Podmínky podnikatelské úspěšnosti inovace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Aplikace služeb pro zvýšení konkurenceschopnosti, vlastnosti a služby na podporu prodeje výrobků Vratislav KOZÁK
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Systémové pojetí manažerské práce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
3. téma: MANAGEMENT INOVAČNÍCH RIZIK
Audit administrativních činností
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
2. téma: INOVACE, KVALITA A PRODUKTIVITA
VY_32_INOVACE_EKO_01 VZNIK MARKETINGU.
Co je to: podnikové řízení?
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
KRIZE NENÍ HROZBOU! JE PŘÍLEŽITOSTÍ K ROZVINUTÍ DOSUD OPOMÍJENÝCH PŘEDNOSTÍ TRŽNÍ EKONOMIKY. Zbyněk Pitra, předseda Rady expertů ČMA Golem klub, Praha.
Analýza makro a mikroprostředí
Koncepce marketingového řízení
MARKETINGOVÉ CÍLE A STRATEGIE
Podnikání na Internetu outsourcing, virtuální firmy Letní semestr 2005 Jana Holá IX.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Produkt.
úvod pojetí a obsah marketingu
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Prosperita organizace
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
STRATEGIE ZMĚNY 1. Model diagnózy podniku 2. Strategie změny 3. Procesně orientovaný přístup.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Katedra managementu ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Miloš Krejčí
8. Marketing.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
Katedra managementu ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Miloš Krejčí
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
TEZE KOREFERÁTU NA ZÁVĚREČNÉ KONFERENCI PROJEKTU V.I.P. INOVACE – ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Realizátor projektu: BIC Brno,s.r.o. Vedoucí týmu vědecko- pedagogických.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Podklady pro zpracování semestrální práce
Ekonomika malých a středních podniků
Marketingový systém řízení
Principy inovace.
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí
Marketingové strategie
Transkript prezentace:

Podmínky podnikatelské úspěšnosti inovace 1. téma: Úspěšný vstup Inovace na cílový trh 2. téma: Inovace, kvalita a produktivita 3. téma: Management inovačních rizik Odborný garant konference Zbyněk PITRA vedoucí katedry marketingu a managementu

Jaké poučení z toho vyplývá? ZAČNĚME CITÁTEM ZNÁMÉHO „GURU“ MANAGEMENTU: Mnohdy si neumíme dostatečně přesně a jednoznačně odpovědět na základní otázku: Jak vypadají naše podnikatelské aktivity dnes a jak by měly vypadat zítra? Složitost odpovědi na tuto otázku spočívá v tom, že si musíme přesně definovat společenskou roli a poslání firmy, vymezit účel jejího podnikání a z těchto definic odvodit konkrétní podnikatelské cíle pro všechny klíčové oblasti jejích podnikatelských aktivit. Peter F. Drucker Management. Tasks, Responsibilities, Practices Jaké poučení z toho vyplývá? Chce-li být organizace dlouhodobě podnikatelsky úspěšná, musí se její vedoucí představitelé a manažeři ve svém rozhodování řídit zásadami PODNIKATELSKÉHO MYŠLENÍ!

Koncept budování platformy dalšího rozvoje podnikání organizace CO? Jaké trendy povedou k rychlejšímu rozvoji podnikání? (technický rozvoj, společenské změny, legislativní úpravy) KDE? V čem se můžeme odlišit od rivalů v oboru? (existují nenaplněná očekávání či neuspokojené potřeby zákazníků) NOVÁ PLATFORMA ROZVOJE PROSTOR PRO HLEDÁNÍ NOVÝCH PŘÍLEŽITOSTÍ OBLAST PRO UPLATNĚNÍ NOVÝCH PODNIKATELSKÝCH ZPŮSOBILOSTÍ JAK? uplatnit nové trendy v zájmu potřebné diferenciace? (účelné a efektivní využití existujících aktiv pro účely vytvoření nových podnikatelských způsobilostí)

