Mapa možných budoucností veřejných knihoven

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Služby pro rodiny v ČR výzvy a perspektivy
Advertisements

FARNÍ CHARITA Karlovy Vary
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_16.
Státní statistická služba za oblast kultury
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání výsledků z hlediska akademických pracovníků a z hlediska studentů.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
N ORMÁLNÍ JE NEKOU Ř IT Ž ALOUDÍKOVÁ, I., H RUBÁ, D. P D F A LF MU BRNO Výchova ke zdravému životnímu stylu a nekuřáctví na I.stupni ZŠ.
10 let výzkumu informačních potřeb veřejnosti Ing. Jaroslav Svoboda MV ČR.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Konference UNIV 2K 1. a Ing. Petr Richter ředitel školy VOŠ, SPŠ a OA Čáslav Přemysla Otakara II. 938 VOŠ, SPŠ a OA Čáslav.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Proč je důležité studovat Principy
Rozvoj cestovního ruchu a láze ň ství v Jeseníkách Martin Plachý.
Živá historie konference Informační gramotnost – témata, trendy, inspirace Adéla Dilhofová Jiří Zounek.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
Filip Chvátal ANALÝZA DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI V OBCÍCH ČR.
+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Informační vzdělávání na VŠ: aktivity v roce 2005/2006 Výsledky dotazníkového šetření Eva Dohnálková, Hana Landová, Jana Liptáková.
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
E-knihovna pro knihovníky Seminář E-knihy III, NTK,
 Co je strategie? Dlouhodobý plán č inností zam ěř ený na dosa ž ení cíle Z ř eckého „strategos“ – generál - vedení  Rozdíl mezi strategií a taktikou?
M a y a A n g e l a a j e j í m o u d r á s l o v a K l i k e j.
VY_32_INOVACE_VkZ.8.14-Postižené dítě a jeho okolí název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:8. ročník – Člověk a zdraví.
Hlavním cílem DZ je možnost aktivního zapojení d ě tí a mládeže do zlepšování života ve m ě st ě Litom ěř ice a okolí. Dalšími p ř ínosy jsou: ZZázemí.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Zm ě ny postoj ů frekventant ů kurz ů k osobám se specifickými pot ř ebami Petra Bendová Olomouc 15. kv ě tna 2008.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Otázky a odpovědi Sekce veřejných knihoven SKIP
P ř íprava a pilotá ž vzd ě lávacích program ů (v č etn ě metodik) pro d ě ti a mláde ž zam ěř ených na rozvoj metod vzd ě lávání v oblasti rozvoje klí.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Movie Maker uložení a sdílení filmů Co se všechno naučíme???
Ž áci poprvé zasedli do zdejších školních lavic 1. zá ř í Naše škola má vytvo ř ený školní vzd ě lávací program s názvem Aktivita, tvo ř ivost,
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Koordina č ní skupina Rodiny, d ě ti a mládež Zámek "Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v D ěč ín ě " CZ.1.04/3.1.03/ “ 3. Komunitní.
Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven a 10. listopadu.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
2 Marketingové koncepce
Agendy IISSDE z pohledu veřejnosti Možnosti využití internetu
Talent marketingových komunikací
Josef Středula, předseda ČMKOS
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
UNIVERZITA PALACKÉHO V OLOMOUCI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Elektronické informační zdroje pro obor pedagogika
jak budovat kulturu školy společně
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Digitální gramotnost Informatické myšlení
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Řízení a rozvoj lidských zdrojů na Ministerstvu vnitra
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Transkript prezentace:

Mapa možných budoucností veřejných knihoven FOBEROVÁ, Libuše – BLAHOVÁ, Drahomíra Kniha ve 21. století „Budoucnost knihoven – trendy a směry“ 15. – 16. 2. 2011 Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Vlivy na veřejné knihovny Masová digitalizace; eKnihy – čtečky; GOOGLE BOOKS; multikulturalizmus; (ne)boj se sociální nerovností; místo setkávání - silný potenciál; komunitní knihovna – ano, či ne?; nedostatek financí; efektivita; permanentní změny (mění se hudební, filmový, knižní průmysl…) Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Obsah přednášky Zmapování světových trendů v knihovnictví, které preferují knihovny s vizí. Budoucnost veřejných knihoven z různých úhlů pohledu, jak ji vidí studenti knihovnictví, vyučující, manažeři knihoven a samotní knihovníci. Názory odborníků. Mapa možných budoucností veřejných knihoven (metody: kvalitativní sonda a tvorba scénářů). Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Anketní otázka: „Jak vidíte budoucnost veřejných knihoven?“ Respondenti Studenti VŠ Vysokoškolští pedagogové – vyučující knihovnictví Manažeři knihoven Knihovníci Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Citujeme z výpovědí respondentů: studenti Většina studentů se domnívá, že je nutné inovovat/modernizovat služby knihoven (zejména elektronické služby). Dále si myslí, že je nutné začlenit knihovny do eProstoru, vytvořit silný portál a platformu spolupráce (knihovny musí táhnout za jeden provaz, aby přežily). Jedna studentka se vyslovila, že by veřejné knihovny měly nabízet informační služby „nezkostnatělým“ způsobem, tj. např. DDS. Další studenti se vyslovili, že velkou roli bude v budoucnu hrát osobnost knihovníka (pedagog, průvodce světem informací, mentor celoživotního vzdělávání apod.). Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Citujeme z výpovědí respondentů: studenti – pokrač. „Čím čtenější, tím lepší kniha. Vybírám si knihy v knihovně podle tohoto vzorce. Pokud stála kniha tolika lidem za to, aby si ji přečetli, musí být dobrá. To žádný e-book neumí.“(studentka) „Knihovnu si představuji jako centrum informací a zábavy. Všechny vědomosti na jednom místě (ve stylu archivu).“ Bylo by úžasné, kdyby lidé říkali: „Mám svého lékaře, právníka a knihovníka.“ „Knihovny přežijí jako multikulturní centra.“ „Knihovnu vidím jako průvodkyni světem informací.“ Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Citujeme z výpovědí respondentů: manažeři knihoven Kniha se připravuje na svoji vlastní technologickou revoluci. Klasická kniha je pojímána jako kulturní artefakt (umělecké dílo), nebude proto nahrazena zcela, ale zažije odtučňovací kůru. Knihovny, pokud chtějí uspět, musejí nabízet něco navíc. Výhoda - velká část tištěné produkce nebude nikdy digitalizována. Knihovny musejí nabízet dostatečně dimenzované a kvalitní prostory – zejména studijní místa. Knihovny musejí více participovat na životu obce/města, tzv. komunitní role knihoven. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Citujeme z výpovědí respondentů: knihovníci Většina knihovníků si uvědomuje, že je nutné inovovat služby a rozšířit stávající nabídku. Dále se domnívají, že záleží na řízení knihovny, aby management pochopil, že je nutné změnit pracovní klima tak, aby byl klid na práci a lidé chápali smysl práce. Management by měl zejména shánět finance, vytvářet kvalitní pracovní podmínky a reprezentovat/propagovat knihovnu v místní komunitě. Zejména motivovat zaměstnance, aby využívali osobní potenciál při práci. Obávají se nedostatku financí, který negativně ovlivní činnost knihoven. Z druhé strany může krize přilákat nové potencionální uživatele. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Citujeme z výpovědí respondentů: knihovníci – pokrač. „Jen na knihovnících bude záležet, jakou image budou knihovny mít a jak bude vnímána prestiž knihovnické profese. Vždy záleželo na osobnosti knihovníka, na jeho vzdělání,dovednostech a na podmínkách, ve kterých pracuje. Do budoucna bude zásadní umět se prodat. Simon Francis uvádí, že existují tři typy knihoven: - ty, co dělají nové věci, - ty, co se dívají na ostatní, jak dělají nové věci a knihovny, - ty, které se diví, co se stalo (a takové mohou být zrušeny).“ Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Citujeme z výpovědí respondentů: učitelé knihovnictví Adaptace tradiční knihovny na novou situaci může probíhat: Zvýšeným důrazem na „lidský rozměr“(odtud transformace knihoven v komunitní centra); Provozováním vlastní digitální knihovny nebo umožněním přístupu k takovýmto knihovnám – viz model Europeana http://www.europeana.eu/portal/; Posílením síťového fenoménu – tradiční knihovny měly mezi sebou vybudovanou síť už v době předinternetové (služby MVS, MMVS). S nasazením ICT můžou zvýšit efektivnost této sítě (např. služby DDS -document delivery service). Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Citujeme z výpovědí respondentů: učitelé knihovnictví – pokrač. Předpovědět budoucnost nelze, ale sledovat konkurenci a trendy, mít vizi a jasně definovat strategii je možno. Platí: Kdo je připraven, není ohrožen. Otázkou je budoucí postavení knihoven v "síťově orientované" společnosti, a jak vezmou na vědomí nová média. Knihovna je médium tradiční a záleží na mnoha okolnostech, jestli zůstane pro uživatele moderní a žádoucí. „Knihovny budou existovat, pokud je lidé budou potřebovat ke svému životu.“ Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Citujeme z odborného tisku: H. Landová: „...knihovny by se měly stát třetím oblíbeným místem v životě lidí, kam se rádi vracejí (domov, zaměstnání, knihovna). Slovo „uživatel“ je neosobní a žádá si návrat k člověku, např. znovu užívat termín čtenář..“ T. Řehák: „…knihovny se budou muset v tomto novém světě umět dobře zorientovat. A tato orientace spolu s  loajalitou k uživatelům se stane její hlavní konkurenční výhodou. Protože stávající strategické východisko: "my to máme, nikdo jiný to nemá, když to chcete, musíte přijít k nám", se rozplyne jako pára nad hrncem. Některé knihovny se změní a některé zaniknou..“ Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Citujeme z odborného tisku – pokrač.: R. Vlasák: “.. nastane konec „kamenných“ knihoven? Veřejné knihovny nabízejí i elektronické dokumenty a vzdálené přístupy do nejrůznějších databází, přesto by se konce „kamenných“ knihoven měly více bát specializované knihovny…“ „Problém spíše štěpí knihovnickou profesi do dvou různých směrů: knihovník s osobním kontaktem se čtenářem a knihovník bez osobního kontaktu s uživatelem. Změnily se podmínky přístupu člověka k informacím, je zde domácí internet. Když chceme hovořit o změně paradigmatu knihovnictví, jedná se spíše o změnu paradigmatu knihovnického vzdělávání.“ Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Citujeme z odborného tisku – pokrač.: „Pokud dnes internetu něco schází, je to zdravý (kritický) lidský rozum. Internet může být něčím víc, než pouhou sítí umělé inteligence, může se stát kolektivní inteligencí lidstva. Na to potřebuje i arbitra, který bude vybírat, hodnotit, popisovat, propojovat, uchovávat a propagovat to nejkvalitnější poznání. Zatím to nikdo nedokázal udělat lépe než knihovníci …(Rankov, P.) Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Citujeme z odborného tisku – pokrač.: R. Papík: čtečky jsou vynikajícím nástrojem ke čtení a otvírá se před námi etapa možná lepšího a kvalitnějšího čtení, než si řada skeptiků myslí. Je to velká šance pro gramotnost a lepší čtení po psychické i fyziologické stránce. Knihovny to neohrozí, ale budou uzavírat smlouvy na půjčování knih s nakladatelstvími a knihkupectvími. Knihovny a čtečky budou v symbióze. Jsme svědky nové technologie, která ovlivní čtenářství a v dobrém slova smyslu i nové role knihoven. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Zahraniční výzkumy Výzkum nakladatelství SPRINGER, 2009: eBookové licence nově – vede nízká cena a vysoká míra pohodlí; Průzkum mezi univerzitními studenty a akademickými pracovníky v USA, Německu, Holandsku, Finsku a Indii. Zjišťovalo se povědomí, (ne)užívání a názory na eBooky; Výsledek: na trhu zatím není adekvátní nabídka eBooků, ale jedná se o důležitou službu, která přiláká do univerzitních knihoven novou klientelu. Tato služba zasáhne všechny typy knihoven a zájem o ní poroste zároveň s nabídkou. Několik let bude v oblasti eBooků vzrušujícím obdobím. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

