Trh a jeho zákonitosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Agregátní poptávka a nabídka
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Ekonomická gramotnost
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Úvod do ekonomické teorie Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Formování trhu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Tržní hospodářství I. Petr Machala.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Charakteristika tržního systému Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Psychologie trhu Úvod.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Trh Pavel Šuranský.
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Trh Božena Genrtová.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Celkový a mezní produkt
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Trh práce a politika zaměstnanosti
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.10 Ročník1. ročník.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Měření výkonu ekonomiky TNH 2 (S-2B)
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

Trh a jeho zákonitosti

Vznik trhu Hlavním faktorem vzniku trhu je dělba práce Přirozená dělba práce Společenská dělba práce Dělba práce v pracovních operacích Mezinárodní dělba práce Vzniká problém výměny činností Barter peníze

Typy trhů Podle územního hlediska: trh místní – jedna z prvních forem trhu, která se vztahuje bezprostředně k určitému místu (jarmark, městský trh) trh národní – rozumí se trh v rámci státního celku trh světový – je projevem skutečnosti, že autonomie národních trhů je jen částečná.   Podle počtu zboží, které na trhu sledujeme trh dílčí – je trhem, na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží trh agregátní – je trh veškerého zboží. Podle předmětu koupě a prodeje trh výrobních faktorů – půda, práce, kapitál trh produktů – výrobky a služby trh peněz

Význam a funkce trhu Základní otázky ekonomického života jsou: Co?, Jak? a Pro koho?. Na tyto otázky hledá trh odpovědi. Co? – určuje konkurence na straně poptávky. Spotřebitelé mají k dispozici peněžní hlasy. Tím, co koupí a co nekoupí, rozhodují o tom, co se vyrábět bude a co ne. Jak? – určuje konkurence na straně nabídky. Soutěž mezi výrobci rozhoduje o tom, za kolik se bude vyrábět, v jaké kvalitě a na jaké úrovni. Pro koho? – určují důchody, které se formují na trhu výrobních faktorů (mzdy, renty, úroky).

Tržní subjekty Domácnosti – přicházejí na trh za účelem uspokojení potřeb. Vystupují jako kupující na trhu výrobků a služeb a jako prodávající na trhu výrobních faktorů, aby za příjmy z prodeje výrobních faktorů mohli nakupovat výrobky a služby pro svoji spotřebu. Firmy – subjekty vyrábějí za účelem prodeje. Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající. Za utržené peníze nakupují výrobní faktory za účelem opakování výroby. Jejich cílem na trhu je maximalizace zisku. Stát (vláda) – stát vstupuje na trh s (hlavním) cílem ovlivnit jej, modifikovat jeho působení, odstranit některé jeho negativní dopady na ekonomiku a jeho pozitivní vliv naopak stimulovat.  

Ekonomický koloběh Stát Trh výrobků a služeb Podniky Trh výrobních faktorů Domácnosti

Hranice produkčních možností Luxusní zboží Potraviny

Nabídka Zákon rostoucí nabídky P Q

Poptávka Zákon klesající poptávky P Q

Cena P Q