Školní knihovna - organizace a knihovní fond

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koordinace a spolupráce při doplňování knihovních fondů Mgr. Anna Andrlová Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje.
Advertisements

Kariérové poradenství
Informační systém Patricie specializované řešení pro Advokátní kanceláře.
Tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce Definice závazného standardu výkonového ukazatele pro práci s výměnnými fondy Struktura výkonového.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
OD FAKULTNÍCH KNIHOVEN KE KNIHOVNĚ CENTRÁLNÍ Dana Lošťáková Knihovna UP Olomouc.
Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně 1 Zajištění vybraných regionálních funkcí na úrovni střediskových knihoven PhDr. Zdeňka Friedlová.
Rešerše Mgr. Anna Vitásková.
Didaktické prostředky
Služby badatelům - uživatelům muzejních knihoven již 3. workshop pro seminář knihovníků muzeí a galerií.
Evidence knihovního fondu dle vyhlášky MK ČR č. 88/2002 Sb. K provedení zákona č. 257/2001 Městská knihovna Rokycany Oddělení regionálních služeb Masarykovo.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
 Projekt CZ.1.07/1.1.38/  Inovační technologie v odborných předmětech a odborném výcviku  uměleckých řemesel a oborů gastro  TENTO PROJEKT JE.
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Záměry Knihovny Antonína Švehly v oblasti poskytovaných služeb pro knihovníky Knihovna Antonína Švehly 2014.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
STANDARD STUDIA k výkonu specializovaných činností Koordinace v oblasti informačních a komunikačních technologií.
Oprogram Vkonkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace výuky veterinárních studijních programů v oblasti bezpečnosti.
STATISTIKA Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Akvizice periodické literatury Havlíčkův Brod.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Úvod do účetnictví.
REGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN Pomoc nebo omezení ? Definice RF knihovny Funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další pověřené knihovny, poskytují základním.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Co se sbírkami?. Plzeň, Co již víme (?) Jak to začalo Proč sbírky Jak je pořádat Jaké na ně platí zákony Co dál.
PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ LIBERECKÉHO KRAJE místo konání:KULK Liberec datum konání:
Zajištění regionálních funkcí formou objednávky knihovnických služeb PhDr. Zdeňka Friedlová Krajská knihovna Františka Bartoše se sídlem ve Zlíně.
Archivnictví a spisová služba
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Administrativní technika. Struktura předmětu Přednášky: –Úvod, struktura předmětu –Procesy v organizaci, jejich charakteristika –Administrativní procesy,
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Aplikace teorie information commons v Ústřední knihovně Přírodovědecké fakulty MU Klub vysokoškolských knihovníků SKIP Zdeňka Dohnálková Prosinec 2006.
Účetní systémy na PC (MPF_USPC) 1. TÝDEN (25. – )
Knihovna společenských věd TGM v Jinonicích Společné zařízení Centra pro otázky životního prostředí UK, Fakulty humanitních studií UK, Fakulty sociálních.
Věcné zpracování trochu jinak Ze zkušenosti Centra informačních a knihovnických služeb (CIKS) VŠE v Praze.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Výsledky ankety Univerzitní knihovny ZČU Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU?
Reporting.
Aktuální problémy vysokoškolských knihoven 21.předsednictvo RVŠ – Pracovní komise pro VŠ knihovny PhDr.Miloslava Faitová ZČU v Plzni.
01.14 Inventarizace majetku
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Účetní systémy na PC (MPF_USPC)
Akademická pracoviště a Ústřední knihovna FF MU Jednání o krátkodobé i dlouhodobé spolupráci a perspektivě.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
, MU Brno Informační fond Organizace KF Prováděcí vyhláška č. 88/2002.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Za akademický rok 2011/2012 prof. RNDr. Hana Kolářová, CSc. proděkanka LF UP.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Odbor doplňování a zpracování fondů
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Charakteristika daňové evidence Příjmy a výdaje v příkladech.
