Evropská charta sportu pro všechny Zdravotně postižené osoby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
Skupina osob se zdravotním znevýhodněním
Témata přednášky Sport a místo pohybových aktivit v životě zdravotně postiženého jedince, integrace Základní terminologie Organizace sportu zdravotně postižených.
Finanční možností svépomocných skupin
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Koncepce péče o staré občany
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
W.P Ekonomický a sociální výbor Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Reintegrace žáků s chronickým onemocněním zpět do škol projekt TIMSIS Action Comenius 2.1 Action Comenius 2.1 Doba trvání projektu: 3 roky Doba trvání.
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Domov Trmice Za Humny 580 Gorkého 889
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Psychologie pro sportovní praxi
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Plavecká výuka v návaznosti na výkonnostní plavání Mgr. Daniel Jurák 2015.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Legislativa.  Které orgány veřejné správy provádějí určité úkony v oblasti sportu?  Co je to veřejná správa?  Jak dělíme veřejnou správu?  Znáte některé.
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Příspěvek na péči MUDr. Jarmila Lamková MUDr. Jarmila Lamková Ministerstvo práce a sociálních věci, Ministerstvo práce a sociálních věci, odbor posudkové.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Meath Local Sports Partnership - Committed to the development of sport in Meath Místní sportovní partnerství Meath.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Organizační formy práce v tělesné výchově
9. Tvorba individuálního plánu
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Bc. Magdalena Zábranská
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
9. Tvorba individuálního plánu
Pedie Co mají společné?.
Základní pojmy speciální pedagogiky
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava občanů k obraně státu …
Sociálně aktivizační služby
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Evropská charta sportu pro všechny Zdravotně postižené osoby RADA EVROPY Evropská charta sportu pro všechny Zdravotně postižené osoby

„Sport by se měl pro postiženého stát hybnou silou, která mu pomůže nalézt nebo obnovit vlastní vztah k okolnímu světu a tím ke svému uznání coby rovnocenného a plnoprávného občana“ Ludwig Guttmann, 1976.

Počátky…. Po I. světové válce – amputáři, nevidomí Zejména po II. světové válce 1948 Stoke Mandeville I. Letní hry postižených – Řím 1960 – dále při každé olympiádě. Dále Guttmann - rehabilitace osob – tělesné, psych., sociální faktory – 60. léta Doceněn význam sportu pro ostatní vady Rada Evropy 1984 – Racionální politika rehabilitace postižených: modelový rehabilitační program pro národní úřady.

Dnes… 1/10 osob postižená, tj. tělesné, smyslové nebo mentální funkce sníženy min. o 30%. Více než ½ postižení důsledkem onemocnění, méně než 1/3 důsledkem nehod. Počet a % zastoupení narůstá. % dětí vyžadujících speciální péči roste každý rok o 3-5%.

Štrasburk 1987 a jak byl připravován: Rezoluce (76) – „každý jednotlivec má právo zúčastnit se sportu“ Rezoluce AP (84) – „účast ve sportu se má podporovat“ a „sport je důležitým faktorem při rehabilitaci a integraci do společnosti“ Podpora a rozvoj sportu a pohybové rekreace pro všechny postižené osoby je důležitým prostředkem zlepšení kvality života a přispívá rehabilitaci a integraci do společnosti.

Vlády členských států by mj. měly: Orgány veřejné správy a soukromé organizace mají vzít na vědomí potřeby postižených osob. Zaměřit svoji politiku tak, aby to poskytlo příležitost zúčastnit se rekreačních aktivit Zajistit přístup postižených do sportovních zařízení, použitelnost zařízení Podporovat spolupráci mezi veřejnými a státními institucemi, jichž se týká sport zdravotně postižených

Vlády členských států by mj. měly: Podporovat ustanovení zastřešujících orgánů pro rozvoj sportu zdravotně postižených Vyzvat donátory k podpoře tohoto sportu Sport jako nedílná součást zdravotní a sociální rehabilitace Podporovat vzdělávací instituce Podpora výzkumu, vzdělávání, výcvik učitelů Tv

Vlády členských států by mj. měly: Podporovat možnost studia postižených, kteří budou chtít pracovat jako učitelé Tv Podporovat vzdělávání těch, kteří budou podporovat sport zdravotně postižených. Zajistit, aby případná rozhodnutí byla přijímána s ohledem na zájmy a názory postižených. Zajistit, aby koncepce sportu v zemi zohledňovala sport postižených.

Vlády mají podpořit spolupráci se sportovními a Tv organizacemi tak, aby Rozvíjely vhodné aktivity na všech úrovních Posoudily možnost začlenění zdr. postižených do tradičních klubů Uznaly, že zdr. postižení mohou aspirovat na vrcholový sport Pokračovaly v omezování klasifikačních kategorií s výhledem na sjednocení. Rozvíjely politiku informovanosti

VADA (PORUCHA) Je jakákoli ztráta nebo abnormalita psychické, fyziologické nebo anatomické struktury nebo funkce

POSTIŽENÍ Je jakékoli omezení nebo nedostatek schopnosti (jako důsledek poruchy) jednat či vykonat činnost způsobem nebo v rozsahu, považovaném pro člověka za normální.

