INTELIGENTNÍ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Doc. Dr. Ing

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Advertisements

Jednotné evropské mýtné 0 TRUCK BUSINESS DAY BRNO, 10. Č ERVEN 2009.
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
ITS v regionální dopravě Ing. František Kopecký KPM CONSULT, a.s.
Podívejme se nejen na mobilní bezpečnost v širším kontextu Michal Rada Iniciativa Informatiky pro Občany.
11 Udržovatelnost a servisní logistika
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Projekty EOC v ČR v období
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Problematika rozhraní v ITS Kopecký František, Votruba Zdeněk
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Elektronické odbavování cestujících v IDS v ČR- příprava národního standardu květen 2013 INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Řízení přístupových práv uživatelů
ITS v regionální dopravě
3. Životní cyklus a procesy projektu
Geo-informační systémy
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
Řešení elektronického docházkového systému Vema
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_169_IT 9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Konference SI Praha Ladislav Přívozník is:energy czech a.s.
INTESPOJ Návrh standardizace Informačních systémů
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Metainformační systém založený na XML Autor: Josef Mikloš Vedoucí práce: Ing. Jan Růžička, Ph.D. V/2004.
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
Aplikace DVB-T Český Telecom, a.s.. 2 Agenda DVB-T MHP Platforma ČTc DVB-T MHP Platforma ČTc – aplikace Shrnutí cílů společnsti Český Telecom, a.s.
PLATBY V DOPRAVĚ Pracovní skupina Sdružení pro dopravní telematiku ČR PREZENTACE PROJEKTU PROJEKT TELEMATIKA VE VEŘEJNÉ DOPRAVĚ – OBLAST SYSTÉMŮ PRO ODBAVENÍ.
Přednost početních operací
Rozvoj nehlasových služeb Současnost a budoucnost mobilních sítí
KONTROLNÍ PRÁCE.
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
Strana: 1 © Vema, a. s. Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky.
Dokumentace informačního systému
IBM Global Services ČR © 2006 IBM Corporation April, 2006 E-stát a EU Pavel Hrdlička.
STANDARDIZACE V EOC inTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jiří Matějec Koordinátor pracovní skupiny Platby v dopravě SDT (ITS&S Czech Republic)
Realizační tým ICZ duben 2005
Role ČESKÉHO TELECOMU v dopravní telematice ISSS, Hradec Králové, dubna 2005.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
Co umožní uplatnění informačních technologií ve zdravotnictví
Inteligentní dopravní systémy (ITS): metody návrhu a hodnocení Doc. Dr
IEC 61850: Soubor norem pro komunikaci v energetice
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Katedra řídicí techniky a telematiky Informační systém pro podporu přepravy nebezpečných věcí využívající.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Bezpečnost v dopravě Shrnutí přednášek.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní telematika I.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Moderní informační systémy - úvod do teorie, druhy IS v cestovním ruchu.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Lucie Mališová 1. ročník N GK-KART
Transkript prezentace:

INTELIGENTNÍ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Doc. Dr. Ing INTELIGENTNÍ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Doc. Dr. Ing. Miroslav Svítek Fakulta dopravní ČVUT Konviktská 20, 110 00 Praha 1 svitek@lss.fd.cvut.cz