Přechod subjektu do dynamicky proměnného prostředí ovlivňuje koncepci využití prostoru pro rozvoj jeho podnikání - pro inovace Od jasně vymezené architektury k volné modulární sestavě Zboží & služby, založené na využívání znalostí Od standardizovaných postupů k pružným reakcím Inovace modelu podnikání Co?: koncepce produktu Od masového prodeje k individuálním zákaznickým řešením VÝCHOZÍ ZÁKLADNA Komoditní produkty & služby Komu?: Distribuční cesty Automatizace Klasické Elektronické Jak?: Koncepce podnikatelských procesů

EBIT Výdělečná síla firmy = Celková aktiva Jak zvyšovat? Provozní zisk = Tržby z prodeje zboží – Vlastní náklady EBIT Výdělečná síla firmy = Celková aktiva Jaký je výnos z investované 1 Kč? Jak snižovat? Je shodný s výší celkového kapitálu: stálý + oběžný Skutečností dnešního světa je, že donutit peníze tančit dokáží jen chytré hlavy, které přijdou s nápady jevícími se jako nenormální. Ale normálnost je cesta, která nikam nevede. Průměrní nikdy nemohou zvítězit!

Při obhajobě inovačních záměrů je často citován výrok T.A.Edisona: “Vyrob nejlepší pastičku na myši a svět si vyšlape cestu ke tvým dveřím!”. Dnes však musí být formulován jinak: “Nabídni zákazníkovi levnou a vysoce účinnou pastičku, jejíž užití bude naprosto nenáročné a s jistotou zajistí to, že se zákazník zbaví všech myší ve svém domě. A nabídni mu tuto pastičku u jeho dveří!”. Úspěch inovace je posuzován podle toho, do jaké míry se podaří naplnit očekávání, vkládaná do její komercializace. NEÚSPĚCH INOVACE MŮŽE VYVOLAT NEVHODNÁ VOLBA INOVAČNÍ STRATEGIE, NEBO JEJÍ NEVHODNÁ IMPLEMENTACE (ŠPATNÉ SCÉNÁŘE PROVEDENÍ JINAK DOBŘE ZVOLENÉ STRATEGIE), ANEBO TAKÉ NEREÁLNÁ OČEKÁVANÍ SPOJENÁ S VOLBOU DOBŘE KONCIPOVANÉ INOVAČNÍ STRATEGIE A ÚČELNĚ ZPRACOVANÝMI SCÉNÁŘI JEJÍHO PROVÁDĚNÍ. Ekonomika, založená na využívání znalostí je v dnešním globálním světě již realitou. Jen ty organizace, které dokáží disponibilní znalosti tvůrčím způsobem zhodnotit se mohou úspěšně podnikatelsky rozvíjet.

Eliminace problému Řešení problému Specifikace problému PROCES ROZVOJE MANAŽERSKÝCH ZPŮSOBILOSTÍ 3. úroveň (zkušený): MANAGEMENT ZMĚNY Klíčové pojmy: Prosperita Solventnost Odpovědnost Etika Kreativita Reengineering procesů Inovační aktivity Management znalostí INTELEKTUÁLNÍ KAPITÁL Eliminace problému 2. úroveň (pokročilý): MANAŽERSKÉ DOVEDNOSTI Klíčové pojmy: Kvalita Efektivita Ziskovost Produktivita Metodologie Operace & Logistika Lidské zdroje TRANSFORMACE INOVAČNÍCH PROJEKTŮ DO RUTINNÍCH PODNIKATELSKÝCH OPERACÍ UVEDENÍ TVŮRČÍHO NÁPADU DO ŽIVOTA Informační systémy Finance Marketing & Prodej Řešení problému 1. úroveň (základní): PODNIKATELSKÉ MYŠLENÍ Klíčové pojmy: Poslání Vize Strategie Účelnost ORIENTACE NA ZÁKAZNÍKA Strategické myšlení Systémový přístup Řízení financí PODNIKATELSKÉ CÍLE dosažitelnost STRATEGICKÁ ORIENTACE proveditelnost INVESTIČNÍ ROZHODNUTÍ rentabilita Specifikace problému

