17.1 Soli - jejich vznik a názvosloví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
29.1 Cukry a jiné příbuzné látky
Názvosloví anorganických sloučenin
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Druhy chemických reakcí
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Soli Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
SOLI RZ
Soli Rozdělení solí Charakteristika solí
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
Názvosloví - opakování II.
Vzorce - opakování I..
Názvosloví solí.
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 1
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Neutralizace.
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Identifikace vzdělávacího materiálu
Vzorce pro opakování.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Neutralizace Vznik solí
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
NÁZVOSLOVÍ DVOUPRVKOVÝCH SLOUČENIN
Zopakuj si vzorce a názvy
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
Názvosloví anorganických sloučenin
11.1 Halogeny, halogenidy a oxidační číslo.
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Jak vznikají soli.
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
12.1 Vím, co jsou oxidy a sulfidy.
KYSELINY 1) BEZKYSLÍKATÉ KYSELINY: (koncovka -vodíková) Kyselina
Soli Chemické sloučeniny, složené z kationtu kovu nebo kationtu amonného a aniontu kyseliny pH =7, vznikají neutralizací, v přírodě se vyskytují jako KRYSTALY.
RISKUJ.
Názvosloví sulfidů.
Názvosloví - opakování I.
SOLI KYSLÍKATÝCH KYSELIN
A opět názvosloví. Úkol 1: Rozděl sloučeniny na hydroxidy, kyseliny, soli: HClO 3, NaOH, NaClO 3, H 3 PO 4, HCl, CuCO 3, HIO 4, Ca(OH) 2, Fe(OH) 3, K.
1) Napište chemické názvy sloučenin nebo iontů:
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 2
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3073 NázevNázvosloví anorganických a organických sloučenin Téma hodinyNázvosloví.
Názvosloví solí. Soli 1.) Bezkyslíkatých kyselin 2.) Kyslíkatých kyselin.
Ledek Pyrit Vápenec Dusičnany Soli kyselin Kuchyňská sůl Sírany
Neutralizace Vznik solí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-18
Soli a jejich chemické vlastnosti
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Soli.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

17.1 Soli - jejich vznik a názvosloví Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.1 Soli - jejich vznik a názvosloví Soli Názvosloví Autor: Mgr. Petra Křivánková

Dvouprvkové sloučeniny – oxidy, sulfidy, halogenidy → SOLI Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.2 Co již víme? Dvouprvkové sloučeniny – oxidy, sulfidy, halogenidy → SOLI Oxid železitý - výroba železa Chlorid sodný - kuchyňská sůl Oxid hlinitý - drahokamy Oxid křemičitý - výroba skla

17.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Vznik solí Soli – dvou a víceprvkové sloučeniny Neutralizace – kyselina a hydroxid NaOH + H2SO4 → Na2SO4 + H2O Reakce – kov a kyselina Co jsou soli? Zn + H2SO4 → ZnSO4 + H2 Reakce – kov a nekov Soli – většinou pevné krystalické látky 2Na + Cl2 → 2NaCl Soli – v roztoku a tavenině vedou el. proud Reakce – roztoků dvou solí AgNO3 + NaCl → AgCl + NaNO3

17.4 Co si řekneme nového? NÁZVOSLOVÍ SOLÍ Tvorba vzorce z názvu Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 17.4 Co si řekneme nového? NÁZVOSLOVÍ SOLÍ Tvorba vzorce z názvu dusičnan vápenatý -natý +II dusičnan odvozen od kyseliny dusičné HNO3 dusičnan zapíšeme NO3- dusičnan má náboj mínus – byl odštěpen jeden kation vodíku nyní zapíšeme kation vápenatý a anion dusičnanu dohromady Ca+II NO3- sloučenina musí být elektroneutrální - NO3- musí být 2x Ca+II (NO3)2 - → Ca(NO3)2 Tvorba názvu ze vzorce máme vzorec Fe2(SO4)3 celkový náboj soli je nulový, doplníme oxidační číslo kationtu a náboj aniontu Fe2III (SO4)3-2 FeIII – kation železitý (SO4)-2 – odvozeno od kyseliny, která měla dva vodíky – H2SO4 – kyselina sírová – sůl → síran dáme dohromady název – název aniontu a název kationtu síran železitý