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika Definice telematiky Telematika je systémově inženýrský obor, zabývající se tvorbou a účelným využitím informačního prostředí pro homeostatické procesy (kompenzace rušivých vlivů pro zachování silných procesů dle definovaných kritérií, např. komfort, ekonomika, atd.) územních celků až po globální síťová odvětví. TELEKOMUNIKACE telekomunikační sítě a protokoly inteligentní telekomunikační prostředí multifunkční telekomunikační sítě INFORMATIKA softwarové inženýrství databázové systémy a technologie zpracování dat optimalizace datových toků TELEMATIKA distribuované databáze redukce informací, znalostní společnost telematické služby a protokoly řízení sítě a telematických služeb organizace, architektura, číselníky Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Definice dopravní telematiky Dopravní telematika (ITS) integruje informační a telekomunikační technologie s dopravním inženýrstvím tak, aby se pro stávající infrastrukturu zajistily systémy řízení dopravních a přepravních procesů (zvýšily přepravní výkony, stoupla bezpečnost a zvýšil se komfort cestujících) DOPRAVNÍ ŘETĚZEC DOPRAVNÍ TELEMATIKA bezpečnost dopravy osob a přepravy nákladu komfortní hromadná doprava osob efektivní nástroj dopravní politiky státu efektivní nástroj dotační politiky regionů efektivní logistika stanovení ceny realizace dopravního procesu maximální využití dopravních cest podpora multimodální dopravy udržitelná mobilita minimální dopad dopravy na životní prostředí Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Dopravní telematika Telematické prostředky Telematické řízení dopravních a přepravních procesů Telematické ekon. a pasportní systémy Ekonomika nákladu a cestujících Telematické řízení nákladu a cestujících Telematické prostředky nákladu a cestujících Ekonomika dopravních cest Telematické řízení provozu dopravních cest Telematické prostředky dopravních cest Ekonomika dopravců Telematické řízení mobilních prostředků Telematické prostředky mobilních prostředků Ekonomické řízení dopravního procesu Logistika, spedice, přeprava Technická podpora dopravní telematiky Výkon regionální dopravní politiky Výkon státní a evropské dopravní politiky Uživatelé systému: všichni aktéři dopravního procesu (státní správa, dopravci, atd.) Doprava: silniční, železniční, vodní, letecká, multimodální Ekonomika dopravních terminálů Telematické řízení dopravních terminálů Telematické prostředky dopravních terminálů Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Hierarchické uspořádání telematického systému Evropská úroveň řízení 5. vrstva 4. komunikační vrstva 3. komunikační vrstva 2. komunikační vrstva 1. komunikační vrstva Řízení dopravních procesů na národní úrovni 4.vrstva Řízení velkých dopravních celků 3. vrstva Oblastní řízení dopravních procesů 2. vrstva Data - detektory, aktory, lokální logika 1. vrstva Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika Model ITS systému (ITS architektura, ITS datový registr, ITS standardy) Výsledky dosaženy v rámci projektu V+V MD ČR ITS v dopravně-telekomunikačním prostředí ČR Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika Model ITS systému MODEL ITS SYSTÉMU REALNÝ ITS SYSTÉM M A N G E T ITS architektura ITS standardy ITS data registr ITS aplikace ITS rozhraní databáze Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Metodika tvorby ITS architektury Kontextový diagram ITS systému Funkční a informační dekompozice ITS systému Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

ITS architektura – procesní analýza Vehicle Management Center IVM Management 1 F2 F3 Management 2 Architektura definuje základní uspořádání systému v prostoru (i v abstraktním): Referenční architektura – definuje základní subsystémy, hlavní aktory a jejich vztah s okolím Funkční architektura – definuje základní funkce systému Informační architektura – definuje informační vazby mezi jednotlivými funkcemi Fyzická architektura – definuje požadavky a uspořádání fyzických subsystémů a zařízení Komunikační architektura – definuje komunikační vazby mezi jednotlivými fyzickými subsystémy Organizační architektura – přiřazuje humánní funkce jednotlivým systémovým komponentám G2 G3 3 2 1 GNSS locator releasing factor: GOODS G1 F1 releasing factor: DRIVER Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

