Lisabonská smlouva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Politický systém. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. „Úvod do institucí EU“ „Předsednictví a Rady…“
Advertisements

Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Acquis communautaire.  Právo EU se vykonává jen v těch oblastech, které jim dobrovolně schválily zúčastněné státy.  Jedná se o nezávislý právní systém,
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
VY_32_INOVACE_ 13 Instituce EU I
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
EU a Česká republika Instituce EU
EVROPSKÁ UNIE Je regionální uskupení sdružující evropské státy, jehož cílem je vytvoření hospodářské, politické a měnové unie členských zemí.
Instituce v EU Vypracovaly: Robenková Pavlína Šmírová Lucie
KOMBI Obsah: Legislativa Evropské unie.
VY_32_INOVACE_ Politiky unie oblasti činnosti unie dělení podle resortu, kterých se týkají (doprava…), nebo podle toho, jak v nich rozhoduje Rada.
Co změní Lisabonská smlouva? Eurocentrum, Praha, 23. října 2008 Jan Karlas Ústav mezinárodních vztahů, Praha.
Institucionální aspekty Lisabonské smlouvy Petr Kolář.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
VY_32_INOVACE_29-06 DUM 6 PRÁVO EU.
Veřejná správa – úvod.
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
Seminář v Evropském domě
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
Bojím se organizovaného zločinu… Seminář v Evropském domě Doc., PhDr., Judr. Ivo Šlosarčík LL.M., PhD. Policejní a soudní spolupráce v post-lisabonské.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Historické milníky evropského práva
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Jsme v EU, buďme v obraze. EU jako politický organismus Eva Pluskalová.
Dopady Lisabonské smlouvy na fungování Evropské unie
Právo v Evropě Pavel Šuranský. Jsme občany ČR a zároveň i EU Plynou nám z toho nějaké výhody? Vyplývají z toho pro nás nějaké povinnosti nebo negativní.
Tato prezentace byla vytvořena
Evropská unie - vznik vznik 1993 na základě Smlouvy o Evropské unii (Maastrichtská smlouva) navazovala na evropský integrační proces od padesátých let.
KONVENT prosinci 2001 Evropská rada v Laekenu schválila tzv. „Laekenskou deklaraci“. Tento dokument otevřel diskusi o budoucnosti Evropské unie s ohledem.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Tři hlavní orgány Evropský parlament - hlas občanů Hans-Gert Pöttering
Evropská unie a lidská práva
Všeobecná deklarace lidských práv
Struktura a principy Evropského práva
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Rozhodovací proces v Evropské unii
Evropská Unie.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Základní práva a svobody
Evropská unie - instituce
Intergovernmental Organization one level State D State C State E State F State A State G State B Intergovernmental Organization.
EVROPSKÁ UNIE.
Jsem občanem Evropské unie
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Kdo je rodinným příslušníkem občana Evropské unie
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
Evropská unie EU. Historie Zakladetel Robert Schuman, francouzský ministr zahraničí předložil návrh o sjednocení Evropy. Zakladetel Robert Schuman,
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. PRÁVO EVROPSKÉ UNIE Vývoj a organizační struktura Masarykova univerzita Brno 2016.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_LIDSKA_PRAVA_LZPS_11 Název školyStřední škola služeb, obchodu a gastronomie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková org. AUTOR: Mgr. Vlasta Geryková VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Zeměpis_16_Evropská unie,
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Sociální zabezpečení v EU
Listina základních lidských práv a svobod
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
práva a povinnosti občana ČR
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Přehled orgánů Evropské unie
Digitální učební materiál
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Lisabonská smlouva Evropa států a Evropa občanů …
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Lisabonská smlouva

