Nebulární hypotéza Pojetí prostoru a času Antinomie Objektivita 1724-1804.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POLOVODIČE SVĚT ELEKTRONIKY.
Advertisements

Metrické vlastnosti.  Odchylka dvou r ů znob ěž ných p ř ímek je velikost ka ž dého z ostrých nebo pravých úhl ů, které p ř ímky spolu svírají. • (R.
POHYB CO JE VLASTN Ě POHYB A JAKÉ MÁ VLASTNOSTI. CO JE TEDY VLASTNĚ POHYB?  POHYB JE D Ě J, P Ř I KTERÉM T Ě LESO M Ě NÍ SVOJI POLOHU V ŮČ I JINÉMU T.
Nebulární hypotéza Pojetí prostoru a času Antinomie Objektivita
(principy funkce a oblasti vyu ž ívání tabulkových procesor ů, struktura tabulky, vzorce a funkce obecn ě, adresace bun ě k - relativní a absolutní editace.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Kdo je lidské embryo? David Č erný 1. LF UK v Praze
Francouzský materialismus I
2014 / 2015 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka - Rocky Ideologica.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
 Škola: St ř ední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
2012 / 2013 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Atmosféra planety Země
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
Zuby Autor: Mgr. Iva Hirschová VY_32_INOVACE_10_Chrup Vytvo ř eno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek.
ABAKU. Abaku – kombina č n ě strategická po č etní hra pro 2 až 4 hrá č e.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
II. Logika Přehled logických spisů.
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
VY_32_INOVACE_09 09 CO NÁS OBKLOPUJE ? autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Dějiny právního myšlení Přednáška I
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
8.1 Aritmetické vektory.
8.1.2 Podprostory.
Obecná teorie relativity
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Úvod do filozofie.
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
III. Metafyzika Metafyzika jako logika (IV.) Přehled obsahu Metafyziky
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
(a s Coriolisovou silou)
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
8.1.3 Lineární obal konečné množiny vektorů
Francouzský materialismus I
Dvourozměrné geometrické útvary
Zlomky Sčítání zlomků..
Kam se točí Tobě ?.
Dvourozměrné geometrické útvary
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
V IZOTROPNÉM PROSTŘEDÍ
Fyzikální veličiny.
Běžná pravděpodobnostní rozdělení
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ
Co nás obklopuje?.
Dvourozměrné geometrické útvary
Lineární funkce a její vlastnosti
Tommy's Window Slideshow
Moment hybnosti Moment hybnosti L je stejně jako moment síly určen jako součin velikosti ramene d a příslušné veličiny (tj. v našem případě hybnosti p).
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Dvourozměrné geometrické útvary
3 Elektromagnetické pole
Tečné a normálové zrychlení
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Nebulární hypotéza Pojetí prostoru a času Antinomie Objektivita

Hypotézy vzniku sluneční soustavy musí například uspokojivě vysvětlit  téměř kruhové dráhy planet ležící v jedné rovině se souhlasným smyslem rotace, který se shoduje s rotací Slunce  vztah mezi poloosami drah planet a pořadovým číslem planety, tzv. Titiusovu-Bodeovu řadu  málo výstředně, od ekliptiky velmi málo odkloněné dráhy přirozených satelitů  rozdíly v hustotách vnitřních a vnějších planet  nepřímoúměrné rozdělení hmotnosti a hybnosti mezi planety a Slunce

Simone Laplace

 Kritika č istého rozmyslu, Transcendentální estetiky oddíl prvý. Transcendentální – transcendentní  Transcendentní – pojmy (tvrzení) p ř ekra č ující oblast mo ž né zkušenosti, nekriticky p ř esahují meze našeho poznání  Transcendentální – poznání, které p ř ekra č uje v subjektivním slova smyslu p ř edm ě t sm ě rem k apriorním podmínkám poznání tohoto p ř edm ě tu.

Intence  Nemáme ž ádné č isté v ě domí (na rozdíl od Descartova cogitans), v ě domí je ji ž v ž dy p ř edm ě tné svou intencí na p ř edm ě t.  P ř edm ě ty z okolního sv ě ta si p ř estavujeme pomocí tzv. vn ě jšího smyslu, co ž je vlastnost naší mysli. V tomto vn ě jším smyslu je dán tvar velikost poloha (vzájemný pom ě r).

 Prostor není empirický pojem. Není odvozen z vn ě jší zkušenosti.  Prostor je nutná p ř edstava a priori.  Prostor není diskursivní, tj. obecný pojem o vztazích v ě cí v ů bec, ale č istý názor.  Prostor si p ř edstavujeme jako nekone č nou veli č inu. Všechny č ásti prostoru jsou najednou.

Transcendentální výklad pojmu prostoru  Vysv ě tlení pojmu jako principu, který od ů vod ň uje mo ž nost jiných syntetických soud ů a priori.  Prostor je formální schopnost vn ě jšího názoru vnímat p ř edm ě ty a poskytovat rozumu bezprost ř ední p ř edstavu o nich. Jedin ě tak je geometrie pochopitelná jako syntetické a priori.

Záv ě ry Prostor není vlastností v ě cí o sob ě ani nevyjad ř uje jejich vzájemný pom ě r. Prostor je forma všech jev ů vn ě jší smysl ů, subjektivní podmínka smyslovosti, která je p ř ed všemi skute č nými vjemy jako č istý názor – a priori.

Metafysický výklad pojmu č asu  Č as není empirickým pojem abstrahovaný ze zkušenosti.  Č as je nutná p ř edstava jako základ všech názor ů.  Z a priori č asu vyplývá i mo ž nost apodiktických záv ě r ů o č ase: je jednorozm ě rný nelze vyvodit ze zkušenosti je to pravidlo, podle kterého je zkušenost v ů bec mo ž ná.  Č as není diskursivní.  Nekone č nost č asu – všechny r ů zné č asy jsou jen omezenými č ástmi jednoho jediného základního č asu.