International City /County Management Association (ICMA) ICMA na základě průzkumu vytvořila inovační program pro veřejné knihovny – jedná se o propojení knihoven s komunitními partnery. Šest hlavních témat: Knihovna a místní politická reprezentace musejí mít společné priority. Vybudování partnerství jako klíč k inovacím. Vůdčí funkce na všech úrovních organizací – policie, rekreační zařízení ad. kooperující organizace v místě. Úspěch partnerů závisí od společného úsilí. Inovace jsou možné v komunitách jakékoliv velikosti. Ne každé úsilí vede k úspěchu. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Využívání knihovny – sociální rozměr Goulding zjistil, že veřejné knihovny mají jako místo setkávání silný potenciál. „Aniž bychom v knihovně s někým hovořili, existuje pocit sounáležitosti s touto společností, je dokonce tak silný, že prožíváme pocit solidarity.“ Boj se sociální nerovností (výzkum) nemohou knihovny nikdy vyhrát, pokud budou bojovat izolovaně. Nutnost kooperovat s dalšími kulturními a sociálními institucemi v místě (nová strategie – šíření kultury a demokratizace, důraz na digitalizaci a multikulturalizmus). Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Efektivní knihovna Ukazatele efektivnosti knihovny: 1) Ochota zaměstnanců; 2) Kompetentnost vedení; 3) Povědomí ve společnosti o službách knihovny; 4) Přizpůsobení služeb knihovny potřebám společnosti. Výzkum – novozélandská studie – místní společnost si veřejnou knihovnu velice cení (komunitní knihovny). Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Mapa možných budoucností veřejných knihoven Scénář č. 1: Změna řízení. Základem každé úspěšné knihovny je kvalitní management (vize, strategie, fundraising). Scénář č. 2: Budování silnějších komunit prostřednictvím veřejných knihoven. Scénář č. 3: Změna paradigma knihovnického vzdělávání. Scénář č. 4: Vytvoření společné platformy pro sdílení informací, pro kooperaci, včetně kvalitního portálu – silná společná značka (začlenění do eProstoru). Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Mapa možných budoucností veřejných knihoven - pokrač. Scénář č. 5: Držet roli arbitra, který hodnotí kvalitu informací v internetu. Scénář č. 6: Rozšíření nabídky o eKnihy a kvalitní čtečky. Spolupráce s vydavateli eKnih a cílená digitalizace (tím přispívání k obsahu čteček). Scénář č. 7: Bojovat za vědomosti a znalosti, vytvářet nový prostor pro celoživotní učení (odstraňování sociální nerovnosti). Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Seattle Public Library, USA veřejná knihovna města Veria, Řecko Případové studie: Seattle Public Library, USA veřejná knihovna města Veria, Řecko Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Seattle Public Library místo sociálních kontaktů “V současnosti, kdy elektronická revoluce zdánlivě rozpouští vše, co je pevné - zbavuje se vší potřeby koncentrace a ztělesnění - se nejzazší představa knihovny jeví jako zcela absurdní.“ Rem Koolhaas, 1998 Vizonář Rem Koolhaas se vždycky protivil jakýmkoliv konvencím (formálním i programovým). V případě SPL bylo jeho úkolem zatraktivnit knihovnu úplně novému druhu návštěvníků. Řešení našel v odpovědi: „Knihovna se z prostoru ke čtení proměňuje na společenské centrum s mnohanásobnými kompetencemi.” Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