ITS architektura – procesní analýza Vehicle Management Center IVM Management 1 F2 F3 Bezpečnost (analýza rizik, strom hypotéz, atd.) Spolehlivost (schopnost systému poskytovat požadované funkce za daných podmínek v daném časovém intervalu) Dostupnost (schopnost systému poskytovat požadované funkce při vyvolání (inicializaci) procesu (aplikace) využívajících této funkce) Integrita (schopnost systému poskytovat časově korektní a platné hlášení uživatelům o poruchách systému) Kontinuita (schopnost systému poskytovat požadované funkce bez přerušení během vyvolání procesu (aplikace)) Přesnost (schopnost systému garantovat souběh mezi požadovanými (předdefinovanými) parametry a skutečnými (měřenými) parametry) G2 G3 3 2 1 GNSS locator releasing factor: GOODS G1 F1 releasing factor: DRIVER Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Kontextový diagram ITS architektury Tabulka terminátorů (celkem 63 terminátorů) Např: Terminátor - Externí poskytovatel služeb Vstupní datové toky ep.eps_kontrakt_statistika Nadřazený terminátor Podřazený terminátor Výstupní datové toky - Poskytovatel rezervačních služeb Distribuce informací Pronajímatel skladovacího prostoru … ep.eps_transakce_analyza pgi.eps_zadost_pro_identifikaci eps.ep_pristupova_kriteria eps.ep_tarifni_cleneni eps.ep_transakcni_informace_zadost popis: Terminátor reprezentuje externí poskytovatele služeb interagujících s daným ITS systémem.Informace mezi ITS systémem a externím poskytovatelem služeb jsou poskytovány na základě požadavku buď ITS systému nebo externího poskytovatele služeb. Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Kontextový diagram ITS architektury Ukázka tvorby názvu datových toků: ep.eps_kontrakt_statistika Doplňek upřesňující název datového toku ep.eps_kontrakt_statistika Vstupní datové toky Směr: DO 3 znaky - zkratka terminátoru (eps-Externí poskytovatel služeb) Směr: OD 2 znaky - zkratka makrofunkce (ep-Elektronické vybírání poplatků) Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Funkční ITS architektura - makrofunkce 1. Elektronické platby (platby za ITS služby, za použití infrastruktury, dopravního prostředku atd.) 2. Management bezpečnostních a záchranných opatření (management nehod, management záchranných a bezpečnostních vozidel, sledování nebezpečných nákladů, atd.) 3. Management dopravních procesů (plánování dopravy, řízení dopravy, management údržby dopravní infrastruktury, atd.) 4. Management veřejné osobní dopravy (integrované dopravní systémy, státní správa atd.) 5. Podpora při řízení dopravních prostředků (protisrážkové systémy, noční vidění, atd.) 6. Podpora mobility občanů (předcestovní informace, osobní informační a navigační služby, atd.) 7. Podpora dohledu nad dodržováním předpisů (činnost správních úřadů,policie atd.) 8. Management nákladní dopravy a přepravy (management přepravy nákladů, řízení nákladních dopravních prostředků) 9. Dopravně-přepravní databáze (ITS datový registr, dopravní informační databáze, atd.) Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Funkční ITS architektura - funkční dekompozice 1. Makrofunkce elektronického vybírání poplatků 1.1. Funkce uzavření kontraktu 1.2. Funkce správy kont uživatelů 1.3. Funkce elektronické transakce 1.4. Funkce příjmů operátorům 1.5.Funkce zabezpečení proti chybám 1.6. Funkce managementu tarifů a přístupových práv 1.4.1. Funkce rozdělení příjmů 1.4.2. Funkce plateb na konta operátorů 1.4.3. Funkce informování operátorů o transakcích 1.5.1. Funkce kontroly uživatelů 1.5.2. Funkce detekce narušitele platby 1.5.3. Funkce při vstupu 1.5.4. Funkce kontroly fyzického přístupu ke službám 1.6.1. Funkce managementu tarifu 1.6.2. Funkce přístupových práv 1.1.1. Funkce uzavření elektronického kontraktu 1.1.2. Funkce přehledu kontraktů 1.2.1. Funkce aktuálního stavu uživatelského konta 1.2.2. Funkce odečtení platby z uživatelského konta 1.2.3. Funkce informace o transakcích a věrnostních programech 1.3.1. Funkce zjištění uživatele 1.3.2. Funkce Identifikace uživatele 1.3.3. Funkce kontroly kontraktu 1.3.4. Funkce informací a návodů 1.3.5. Funkce výpočtu poplatku 1.3.6. Funkce kontroly platby Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Funkční ITS architektura Tabulka funkcí: Např: Funkce 1.1. Uzavření kontraktu Nadřazená funkce Podřazená funkce Výstupní datové toky - 1.1.1. Uzavření elektronického kontraktu 1.1.2. Přehled kontraktů cst.ep_kontrakt_data ep_kontrakt_registrace … Vstupní datové toky ep.cst_kontrakt popis: Funkce zahrnuje vytvoření kontraktu mezi uživatelem různých služeb a poskytovatelem těchto služeb. Kontrakt definuje práva uživatele, jeho přístup k různým službám a metody platby těchto služeb. Funkce poskytne operátorům data o kontraktech týkajících se daných služeb. Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Informační ITS architektura Datové toky vystupující/vstupující z/do makrofunkce č.1 a tekoucí mezi makrofunkcemi Datové toky vystupující z makrofunkce č.1 Datové toky vstupující do makrofunkce č.1 Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Informační architektura Tabulka datových toků: Např: Datový tok - ep.cst_kontrakt Nadřazený datový tok Podřazený datový tok Cíl - 1.1 Uzavření kontraktu 1.1.1 Uzavření elektronického kontraktu Cestující Zdroj ep.cst_vystupy popis: Obsahuje všechny prvky smlouvy (kontraktu) mezi cestujícím a poskytovatelem či externím poskytovatelem služby. Prvky datového toku, z nichž některé nemusí být zastoupeny: ID uživatele, ID vozidla, ID služby, parametry přesně vymezující výsledný efekt služby, doba platnosti, ID provozovatele služby, způsob platby, číslo elektronického účtu Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Informační ITS architektura – informační dekompozice Databáze Datové toky mezi funkcemi a databázemi Datové toky vstupující z makrofunkcí do makrofunkce č.1 Datové toky vstupující z terminátorů do makrofunkce č.1 Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Informační ITS architektura – databáze Tabulka databází: Např: 1.1. Databáze evidence kontraktů Makrofunkce Výstupní datové toky 1. Elektronické vybírání poplatků ep_kontrakt_registrace ep_kontrakt Vstupní datové toky popis: Databáze evidence kontraktů je částí makrofunkce elektronického vybírání poplatků a obsahuje detaily týkající se kontraktů mezi uživateli ITS služeb a poskytovateli těchto služeb. Databáze umožňuje získávání detailů týkajících se kontraktu, jako např. uživatelské ID, ID poskytovatele služeb, ID služby,atd. Aby byla zaručena právní ochrana osobních údajů, každý poskytovatel vede svůj soubor, který slouží pouze pro jeho účely. Je zakázáno vytvářet soubory uživatelů přístupné dalším poskytovatelům služeb. Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Fyzická a komunikační ITS architektura Subsystém správy mýtného Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Logická architektura – subsystém správy mýtného Funkce subsystému: 1.6.2. Management přístupových práv 1.4.2. Platby na konta operátorů 1.2.2. Odečtení platby z uživ. konta 1.1.1. Uzavření elektronického kontraktu 1.4.3. Informování operátorů o transakcích 1.2.3. info. o transakcích a věrnostních programech 1.1.2. Přehled kontraktů 1.6.1. Management tarifu 1.4.1. Rozdělení příjmů 1.2.1. Aktuální stav uživatelského konta Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Logická architektura – subsystém správy mýtného Popis: Funkce uzavření elektronického kontraktu - umožňuje uživateli vytvořit kontrakt elektronickou cestou. Funkce podává informace o různých typech dostupných služeb a ukládá, služby, které si uživatel vybral. 1.1.1. Uzavření elektronického kontraktu 1.1.1. Uzavření elektronického kontraktu 1.1.2. Přehled kontraktů 1.2.1. Aktuální stav uživatelského konta 1.2.2. Odečtení platby z uživ. konta 1.2.3. info. o transakcích a věrnostních programech 1.4.1. Rozdělení příjmů 1.4.2. Platby na konta operátorů 1.4.3. Informování operátorů o transakcích 1.6.1. Management tarifu 1.6.2. Management přístupových práv Vystupující logické datové toky: ep_kontrakt_registrace ep.cst_kontrakt ep.cst_sluzba_informace Vstupující logické datové toky: cst.ep_kontrakt_data Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Fyzická architektura – subsystém správy mýtného 1.6.2. Management přístupových práv 1.4.2. Platby na konta operátorů 1.2.2. Odečtení platby z uživ. konta 1.1.1. Uzavření elektronického kontraktu Subsystém správy mýtného 1.1.1. Uzavření elektronického kontraktu 1.1.2. Přehled kontraktů 1.2.1. Aktuální stav uživatelského konta 1.2.2. Odečtení platby z uživatelského konta 1.2.3. Informace o transakcích a věrnostních programech 1.4.1. Rozdělení příjmů 1.4.2. Platby na konta operátorů 1.4.3. Informování operátorů o transakcích 1.6.1. Management tarifu 1.6.2. Management přístupových práv 1.4.3. Informování operátorů o transakcích 1.2.3. info. o transakcích a věrnostních programech 1.1.2. Přehled kontraktů 1.6.1. Management tarifu 1.4.1. Rozdělení příjmů 1.2.1. Aktuální stav uživatelského konta Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Fyzická architektura – subsystém správy mýtného 1.1.1. Uzavření elektronického kontraktu 1.1.2. Přehled kontraktů 1.2.1. Aktuální stav uživatelského konta 1.2.2. Odečtení platby z uživatelského konta 1.2.3. Informace o transakcích a věrnostních programech 1.4.1. Rozdělení příjmů 1.4.2. Platby na konta operátorů 1.4.3. Informování operátorů o transakcích 1.6.1. Management tarifu 1.6.2. Management přístupových práv Vystupní fyzické datové toky Vstupní fyzické datové toky Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

