Zkušebnictví a kontrola jakosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PROF SVAR s.r.o. Tento dokument je v tištěné podobě neřízený, pokud není podepsán ředitelem společnosti !!! Příručka integrovaného systému managementu,
Advertisements

PODNIKOVÉ PROCESY A JEJICH SPOLEHLIVOST
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Řízení jakosti ve stavebnictví
Řízení jakosti, standardy
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Projektové řízení Modul č.1.
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb
Presentation Title.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Diagnostika staveb a zkušebnictví 2. přednáška v ak. roce 2012/13, V
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb 6. přednáška,ak
Řízení jakosti Číslo předmětu: Na cvičení je nutno nosit: - vlastní přezůvky, -kalkulačku se základní statistikou Cvičení budou v laboratoři.
Audit administrativních činností
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Facility management ČSN EN
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
Management kontinuity činností organizace
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Systémy managementu jakosti
1.Management? 2.Management jakosti?
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
ŘÍZENÍ JAKOSTI A SPOLEHLIVOSTI Věra Pelantová Pavel Fuchs verze 2009
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Management systému řízení kvality
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
Systém řízení kvality.
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
ÚVOD A STRUČNĚ Z HISTORIE 1. část
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Přechod na ISO 9001:2015 v DIAMO, s. p.
Systém managementu jakosti
PROJEKT: Hodnocení průmyslových rizik
Systém managementu jakosti 3
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Zkušebnictví a kontrola jakosti 03

Systémy řízení jakosti

Systémy řízení jakosti 90. léta – rozšíření metod řízení jakosti ve stavebnictví Zdokonalování souborů modelových řešení vydávaných mezinárodní organizací pro standardizaci ISO Logicky provázaný soubor mezinárodních norem ISO 9000 (vydané v roce 2000)

Systémy řízení jakosti Uvedení souboru ISO 9000 do soustavy českých norem ČSN EN ISO 9000:2001 Sytém managementu jakosti – zásady a slovník ČSN EN ISO 9001:2001 Systém managementu jakosti - požadavky ČSN EN ISO 9004:2001 Sytém managementu jakosti – směrnice pro zlepšování výkonosti Obecné normy - lze aplikovat pro všechny organizace bez ohledu na obor, zařazení i velikost

Systémy řízení jakosti Kriteriální norma pro posuzování (proces certifikace) je ČSN EN ISO 9001:2001 Sjednocuje dosavadní ISO 9001, 9002, 9003 Nově zpracovaná norma ČSN EN ISO 9000:2001 popisuje základy a zásady systémů managementu jakosti a definuje související termíny Metodická norma ČSN EN ISO 9004:2001 Obsahuje pouze návod a doporučení – není určena pro certifikaci

Systémy řízení jakosti Základní pojmy

Systémy řízení jakosti základní pojmy Důležitý podnět lidské společnosti nalezení způsobu a zajištění průkazu, že produkty lidské činnosti splňují požadované funkce Soustředění na oblast mimořádného ohrožení bezpečnosti člověka Obecné řešení problému – společné principy různorodých činností Proces – soubor vzájemně působících činností, které přeměňují vstupy na výstupy Systém – soubor vzájemně souvisejících a vzájemně působících prvků Produkt – výsledek procesu

Systémy řízení jakosti základní pojmy Pro posouzení a průkaz produktů zda plní požadavky slouží znaky Inherentní – nezbytné pro charakteristiku výrobku (průměr potrubí, počet podlaží, skladba podlahy apod.) Lze vytvářet soubory znaků – míra plnění požadavků kladených na produkt Přiřazené – mají zpravidla dočasný a informativní význam (tržní cena, forma vlastnictví budovy apod.)

Systémy řízení jakosti základní pojmy Jakost, kvalita – stupeň splnění požadavků souborem inherentních znaků Spolehlivost – souhrnný termín používaný pro popis pohotovosti a činitelů, které ji ovlivňují U stavebních konstrukcí je důležité přesné vymezení požadavků na výrobek nebo konstrukci v provozních podmínkách a současně vymezit časový úsek, po který je požadováno tyto požadavky plnit (znaky závislé na čase)

Systémy řízení jakosti základní pojmy Spolehlivost produktu je u jednotlivých oborů rozdílná Elektrotechnické výrobky – bezporuchovost, udržovatelnost a zajištěnost údržby Strojní obory – bezpečnost, životnost, pohotovost, skladovatelnost Stavební konstrukce – únosnost, použitelnost, trvanlivost

