FORMULACE A VÝBĚR STRATEGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

2. přednáška.
Tvorba cen v maloobchodě
Strategické analýzy MANAGEMENT CVIČENÍ Zpracovala: Navrátilová, Pavlíčková.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Analýza zdrojů a schopností organizace
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Systémové pojetí manažerské práce
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Cenová strategie Eduard Andráši.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Dnes fiktivně, zítra reálně.
Vybrané metody analýzy
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Konkurenční prostředí a konkurenční strategie
Životní cyklus výrobku
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Analýza vlastního podniku
Produkt.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
2.Marketingové prostředí
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tržní cílení – hodnocení tržních segmentů
Strategický management
Prosperita organizace
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Podnikatelský plán struktura plánu.
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Ing. Josef Zrůst PEF MZLU v Brně Ústav managementu
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Strategický management
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Tržní prostředí.
Marketing Základy a postupy..
Model strategie marketingového mixu
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Struktura podnikatelského plánu
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové strategie Ročník / obor studia:III..
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Model struktury strategického managementu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Marketingový plán podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Podklady pro zpracování semestrální práce
Vysoká škole technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Marketingový systém řízení
Marketing Základy a postupy..
Transkript prezentace:

FORMULACE A VÝBĚR STRATEGIE Zpracovala: Navrátilová

VÝCHODISKA (1/4): vyhodnocení výsledků analýz vnitřního prostředí a vnějšího okolí firmy (SWOT analýza, benchmarking) formulace předpokladů - optimistické - nejpravděpodobnější - pesimistické - ohrožující Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

VÝCHODISKA (2/4)  využití výsledků strategických analýz SWOT - eliminace slabých stránek a hrozeb - využití silných stránek a příležitostí Porterův model konkurenčních sil - rovnováha jednotlivých sil Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

VÝCHODISKA (3/4) BCG - dojné krávy: čerpáme, neinvestujeme 7S - hvězdy: investujeme, udržujeme - otazníky: investujeme (zvýšení podílu na trhu) X stahujeme z trhu - bídní psi: stahujeme z trhu 7S - soulad jednotlivých činitelů Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

VÝCHODISKA (4/4): formulace oblasti podnikání - produkty - trh - funkce formulace konkurenční podstaty - nákladová strategie - strategie diferenciace - focus strategie  obtížně strukturovatelná a nekvantifikovatelná rozhodnutí

Formulace oblasti podnikání (1/3): Produkty - potřeby zákazníků - široký X úzký sortiment - odlišnost od konkurence - vysoká X průměrná kvalita / technická úroveň - další možnosti využití výrobků Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Formulace oblasti podnikání (2/3): Trhy - orientace na regionální/národní/mezinárodní zákazníky - cesty prodeje - segmentace zákazníků + cílová skupina Funkce v rámci hodnotového řetězce - úzký záběr - široký záběr - zpětná vertikální integrace - dopředná vertikální integrace Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Zpětná vertikální integrace Dopředná vertikální integrace Dodávky surovin Výroba komponent Velko obchod Malo obchod Montáž Úzký záběr Široký záběr Zpětná vertikální integrace Dopředná vertikální integrace Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Formulace oblasti podnikání (3/3): - podle Portra Odvětvový rozsah Segmentový rozsah - produkty - zákazníci Geografický rozsah - regiony, země Vertikální rozsah Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Formulace konkurenční podstaty (1/9) - podle Portrova konceptu generických strategií zaměření na: nízké náklady (nákladová strategie) odlišnost (diferenciační strategie) široký cíl (rozsáhlý trh, široká skupina zákazníků, široký rozsah výrobků) úzký cíl (omezený trh, úzká skupina zákazníků, úzký rozsah výrobků) Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

differentiation focus Formulace konkurenční podstaty (2/9) Generické strategie podle Portera: široký nákladová strategie (cost leadership) strategie odlišnosti (differentiation) TARGET (cíl) cost focus differentiation focus úzký náklady diferencované výrobky FOCUS (zaměření) Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Formulace konkurenční podstaty (3/9): Nákladová strategie zásady: - úspory z rozsahu výroby (sériová výroba) - časté změny jsou nežádoucí - standardní kvalita, průměrné služby (nic „navíc“) - „šetřeme kde se dá“ (trim the fat) Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Formulace konkurenční podstaty (4/9): Nákladová strategie výhody: - snížení ceny vyvolá vyšší poptávku - překážka pro nové firmy vstupující na trh - nenutí zákazníky hledat substituty - úspěch u cenově orientovaného zákazníka - velkoobjemová výroba = silnější vyjednávací pozice vůči dodavatelům Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Formulace konkurenční podstaty (5/9): Nákladová strategie nevýhody: - technologické změny X vysoké počáteční investice do velkoobjemové výroby - růst poměru zákazníků orientovaných na kvalitu - nízká pružnost v reakci na potřeby trhu - konkurence se stejnou strategií tlačí ceny dolů na hranici rentability Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Formulace konkurenční podstaty (6/9): Strategie diferenciace specifické přednosti ofenzivní inovátor nejčastější oblasti diferenciace: - vysoká technická úroveň - vysoká kvalita - vysoká úroveň servisu a poprodejních služeb - „více hodnoty za cenu srovnatelnou s konkurencí“ Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Formulace konkurenční podstaty (7/9): Strategie diferenciace výhody: - věrnost zákazníků značce - s ohledem na specifičnost produktu nižší vyjednávací síla odběratelů - vyšší prodejní ceny - díky vyšším prodejním cenám nižší závislost na cenách vstupů Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Formulace konkurenční podstaty (8/9): Strategie diferenciace nevýhody: - nebezpečí příliš vysoké ceny (zákazníky neakceptovatelné) - růst poměru nákladově orientovaných zákazníků - kopírovaní našich specifických předností konkurenty - vysoké náklady na inovace - přílišná šíře aktivit (X úzce specializovaná konkurence) Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Formulace konkurenční podstaty (9/9): Focus strategie orientace na úzký trh (limitovaná ekonomická síla, exkluzivní zákazníci) použití nákladové strategie nebo str-ie diferenciace (častější differentiation focus) kombinace s nákladovou strategií není příliš častá Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

