Obecné úvahy o jazyce Václav Ort.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Advertisements

Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
Šablona číslo: XVII Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 1
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
Řeč, jazyk, mluva.
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_10
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Jazykověda a její disciplíny
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Rétorika Etymologie Dialektologie
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_19
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.10
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
SVĚTOVÉ A SLOVANSKÉ JAZYKY
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Soustava jazyků Historický vývoj českého jazyka
Zvuková stránka jazyka
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Kolik řečí znáš Petr Machala.
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Slovní zásoba PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
= prostředek lidské komunikace
Obecné výklady o českém jazyce
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Jazykové rodiny Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Indoevropské jazyky. ● Znáte biblickou pověst o zmatení jazyků? ● Co se pokouší vysvětlit?
KVINTA. = VĚDA ZABÝVAJÍCÍ SE ZKOUMÁNÍM JAZYKA. Dělení podle: 1) jazyků, jimiž se zabývá (např. bohemistika, anglistika, romanistika, hungaristika, sinologie,
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Postavení českého jazyka mezi evropskými
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Odpověď na tyto otázky nalezneš v jazykových příručkách.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Lidské rasy.
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rozvrstvení národního jazyka
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Jazykověda a její disciplíny
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Struktura jazyka.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_01
Národní jazyk a jeho útvary
SOUHRNNÉ POUČENÍ O SLOHU
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
Jazykovedné disciplíny
Jazykověda a její disciplíny
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Národní jazyk VY_32_INOVACE_34_680
Transkript prezentace:

Obecné úvahy o jazyce Václav Ort

Osnova Jazykověda a její disciplíny Jazyk a řeč Jazykové rodiny Podoby národního jazyka Jazyková norma a kodifikace Zvuková stránka jazyka

Jazykověda a její hlavní disciplíny Jazykověda (ligvistika) = nauka o jazyce slavistika = slovanské jazyky germanistika = germánské jazyky romanistika = románské jazyky

Jazykověda a její hlavní disciplíny Gramatika Lexikologie Stylistika Historická mluvnice Dialektologie Srovnávací mluvnice

Gramatika Gramatika: popisuje mluvnicku stavbu jazyka hláskosloví: zabývá se zvukovou složkou jazyka a jejím grafickým zaznamenáváním fonetika = jak se hlásky tvoří, slyší a obměňují fonologie = zabývá se jednotkami schopnými rozlišit význam slov, fonémy ortofonie = o správné artikulaci hlásek ortoepie = pravidla spisovné výslovnosti grafémika = studuje písemnou stránku jazyka

Gramatika Gramatika ortografie: určuje pravopisná pravidla morfologie (tvarosloví): popisuje vnitřní stavbu slovních tvarů, slovní druhy a vysvětluje mluvnické významy slov ohebných syntax (skladba): zkoumá stavbu vět a souvětí

Lexikologie Lexikologie: nauka o slovní zásobě slovotvorba: popisuje způsoby tvoření slov sémantika: nauka o významu slov etymologie: zkoumá původ slov frazeologie: věnuje se ustáleným slov. spojením onomastika: hledá původ a zákonitosti tvorby vlastních jmen lexikografie: nauka o slovnících

Stylistika Stylistika: nauka o slohu. Je zaměřena na způsob výběru a využití jazykových prostředků v jednotlivých textech či projevech podle jejich zaměření a cíle

Historická mluvnice Historická mluvnice: popisuje vývoj jazyka. Netýká se pouze vývoje a změn slovní zásoby, ale též změn v hláskosloví, tvarosloví, skladbě atd...

Dialektologie Dialektologie: se soustředí na zkoumání nářečí, která vznikla důsledkem rozrůznění jazyka při jeho vývoji

Srovnávací mluvnice Srovnávací mluvnice: srovnává různé jazyky a vede k odhalené historických souvislostí jazyků příbuzných

Národní jazyk souhrn všech výrazových a významových prostředků, jež používají jako nástroj myšlení a dorozumění příslušníci jednoho národa nebo etnika. odráží celkový vývoj splečnosti

Národní jazyk Spisovné útvary Nespisovné útvary spisovná čeština hovorová čeština obecná čeština Nespisovné útvary zeměpisné rozrůznění nářečí (dialekty) Nadnářeční útvary (interdialekty) sociální rozrůznění profesní mluva slang argot

Národní jazyk Spisovná čeština Hovorová čeština funkčně nejvyšší a celonárodně závazný, prestižní útvar národního jazyka. Používá se na oficiální úrovni Hovorová čeština mluvená podoba spisovné češtiny. Používá se v běžné komunikaci, v osobním styku.