Systémy řízení jakosti základní pojmy Zabezpečení všech požadavků vyžaduje úsilý, čas a prostředky – náklady vztahujícími se k jakosti V tržním prostředí je snaha náklady minimalizovat Riziko – kombinace četnosti nebo pravděpodobnosti výskytu specifikované události a jejích následků Důsledné metody řízení jakosti snižují rizika

Systémy řízení jakosti Základní principy metod řízení jakosti

Systémy řízení jakosti základní principy metod řízení jakosti Výsledný produkt – soubor jednotlivých procesů (systém procesů) řízených organizací s definovaným uspořádáním povinností, pravomocí a vztahů Procesy rozhodující o kvalitě Řídící činnost Poskytování zdrojů Výrobní proces měření

Systémy řízení jakosti základní principy metod řízení jakosti Dosažení kvality produktu není jednorázovou nebo časově omezenou snahou – princip systémové zpětné vazby. Metoda PDCA (plánuj-dělej-kontroluj-jednej) D) Opatření k nápravě VSTUPY ČINNOSTI VÝSTUP A) Stanovení cílů B) Realizace C) Měření a hodnocení

Systémy řízení jakosti základní principy metod řízení jakosti Motivace trvalého zlepšování procesů – dle ČSN EN ISO 9000:2001 doporučeno: Zaměření na plnění současných a očekávaných požadavků zákazníka Vedení a řízení zaměstnanců osobnostmi, které prosazují soulad účelu a zaměření organizace Zapojení zaměstnanců do aktivní činnosti ve prospěch organizace Procesní přístup v řízení činností organizace Systémový přístup managementu zahrnující identifikování, dokumentování a řízení vzájemně souvisejících procesů

Systémy řízení jakosti základní principy metod řízení jakosti Neustálé zlepšování celkové výkonnosti organizace Přístup k rozhodování založený na analýze údajů a informací, získaných měřením Vzájemně prospěšné vztahy mezi organizací a dodavateli, což zvyšuje společnou schopnost vytvářet hodnoty

Systémy řízení jakosti základní principy metod řízení jakosti Uplatnění zásad řízení u konkrétní organizace je vždy tvůrčí činností všech pracovníků organizace Obecný model ČSN EN ISO 9001:2001 Systému managementu jakosti Tvůrčí aplikace Efektivní systém řízení jakosti organizace Tvůrčí aplikace Zlepšení systému dle ČSN EN ISO 9004:2001 směrnice pro zlepšování výkonnosti Systém procesů v organizaci

Systémy řízení jakosti Historický vývoj systémů řízení jakosti

Systémy řízení jakosti historický vývoj systémů řízení jakosti Stavby – nejstarší doklad technické činnosti Povinností stavitelů bylo vždy zajistit mechanickou odolnost a stabilitu staveb Nedodržení bylo stíháno přísnými tresty Kodex Chammurabiho – 1950 před Kr. Anglické zákonodárství – 15. st. (Jindřich IV) Napoleonův kodex Snaha – předcházet haváriím Jednoduché zkoušky ověřující kvalitu materiálů Klasické zkoušky fyzikálně-mechanických vlastností materiálů byly vyvinuty v době průmyslové revoluce v 18. století

Systémy řízení jakosti historický vývoj systémů řízení jakosti Přelom 19. a 20. st. – nalezeny účinné metody řízení efektivnosti výroby (F.W. Taylor, F.B. Giberth) a využití statistiky (W.A. Shewhart, E.S. Pearson) Praktické aplikace – tvůrčí a koncepční myšlení a osobní odpovědnost zaměstnanců u firmy – Baťa a.s. (na zač. 20 st. světový věhlas) Uplatnění těchto metod ve zbrojním průmyslu (ve II. s.v.) vedlo k založení ASQC (American Society for Quality Control – 1946, od roku 1997 ASQ) V evropě založena v roce 1956 EOQ (European Organization for Quality) – ČSSR členem od 1965 1969 – celosvětový kongres v Praze „Výchova a vzdělávání pro kvalitu a spolehlivost“

Systémy řízení jakosti historický vývoj systémů řízení jakosti Aplikace moderních metod řízení jakosti v Japonsku (Deming, Juran (oba USA) – 50. léta) Zaujetí Japonců pro nové podněty – v 70. letech první místo v inovacích a chápání jakosti První zasedání IAQ (International Academy for Quality) se konalo v Tokiu (1969)