HANDICAP (OSLABENÍ) Je nevýhoda, znevýhodnění určitého jedince, vyplývající z jeho poruchy či postižení, které pak omezuje nebo zabraňuje splnění určité normální role, která se od tohoto jedince očekává (v souvislosti s věkem, pohlavím, sociálními a kulturními hledisky).

Charta je tedy zaměřena na osoby, které nejsou schopny provádět většinu sportů ani se věnovat pohybové rekreaci bez určité modifikace či úpravy, ať již se speciálním vybavením nebo zvláštní přípravou. Tyto osoby mohou být mentálně retardované, tělesně postižené nebo s kombinovanými vadami, chronicky nemocné (cukrovka, astma či srdeční oslabení), nevidomé, hluché nebo němé.

4 základní oblasti pohybových činností Vrcholový sport Výkonnostní sport (organizovaný a pravidelný) Rekreační sport (rekreační vykonávání PA) pro osobní potěšení Sport provozovaný hlavně ze zdravotních důvodů nebo pro udržení kondice

Proč sport pro postižené? „Sport pro všechny“ Základní strategie – rozšířit prospěšnost působení sportu na co možná nejvíce lidí, tj. zahrnuje co nejvíce všem přístupné sportovní a pohybové aktivity a činnosti v různých formách, od rekreačních až po vrcholové soutěže

Vrcholová úroveň – srovnatelné s nepostiženými. PROČ??? „Sport pro všechny“ Základní myšlenky formulovány již v roce 1966 ve Štrasburku Postižení jsou skupinou, která nepožívá nebo nemůže požívat výhod podle 1. článku Evr. charty sportu pro všechny z roku 1975: „Každý jedinec má právo účastnit se sportu“ (30% běžná x 3% handicapovaní). Vnitřní hodnota sportu – nové kvality do života (psychická pohoda a sebedůvěra). Vrcholová úroveň – srovnatelné s nepostiženými. Sport přináší sociální a psychologický efekt. Omezení spotřeby léků, lepší zdr. prognóza.

Úloha veřejných institucí Odpovědnost zejména na místní úrovni Zajišťovat podmínky a zařízení pro sport Přístup na sportoviště a efektivní využití „Návrh zásad pro zpřístupnění sportovních a rekreačních zařízení pro jejich využití postiženými osobami

Integrace Konečný cíl integrace je pro osoby s postižením i bez postižení v podstatě podobný, tj. tvorba vhodných podmínek a příležitostí pro postižené osoby, odpovídající jejich potřebám a schopnostem. Ustanovení klasifikace, která by zohledňovala kvality funkčních schopností sportovců – s vytvořením jedné klasifikační třídy pro nepostižené osoby a s dostatečným množstvím klasifikačních tříd pro osoby se sníženou funkční schopností.

Kooperace a koordinace Ústřední úroveň – veřejná správa PA se odrážejí v oblastech politiky: Ve zdravotní péči při rehabilitaci a terapii V Tv postižených dětí v běžných i speciálních školách V dobrovolných organizacích V řídící sféře sportu a tréninku jako celku

Orgány společnosti by se měly postarat o: Zpřístupnění zařízení Pomoc při transportu postižených osob Technické pomůcky

Tv pro postižené v běžných školách Začlenění do běžného školského systému Praxe vedla k potlačení Tv X Dřívější praxe ve specializovaných školách Nepřipravenost personálu Na univerzitách nelze!!!

Problematika vzdělávání a výcviku V současné době potřebuje každé desáté dítě speciální vzdělání. Učitelé Tv by měli absolvovat specializovaný výcvik se zaměřením na vzdělávání osob s handicapem a poruchami zdraví. Uznání role aplikovaných pohybových aktivit při rozvíjení: - psychomorických sch. a těl. zdatnosti - funkčních pohybů a běžné denní motoriky - sportovních dovedností

Aplikované PA – spojení mezi rehabilitací a výchovně vzdělávacím procesem Kvalifikovaní vedoucí pohybových programů budou schopni přizpůsobovat tyto programy pro určité skupiny postižených.

Návrh obsahu výcvikového programu - požadavky bez ohledu na typ studia Poznatky o některých typech poruch a postižení: lékařské hledisko, pedagogické, psychologické a sociální aspekty. Pochopení handicapu – znalost obtíží pro každodenní činnosti – stanovit cíle a metody k jejich dosažení. Poznatky o možných aktivitách pro ten který typ postižení. Znalosti o výzkumu v oblasti PA. Schopnost komunikace s postiženými.

Stupně speciálního výcviku Základní příprava Pro učitele – poznatky o přizpůsobení a aplikacích PA Pomocný zdravotnický personál – PA jako prostředek rehabilitace Lékař – vědomí hodnoty cvičení Pracovník „rekreace“ – opatření v přístupu

Stupně speciálního výcviku Postgraduální příprava Pro učitele – min. 1-leté studium s poznatky o poruchách a postiženích, o vzdělávacích a reedukačních metodách, o PAS a pohyb. schopnostech. Střední zdravot. personál – o základech sport. činností, vých.vzděl. cílech skupinových PA, o koncepci tréninku a výkonnostních limitech

Stupně speciálního výcviku Inovační příprava Pro dobrovolníky a pomocníky – důležité porozumět potřebám jednotlivců, rekreace. Sportovní instruktoři – profesionálové – vyšší úroveň sportovní přípravy, příprava univerzálního charakteru s postupnou specializací.