1. téma: ÚSPĚŠNÝ VSTUP INOVACE NA CÍLOVÝ TRH Nabízená inovace (produkt/služba) musí pro cílového zákazníka představovat to, co mu nejlépe ze všech nabízejících se možností umožní vykonat určitou „práci“, kterou po něm někdo požaduje, nebo povede k nejlepšímu řešení „problému“, se kterým se musí vyrovnat. Co rozhoduje o komerčním úspěchu inovace? INOVACE MUSÍ ZÁKAZNÍKOVI NABÍDNOUT ODLIŠNOU KVALITU! INOVACE SE MUSÍ SNADNO DOSTAT K ZÁKAZNÍKOVI NOVÝMI DISTRIBUČNÍMI CESTAMI! INOVACE MUSÍ NABÍDNOUT ZÁKAZNÍKOVI HODNOTU, KTERÁ HO PŘESVĚDČÍ O VÝHODNOSTI JEJÍHO POŘÍZENÍ!

Je nutné změnit tradiční pohled na inovace Cílem je uspokojit očekávání zákazníka, snaha o nabídku technicky perfektního řešení je často cestou do záhuby, nikoliv k získání konkurenční výhody „Dost dobré“ je často nejlepším řešením. Je lepší postupně vylepšovat než usilovat vyřešit vše najednou. Úspěch inovace je nutno rozvíjet postupně. Přístup typu „všechno nebo nic“ většinou končí tím druhým. 1 Neúspěch je poučením jak uspět příště. 2 Zjištění, že tudy cesta nevede je mnohdy spíše ziskem než ztrátou. 3

INOVACE = Výhodný (účelný a efektivní) způsob reakce organizace na vznik nové podnikatelské příležitosti v jejím okolí Účelná a efektivní reakce na vznik podnikatelské příležitosti vyžaduje provedení změny stávajícího podnikatelského chování organizace, tedy provedení adekvátní změny stavu jejího vnitřního prostředí! INOVAČNÍ PODNIKÁNÍ = Soubor podnikatelských aktivit, kterými organizace zabezpečuje komerční úspěšnost svých inovací O komerčním úspěchu inovace rozhodují postoje zákazníků: inovace je musí oslovit svou kvalitou, dosažitelností a cenou. Předpoklady pro komerční úspěch inovace vznikají ve vnitřním prostředí organizace; jsou výsledkem toho, jak dokáže využít zdroje, kterými disponuje, pro zabezpečení úspěšného vstupu inovace na cílový trh. MANAGEMENT INOVAČNÍCH AKTIVIT JE PROTO SVOU PODSTATOU MANAGEMENTEM ZMĚNY VNITŘNÍHO PROSTEDÍ ORGANIZACE

Co vyvolává vznik nových trhů pro inovace? Zrychlující se tempo vědecko-technického rozvoje vede k výraznému rozšíření nabídky různých produktů/služeb. Proto ve stále větším počtu odvětví nabídka výrazně převyšuje poptávku. Jednotlivé produkty/služby se stávají zaměnitelnými a zostřující se konkurence mezi organizacemi snižuje jejich vyhlídky na růst podnikání a zvyšování jeho ziskovosti. Zkracování výrobkových inovačních cyklů vede k rychlé eliminaci konkurenčních výhod, získaných vyšší kvalitou inovačních řešení. Konkurenti dokáží velmi rychle úspěšné inovace napodobit. Mnohé produkty, jsou vytvářeny různými subjekty (jinde je produkt vyvíjen, jinde jsou vyráběny jeho komponenty, jinde je dokončována finální montáž, …) a to podněcuje vznik sítí sociálních, komerčních a transportních vztahů mezi organizacemi, spolupracujícími v rámci jedné strategické aliance - podnikatelského ekosystému. Dochází tím ke ztrátě významu značky pro volbu zákazníka a jednotlivci se stále více začínají rozhodovat podle ceny nabízených produktů/služeb.

