, Praha, Goethe institut Tereza Šmídová NÚV
2007 2010 2012
Cíle: vytvoření sítě CLIL škol, zmapování aktuálních potřeb, možnosti začlenění do vzdělávacích programů a integrace CLILu ve škole Realizované aktivity: 3 školení a 2 mezinárodní konference Tvorba příspěvků a pilotáž Sběr příkladů dobré praxe Pilotáž e-le kurzu TKT CLIL Essentials
jak efektivně plánovat svoji výuku a efektivně přistupovat k výběru obsahu učiva jak kooperovat v týmu jazykář-nejazykář jaké materiály si připravovat a kde hledat zdroje do výuky jak žáky vést ke kognitivnímu rozvoji a rozvoji kritického myšlení jakým způsobem využívat různorodé metody a formy práce jak žáky hodnotit a testovat
On-line webpříručka CLIL Úvod CLIL Integrace CLILu: Politika školy Metodologie CLILu Příklady dobré praxe CLIL výukové plány
Posouzení proveditelnosti zavedení CLILu na škole Využití stávajících modelů CLILu Jaká min. požadovaná jaz. úroveň (u+ž) Které vyuč. předměty? Které didaktické materiály? Externí evaluace – spolupráce s akademickým pracovištěm Stanovení podmínek rozvoje a vyhodnocení CLILu
Nižší rizikovost – ICT, Zem Vyšší rizikovost – VkO, Bio ? Matematika a její aplikace + užívání symbolů + klíčové vztahy a souvislosti + vyšší aktivace žáků
Rozhodnutí o počáteční dostupnosti Kritéria: obsahová, jazyková, didaktická Možnosti: Import materiálů Internetové zdroje Vlastní tvorba materiálů Týmy autorů
3 základní podoby Prvky cizího jazyka v nejazykových hodinách Tzv. soft CLIL Tzv. hard CLIL Varianty: tematický, modulární, projektový CLIL
Elán, motivace Překonávání překážek Spolupráce učitelů Podpora vedení školy Informovanost o CLILu Kontinuální vzdělávání