Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu 3.hodina
Fungování tržního mechanismu TRH = vzájemné působení nabídky, poptávky a ceny, projevuje se jako akt koupě a prodeje. Trh finanční - největší na světě Trh zboží Trh práce
Nabídka (S = supply) = množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající ochotni a schopni za určitou cenu prodat. Druhy: individuální (nabídka 1 výrobce) dílčí (nabídka všech výrobců určitého druhu výrobku v určitém regionu = součet individuálních nabídek) agregátní (nabídka všech výrobců všech druhů zboží a služeb v celém státě)
Nabídka Je ovlivněna technickými a technologickými postupy výroby: ceny vstupů ceny na trhu velikostí poptávky Nerealizovaná nabídka je, když nabídka je větší než poptávka, část zboží nenajde kupce (cena je větší než rovnovážný bod).
Poptávka (D = demand) = množství zboží, které jsou kupující ochotni a schopni koupit za určitou cenu. Druhy: individuální (jednoho kupujícího po určitém druhu zboží) dílčí (poptávka všech lidí z urč. regionu po jednom konkrétním výrobku nebo službě) agregátní (poptávka po všech výrobcích od všech firem) pružná (množství poptávaného zboží závisí na ceně zboží – např. šperky) nepružná (cena se mění , množství poptávaného zboží zůstává-základní potraviny)
Poptávka Je ovlivněna: cenami úrovní mezd množstvím lidí, kteří chtějí koupit výrobky Neuspokojená poptávka je, když poptávka převyšuje nabídku (cena je menší než rovnovážný bod). Řešení: snížení ceny (slevy) =>snížení nabídky zvýšení výroby =>zvýší se nabídka