SPL Dvanáctipodlažní stavba se skládá z pěti hlavních platforem, které různě předskakují a odskakují a vytvářejí tak nepravidelný obrys stavby. Nejdůležitější úrovní je “spirála knih”, která prochází jako rampa přes čtyři podlaží a umožňuje volný výběr knih. Z horních poschodí se nabízí pohled na patra pod vámi, město a záliv Puget Sound. Úplně nahoře se nachází čítárna s podlahou z ořechového dřeva a 3,7 m vysokým stropem. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

SPL V hlavním podlaží jsou umístěny auditorium pro 275 lidí s místnostmi pro překladatele a dětský koutek s “výukovými sloupy” z betonu a bambusu. Ve druhém podlaží leží “obývák” s kobercem na podlaze a červené zakřivené pohovky pro 20 lidí. Na stejném patře jsou také kavárna, videotéka a místo pro čtení novin a časopisů. Na čtvrtém poschodí je stánek s informacemi a 130 ze 400 celkových veřejně přístupných počítačů v budově. Nová knihovna má kapacitu 1.400.000 titulů. Hadovitě zatočený pás knih obsahuje knihy od hlavního podlaží až k tomu nejvyššímu, kde se vypůjčené knihy mechanicky třídí a vrací nazpět do regálů. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

The Seattle Public Library Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16

Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16

Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16

Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16

Příklad komunitní knihovny v Řecku Veřejná knihovna města Veria nejsilnější knihovnickou institucí a chloubou. Přetvořila se v komunitní centrum, místo učení a vzdělávání, kreativity a zábavy. Děti pracují na uměleckých projektech, dospělí vysílají vlastní digitální filmy na YouTube, prarodiče se účastní kurzu, jak používat Facebook a Twitter. Město má 50 tisíc obyvatel. Knihovně se podařilo prorůst do života komunity, její aktivity sleduje celá země. Využívají fundraising a „patrony“ knihovny. Jejich příběh je silný: video ukázka. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Děkujeme vám za pozornost a těším se někdy opět na setkání. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

