Svůj vs. jeho, její, jejich Fill in the blanks with the correct form of svůj or jeho/její/jejich, depending on whether the subject of the clause is the.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Píseň “Mám príma den” Reakce?. Fonologie Cvičení číslo 3.
Advertisements

Cases of Czech Names Rewrite the following sentence three times, each time substituting Karel for each name in turn. Věta: Mileno, kdo je s Evou u Vladimíra?
Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Practice with the Conditional Change the following sentences to the conditional, according to the model. Vzor: Nemám peníze a nemohu si koupit auto. Kdybych.
Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
Chapter 5 vocabulary. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Commands: Imperatives & aby Change the following direct commands to indirect commands using aby, and vice versa. Vzor: Martin mi řekl, „Podívej se na toho.
Fonologie Cvičení číslo 8. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.
Pády a koncovky: Cases & Endings Adjust the words between slash marks to fit their contexts, using the appropriate case endings. Vzor: Co budeš dělat o.
Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha).
Song presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Nová slova: Lekce 8 Fill in the blanks with the vocabulary words from Lesson 8 of Contemporary Czech by Michael Heim.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
MATEMATIKA pro 1. třídu ZŠ
Verbs of Motion Fill in the blanks using the appropriate form of either motion verb given. Vzor: Tak malý Ivan už ___? Tak malý Ivan už chodí?
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Possessive Pronouns In each of the following sentences, change the possessive pronouns from singular to plural and vice versa. Vzor: Mám jeho sešity. Mám.
Přečti pořádně hlavně konec !!! a nepodváděj !! A hlavně si přečti konec, to nemá chybu, jsi na správném místě! Učitel filozofie jednoho dne přisel, do.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Dikt át L6 ex4 1. Rád ____ rozhlas.
Modal Verbs Insert into the following sentences the appropriate present tense forms of the modal verbs mít, moci, muset, smět, and umět, wherever they.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Nov á slova Stránky eportfolio Otázka číslo 6.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Verbs of Motion II Fill in the blanks with either the perfective or imperfective form of the verb in parentheses. Vzor: Včera jsem (dojíždět/dojet) až.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Přeložte zájmena: Translate the Pronouns In each of the following sentences, translate the English pronouns into Czech. Possible variants will be displayed.
Všechen Fill in the blanks with the appropriate form of všechen, using the correct number, gender, and case. Vzor: Já vím ___, co víš ty. Já vím všechno,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Syrovátková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Líbit se In the following sentences, translate the English in parentheses into Czech, using the correct form of líbit se. Vzor: Jak (do you like) ta kniha?
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
Prepositions & Cases II Form at least two reasonable prepositional phrases by combining the word between slash marks with the prepositions mezi, na, naproti,
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
1 Split Delivery Problem Jan Pelikán, Jan Fábry, Václav Kořenář University of Economics Prague Split Delivery Problem Jan Pelikán, Jan Fábry, Václav Kořenář.
Feminine Nouns, Adjectives, and Demonstratives Czech 403.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 05 Přivlastňovací zájmena – 5. tř.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Lucie Pospíšilová Datum: Název:
FAMILY = RODINA. pes kočka sestra bratr maminka dcera tatínek syn.
Muž Hloupý
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
CZECH BANK HOLIDAYS MAY, JULY
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Interrogatives with ně- and ni-
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích.
LAN Switching and Wireless – Chapter 6
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Practice with the Conditional
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, přísp.organizace
Prepositions & Cases II
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
LAN Switching and Wireless – Chapter 6
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Svůj vs. jeho, její, jejich Fill in the blanks with the correct form of svůj or jeho/její/jejich, depending on whether the subject of the clause is the possessor. Vzor: Miloš má ___ sešit. Miloš má svůj (his own) sešit. Miloš má jeho (someone else’s) sešit.

Svůj vs. jeho, její, jejich 1. Tady jsou Hana a Vladimír. Oni jsou muž a žena. Hana miluje ___ muže a Vladimír miluje ___ ženu.

Svůj vs. jeho, její, jejich 1. Tady jsou Hana a Vladimír. Oni jsou muž a žena. Hana miluje ___ muže a Vladimír miluje ___ ženu. Tady jsou Hana a Vladimír. Oni jsou muž a žena. Hana miluje svého muže a Vladimír miluje svou/svoji ženu. 2. Miloš nemá ženu. On zná Vladimíra a má rád ___ ženu.

Svůj vs. jeho, její, jejich 2. Miloš nemá zenu. On zná Vladimíra a má rád ___ ženu. Miloš nemá ženu. On zná Vladimíra a má rád jeho ženu. 3. Aleš dobře zná matematiku, ale ___ sestra je velmi slabá v matematice. On vždycky pomáhá ___ sestře v matematice.

Svůj vs. jeho, její, jejich 3. Aleš dobře zná matematiku, ale ___ sestra je velmi slabá v matematice. On vždycky pomáhá ___ sestře v matematice. Aleš dobře zná matematiku, ale jeho sestra je velmi slabá v matematice. On vždycky pomáhá své sestře v matematice. 4. Václav má dvě auta, ale ___ matka nemá žádné. Václav dá ___ matce auto.

Svůj vs. jeho, její, jejich 4. Václav má dvě auta, ale ___ matka nemá žádné. Václav dá ___ matce auto. Václav má dvě auta, ale jeho matka nemá žádné. Václav dá své matce auto. 5. Studenti ztratili ___ knihy a sešity a ted' nemohou dělat ___ úlohy.

Svůj vs. jeho, její, jejich 5. Studenti ztratili ___ knihy a sešity a ted' nemohou dělat ___ úlohy. Studenti ztratili své/svoje knihy a sešity a ted' nemohou dělat své/svoje úlohy. 6. Když Jarmilka přišla domů, neviděla ___ CD přehrávač. Ted' zlodej má ___ CD přehrávač.

Svůj vs. jeho, její, jejich 6. Když Jarmilka přišla domů, neviděla ___ CD přehrávač. Ted' zloděj má ___ CD přehrávač. Když Jarmilka přišla domů, neviděla svůj CD přehrávač. Ted' zloděj má její CD přehrávač. 7. Dám to cvičení ___ studentům a oni mi dají ___ úlohy.

Svůj vs. jeho, její, jejich 7. Dám to cvičení ___ studentům a oni mi dají ___ úlohy. Dám to cvičení svým studentům a oni mi dají své/svoje úlohy.