Inovační (podnikatelská) strategie (jednotlivé složky organizace musí vyhledat odpovědi na tradiční otázky CO?, KOMU? a JAK? odlišným způsobem než kdyby je hledaly samostatně) CO nabídnout v odpověď na vznikající příležitost? Musí dojít k nabídce komplexního inovačního řešení. Převaha pouze jedné komponenty inovace nad rivaly nepřinese žádnou konkurenční výhodu z vyšší kvality pokud nejsou adekvátně inovovány všechny inovačním řešením vyžadované komplementární komponenty. KOMU to nabídnout? Vstup inovace na cílový trh musí reflektovat především vnější rizika. Inovace s malými interními riziky nezvyšuje naději uspět na cílovém trhu, kde pravděpodobnost úspěšného přijetí inovace je nízká. JAK zajistit vznik podmínek pro komerční úspěch inovace? Je nutné hodnotit nejenom samotný inovační projekt, ale i fungování systému, zabezpečujícího realizaci jeho výsledků. Je důležité pochopit komplexně nejenom potenciál inovačního řešení, ale taká dynamiku fungování celé aliance, na níž závisí komerční naplnění tohoto potenciálu. Klíčovou roli pro úspěch inovace musí sehrát vůdčí složka aliance.

Herní plán úspěšné realizace inovace 1 Usnadnit a zjednodušit potenciálním zákazníkům získání vhodných nástrojů pro vykonání potřebné „práce“. Přístup je účinný především v situaci, kdy zákazníci jsou nespokojeni se stávající nabídkou a konkurenti nejsou schopni či ochotni na tuto situaci adekvátně reagovat. 2 Nabídnout zákazníkům z okrajových segmentů stabilizovaných trhů „dost dobré“ nástroje pro splnění jejich potřeb za výhodnější cenu. Přístup je vysoce účinný tehdy, když méně nároční zákazníci nepotřebují využívat všechny funkční vlastnosti složitých a drahých produktů, které jejich producenti odmítají přizpůsobit „neperspektivním zákazníkům“. 3 Rozšířit cílový trh odstraněním překážek, které zákazníkům brání pořídit si nabízený produkt. Přístup je účinný v případech, kdy zákazníci odmítají produkt kvůli složitosti jeho obsluhy nebo pro příliš vysokou cenu.

Tvorba inovační strategie založené na hodnotovém pojetí probíhá ve čtyřech základních krocích: Identifikace dosud nenaplněných potřeb, požadavků a přání zákazníků (v oboru i za jeho hranicemi) v zájmu odhalení nových příležitostí ke zvýšení hodnoty nabízených produktů a služeb. Vyhledání dalších faktorů (kromě tří klasických: kvalita, cena a podmínky dodávky), které jsou rozhodující pro zvýšení zájmu potenciálních zákazníků o jejich pořízení. Vytvoření nového „konkurenčního profilu“ firmy v přehledné grafické podobě. Komunikace nové podnikatelské strategie do vnitřního prostředí firmy způsobem, který jí učiní pochopitelnou každému pracovníkovi firmy. Každý musí jasně vidět své místo a svou osobní zodpovědnost za její uvedení do života.

Mapa užitečnosti produktu pro zákazníka Umístění nového produktu do jednoho z 36 polí matice ukazuje jak inovační nápad přináší zákazníkovi nový užitek z jeho pořízení. Dodávka Doplňky Likvidace Nákup Užívání Údržba Využitelnost zákazníkem Jednoduchost obsluhy Pohodlí při užívání 6 faktorů užitečnosti produktu pro zákazníka Provozní rizika Přitažlivý vzhled Ohleduplnost k okolí 6 stupňů cyklu zákaznických zkušeností

Konkurenční profil firmy Stávající Nové Nový konkurenční profil firmy 100% Standardní konkurenční profil oboru Míra naplnění zákazníkova očekávání 50% Stávající konkurenční profil firmy 1 2 3 4 5 6 7* 8* Faktory určující konkurenceschopnost nabídky