Systémy řízení jakosti historický vývoj systémů řízení jakosti 70. léta v ČSSR – vznik KŘJ (komplexní řízení jakosti) – propracovaný systém hodnocení stavebních výrobků Díky rozvoji teorie spolehlivosti, matematické analýzy, informatiky, nedestruktivního zkušebnictví a podpory výpočetní techniky směřoval další vývoj k prevenci vad a poruch Tato etapa přináší úsporu nákladů vztahujících se k jakosti – stejný trend se předpokládá i do budoucnosti

Systémy řízení jakosti historický vývoj systémů řízení jakosti NÁPRAVA ISO 9000:1987 ISO 9000:2000 NÁPRAVA NÁKLADY NÁPRAVA KONTROLA KONTROLA MĚŘENÍ PREVENCE ANALÝZA PROCESŮ PREVENCE 1930 1987 1995 2000 Historický vývoj metod a systémů řízení jakosti a jejich předpokládaná ekonomická účinnost

Systémy řízení jakosti historický vývoj systémů řízení jakosti Moderní metody systémů prevence Dokumenty NATO – 1968 – 1979 Britské normy řady BS 5750:1979 Dnes zaváděné metody řízení Mezinárodní společností pro standardizaci – International Standards Organization (ISO) řady 9000 První vydání ISO 9000 v roce 1987 Přechod od využívání metod řízení jakosti k vytváření systémů managementu jakosti 1994 vydání revize (z důvodu neúměrného počtu navazujících norem) Vydání nového souboru norem ISO 9000:2000

Systémy řízení jakosti historický vývoj systémů řízení jakosti Evropská unie – mimořádná podpora kvality (v zájmu zvýšení konkurenčních schopností výrobců a dodavatelů služeb v mezinárodním obchodě) Špičkové průmyslové podniky (VW, ABB, Renault, Bosch, Philips, KLM a další) založily v roce 1989 EFQM (Evropská nadace managementu kvality – European Foundation for Quality Management) Každoročně uděluje Evropskou cenu za jakost Dnes členem EFQM přes 700 organizací Více než 20.000 firem úzce napojeno na aktivity EFQM

Systémy řízení jakosti historický vývoj systémů řízení jakosti 2000 – vláda ČR vyhlásila Národní politiku podpory jakosti – vytvoření podmínek pro vstup českých firem na trh EU a dosažení úspor zdrojů a ochrany životního prostředí ČKAIT – vyhlásila projekt zavádění systému managementu jakosti pro malé a střední projektové, inženýrské a stavební firmy autorizovaných osob 2002 – probíhá II. Generace projektu managementu jakosti Další krok v oblasti stavebnictví – vytvoření systému řízení jakosti všech činností spjatých s přípravou, výstavbou, s provozem a odstraněním stavby – systém celkového řízení jakosti – TQM (Total Quality Management)

Systémy řízení jakosti historický vývoj systémů řízení jakosti Charakteristika současného vývojového stupně řízení procesů Kontrola výroby – užití statistických kontrolních metod Řízení výroby – regulace procesu zaměřená na výrobek Řízení interních procesů organizace – zaměření na zákazníka, investora Řízení externích procesů organizace – zaměření na dodavatele a distributory Řízení investic – projektové řízení Totální řízení jakosti TQM – integrace systémů řízení jakosti (QMS) se systémy environmentálního managementu (EMS), bezpečností práce a sociálními hledisky

Systémy řízení jakosti Obecné zásady řízení jakosti v technických oborech

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Pro technické obory je charakteristické rozlišení procesů podle časové posloupnosti vytváření a využití produktu Proces návrhu Proces vývoje Proces výroby Proces provozu Proces likvidace Proces recyklace Návaznost procesů – životní cyklus produktu (ČSN EN ISO 9004:2001)

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Procesy a životní cykly jsou rozdílné u jednotlivých kategorií produktů (ČSN EN ISO 9000:2001 Služby obecně nehmotné (opraa, poskytnutí informace …) Software (pokyny pro řízení, počítačový program …), obecně nehmotný produkt Hardware (zděný sloup, železobetonový dílec …), obecně hmotný produkt Zpracované materiály (kamenivo, pojivo…), obecně hmotné Pro plnění vymezených procesů a činností vytváří organizace nedělitelné funkční prvky (výrobní střediska i jejich produkty)

