Renesanční hudba VY_32_INOVACE_04_Renesančni hudba.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Romantismus v hudbě ruských skladatelů
Advertisements

Impresionismus v českých zemích
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Vážná hudba druhé poloviny 20. století
Hudební klasicismus v tvorbě českých autorů
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Dějiny HUDBY Konzervatoř P. J. Vejvanovského kroměříž Zlínský kraj
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_844_9TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Vývoj populární hudby v letech v ČSR
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_05_Opakování I Otázka číslo 1: Vážná hudba je : A) Označení pro evropskou hudební tradici a hudební formy z níOznačení pro evropskou hudební.
PŘEHLED HUDEBNÍCH SLOHŮ
Otázky jsou vybrány z DUM č: VY_32_INOVACE_15_Opakování III.
Opakování III Otázky jsou vybrány z DUM č
Barokní hudba v Čechách
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Otázky jsou vybrány z DUM č
Barokní hudba v Evropě VY_32_INOVACE_06_Barokní hudba v Evropě.
Romantismus v hudbě německých skladatelů
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
VY_32_INOVACE_02_Vývoj populární hudby.  HISTORIE HARFY SE ZAČÍNÁ PSÁT JIŽ VE STARÉM EGYPTĚ ASI 3000 př.n.l.  DO EVROPY SE DOSTÁVAJÍ ZÁSLUHOU KELTŮ.
HUDBA V RENESANCI.
Hudební skladatelé ovlivnění impresionismem
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Vývoj populární hudby v letech
Klasicismus v evropské hudbě
Raná renesance Mgr. Jakub Tomala.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
VY_32_INOVACE_FOTF10360ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:
Otázky jsou vybrány z DUM č VY_32_INOVACE_25_Opakování.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Kultura na počátku novověku
Středověk Úvod.
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Renesance – 2. pol. 15. stol. Mgr. Jakub Tomala.
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Renesance VY_32_INOVACE_ 05 Renesance.
Co je to kánon a fuga? Hudební výchova
VY_32_INOVACE_FOTF10460ŠVA Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Francouzská hudba Ema Veselá, tercie.
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Periodizace dějin evropské hudby - žáci se naučí etapy dějin evropské.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
Literatura období humanismu a renesance
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Jaký je rozdíl mezi vokální a instrumentální polyfonií?
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
Křivonosková Kateřina
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Dějiny hudby a její osobnosti
Transkript prezentace:

Renesanční hudba VY_32_INOVACE_04_Renesančni hudba

Období renesance v evropské hudbě se obvykle klade mezi roky 1430 a 1600. Jedná se samozřejmě pouze o orientační rozdělení. Jako v kultuře obecně, je renesance v hudbě charakteristická obnoveným zájmem o antickou kulturu a ideály a uplatněním těchto myšlenek na současné umění. Pro renesanční hudbu je tak charakteristický velký důraz na libozvučnost, kontrast, soulad, řád. Umění má základ v pozemském světě na rozdíl od gotiky.

http://files.musicadolce.cz/200000002-ea5d7eb574/md.jpg

Společenské a kulturní základy renesanční hudby Nikdy nepřerušená kontinuita antického odkazu na apeninském poloostrově sehrála důležitou roli a renesance se dá vlastně vnímat jako vrchol procesu, který zde probíhal od pádu západořímské říše. Na změně myšlení se podepsala i ekonomická prosperita italských měst, která přinesl nástup renesanční hudby byl provázen změnami v myšlení a prostor pro rozkvět kultury i hudby. S prosperitou a blahobytem také přišlo relativní oslabení náboženského dogmatu, který vykresloval pozemský život jako krutý a nemilosrdný a obracel se k nadpřirozenu jako jediné podstatné stránce lidského údělu. Pozemská realita, světskost, získává v renesanci nový a důležitý význam, a stává se tak i základem umění.

Hudba renesance se obvykle rozděluje do tří generací, rozdílných svým přístupem i přínosem, který hudbě přinesly. °První generace-První generace ještě tvoří v relativní návaznosti na předchozí období . Častou formou je izoritmické modeto. V tomto období dochází k rozvoji mše a chansonu. Nejvýznamnější představitel první generace a hlavní zdroj většiny inovací byl Guillaume Dufay.

Guillaume Dufay (Du Fay, Du Fayt) (srpen 1397– říjen 1474) francouzský renesanční skladatel

°Druhá generace- Druhou generaci tvoří vesměs žáci příslušníků generace první. Tito skladatelé rozšiřují renesanční hudbu do celé Evropy, dále rozvíjí kompozici mše, zjednodušují moteto a hojně využívají techniky imitace. V tomto období je to hlavně imitace přísná tedy doslovné opakování určitého motivu v jiném hlase. Za nejvýznamnějšího představitele této generace je považován Johannes Ockeghem.

Johannes Ockeghem 1410 – 1497 Byl nejslavnějším hudebním skladatelem franko-vlámské školy ve druhé polovině 15. století. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Johannes%2BOckeghem.png

Třetí generace-Třetí generace představovala vrchol v kompozičních dovednostech a naplnění renesančních uměleckých ideálů a zároveň znamenala i konec renesanční hudby. Dovednost skladatelů dosáhla vysoké úrovně, často tak vysoké, že vznikaly skladby, které sloužily pouze k testování těchto schopností (hádankový kánon) V této generaci převládala v kompozici volná imitace. Za nejvýznamnějšího představitele je považován Josquin Desprez.

Josquin Desprez 1440 – 27. srpna 1521 byl franko-vlámský renesanční hudební skladatel.

Konec Autor : Trýzna Stanislav Školní rok :2010/2011 Určeno pro : devátý ročník Předmět: hudební výchova Téma : základní orientace ve vývoji renesanční hudby Způsob použití ve výuce: výuková prezentace Upozornění : Pro plné využití aplikace musí být PC připojeno k internetu