Doplň vzorce a názvy sloučenin. Doplň chemické rovnice. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.5 Procvičení a příklady Doplň vzorce a názvy sloučenin. Uhličitan draselný Síran hořečnatý Dusičnan chloristý Manganistan boritý Fosforečnan měďný Bromičnan osmičelý K2SO3 LiNaO Mg(IO3)2 Al2(SO4)3 KMnO4 NaNO2 Doplň chemické rovnice. CaO + CO2 → AgNO3 + KI → H2SO4 + Fe → AgNO3 + CaCl2 → HCl + Ni → AgNO3 + NaCl → Fe2O3 + CO2 → AgNO3 + Na2SO4 → K2CO3 MgSO4 Cl(NO3)7 B(MnO4)3 CuPO3 Os(BrO3)8 CaCO3 AgI + KNO3 FeSO4 + H2 2 2AgCl + Ca(NO3)2 Siřičitan draselný Sodnan lithný Jodičnan hořečnatý Síran hlinitý Manganistan draselný Dusitan sodný 2 2 NiCl2 + H2 AgCl + NaNO3 3 Fe2(CO3)2 2 Ag2SO4 + 2NaNO3

17.6 Něco navíc pro šikovné Hydrogensoli Hydráty solí Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.6 Něco navíc pro šikovné Reakce – hydroxid a oxid Hydrogensoli mají nenahrazené atomy vodíku jejich počet se udává předponou hydrogen- (dihydrogen, trihydrogen ...) hydrogenuhličitan amonný anion odvozen od kyseliny uhličité s ponecháním jednoho vodíku HCO3- kation amonný má vzorec NH4+ NH4HCO3 Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O Hydráty solí obsahují v krystalové struktuře vodu jejich počet vyjadřujeme předponami mono, di, trihydrát … FeSO4. 7H2O nejprve určíme název soli – síran železnatý má 7 molekul vody – heptahydrát heptahydrát síranu železnatého Reakce – kyselina a oxid 2HNO3 + CaO → 2Ca(NO3)2 + H2O

17.7 CLIL Salts Orange Black Blue Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 17.7 CLIL Salts ionic compounds that result from the neutralization reaction of an acid and a base exist in many different colours Orange Potassium dichromate Black Manganese dioxide Blue Chalcanthite

17.8 Test znalostí Co vzniká při reakci kyseliny a kovu? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 17.8 Test znalostí Co vzniká při reakci kyseliny a kovu? a/ oxid a voda b/ sůl a vodík c/ sůl a voda d/ oxid a vodík 3. Co je neutralizace, co vzniká? a/ reakce 2 kyselin, oxid b/ reakce 2 hydroxidů, sůl c/ reakce K a H, oxid d/ reakce K a H, sůl 5. Vzorec uhličitanu boritého je: a/ BrCO3 b/ BCO3 c/ B2(CO3)3 d/ B(CO3)3 Vzorec síranu jodistého je: a/ JSO4 b/ I2SO4 c/ I2 (SO4)7 d/ I(SO4)7 4. Název této soli Cu(NO3)2 je: a/ dusitan měďný b/ dusičnan měďnatý c/ dusnan měděný d/ dusičnatan měďnatý 6. K3PO4 je vzorec pro: a/ fosforečnan draselný b/ fosforitan draselný c/ fosforečnan křemičitý d/ fosfornan křemíku Správné odpovědi: b c d a Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 17.9 Použité zdroje, citace http://media2.picsearch.com/is?Z8tf1nxHwi6aRRs2kn5MXlw4_DsVGFqsA9kHXsTF4HE http://media2.picsearch.com/is?5j03MMhv6oPY1JfZvUK7zaJDKryKrWhx2bizvPDfKL4 http://media5.picsearch.com/is?B45TDGzjuSrVlTWewheBZXirqjKOYRTyiSTiRuuJMDU http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a8/Chalcanthite-cured.JPG/330px-Chalcanthite-cured.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/Potassium-dichromate-sample.jpg/220px-Potassium-dichromate-sample.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/Manganese-dioxide-sample.jpg/220px-Manganese-dioxide-sample.jpg Obrázky z databáze klipart

17.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 17.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 07 – 12/2011 Ročník 9. ročník Klíčová slova Soli, neutralizace, hydrogensoli, hydráty Anotace Prezentace popisující vznik – názvosloví solí.