Připomínky k přípravě učitelů na VŠ Zdeněk Bergman Konference AŘG Přerov 2013
Čj D Zsv Aj89753 Tv Z95742 Bi94942 Nj98422 Ch73651 M53210 Hv33212 Šj23020 Fj32020 In42101 F21112 Vv41210 Rj31110 Ek22000 Dg 0010 La10000 Aprobací Uchazečů
Aprobace uchazečů 1.Čj 16 % 2.D 14 % 3.Zsv 13 % 4.Aj 8 % 5.Z 7 % 6.Tv 6 % 1.La 0 % 2.Dg 0 % 3.F 1 % 4.Rj 1 % 5.In 2 % 6.Fj 2 %
Slabiny adeptů učitelství Komunikace Neumí navázat kontakt. Neovládají spisovnou češtinu. Neznají pravidla komunikace.
Doporučuji při přípravě učitelů více dbát na zvládnutí komunikačních dovedností včetně rétorických. Nepřijímat ke studiu uchazeče s vadami výslovnosti.
Slabiny adeptů učitelství Osobnost Jsou introvertní. Jsou povrchní a nedůslední. Chybí hodnotové zakotvení.
Soudím, že by pomohla výuka učitelské etiky a osobnostní výchova. Výuka by neměla být příliš teoretická, ale měla by probíhat spíše formou probírání případových studií.
Slabiny adeptů učitelství Didaktika Uplatňují metody, které si pamatují ze ZŠ a SŠ. Pedagogické fakulty je nenaučí připravovat se na výuku.
Roli oborových didaktik je třeba posílit, dát jim větší váhu. K tomu je nutné získat pro jejich výuku schopné odborníky. Nejsou-li tací k dispozici, pak by bylo dobrým krokem vypsání výzkumných úkolů na tomto poli a přilákání kvalitních pedagogů.
Slabiny adeptů učitelství Odbornost Na VŠ preferována. Přesto občas dostane diplom naprostý ignorant.
Navrhuji, aby se náročnost výuky odborných předmětů zaměřených na aprobaci budoucího učitele (ve smyslu rozsahu i hloubky) snížila. (Jistěže musí přesahovat středoškolskou úroveň – nikoli však závratně.) Pokud však student takto stanovenou úroveň perfektně nezvládne, nemůže studium úspěšně ukončit.
Slabiny adeptů učitelství Pedagogické praxe Stále převládá formální přístup. Praxe jsou krátké.
Pomohlo by, kdyby praxe (některé) byly pojaty jako didaktická dílna, v níž se okamžitě po teoretickém probrání ověřuje v realitě funkčnost metod a jejich zvládnutí.
Závěr 60 % populačního ročníku na VŠ Nízký plat učitelů Na učitelských oborech spíše slabší žáci Pracovat musíme s tím, co máme.
Děkuji za pozornost.