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Mezi prvky navzájem i okolím jsou vazby, které vytvářejí strukturu – systém Tipycké pro systémy je schopnost interakce s okolím a vykazují vlastní cílové chování Pro zachování funkce systému mají význam vnější vazby (přijímají informace z okolí) Otevřený systém – s vnější vazbou (systémy řízení jakosti) Uzavřený systém – pouze vnitřní vazby Systémové inženýrství – teorie systémů a jejich aplikace (každý systém lze zlepšit) Soustava – vyšší celek zahrnující více systémů (např. stavení objekt – nosné, nenosné, izolační a jiné systémy)

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech ISO 9000:2000 preferuje postup, kdy prvky systému jsou definovány na základě reálných procesů Procesně orientovaný management jakosti Vstup - požadavky zákazníka Definovaný proces s měřením vlastností produktu procesu Otevřený systém – informace o spokojenosti zákazníka a vyhodnocení Cyklické zlepšování procesů a celého systému – spokojenost zákazníka

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Model procesně orientovaného systému managementu jakosti

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Řízení organizace – znalost a schopnost pracovníků řídit a provádět dokumentovaný technický proces Proces se časově rozvíjí po jednotlivých činnostech na základě vstupů, které jsou procesem přeměněny na produkt Lidský kapitál – opakováním procesu se zkvalitňuje Regulátory procesu tvoří společenské a přírodní podmínky, státní regulace pomocí zákonů a prováděcích předpisů Cíl řízení procesu – trvalá efektivní přeměna vstupů na výstupy

Schema technického procesu a jeho členění Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Schema technického procesu a jeho členění

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Vstupy – jsou procesem přeměněny na produkt (materiály) nebo mají jednorázové využití (dokumentace, pokyny apod.) Zdroje – podílejí se na vzniku produktu, ale nejsou jeho součástí Regulátory Zákonné Smluvní Pokyny managementu realizátora Sociální kapitál Pracovní prostředí Finanční zajištění Environmentální požadavky

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Základní systémový požadavek řízení procesu – stanovení podmínek trvalého zlepšování Metoda zpětné vazby Postupy – analýza údajů, návrhu a hodnocení nápravných a preventivních opatření a přezkoumání vedením Nápravné opatření – odstranění příčin zjištěných neshod Preventivní opatření – odstranění příčin potenciální neshody nebo situace

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Priorita vedoucích pracovníků – přijímání preventivních opatření (případná neshoda může mít fatální následky) Koncepce včasné výstrahy – účinné preventivní opatření (monitorování šířky trhlin betonu apod.)

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Procesy typické pro technické obory Proces jehož produktem je výrobek funkčně způsobilý samostatně plnit požadavky zákazníka Procesy dílčí a návazné – jejich produkty jsou vstupem do dalšího procesu řazeného v technologické a časové návaznosti – stanovuje se struktura vazeb – vytváří se systém výroby Snaha techniků – tvorba systémů spjatých s technickými obory jako otevřené systémy (ve všech etapách životního cyklu) Činnosti a procesy nelze vytvářet živelně (důsledky všech etap životního cyklu na veřejné zájmy) – stát vytváří prostřednictvím zákonů regulační systém a dohlíží na dodržování Největší pozornost je soustředěna na navrhování a uvádění výrobků na trh nebo objektů do provozu

Schéma uplatnění systémového přístupu dle modelu ČSN EN ISO 9001:2001 Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Schéma uplatnění systémového přístupu dle modelu ČSN EN ISO 9001:2001

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech Součástí systému řízení firmy jsou také procesy marketingu – získání zákazníka Proces průzkumu trhu Proces prognostických studií Proces segmentace trhu Proces marketingové strategie V organizaci jsou koordinovány činnosti pro usměrňování a řízení organizace s ohledem na jakost v rámci managementu jakosti Část managementu jakosti zaměřená na plnění požadavků na jakost – řízení jakosti

Systémy řízení jakosti obecné zásady řízení jakosti v technických oborech S rozvojem tržních vztahů a jejich globalizací dochází k sjednocování názorů na efektivní systém usměrňující řízení organizací – po historickém vývoji se uplatňují normy ISO řady 9000 (v ČR převzaté do systémů EN a ČSN pod názvem Systémy managementu jakosti Zásady managementu jakosti Zaměření na zákazníka Vůdčí schopnosti řídících pracovníků Zapojení zaměstnanců do aktivit ve prospěch firmy Procesní přístup Systémový přístup k managementu Trvalé zlepšování procesů a systémů Orientace na fakta (analýza dat a informací) Vzájemná prospěšnost vztahů s dodavateli