Národní jazyk Dialekt Interdialekt je nespisovný útvar národního jazyka užívaný jen na určité části jazykového území, se specifickými hláskoslovnými, tvaroslovnými, skladebními... odchylkami od spisovného jazyka česká nářečí středomoravská nářečí moravskoslezská nářečí slezská nářečí Interdialekt je nespisovný útvar národního jazyka, který vznikl postupným stíráním rozdílů v nářečích

Národní jazyk Profesní mluva Slang je mluva skupiny zaměstnanců, kteří při práci užívají zvláštních termínů a frází, a to především kvůli výrazové úspornosti a jednoznačnosti v daném pracovním prostředí Slang je soubor slov a frází užívaných skupinou lidí, kteří jsou spjati stejným zájmem. Slangová slova bývají emocionálně zabarvená

Národní jazyk Argot je mluva společenské spodiny. Vzniká kolektivní solidaritou a snahou utajit skutečné významy slov

Jazykové rodiny Dvě myšlenky Naše prarodina: nostradická rodina divergentní: jazyky se postupně rozrůzňovaly konvergentní: jazyky se postupně sjednocují Naše prarodina: nostradická rodina indoevropské jazyky - uralské jazyky altajské jazyky - altajské jazyky tibetočínské jazyky - semitohradské jazyky africké jazyky - australské jazyky austronéské jazyky - indiánské jazyky eskymácké jazyky - japonština/korejština

Jazykové rodiny Indoevropské jazyky zeměpisně nejrozšířenější jazyky na světě. Indie + Evropa. Rozšířeny i do Afriky, Ameriky a Austrálie indoíranské jazyky - italické jazyky románské jazyky - germánské jazyky keltské jazyky - baltské jazyky slovanské jazyky - helénské jazyky arménština/albánština

Jazykové rodiny Slovanské jazyky základním rysem je ohýbání (skloňování a časování). Všechny slovanské jazyky mají původ v praslovanštině západoslovanské jazyky východoslovanské jazyky jihoslovanské jazyky

Jazyková norma a kodifikace abychom si rozuměli, musí být jazyk ustálený a jednotný Jazyková norma (zvyklost) je souhrn ustálených jazykových prostředků a závazných způsobů jejich užívání vytváří se postupně s přihlédnutím k tomu, jak se jazykové prostředky skutečně používají není neměnná, měla by však být stabilní Kodifikace je zpracování jazykové normy, zachycené v oficiálních příručkách Pravidla českého pravopisu a Slovník spisovné češtiny

Zvuková stránka jazyka Fonetika jazykovědná disciplína, která se zabývá zvukovou stavbou jazyka. Fonetika vymezuje nejmenší zvukové jednotky lidské řeči - hlásky, zjišťuje, jak se hlásky tvoříi jak je slyšíme Fonologie jazykovědná disciplína, která zkoumá zvuky lidské řeči z hlediska jejich dorozumívací fce. Zabývá se proto jen těmi hláskami, které jsou schopný rozlišit význam slov nebo tvarů, a označuje je fonémy.

Zvuková stránka jazyka Mluvidla tělesné orgány, které se podílejí na mluvení dýchací - proud vzduchu (plíce) hlasové - vytvoření tónu hlasu (hlasivky + hrtan) hláskovací - vytvoření řeči (jazyk, rty, zadní a přední patro, čelisti se zuby) rezonanční - dutiny (ústní, nosní, hlavové, krční a prsní)

Pozor!!!!!!! Do zvukové stránky jazyka patří i hlásky a spol. => Výklad od profesorky… není v této prezentaci…

Děkuji za pozornost Zdroje: Odmaturuj! z českého jazyka - didaktis