Podepsaná v prosinci 2007 Nezbytná ratifikace členskými státy (poslední stát ČR – ratifikoval 3.11.2009). Jde především o institucionální otázky, které jsou zakotveny v tzv. primárním právu. Upravuje: Smlouvu o založení Evropského společenství (tzv. Římskou smlouvu) mění na Smlouvu o fungování Evropské unie. Smlouvu o Evropské unii (tzv. Maastrichtskou smlouvu). vloženo: 29. 10. 2009 18:59, autor: ČT24 Česko dostane výjimku z Listiny základních práv EU, kterou požadoval prezident Václav Klaus. Dohodl se na tom dvoudenní summit EU, který ve čtvrtek začal v Bruselu. Dojednání výjimky si dal Klaus jako podmínku k podpisu Lisabonské smlouvy a požadavky České republiky byly jedním z hlavních témat schůzky. Brno, Praha - Konečně! Úlevný výdech se po úterní 15. hodině celou Evropskou unií. V ten moment totiž prezident Václav Klaus ratifikoval Lisabonskou smlouvu, tedy dokument, který nahradil zamítnutou euroústavu. Klaus tak učinil poté, kdy Ústavní soud (ÚS) definitivně smetl všechny námitky sedmnácti senátorů ODS, nezávislých a KSČM, že text není v souladu s českou ústavou. „Lisabonská smlouva a její součásti nejsou v rozporu s ústavním pořádkem. Ústavní soud konstatuje, že jeho nálezem jsou vyvráceny námitky skupiny senátorů a není tedy Žádná další překážka ratifikace. Proti rozhodnutí není odvolání.“ shrnul předseda ÚS a zpravodaj v této kauze Pavel Rychetský. V odůvodněním nálezu Klaus ostře nesouhlasí. „Není neutrální právní analýzou, ale zaujatou politickou obhajobou lisabonské smlouvy ze strany jejích stoupenců,“ sdělil prezident ve svém prohlášení. A i po podpisu trvá na svém: „Vstoupením smlouvy v platnost, navzdory politickému názoru ÚS, Česká republika přestane být suverénním státem.“ 3.11.2009 Brno, Praha - Konečně! Úlevný výdech se po úterní 15. hodině celou Evropskou unií. V ten moment totiž prezident Václav Klaus ratifikoval Lisabonskou smlouvu, tedy dokument, který nahradil zamítnutou euroústavu. Klaus tak učinil poté, kdy Ústavní soud (ÚS) definitivně smetl všechny námitky sedmnácti senátorů ODS, nezávislých a KSČM, že text není v souladu s českou ústavou. „Lisabonská smlouva a její součásti nejsou v rozporu s ústavním pořádkem. Ústavní soud konstatuje, že jeho nálezem jsou vyvráceny námitky skupiny senátorů a není tedy žádná další překážka ratifikace. Proti rozhodnutí není odvolání.“ shrnul předseda ÚS a zpravodaj v této kauze Pavel Rychetský. S odůvodněním nálezu Klaus ostře nesouhlasí. „Není neutrální právní analýzou, ale zaujatou politickou obhajobou lisabonské smlouvy ze strany jejích stoupenců,“ sdělil prezident ve svém prohlášení. A i po podpisu trvá na svém: „Vstoupením smlouvy v platnost, navzdory politickému názoru ÚS, Česká republika přestane být suverénním státem.“

Dále stanovuje, že na těchto dvou smlouvách je Evropská unie založena, že nahrazuje Evropské společenství (ES) a je jeho nástupkyní. Evropská unie má právní subjektivitu.

Lisabonská smlouva Smlouva jmenuje sedm orgánů EU: Evropský parlament, Evropskou radu, Radu, Evropskou komisi, Soudní dvůr Evropské unie, Evropskou centrální banku a Účetní dvůr. Jaké změny Lisabonská smlouva přináší?

Dosud platila Pilířová struktura Přirovnání ke společnému Evropskému domu K zabezpečení společných hodnot a cílů Pilíře představují jednotlivé politiky Svorník se střechou jsou instituce 5

Třetímu pilíři naopak s Amsterdamskou smlouvou pravomoce ubyly ve prospěch pilíře prvního - šlo především o implementaci schengenského systému do komunitárního práva - a to komunitární právo představuje právě pilíř první. Zároveň byl druhý pilíř, původně označený jako Justice a vnitro (Justice and Home Affairs - JHA) přejmenovaný na Policejní a soudní spolupráci. Od svého založení jsou druhý a třetí pilíř EU výlučnou doménou mezivládních jednání, tedy spadají pod přímou a výlučnou kontrolu Rady, v níž se o těchto otázkách rozhoduje jednomyslně.

Institucionální změny, které Lisabonská smlouva zavádí, jsou tedy následující Opuštění pilířové struktury, celá Evropská unie bude fungovat podle pravidel, podle nichž v současné době funguje první pilíř. To bude znamenat posílení Komise - tentokrát bude moci jednat i o otázkách týkajících se Společné zahraniční a bezpečnostní politiky a Policejní a soudní spolupráce. Zároveň to znamená, že Evropský soudní dvůr bude moci rozhodovat i o právních sporech týkajících se legislativy z toho, čím je dnes druhý a třetí pilíř. Sjednocením současných pilířů dojde rovněž k tomu, že EU získá právní subjektivitu jako celek.

Změny v Radě Změna hlasování v Radě - nově namísto jednomyslného hlasování bude od roku 2014 zavedeno hlasování tzv. kvalifikovanou většinou, a to ve všech oblastech rozhodování automaticky, kromě iniciativ týkajících se zahraniční a bezpečnostní politiky, kde rozhodování je v Lisabonské smlouvě podmíněno jednomyslným hlasováním. KV (označ. také jako dvojí většina) znamená, že aby byla legislativa přijata, musí být pro 55 % členů Rady v případě, že iniciativu začala Komise, 72 % v případě, že ji začala sama Rada, a to zároveň za podmínky, že ti, kdo byli pro, zastupují 65 % populace.