FORMULACE STRATEGICKÝCH ALTERNATIV (1/2) Zůstaneme v dosavadní oblasti podnikání s podobnou úrovní našeho úsilí jako dosud? Budeme expandovat přidáním nových výrobků, trhů nebo funkcí? Opustíme některé oblasti podnikání? Budeme kombinovat výše uvedené možnosti strategického rozvoje, a to souběžně nebo postupně? Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

FORMULACE STRATEGICKÝCH ALTERNATIV (2/2) Strategie stability Strategie expanze Strategie omezení Kombinovaná strategie Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Strategie stability stejné produkty na stejných trzích se stejnými funkcemi strategie  zlepšení postupů stadium zralosti vývoje trhu / produktů předpoklad stabilního okolí relativně nízké riziko X !!!změny!!! (turbulence) relativně snadné pro management i stakeholders Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Strategie expanze (dle mnohých expertů jediná přijatelná strategie) nové výrobky na nových trzích s novými funkcemi strategie  rozšiřování oblastí podnikání, podílu na trhu, aktivit stadium růstu vývoje trhu / produktů vyšší investice relativně vysoké riziko (dočasné) neefektivity přežít v proměnlivém okolí využití příležitostí

Strategie omezení (útlumu) redukce rozsahu výrobků, trhu a funkcí strategie  zužování oblastí podnikání stadium poklesu vývoje trhu / produktů zrušení určitých výrobků, opuštění trhu, uzavření provozu, propouštění zaměstnanců, omezení R&D mnohdy nezbytné k dosažení efektivity známka špatného vedení reakce na hrozby převyšující silné stránky

Kombinovaná strategie souběžná kombinace strategií různých SBU  firma s více SBU s různou úrovní sekvenční/postupná kombinace  stadium změn vývoje trhu / produktů Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

VARIANTY STRATEGICKÝCH ALTERNATIV interní X externí přístup ofenzivní X defenzivní strategie Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Interní strategický přístup uplatňování strategie relativně nezávisle na okolí interní expanze: - zvyšování prodeje, podílu na trhu - nové výrobky, nové trhy interní omezení: - snižování prodeje, nákladů, podílu na trhu - stahování výrobků, opouštění trhu interní stabilita: - zvyšování výrobní a marketingové efektivnosti

Externí strategický přístup uplatňování strategie ve spolupráci s prvky okolí externí expanze: - získání nových podniků/SBU - fúze externí omezení: - likvidace podniku/SBU či jeho prodej - změna oblasti podnikání externí stabilita: - udržování tržního podílu

Ofenzivní strategie ofenzivní inovátor (investice do výzkumu i vývoje) defenzivní následovník (investice do vývoje) riziko předpoklad vyššího zisku dle některých expertů  v období změn jediná možnost jak být úspěšný Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Defenzivní strategie defenzivní imitátor reakce na vývoj okolí bez rizika předpoklad nižšího zisku Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

VÝBĚR OPTIMÁLNÍ STRATEGIE složitý rozhodovací proces postupná selekce strategických alternativ konečné rozhodnutí – top management základní kritéria: - vhodnost - přijatelnost - uskutečnitelnost Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Vhodnost strategie soulad s misí/vizí vychází ze strategických analýz (SWOT) „analýza výsledků analýz“ nezávislými experty  scénáře (optimistický, pravděpodobný, pesimistický) zahrnuje veškerá možná rizika využívá klíčové schopnosti respektuje legislativní a etické zákony Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Přijatelnost strategie odpovídá požadavkům: - zákazníků - vlastníků - organizace přijatelná pro: - stát - místní správu - investory - partnery Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Uskutečnitelnost strategie dosažitelnost výrobních faktorů v potřebný čas - kapitál - technologie - pracovní síla s potřebnou kvalifikací - energie - materiál - licence - informace - jiné Strategické řízení firmy - Mgr. Daniela Navrátilová

Mgr. Daniela Navrátilová Děkuji za pozornost!!! Mgr. Daniela Navrátilová 34