Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
GOOD DECISIONS – BAD OUTCOMES
Fakulta managementu a ekonomiky INFRASTRUKTURA JAKO PODMÍNKA EKONOMICKÉ PROSPERITY REGIONU RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Tvorba cen v maloobchodě
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
Význam informací v podnikání
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
1 Česká asociace rozvojových agentur Regionální inovační infrastruktura a inovační proces v krajích Manfred Hellmich Praha 29. listopadu 2005.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
A) Determinanty nabídky
Předmět: Řízení podniku 1
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Evaluace inovací Prof. Ing. Jiří Dvořák, DrSc. Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Marketingové prostředí
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
2.Marketingové prostředí
Zadání případové studie
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dokonalá konkurence (DK)
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
CEVTECH Soběslav Vítejte v Centru Ekologických a Vodárenských Technologií !
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Chce být ekonomie udržitelná resp. je toho vůbec schopna? Ing. Lubor Tvrdý, Ph.D. PROCES Centrum pro rozvoj obcí a regionů
Opatření 2.2. Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech.
MARKETINGOVÝ MIX.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Tržní prostředí.
Model strategie marketingového mixu
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Faktory ovlivňující využívání ložisek. Faktory – rizika, vnitřní faktory interní (geologická rizika) externí (technologická, ekonomická, strategická,
TRH (tržní mechanismus)
Inovační procesy Modely inovací – v RR ® 2004 – přednáška č. 3.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Konference INOVACE JE ZÁKLAD VAŠÍ EXISTENCE Brno,
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Ing. Petr Klímaanalýza umístění skladu1 Analýza umístění skladů.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Regulační teorie, od fordistické dělby práce k flexibilní výrobě
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Úvod, základní principy a cíle
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit) Socioekonomická geografie Přednáška č. 4 Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)

Základní principy Lokalizační teorie se zabývají lokalizačním rozhodováním podniků a vlivem prostorového umístění podniku na jeho podnikatelský úspěch (na jeho náklady, výnosy, zisk či schopnost inovace)… Rozhodnutí podniku o lokalizaci by mělo být spíše součástí podnikové ekonomiky (ta však nedisponuje dostatečným základem o poznatků o charakteristikách a podmínkách v jednotlivých regionech)

Lokalizační teorie Samostatná vědní disciplína Jde o vytvoření abstraktního modelu způsobu lokalizace průmyslových (resp. ekonomických aktivit) Stále více jsou do teorií zahrnovány neekonomické faktory (kvalitativní či subjektivní povahy), dřívější klasické ekonomické modely se ukázaly nedostatečné

Lokalizační teorie A. Webera (1909)

Polygonální model - Hamilton (1967)

Významnost lokalizačního rozhodnutí Firma potřebuje pro svou činnost disponovat výrobními faktory: práce, půda, kapitál, inovace), službami, trhem, informacemi, kontakty, musí se přizpůsobit místní socioekonomickým podmínkám ( právo, daně, společenské hodnoty), vytváří také vztah k ŽP Všechny tyto faktory jsou specificky prostorově lokalizované, unikátní a proto je lokalizační rozhodnutí podniky jedním z klíčových rozhodnutí pro jeho existenci.

Lokalizační faktory Lokalizační faktory - vztahy, které ovlivňují lokalizační rozhodnutí firmy (výběr místa pro podnikání) dvě základní podmínky: Musí se projevit v nákladech nebo výnosech podniku (pozn. Může však jít o nepeněžní formu – časové náklady, pohodlnost, exkluzivní lokalita (Oxford Str.), udržení inovační schopnosti (snaha přiblížit se univerzitě…) Každý lokalizační faktor je prostorově diferencován podle disponibility, kvality a ceny (viz např. pracovní síla). Není ubikvitou (není k dispozici na všech místech) Velmi důležitá je lokalizační analýza, spatně vybrané místo podnikání může ovlivnit šance na přežití

Lokalizační faktory – obecné principy Význam jednotlivých lokalizačních faktoru se mění v průběhu společensko-ekonomického vývoje (význam surovin v 19. století x priority současných investic) Lokalizační faktory - nepůsobí izolovaně, prolínají se, mnohé se podmiňují (synergie, souvislost) Jejich relevance je odvislá od hierarchické úrovně (Národní úroveň – politická stabilita, ekonomika…Regionální úroveň – mzdy, nezaměstnanost, vzdělanostní struktury…Lokální úroveň – poloha závodu, místní úřady, …)

Typy lokalizačních faktorů Tvrdé lokalizační faktory - projevují se přímo v nákladech (cena práce, daně, …) Měkké lokalizační faktory – neprojevují se přímo v nákladech, ale zásadním způsobem ovlivňují finální rozhodnutí (např. image města, kvalita života,…)

Relativita lokalizačního rozhodnutí… rozhodující pro podnikatele zůstávají jeho schopnosti a podnikatelský záměr výběr konkrétní lokality není vždy nejvíce rozhodující, neboť mnohé faktory nejsou diferencované na lokální úrovni ani regionální úrovni (např. právní systém…) samotné rozhodnutí může být správné, ale obtížně se dá předpovídat vliv „externích“ faktorů (vývoj města, regionální volby, příchod dalšího podniku…)

Nejistoty lokalizačního rozhodování tržní nejistoty (těžké vyčíslení cen vstupů, výstupů, tržních příležitostí, nová konkurence, prostorové rozložení dodavatelů a odběratelů se může změnit…) technologické nejistoty (význam výrobních faktorů se může výrazně v čase měnit díky novým technologiím, komunikaci, dopravě, inovacím…) nemožnost detailně vyhodnotit velké množství informací

Vybrané ekonomicko-společenské lokalizační faktory Pracovní síla – významný lokalizační činitel (Oxford v. JV Asie) Blízkost trhu – záleží na specifikaci činnosti, hlavně v význam v rámci zpracovatelského průmyslu Doprava – v současnosti hlavně ve smyslu kvality dopravní infrastruktury (jinak cena dopravy klesá)…Zároveň mění „cenu“ ostatních LF Dostupnost kapitálu – i joint venture kapitál, systémy pobídek atd.