Změny v Radě Evropské Radě nebude předsedat zástupce země, která drží rotující předsednictví, ale stálý Předseda Evropské rady, který bude volen na období dvou a půl roku členy Evropské rady - a může být toutéž cestou odvolán. V Radě ministrů zahraničních věcí EU (GAERC General Affairs and External Relations Council ) předsednictví dostává Vysoký představitel pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku, což je nová funkce.

Dochází ke snížení maximálního počtu poslanců Evropského parlamentu pro jednu zemi na 96 (ze současných 99 - ztratí Německo) a k celkovému navýšení poslanců na 751.

Národní parlamenty získají možnost vetovat všechny legislativní akty v Policejní a soudní spolupráci (dosud veto v této oblasti měla Rada, která ho s LS ztrácí), zároveň mají právo dostat návrhy veškeré unijní legislativy a tím pádem i právo se k ní vyjádřit; národní parlamenty zároveň budou hlavními arbitry principu subsidiarity, tedy budou hlídat, zda je dodržován princip, že se rozhodovací proces v EU musí vést na co nejnižší úrovni, tedy co nejblíže k občanovi; získají pravomoce kontrolovat instituce Europol a Eurojust (instituce koordinující činnost policie a státních zástupců) a získají možnost oficiálně spolupracovat mezi sebou navzájem a spolu s Evropským parlamentem.

Vznik Služby vnějších věcí, tedy de facto diplomatického sboru EU, který bude jednat za EU jako celek. Vzájemná solidarita v případě napadení nepřátelskou mocí, teroristického útoku nebo živelné katastrofy - klauzule postavená na stejném principu jako je článek 5 Washingtonské smlouvy (zakládající smlouvy NATO), tedy o povinnosti vzájemné pomoci v těchto otázkách.

Listina základních práv EU Součástí Smlouvy o Evropské unii v podobě Lisabonské smlouvy se stává i Listina základních práv EU. Většina ustanovení, která se v Listině nacházejí, je již v současné době implementována v národních ústavách. Podle LS to dále znamená, že je bude moci v případě fyzických, právnických osob i států posuzovat Evropský soudní dvůr, který má nad členskými zeměmi přímou jurisdikci (dosud to bylo pouze v otázkách týkajících se prvního pilíře - tedy zejména ekonomických otázkách).

Základní body Listiny základních práv EU: mezi základní práva patří zejména právo na život a právo na nedotknutelnost lidské osobnosti. Charta přiznává občanům právo na svobodu a bezpečnost, právo na ochranu osobních údajů, právo uzavřít manželství, právo na vzdělání, právo svobodné volby povolání, právo na vlastnictví a právo na azyl; k základním svobodám, jež zaručuje charta, se řadí především svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání, svoboda projevu a informací, svoboda shromažďování, svoboda umění a věd a svoboda podnikání; charta zapovídá trest smrti na území celé EU, zakazuje jakoukoli formu diskriminace, mučení a nelidského či ponižujícího zacházení, zapovídá dětskou práci a zaručuje ochranu v případě vystěhování, vyhoštění nebo vydání; charta zaručuje rovnost žen a mužů a přiznává dětem právo na ochranu a péči, stejně jako právo starším osobám na důstojný a nezávislý život; mezi další základní práva patří zejména právo volit a být volen, právo na ochranu zdraví, právo na přístup k sociálnímu zabezpečení, právo volně se pohybovat a pobývat na území členských států, presumpce neviny a právo na obhajobu či právo obrátit se na evropského ochránce práv (ombudsmana).

Příklad „prohlášení“ v LS

V současné době mají občané České republiky možnost odvolání k Evropskému soudu pro lidská práva (EHRC) ve Štrasburku, který však není součástí struktur Evropské unie. Výnosy EHRC je možné používat na svou podporu spíše jako expertní nález v soudním řízení v rámci domácí jurisdikce. Členské státy Rady Evropy tyto rozsudky EHRC většinou akceptují kvůli své vlastní prestiži. Nejsou totiž legislavitně závazné. Oproti tomu rozhodnutí Evropského soudního dvora závazné jsou a mají přímou platnost v rámci národních jurisdikcí, tedy rozhodne-li například v budoucnu Evropský soudní dvůr o střídavé péči o dítě v případě rozvedených rodičů, coby nově nejvyšší instance, k níž se dá odvolat, orgány členské země mají povinnost se podle toho zařídit. Součástí LS nově tzv. "výstupní klauzule", tedy proces jak opustit EU. Vystoupení z EU je podle této klauzule čistě v moci členské země a nepodléhá hlasování v Radě.

Pilíře EU politiky 19