ITS architektura – systémové parametry Spolehlivost - schopnost systému plnit požadované funkce při definovaných podmínkách v daném časovém intervalu Dostupnost - schopnost systému plnit požadované funkce při inicializaci systému dle daného postupu Integrita - schopnost systému včasně a bezchybně informovat uživatele, že systém nemůže být použit pro operace daného postupu Spojitost - schopnost systému plnit požadované funkce bez přerušení během daného postupu Přesnost - stupeň shody mezi měřenou a definovanou hodnotou parametru Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Řešení jednotlivých ITS subsystémů Universální subsystém f1-fn Různé třídy subsystémů f1 f1,f2 Modulární řešení subsystémů f1 f2 f3 fn kernel Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Architektura vozidlové jednotky – fyzická realizace komponent 1 Aplikace a procesy Hardware Platforma M A N G E T funkce databáze pravidla middleware CORBA,J2EE,J2SE, J2ME, .net, atd. kernel SW drivers, interfaces, operating system n 1 Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Vytvoření koordinačního centra pro oblast ITS Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

ITS architektura na ITS portálu Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika ITS datový registr Datový registr je informační zdroj spravovaný registračním úřadem popisující význam a formu datových elementů, zahrnující registrační informace, definice, názvy, formáty hodnot, metadata a administrativní atributy. Obsah datového registru zahrnuje: Standardy datových elementů Informace o stávajících datových elementech a jejich napojení na nové standardy. Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Vazba ITS architektury a ITS datového registru - datový registr je součástí makrofunkce 9 ITS architektury - organizační zajištění ITS datového registru je popsáno v ISO 14817 Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika Hotové standardy EFC ENV ISO 17573:2002 - Automatické (elektronické) vybírání - EFC - Architektura systému ENV ISO 17574:2001 - Automatické (elektronické) vybírání - EFC-Bezpečnostní rámec ENV ISO 14907-2:2003 - Automatické (elektronické) vybírání - Postupy testování mobilních a pevných zařízení, Část 2: Specifikace zkoušek pro posouzení shody na rozhraní systému EFC ENV ISO 14907-1:1999 - Automatické (elektronické) vybírání - Postupy testování mobilních a pevných zařízení, část 1: Popis postupů testování ENV ISO 14906:1997 - Automatické (elektronické) vybírání - Definice aplikačního rozhraní pro DSRC (radiový přenos na krátkou vzdálenost) ENV ISO 14904:1997 - Automatické (elektronické) vybírání - Specifikace rozhraní pro platební styk mezi operátory Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Popis činnosti skupiny CEN 278/WG1 SG1 Integrovaný systém platby a architektura systémů elektronického vybírání poplatků (Intergrated payment and EFC architecture) SG2 Požadavky systémů elektronického vybírání poplatků na jednoúčelovou komunikaci (EFC requirements for DSRC (Dedicated Short Range Communication) SG3 - Požadavky systému elektronického vybírání poplatků na ICC (EFC requirements for ICC - Integrated Circuit Card) SG4 Bezpečnost systémů EFC (Security of EFC) SG5 Systém EFC založen na systému globální satelitní komunikaci (GNSS/CN based EFC) Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Rozpracované standardy pr ENV ISO 17575:2001 RTTT Electronic Fee Collection - EFC - Application Interface Definition for global Navigation Satellite Systems and Cellular Networks (GNSS/CN) Automatické (elektronické) vybírání - EFC - Definice aplikačního rozhraní pro globální navigační satelitní systémy a celulární sítě (GNSS/CN) Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Aktualizace ITS architektury Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Ekonomická analýza ITS systémů Projekt Účinnost telematických systémů řešený konsorciem Telematix, Český Telecom, Babtie v rámci projektů V+V MD ČR Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Ekonomické přínosy ITS systémů ITS podpora podnikovým procesům Podnikové (organizační) procesy Vnější business procesy Vnitřní business procesy Princip