Školní knihovna - organizace a knihovní fond Knihovnický kurz se specializací na práci studijních a informačních center škol 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Učebnice nestačí Každý člověk má právo na informace od dětského věku, ale jak může toto právo plně využívat, když ho to nikdo nenaučí? Důležité je vědět kde a jak informace najít, umět je hodnotit a využívat. Mít kde informace hledat a kde je dále využívat ... 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Školní knihovna Centrum pro podporu čtenářství Informační centrum Komunikační centrum Kulturní centrum 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Organizace a řízení knihovny Předpokladem dobré práce knihovny je komunikace, dialog, znalost požadavků všech uživatelů Informovat o práci knihovny pozitivních výsledcích problémech !!! Učitele školy, rodiče ... 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Jaká má tedy školní knihovna být ? Jedna knihovna pro studenty i učitele Umožnit volný a přímý přístup k fondům Poskytovat prezenční (především) a absenční služby 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Jaká má tedy školní knihovna být ? Spolupracovat při zajišťování literatury potřebné pro výuku Zajistit využívání elektronických informačních zdrojů Vést ke komplexnímu využívání informačních zdrojů 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Školní knihovna Koncepce školní knihovny Plán činnosti Hodnocení Knihovní řád 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Charakteristika školní knihovny Školní knihovna (informační centrum školy) je odborným, studijně pracovním, informačním a čtenářským střediskem pro žáky i učitele školy 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Charakteristika školní knihovny Zdroj informací Pomáhá vytvářet dovednosti a návyky v práci s informacemi Vytvářet potřebu s informacemi pracovat - aktivní přístup ke knize Každodenní činnost knihovny !!! 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Vizuální působení knihovny Od vstupu do budovy informovat o tom, že ve škole pracuje knihovna (kde, kdo,kdy) Orientace v prostorách knihovny Zprávy a informace o činnosti knihovny v prostorách školy, na TV okruhu, vtipné logo, spolupráce se studenty, soutěže 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Osobnost knihovníka Základy knihovnické profese (standardy) Spolupráce s pedagogickým sborem Nové podněty, možnosti práce s novými typy dokumentů Doporučování literatury 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Osobnost knihovníka Připravovat po dohodě s učiteli dokumenty vhodné pro výuku Informovat o knižních novinkách Zjišťovat požadavky a práci knihovny zpětná vazba Přístupnost knihovny - vyučovací hodiny, individuální studium 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Statistika ve školní knihovně Od roku 2005 každý rok statistický výkaz - součást komplexního hodnocení školy http://delta.uiv.cz/kestazer(R22-01) 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Strategie budování fondů Prioritou zaměření školy Stanovení cílů knihovny Charakteristika uživatelů Rozsah fondů Tematický profil Finanční prostředky Možnosti spolupráce, koordinace 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Systém informačního fondu 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Knihovní fond cíl využívání služby uživatelům Základní rysy: Knihovnické činnosti: výběrovost akvizice zpracování evidence a katalogizace uchování ochrana a revize cíl využívání služby uživatelům 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Akvizice Zásady doplňování knihovního fondu Metodika získávání dokumentů Akviziční zdroje Výběr dokumentů Technika akviziční činnosti 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Při akvizici sledovat Obsahovou strukturu KF Požadavky na profil KF Akviziční zdroje Vybrat vhodné tituly Podmínkou je: znalost struktury školy znalost konkrétních uživatelů Akviziční komise 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Tematický plán akvizice (předem stanovené zásady) 1. Vymezit vědní obory podle specializace školy 2. Určit druhy dokumentů (možnosti školy, její perspektivy) 3. Stanovit orientační počty výtisků doplňovaných dokumentů 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Druhy a způsoby doplňování Počáteční doplňování Běžné doplňování - základní způsob Retrospektivní doplňování (změna v učebním programu školy) Nákup Dary Výměna Povinný výtisk 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Systém akvizice Výběr (konzultace s vyučujícími) Objednávka (přímý nákup, elektronicky) Evidence (faktury, dodací listy-přírůstková čísla!, reklamace) Verifikace Statistika v akvizici - složení fondu 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Typy dokumentů ve školní knihovně Knihy a brožury Periodika Speciální dokumenty (patenty, normy, firemní) Mapy, plány, výkresy Zvukové a audiovizuální Zvláštní formy dokumentů (počítačové soubory) Sekundární dokumenty Aktivní tvorba-vlastní tvorba školy !!!!!!!!!!! 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Vstupní zpracování dokumentů Označení dokumentu razítkem vlastníka Přidělení signatury Zápis do přírůstkového seznamu Vyplnění knižního lístku (?) 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Evidence knihovního fondu Přírůstkový seznam – zaznamenávají se všechny knihovní dokumenty získané pro knihovní fond knihovny Seznam úbytků – zaznamenávají se úbytky knihovních dokumentů Předmětem evidence je knihovní jednotka = jedno přírůstkové číslo 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Přírůstkový a úbytkový seznam Nezaměnitelnost zapsaných knihovních jednotek Se zapsanými jednotkami nelze manipulovat Klasická i elektronická forma seznamů 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Přírůstkový a úbytkový seznam Forma dílčích seznamů ale jeden !!! přírůstkový a jeden !!! úbytkový seznam knihovny Návaznost mezi seznamy Vazba mezi přírůstkovým seznamem a účetními doklady 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Ověřovací zápis Na první straně seznamu: přírůstkový seznam školní knihovny ………………………. obsahuje ………. číslovaných stran se zápisy pod přírůstkovým číslem od……. až ………….. (případně dílčí seznamy) Datum podpisy (ředitel, knihovník) 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Záznam v přírůstkovém seznamu Datum zapsání knihovní jednotky Přírůstkové číslo knihovní jednotky Způsob nabytí dokumentu Autor, název, místo a rok vydání, cena faktura … 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Záznam v seznamu úbytků Datum zápisu Pořadové číslo záznamu (úbytkové číslo) Přírůstkové číslo dokumentu (signatura) Autor, název, místo a rok vydání … Důvod odpisu nebo vyřazení (schvalovací doklad) 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Revize knihovního fondu Porovnat skutečný stav knihovních jednotek se stavem evidovaným Zjistí: - rozdíl a skutečný stav dokumentů - nedostatky v evidenci KF - nedostatky v organizaci a uchovávání KF 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Revize knihovního fondu Kdo provádí revizi? 2 členná komise jejímž členem je knihovník, není předsedou komise! Jmenuje ji ředitel školy Časový plán revize - superrevize 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Protokol revize Rozsah revize Doba revize Použité evidenční podklady Jména členů komise Zjištěné skutečnosti Přílohou protokolu je seznam nezvěstných KF 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Ztráty Po superrevizi následuje odpis ztrát: - v úbytkovém seznamu - v přírůstkovém seznamu - v katalozích Náhrada škody podle Zákoníku práce 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Inventarizace Knihovny, které nejsou zaevidovány inventarizace podle Zákona o účetnictví č. 563/1991 Sb. 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Vyřazování Obsahová prověrka (může být součástí revize) Podle různých hledisek: - obsahu - úplnosti - míry opotřebení - duplicity 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Obsahová prověrka Návrh na vyřazení z KF Návrh schválen vedením školy 29. 11. 2005, KFBZ Zlín
Vyřazování dokumentů Nabídnuty k prodeji: knihovnám individuálním zájemcům Nelze-li dokumenty prodat - darovat nebo skartovat 29. 11. 2005, KFBZ Zlín