Knihovnické systémy. Knihovnické systémy Kombinovaná forma výuky PhDr. Miloslava Faitová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni tel.
Inventarizace majetku a závazků
Didaktické prostředky
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Mendelova zemědělská a lesnická univerzita v Brně Ústav vědecko – pedagogických informací a služeb Informační den Již po desáté!
Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci
Akvizice a informační fond
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Školní knihovny součástí krajského systému knihoven (?)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Školní knihovna - organizace a knihovní fond Knihovnický kurz se specializací na práci studijních a informačních center škol 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Učebnice nestačí Každý člověk má právo na informace od dětského věku, ale jak může toto právo plně využívat, když ho to nikdo nenaučí? Důležité je vědět kde a jak informace najít, umět je hodnotit a využívat. Mít kde informace hledat a kde je dále využívat ... 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Školní knihovna Centrum pro podporu čtenářství Informační centrum Komunikační centrum Kulturní centrum 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Organizace a řízení knihovny Předpokladem dobré práce knihovny je komunikace, dialog, znalost požadavků všech uživatelů Informovat o práci knihovny pozitivních výsledcích problémech !!! Učitele školy, rodiče ... 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Jaká má tedy školní knihovna být ? Jedna knihovna pro studenty i učitele Umožnit volný a přímý přístup k fondům Poskytovat prezenční (především) a absenční služby 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Jaká má tedy školní knihovna být ? Spolupracovat při zajišťování literatury potřebné pro výuku Zajistit využívání elektronických informačních zdrojů Vést ke komplexnímu využívání informačních zdrojů 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Školní knihovna Koncepce školní knihovny Plán činnosti Hodnocení Knihovní řád 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Charakteristika školní knihovny Školní knihovna (informační centrum školy) je odborným, studijně pracovním, informačním a čtenářským střediskem pro žáky i učitele školy 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Charakteristika školní knihovny Zdroj informací Pomáhá vytvářet dovednosti a návyky v práci s informacemi Vytvářet potřebu s informacemi pracovat - aktivní přístup ke knize Každodenní činnost knihovny !!! 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Vizuální působení knihovny Od vstupu do budovy informovat o tom, že ve škole pracuje knihovna (kde, kdo,kdy) Orientace v prostorách knihovny Zprávy a informace o činnosti knihovny v prostorách školy, na TV okruhu, vtipné logo, spolupráce se studenty, soutěže 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Osobnost knihovníka Základy knihovnické profese (standardy) Spolupráce s pedagogickým sborem Nové podněty, možnosti práce s novými typy dokumentů Doporučování literatury 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Osobnost knihovníka Připravovat po dohodě s učiteli dokumenty vhodné pro výuku Informovat o knižních novinkách Zjišťovat požadavky a práci knihovny zpětná vazba Přístupnost knihovny - vyučovací hodiny, individuální studium 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Statistika ve školní knihovně Od roku 2005 každý rok statistický výkaz - součást komplexního hodnocení školy http://delta.uiv.cz/kestazer(R22-01) 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Strategie budování fondů Prioritou zaměření školy Stanovení cílů knihovny Charakteristika uživatelů Rozsah fondů Tematický profil Finanční prostředky Možnosti spolupráce, koordinace 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Systém informačního fondu 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Knihovní fond cíl využívání služby uživatelům Základní rysy: Knihovnické činnosti: výběrovost akvizice zpracování evidence a katalogizace uchování ochrana a revize cíl využívání služby uživatelům 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Akvizice Zásady doplňování knihovního fondu Metodika získávání dokumentů Akviziční zdroje Výběr dokumentů Technika akviziční činnosti 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Při akvizici sledovat Obsahovou strukturu KF Požadavky