PhDr. Libuše Foberová, PhD. Kontaktní údaje PhDr. Libuše Foberová, PhD. Ústav bohemistiky a knihovnictví, FPF SU v Opavě, Masarykova 37 746 01 Opava e-mail: libuse.foberova@fpf.slu.cz Bc. Drahomíra Blahová e-mail: blahovad@atlas.cz Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Informační zdroje AABO, Svanhild, AUDUNSON, Ragnar, VARHEIM, Andreas. How do public libraries function as meeting places? In: Library and Information Science Research, (32) 2010, p. 16-26. AUDUNSON, Ragnar, ESSMAT, Sophie, AABO, Svanhild. Public libraries: A meeting place for immigrant women? In: Library and Information Science Research, (33) 2011, p. 20-227. BULLETIN SKIP. Praha: SKIP, 1990-. Vychází čtvrtletně. ISSN 1213-5828. (Rubrika Směr: Co provedou e-čtečky knihovnám, ročník 2011.) Jean-Claude Carrière, Umberto Eco. Knih se jen tak nezbavíme. Rozhovory vedl Jean-Philippe de Tonnac ; [přeložila Dagmar Slavíkovská]. Vyd. 1. Praha : Argo, 2010. 237 s. ISBN: 978-80- 257-0266-6 (váz.). Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Informační zdroje FOBEROVÁ, Libuše. Trend ve službách: management kvality. Knihovna plus [online]. 2010, č. 2 [cit. 2011-11-24]. Dostupný z WWW: <http://knihovna.nkp.cz/knihovnaplus102/forber.htm>. ISSN 1801-5948. FOBEROVÁ, Libuše. Dokonalé služby v hudebních knihovnách. Duha [online]. 2010, č. 4 [cit. 2011-11-24]. Dostupný z WWW: <http://duha.mzk.cz/clanky/dokonale-sluzby-v-hudebnich- knihovnach>. ISSN 1804-4255. FOBEROVÁ, Libuše. Formování knihoven na komunitní centra vede k jejich zviditelnění. Knihovnický zpravodaj Vysočina [online]. 2010, roč. 10, č. 1 [cit. 2011-11-24]. Dostupný z WWW: <http://kzv.kkvysociny.cz/Default.aspx?id=1196>. ISSN 1213- 8231. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Informační zdroje GLORIEUX, Ignace, KUPPENS, Toon, VANDENBROECK, Dieter. Mind the gap: Societal limits to public library effectiveness. In: Library and Information Science Research, (29) 2007, p. 188-208, p. 188-208. JEŽKOVÁ, Z. Komunitní knihovna – příležitost pro knihovnu i obec. Knižnica, 2007, roč. 8, č. 2-3, s. 39-44. LOŠŤÁKOVÁ, D. Trendy vývoje evropských knihoven. Knižnice, 2007, roč. 8, č. 5, s. 38-43. Maximize the potential of your public library: A report of the innovative ways public libraries are addressing community priorities (ICMA Public Library Innovations Grant Projects), [online]. 2011, [cit. 2011-11- 24]. Dostupný z WWW: <http://icma.org/en/icma/knowledge_metwork/documents/kn/Document/302161>. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Informační zdroje RANKOV, P. Společenská funkce knihoven v dávné minulosti a nejbližší budoucnosti. ITlib [online]. 2003, č. 1 [cit. 2011-11-24]. Dostupný z WWW: <http://www.cvtisr.sk/itlib/itlib031/rankov.htm>. ISSN 1336- 0779. SHELBURNE, Wendy A. E-book usage in an academic library: User attitudes and behaviors. In: Library Collection, Acquisitions and Technical Services (33) 2009, p. 59-72. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012

Informační zdroje STASSELOVÁ, S. Návštěva prezidentky ALA na Slovensku. Knižnica, 2011, roč. 12, č. 6, s. 24-32. Strategie pro evropské knihovny / přeložil a uspořádal Zdeněk Matušík. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2006. 124 s. ISBN: 80-85851-16-4. VLASÁK, R. Nová paradigmata knihovnictví. [online]. 1999, [cit. 2011-11-24]. Dostupný z WWW: <http://www.inforum.cz/archiv/inforum1999/prednasky/vlasa k.htm >. Kniha ve 21. století - Budoucnost knihoven - trendy a směry - 15. - 16. 2. 2012