rozdělení procesů pro vyjádření užitných vlastností ITS Podpora organizačních (podnikových procesů) Podpora procesů tvorby vlastního ITS systému Podpora vnitřních business procesů organizace Podpora vnějších business procesů organizace Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Analýza ekonomických přínosů Služby pro cestující a řidiče Služby pro správce infrastruktury Služby pro provozovatele dopravy Služby pro státní správu a veřejnou samosprávu Služby pro bezpečnostní a záchranný systém Služby pro finanční a kontrolní instituce analýza přínosů a nákladů definuje užitné vlastnosti ITS systémů nástroj zkoumání – teorie produkčních funkcí Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Ekonomická analýza ITS systému Zpracování informace 64% Přenos informace 20% Sběr informace 16% Telematický systém s architekturou Zpracování informace 36% Přenos informace 49% Sběr informace 15% Telematický systém bez architektury Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika Pilotní projekty ITS Projekt CONNECT – dosažení vzájemné interoperability ITS systémů v rámci Connect zemí Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Návrhy pilotních projektů v oblasti ITS – Program TEMPO Do této doby je 88% všech nákladů směřováno do 4 domén: Monitorování infrastruktury Centra pro řízení provozu Řízení a management dopravy Informace pro cestující Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Nově připravovaný euro-regionální projekt CONNECT Řešené domény projektu: Monitorování silniční infrastruktury Evropská síť dopravních center Řízení dopravy Dopravní a cestovní informace Řízení oběhu nákladů a vozidlového parku Elektronické vybírání poplatků Systémy tísňového volání Horizontální vazby Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Návrhy ČR pro projekt CONNECT Pilotní projekt pro jednotný odbavovací systém v Ostravském Dopravním Integrovaném Systému Pilotní projekt automatického tísňového volání (e-call) v Ostravě Zapojení do domény elektronické mýto Pilotní projekt přeshraniční spolupráce při zabezpečení přepravy nebezpečných věcí Pilotní projekt úpravy informačního systému jízdních řádů pro nevidomé spoluobčany Pilotní ověření přeshraniční spolupráce systémů RDS/TMC Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Návrhy ČR pro projekt CONNECT Pilotní projekt dopravně-informačního centra ve městě Praha Pilotní projekt integrovaného řešení dopravně-řídícího centra v Ostravě Pilotní projekt ověření multijazykového akustického orientačního a informačního systému pro nevidomé a slabozraké spoluobčany v dopravě Pilotní testování vybraných ITS aplikací na úseku dálnice D8 (Praha - Drážďany) Pilotní testování ITS aplikací v silničním tunelu Hřebeč Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Systém tísňového volání (e-call) Pilotní projekt v rámci CONNECT Jedna z telematických služeb na infrastruktuře EFC Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Zpracování analýzy systémů tísňového volání ve vazbě na ITS Provizorní řešení systému e-call Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Doporučené řešení systému e-call Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Přenos dat z vozidlové jednotky k poskytovateli služeb Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Základní procesy systému e-call Základní procesy systému tísňového volání jsou rozděleny do následujících pěti skupin: automatický e-call se smlouvou s poskytovatelem služby (SP), automatický e-call bez smlouvy s poskytovatelem služby (SP), manuální e-call zmáčknutím SOS tlačítka se smlouvou s poskytovatelem služby (SP), manuální e-call bez smlouvy s poskytovatelem služby (SP) chybná funkce vedoucí k falešnému hovoru. Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Přeprava nebezpečných nákladů Pilotní projekt nového systému GALILEO Jedna z telematických služeb na infrastruktuře EFC Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Návrh architektury systému Telematické prostředky (palubní jednotky záchranných vozidel) IS integrovaného záchranného syst. IS veřejné správy IS celní správy další společnosti EXTERN Í INFORMACE Management přepravy nebezpečných věcí Výběr tras přepravy nebezpečných věcí Management tísňového volání včetně automatické lokalizace nehody Modelování krizové situace (modely šíření kontaminace, dopravní modely Informační podpora při výkonu záchranných prací Odklonění dopravy, informování veřejnosti, atd. při vzniku mimořádné situace Vyhodnocení záchranných opatření ITS správce infrastruktury ITS společností dopravců ITS společností přepravců Telematické prostředky (palubní jednotky dopravních prostředků) další společnosti Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Přeprava nebezpečných nákladů – pilotní projekt Přepravy nebezpečných nákladů lze rozdělit: - I. kategorie - registrace, sledování, řízení a kontrola pohybu - II. Kategorie - registrace, sledování - III. Kategorie - registrace - IV. Kategorie - bez registrace Registrace nebezpečných nákladů zahrnuje: - Identifikace řidiče - Identifikace nákladu - Identifikace vozidla - Identifikace přepravy Řízení a kontrola nebezpečných nákladů zahrnuje: - Stanovení pevné trasy a sledování polohových, časových a rychlostních parametrů vozidla - Stanovení parkovacích ploch a kontrola vozidel na nich Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Identifikace vozidel (ENV ISO 14 814 – 16) CSI Délka Velikost datových polí kódovaných struktur 1 7 bajtů (56 bitů) Country Code Issuer Identifier Service Number 10 14 32 2 6 bajtů (48 bitů) Manufacturer Identifier 16 3 22 bajtů (176 bitů) Start Time Stop Time Geographic Limit Application Limit 80 8 4 Proměnná Alphabet Indicator Licence Plate Number Nedefinováno 5 17 bajtů (136 bitů) Vehicle Identification Number (VIN) 136 6 Rezervováno pro CEN/ISO 7 93 bitů Freight Container Numbering 93 proměnná Tax Code nedefinováno Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Požadavky na lokátor Silniční doprava Železniční doprava I. 1 3 < 1 Úroveň bezpečnosti Horizontální přesnost [m] Integrita Kontinuita služby [%] Max. výpadek služby [s] Časová dostupnost služby Vzorkování Mez výstrahy [m] Čas do vydání výstrahy [s] I. 1 3 < 1 > 99,98 < 5 II. 4 12 > 99,9 < 6 III. 10 30 < 10 Železniční doprava Kategorie tratí Horizontální přesnost [m] Integrita Kontinuita služby [%] Max. výpadek služby [s] Časová dostupnost služby Vzorkování Mez výstrahy [m] Čas do vydání výstrahy [s] koridor 1 2.5 < 1 > 99,98 < 5 celostátní 10 20 regionální 25 50 - Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Výsledky měření v pilotní oblasti Ostrava Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Výsledky měření v oblasti Ostrava Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Výsledky měření v pilotní oblasti Jindřichův Hradec Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Výsledky měření v pilotní oblasti Jindřichův Hradec Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Synchronizace informací v ITS Základní princip systémové integrace telematických systémů Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

ITS architektura – synchronizace parametrů System 1 El. platby mýtného System 2 Management vozového parku a nákladů ITS datový registr Snímače polohy Přesnost 10m Přesnost 5m 1 2 Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

ITS architektura – synchronizace parametrů System 1 El. platby mýtného System 2 Management vozového parku a nákladů ITS datový registr Snímače polohy Snímač polohy Přesnost 5m 1 Přesnost 10m 2 Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

ITS architektura – časová synchronizace Systém 1 Systém 2 F3 F1 F2 G3 G1 G2 1x za hodinu 5x za hodinu 1x za minutu Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

ITS architektura – časová synchronizace Buffer Systém 1 Systém 2 F3 F1 F2 G3 G1 G2 1x za hodinu 5x za hodinu 1x za minutu minimální perioda (1x za minutu) Info 1 Info 2 Info 3 Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

ITS architektura – synchronizace protokolů Buffer Systém 1 Systém 2 F1 G1 minimální perioda (1x za minutu) F2 G2 F3 G3 např. Osobní data (požadavek na elektronický podpis) Info 1 Info 2 Info 3 Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika

Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika Závěr Inteligentní dopravní systémy – Dopravní telematika