívlastku shodný? Protože se shoduje v pádě, čísle a rodě s podstatným jménem, které rozvíjí. Názorně: Théseus tápal tmavými chodbami a poplašení netopýři mu bili křídly do hlavy. PKs + pod. jméno = shoda PKs chodbami PKs netopýři Vyhledáme si nejprve podstatná jména, která jsou blíže určena přívlastkem. Přívlastek shodný je závislý na řídícím podstatném jménu a přebírá od něho pád, číslo a rod. Vztah mezi rozvíjeným podstatným jménem a PKs je vyjádřen shodou. Vyskloňujeme si každou dvojici - PKs a podstatné jméno: tmavé chodby tmavých chodeb tmavým chodbám tmavé chodby! o tmavých chodbách tmavými chodbami poplašení netopýři poplašených netopýrů poplašeným netopýrům poplašení netopýři! o poplašených netopýrech poplašenými netopýry netopýři 1. PKs vyjádřený přídavným jménem tmavými je stejně jako podstatné jméno chodbami v 7. pádě, v mn. č. a ženském rodě – skloňujeme jako: mladé ženy. 2. PKs a podstatné jméno jsou v 1. pádě, v mn. č. a v mužském rodě živ. - skloňujeme jako: mladí páni. chodbami http://www.bbc.co.uk

POSTAVENÍ PŘÍVLASTKU SHODNÉHO Nejčastěji stojí PKs před podstatným jménem, např.: červené jablko vysněné jablko http://ipad2.free-gadgets-4u.com/apple-fruit/ http://technology-my-soul.blogspot.com V odborných názvech a ustálených slovních spojeních se často objevuje za podstatným jménem, např.: Karel Čtvrtý králík zakrslý otakárek ovocný http://birthday.wz.cz http://www.telegraph.co.uk http://petsavailable4us.blogspot.com

POSTAVENÍ PŘÍVLASTKU SHODNÉHO Uváděli jsme si, že PKs bývá vyjádřen přídavným jménem, zájmenem nebo číslovkou (str. 3). Zvláštností je vyjádření PKs podstatným jménem, např.: PO PKs PŘ slovesný slož. Město Praha se začalo probouzet. Jaké město? Praha = PKs město Praha města Prahy městu Praze město Prahu město Praho! o městě Praze městem Prahou město http://www.fotopraha.com PKs Praha se shoduje s podstatným jménem město v pádě a čísle (1. pád, č.j.). Podmět město se shoduje s koncovkou příčestí minulého - začalo – v čísle a rodě (č.j., rod stř.).

POSTAVENÍ PŘÍVLASTKU SHODNÉHO V následujících větách vyhledejte přísudky, podměty a přívlastky shodné: PO PŘ PKs 1. PKs 1. Prométheus odhalil užaslým lidem všechna umění. Na druhou hromadu dal kosti. Divoký vítr rozmetal horký popel. Bohyně Athéna ji dala skvostný závoj. Nemoci přitiskly naději na samé dno. Diův hněv se snesl i na Prométhea. Odbojného Prométhea přikovali nejpevnějšími řetězy ke kavkazské skále. Hérakles zabil jedinou ranou zlého dravce. PKs 1. PŘ (PO) PKs PO 1. PŘ PKs 1. PO 1. PKs PŘ PKs 1. PO PŘ PKs 1. PKs PO 1. PŘ PKs 1. http://elogedelart.canalblog.com PŘ PKs 1. PKs 1. (PO) PO PŘ PKs 1. PKs 1. E. Petiška: Staré řecké báje a pověsti, Albatros, Praha 1971, vybráno a zkráceno

PŘÍVLASTEK SHODNÝ - PKs POSTUPNĚ ROZVÍJEJÍCÍ PKs - rozvíjí spojení podstatného jména s předchozím přívlastkem jako celek - mezi jednotlivými přívlastky nepíšeme čárku a nemůžeme mezi ně vložit spojky Ten malý oranžový medvídek je Janin talisman. PKs postup. rozvíj. PO PŘ jmenný se sponou PKs http://www.hracky365.cz medvídek je talisman oranžový Janin malý ten

PŘÍVLASTEK SHODNÝ - PKs 2) NĚKOLIKANÁSOBNÝ PKs - dva i více přívlastků rozvíjí stejné podstatné jméno - mezi jednotlivými přívlastky píšeme čárku nebo souřadné spojky Modré, žluté, oranžové, růžové a fialové balónky vzlétly. PO rozvitý PŘ slovesný jednoduchý balónky vzlétly modré, žluté, oranžové, růžové a fialové PKs několikanásobný http://costumepop.com

PŘÍVLASTEK SHODNÝ - PKs V následujících větách vyhledejte přívlastek shodný: PKs 1. PKs 1. PKs několikanásobný Starověcí Řekové šili své oděvy z lněných, vlněných, bavlněných i hedvábných látek. Obouvali si kožené opánky. Podrážku vyrobili z dřevěného, korkového, koženého nebo lýkového materiálu. Muži nosili na hlavách klobouky nebo špičaté plstěné čepice. Ženy nosily ve vlasech zapletené stužky. Účesy byly doplněny zlatými a stříbrnými diadémy. Rovné vlasy se mohly zvlnit zahřátými keramickými natáčkami. 1. PKs 1. PKs několikanásobný 1. http://canukeepup.wordpress.com PKs postupně rozvíj. 1. PKs 1. PKs několikanásobný 1. PKs 1. PKs postupně rozvíjící 1. http://members.ozemail.com.au

Zdroje: Konec 1. části o přívlastku Zpracovala Mgr. Jana Říhová Grepl,M. – Karlík,P.: Skladba spisovné češtiny, SPN, Praha 1986, str. 265 Jelínek, J. – Styblík, V.: Čtení o českém jazyku, SPN, Praha 1982 Styblík, V. a kol.: Mluvnice se nebojíme, Fortuna, Praha 1992 Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 8. ročník, SPN, Praha 1998 Krausová, Z. – Teršová, R.: Český jazyk 6, Fraus, Plzeň 2003 Petiška, E.: Staré řecké báje a pověsti, Albatros, Praha 1971 Konec 1. části o přívlastku Zpracovala Mgr. Jana Říhová ZŠ Brno, Kamínky 5 Kontakt: rihovajana@centrum.cz