Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová
Úvod Zdravotnictví - zdravotní služby – patří mezi kategorii služeb, které mají zabezpečit poskytnutí zdravotní péče všem lidem, kteří je potřebují. Lidské zdroje jsou nejdůležitější součástí těchto služeb Ekonomika „pláče“, ale komunikace nevyžaduje nevyžaduje finanční náklady
Význam komunikace Komunikační dovednosti tvoří základ tzv. měkkých dovedností (soft skills) úmění naslouchat úmění zaujmout úmění spolupracovat úmění vysvětlit, prezentovat… Komunikace navázání vztahu řešit konflikty umět spolupracovat v týmu
Význam komunikace Pokud umí člověk dobře komunikovat, je většinou i dobrý týmový spolupracovník nebo vedoucí, umí řešit problémy efektivněji, řídit ostatní, ale i sám sebe. Pro úspěšnou komunikaci je potřebné se umět vžít do ostatních lidí a získat jejich důvěru (zvláště to platí ve zdravotnictví). Efektivní komunikace Komunikace za nějakým účelem Komunikace: pozitivní X negativní
Co se změnilo ve zdravotnictví k zlepšení komunikace s pacientem? Pozitiva návštěvy v nemocnici – více možností pobyt rodičů s dětmi při hospitalizaci větší informovanost pacienta o jeho nemoci, informované souhlasy objednávání pacientů i elektr., SMS… větší role pacienta při rozhodování práva pacientů
S čím se stále ve zdravotnictví v komunikaci potýkáme? Negativa nedostatek času na pacienta – nedostatek komunikace (špatná organizace práce, málo personálu, nezájem o pacienta…) přenos problémů zdravotníků na pacienta neprofesionální chování a jednání negativní klima mezi zdravotníky – přenos špatné nálady na pacienta, negace všeho nedobrá týmová spolupráce, chybí pochvala práce je nedostatečně ohodnocena zbytečná administrativa (opakované dotazování pacientů) nedodržení času objednání, dlouhé čekání - stres ….
Proč potřebujeme kontaktní sestru?
Proč ji potřebujeme? Co chybí pacientům i rodičům v komunikaci? Proč vznikla nadace Porozumění? Proč se organizují konference na toto téma? Jak tento stav napravit? Uvědomují si zdravotníci, že něco není v pořádku? Máme srovnání se zahraničím? Jak řešit?
Co od ní očekáváme? Kontaktní sestra: bude pacientům i rodičům dobrým průvodcem systémem poskytované zdravotní péče nebude provádět odborné výkony, ale zaměří se na efektivní komunikaci a edukaci pacientů i rodičů vytváří „komunikační most“ - prostředníka mezi jednotlivými zdravotníky – pacientem – rodiči- příbuznými dokáže naslouchat, poradit, povzbudit,… má ráda lidi, volí pozitivní přístup zná dobře systém organizace práce na pracovišti jedná a chová se profesionálně má výborné komunikační schopnosti ….
Kdo se jí může stát? zkušená sestra s několikaletou praxí? která má schopnost výborné komunikace a umí dobře navazovat kontakty a vztahy? speciálně vyškolená? např. certifikovaným kurzem ?.... Kde najde uplatnění? dětská oddělení nemocnic? edukační ambulance, edukační centra? i jinde? Co je nutné k realizaci? podpora vedení, zájem odhodit strach – navázat kvalitní partnerské vztahy (zdravotník – pacient – rodič) pozitivní přístup.
Mít rád lidi a milovat lidi, to je snad ten jediný recept na štěstí. AUTOR CITÁTU: Jan Werich Žít tady a teď - užít si života
12 Kontakty: tel: Děkuji za pozornost