na profil KF Akviziční zdroje Vybrat vhodné tituly Podmínkou je: znalost struktury školy znalost konkrétních uživatelů Akviziční komise 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Tematický plán akvizice (předem stanovené zásady) 1. Vymezit vědní obory podle specializace školy 2. Určit druhy dokumentů (možnosti školy, její perspektivy) 3. Stanovit orientační počty výtisků doplňovaných dokumentů 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Druhy a způsoby doplňování Počáteční doplňování Běžné doplňování - základní způsob Retrospektivní doplňování (změna v učebním programu školy) Nákup Dary Výměna Povinný výtisk 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Systém akvizice Výběr (konzultace s vyučujícími) Objednávka (přímý nákup, elektronicky) Evidence (faktury, dodací listy-přírůstková čísla!, reklamace) Verifikace Statistika v akvizici - složení fondu 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Typy dokumentů ve školní knihovně Knihy a brožury Periodika Speciální dokumenty (patenty, normy, firemní) Mapy, plány, výkresy Zvukové a audiovizuální Zvláštní formy dokumentů (počítačové soubory) Sekundární dokumenty Aktivní tvorba-vlastní tvorba školy !!!!!!!!!!! 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Vstupní zpracování dokumentů Označení dokumentu razítkem vlastníka Přidělení signatury Zápis do přírůstkového seznamu Vyplnění knižního lístku (?) 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Evidence knihovního fondu Přírůstkový seznam – zaznamenávají se všechny knihovní dokumenty získané pro knihovní fond knihovny Seznam úbytků – zaznamenávají se úbytky knihovních dokumentů Předmětem evidence je knihovní jednotka = jedno přírůstkové číslo 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Přírůstkový a úbytkový seznam Nezaměnitelnost zapsaných knihovních jednotek Se zapsanými jednotkami nelze manipulovat Klasická i elektronická forma seznamů 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Přírůstkový a úbytkový seznam Forma dílčích seznamů ale jeden !!! přírůstkový a jeden !!! úbytkový seznam knihovny Návaznost mezi seznamy Vazba mezi přírůstkovým seznamem a účetními doklady 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Ověřovací zápis Na první straně seznamu: přírůstkový seznam školní knihovny ………………………. obsahuje ………. číslovaných stran se zápisy pod přírůstkovým číslem od……. až ………….. (případně dílčí seznamy) Datum podpisy (ředitel, knihovník) 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Záznam v přírůstkovém seznamu Datum zapsání knihovní jednotky Přírůstkové číslo knihovní jednotky Způsob nabytí dokumentu Autor, název, místo a rok vydání, cena faktura … 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Záznam v seznamu úbytků Datum zápisu Pořadové číslo záznamu (úbytkové číslo) Přírůstkové číslo dokumentu (signatura) Autor, název, místo a rok vydání … Důvod odpisu nebo vyřazení (schvalovací doklad) 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Revize knihovního fondu Porovnat skutečný stav knihovních jednotek se stavem evidovaným Zjistí: - rozdíl a skutečný stav dokumentů - nedostatky v evidenci KF - nedostatky v organizaci a uchovávání KF 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Revize knihovního fondu Kdo provádí revizi? 2 členná komise jejímž členem je knihovník, není předsedou komise! Jmenuje ji ředitel školy Časový plán revize - superrevize 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Protokol revize Rozsah revize Doba revize Použité evidenční podklady Jména členů komise Zjištěné skutečnosti Přílohou protokolu je seznam nezvěstných KF 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Ztráty Po superrevizi následuje odpis ztrát: - v úbytkovém seznamu - v přírůstkovém seznamu - v katalozích Náhrada škody podle Zákoníku práce 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Inventarizace Knihovny, které nejsou zaevidovány inventarizace podle Zákona o účetnictví č. 563/1991 Sb. 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Vyřazování Obsahová prověrka (může být součástí revize) Podle různých hledisek: - obsahu - úplnosti - míry opotřebení - duplicity 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Obsahová prověrka Návrh na vyřazení z KF Návrh schválen vedením školy 29. 11. 2005, KFBZ Zlín

Vyřazování dokumentů Nabídnuty k prodeji: knihovnám individuálním zájemcům Nelze-li dokumenty prodat - darovat nebo skartovat 29. 11. 2005, KFBZ Zlín