PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 9
Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení
Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce
Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram)
Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární
Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená
Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná
Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná
Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná izolovaná
Formy sociálního učení Napodobování Sociální zpevňování Identifikace Instrumentální učení Sociální role (výsledek sociálního učení Osobnost – sociální skupina + sociální hodnoty a normy + kulturní vzorce a sankce Postavení jedince ve skupině (sociogram) populární oblíbená akceptovaná trpěná izolovaná
Malá sociální skupina primární – sekundární formální – neformální Základní druhy skupinového chování Role vůdce ve skupině Typ organizace skupinového života (autoritativní, demokratická, liberální, participativní)
Změny v percepci sebe a druhých v průběhu skupinového procesu vlastní druhých známé neznámé I. Oblast volných aktivit II. Oblast „slepé skvrny“ III. Oblast zakázaná, nebo utajená IV. Oblast neznámých aktivit
Základní sociodynamická teze alfa vnější protivník identifikace identifikace alfa gama omega beta
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 5 6 1 Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 5 6 1 Tělesná konstituce člověka
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 5 2 1 Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 5 2 1 Tělesná konstituce člověka Temperament
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 3 2 1 Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 3 2 1 Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 3 2 1 Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 3 4 3 2 1 Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 5 4 3 2 1 Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 2 5 4 3 2 1 Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti City
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 6 5 4 3 2 1 Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 1 6 5 4 3 2 1 Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti City Sociální dimenze osobnosti
MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 7 6 5 4 3 2 1 Charakter – mravní jádro osobnosti OSOBNOST ČLOVĚKA MRAVNÍ JÁDRO OSOBNOSTI 7 6 5 4 3 2 1 Tělesná konstituce člověka Temperament Schopnosti Psychické vlastnosti City Sociální dimenze osobnosti Charakter – mravní jádro osobnosti
Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka Vztah osobnost – charakter
Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka Vztah osobnost – charakter Vysvětlení pojmu „charakter“ Řecky charasseín = vyrýt, vytisknout Psychologické pojetí – vztah k sobě samému, k druhým lidem, k hodnotám a idejím Dvě upozornění – posuzovat spíše skutky než slova; nelze vždy vycházet z momentální situace
Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka Vztah osobnost – charakter Vysvětlení pojmu „charakter“ Řecky charasseín = vyrýt, vytisknout Psychologické pojetí – vztah k sobě samému, k druhým lidem, k hodnotám a idejím Dvě upozornění – posuzovat spíše skutky než slova; nelze vždy vycházet z momentální situace Vymezení (definice) charakteru Souhrn těch vlastností osobnosti, které se zakládají na jejím morálním přesvědčení a projevují se v mravní stránce jejího chování a jednání
Charakter – lidské nitro, samá podstata člověka Vztah osobnost – charakter Vysvětlení pojmu „charakter“ Řecky charasseín = vyrýt, vytisknout Psychologické pojetí – vztah k sobě samému, k druhým lidem, k hodnotám a idejím Dvě upozornění – posuzovat spíše skutky než slova; nelze vždy vycházet z momentální situace Vymezení (definice) charakteru Souhrn těch vlastností osobnosti, které se zakládají na jejím morálním přesvědčení a projevují se v mravní stránce jejího chování a jednání Rozvíjení charakteru u manažerů Dva aspekty – vztah k práci, schopnost sebeovládání
Cíle rozvoje charakteru Benjamin Franklin mlčenlivost pořádek rozhodnost pracovitost upřímnost spravedlnost
Šivanánda „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“
Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“
„Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“ T. G. M. Karel Čapek
„Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“ T. G. M. Karel Čapek J. F. Kennedy
„Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, Šivanánda Cíle – dlouhodobé, střednědobé, krátkodobé Stanovení osobního cíle – vždy si cíle zapište, formulujte pozitivně, mějte cíle realistické Denní plán – úloha zvyku, stanovení priorit – A, B, C „Zasij myšlenku a sklidíš čin, zasij čin a sklidíš zvyk, zasij zvyk a sklidíš charakter, zasij charakter a sklidíš osud.“ T. G. M. Karel Čapek J. F. Kennedy A. Schweitzer
Zákonitosti zrání a učení Dědičnost Sociální prostředí 5 10 20 30 40 50 60 70 VĚK VLIV 100% 50% 15%
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – 12-16 let – identita proti zmatení rolí
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – 12-16 let – identita proti zmatení rolí Intimita – 16-25 let – intimita proti osamělosti
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – 12-16 let – identita proti zmatení rolí Intimita – 16-25 let – intimita proti osamělosti Generativita proti stagnaci – 25-55 let – rozvoj duševní, citový, rozumový, fyzický
Eriksonovo pojetí psychoasociálního vývoje - stadia Důvěra – 1. rok – důvěra proti nedůvěře Sebedůvěra – 2. rok – autonomie proti studu a pochybám Průnik do prostředí – 3-5 let – iniciativa proti vině Výkony – 6-12 let – výkonnost proti méněcennosti Ztotožnění – 12-16 let – identita proti zmatení rolí Intimita – 16-25 let – intimita proti osamělosti Generativita proti stagnaci – 25-55 let – rozvoj duševní, citový, rozumový, fyzický Sjednocení – 55 a výše – integrita proti zoufalství