Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz Podstatná jména
Název projektu CHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0557 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUM VY_32_INOVACE_01_A_06_CJL Název školy Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko Autor Mgr. Markéta Hadáčková Předmět Český jazyk a literatura Tematický okruh Tvarosloví Téma Podstatná jména Ročník 2. ročník Datum tvorby 5. 2. 2013 Anotace Cílem materiálu je upevnění znalostí týkajících se podstatných jmen, a to především v oblasti jednotlivých mluvnických kategorií. Metodický pokyn Výklad + samostatná práce – viz. dále
Metodické pokyny: prezentace je zaměřena na opakování látky ze základní školy výklad (opakování) je prokládán cvičeními na jednotlivé problémové jevy z probírané oblasti (žáci spolupracují s učitelem – samostatná práce je vždy vystřídána kontrolou úkolu) 9. snímek: správný tvar se objeví po použití mezerníku 10. – 12. snímek: po kliknutí na skupinu slov – přílet „smajlíku“ 14. – 16. snímek: správné řešení se objeví po použití mezerníku Materiál je interaktivní a inovativní především díky propojenosti samostatné práce žáků a výkladu učitele, a to za využití ICT.
Podstatná jména
Podstatná jména (substantiva) názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů plnovýznamový slovní druh ve větě nejčastěji podmětem nebo předmětem
Druhy podstatných jmen Konkrétní – názvy osob, zvířat, věcí (otec, pes, dům) Abstraktní – názvy vlastností a dějů (láska, sladkost, citlivost) Pokus se vytvořit větu, kde zkonkretizuješ slovo sladkost: Obecná – pojmenovávají jakoukoliv osobu, zvíře a věc jako druh (básník, kniha, kočka) Vlastní – Holan, Babička, Míca (označují jedinečnou skutečnost)
Mluvnické kategorie Pád vyjadřuje se koncovkami Druhy: bezpředložkové Vyskloňuj slova zeď, očekávání, rohlík:
Mluvnické kategorie Číslo jednotné množné dvojné (duál) pro označení dvojí skutečnosti – ve staré češtině, dodnes duálové tvary – oči, uši, nohy, ramena, kolena, prsa zvláštní skupiny podstatných jmen – mluvnické číslo není totožné se skutečným počtem: hromadná – listí, prádlo, studenstvo pomnožná – kalhoty, kamna, ústa látková – voda, krev, cukr
Slova v závorkách uveď v náležitých tvarech množného čísla: Udělal to vlastníma rukama (vlastní ruka). Byla tam dřevěná lavice se čtyřmi nohami (čtyři nohy). Dítě dupalo malýma nožičkama (malá nožička). Mám hodinky s reflexními ručičkami (reflexní ručička).
Vyber řádek, který obsahuje pouze příslušná podstatná jména: Jména hromadná A) včelstvo, zrní, chudina, kvítí B) mládež, jehličí, sníh, loďstvo C) nádobí, šachy, žactvo, hmyz
Jména pomnožná A) housle, hrábě, pivo, povidla B) narozeniny, spalničky, Benátky, varhany C) Vánoce, stromoví, plavky
Jména látková A) zvěř, voda, mouka, beton B) mléko, játra, železo, víno C) dřevo, žito, cukr, čočka
Mluvnické kategorie Rod Mužský životný x neživotný Určení životnosti: metoda 1. a 4. pádu: shodné tvary – r. m. než. (1. pád. hmyz – 4. pád hmyz) neshodné tvary – r. m. ž. (1. pád sněhulák – 4. pád sněhuláka) Ženský Střední
Urči životnost: ledoborce rod mužský neživotný ledoborci rod mužský životný činitelé rod mužský životný činitele rod mužský neživotný
Urči rod zvýrazněných podstatných jmen: Z domu utíkalo malé dítě. rod střední Na dvoře si hrály děti. rod ženský Pálí mě levé oko. rod střední V lese byla pytlácká oka. rod střední Josef má krásné oči. rod ženský
Urči rod podstatného jména: choť rod mužský + ženský rez rod mužský + ženský revue rod ženský image rod mužský + ženský esej rod mužský + ženský
Zdroje BARONE, Hana a kol. Cvičebnice českého jazyka aneb Co byste měli znát ze základní školy. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 978-80-7358-084-1. MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80-7358-082-9.