Transcendentální výklad pojmu č asu  Pojem zm ě ny a pohybu je mo ž ný jen skrze p ř edstavu č asu. Záv ě ry  Č as není nic samo o sob ě existujícího ani objektivní vlastností v ě cí. Č as je forma vnit ř ního smyslu – nazírání sebe sama a svého vnit ř ního stavu. Č as je formální podmínka a priori všech jev ů

Č as je tedy  empirická realita, je objektivn ě platný, pokud jde o p ř edm ě ty, které mohou být dány našim smysl ů m. Nazírání je v ž dy jen smyslové, tzn. ž e se nem ůž eme setkat s p ř edm ě tem, který by nebyl ur č en č asov ě.  Nemá však absolutní realitu, ale po abstrakci od smyslových dat z ů stává č as jako transcendentální idealita  Č as a prostor nejsou pojmy, ale apriorní formy nazírání.

Thesis Sv ě t má po č átek v č ase a jest také prostorov ě ohrani č en. Antithesis. Sv ě t nemá po č átku ani hranic v prosto ř e, nýbr ž jest i č asov ě i prostorov ě nekone č ný.

D ů kaz.  Nebo ť dejme tomu: ž e sv ě t nemá po č átku v č ase: to ž ub ě hla a ž k danému ka ž dému okam ž iku v ěč nost a tudí ž uplynula nekone č ná ř ada po sob ě následujících stav ů v ě cí ve sv ě t ě. Ne ž nekone č nost ř ady zále ž í práv ě v tom, ž e nikdy nem ůž e býtí ukon č ena sukcesivní syntesou. Tedy jest nekone č ná uplynulá ř ada sv ě tová nemo ž ná: tudí ž, po č átek sv ě ta nutnou podmínkou její jsoucnosti, co ž bylo nejprve dokázati.  Z ř etelem k druhému vezm ě me op ě t opak za daný: pak bude sv ě t nekone č n ě daný celek najednou eksistujících v ě cí. Nyní nem ůž eme velikost n ě jakého kvanta, nedaného v ur č itých hranicích p ř i ka ž dém názoru,l) p ř edstaviti si jinak ne ž li syntesou jeho č ástí a totalitu takového kvanta jen úplnou syntesou anebo op ě tovným p ř idáváním jednoty sob ě samému2). Tudí ž za ú č elem pochopení sv ě ta, všechny prostory vypl ň ujícího, jako celku musila by syntesa č ástí nekone č ného sv ě ta býti pokládána za dokonanou, t. j. nekone č ný č as musel by vypo č ítáváním všech koeksistujících v ě cí pova ž ován býti za uplynulý, co ž je nemo ž nost. Proto nekone č ný agregát skute č ných v ě cí nem ůž e býti za daný celek a s tím zárove ň ani za najednou daný pova ž ován.

D ů kaz.  Nebo ť dejme tomu: ž e má po č átek. Pon ě vad ž po č átek znamená jsoucno, p ř ed nim ž ušel č as, v n ě m ž v ě c nebyla, musel p ř edcházeti č as, v ni ž sv ě ta nebylo, t.j. prázdný č as. Ale v prázdném č ase není vznik n ě jaké v ě ci mo ž ný, pon ě vad ž ž ádný díl tohoto č asu nemá na sob ě rozeznávací podmínku jsoucna p ř ed známkou nejsoucna (at si t ř eba p ř ijmeme, ž e povstal sám sebou nebo z jiné p ř í č iny). M ůž e tudí ž ve sv ě t ě po č nouti mnoho ř ad v ě cí, ale sv ě t sám nem ůž e míti po č átek a jest vzhledem k minulosti nekone č ný.  Co se tý č e toho druhého,. p ř ijm ě me zase nejd ř ív opak: ž e toti ž sv ě t prostorov ě jest kone č ný a obmezený: pak se nachází v prázdném prosto ř e neobmezeném. Tedy by zde musel býti nejen pom ě r v ě cí: v prosto ř e, nýbr ž také v ě cí. ku prostoru.  Pon ě vad ž pak sv ě t jest absolutní celek, mimo n ě j ž ž ádný p ř edm ě t názoru ' a proto ani korelát sv ě ta, se nenajde, k n ě mu ž by se vztahoval, tu by pom ě r sv ě ta k prázdnému prostoru byl pom ě rem k ž ádnému p ř edm ě tu. Takový však pom ě r, tudí ž i ohrani č ení sv ě ta prázdným prostorem, není nic ; není tedy sv ě t prostorov ě nikterak ohrani č ený, t. j. jest vzhledem k rozlehlosti nekone č ný.

Druhý rozpor transcendentálních idejí. Thesis. Ka ž dá slo ž ená substance ve sv ě t ě zále ž í z jednoduchých č ástic a nikde neeksistuje nic, le č jednoduché, anebo co z n ě ho je slo ž eno. Antithesis. Ž ádná slo ž ená v ě c na sv ě te nezále ž í z jednoduchých díl ů a nikde v n ě m neeksistuje nic jednoduchého. T ř etí rozpor transcendentálních idejí. Kausalita dle zákon ů p ř írodních není jediná, z ní ž by se daly sv ě tové jevy vesm ě s odvoditi. Jest nutno ješt ě kausalitu se svobodou p ř ijmouti k vysv ě tlení jich. Není svobody, nýbr ž všechno ve sv ě t ě d ě je se prost ě podle zákon ů p ř írodních. Č tvrtý rozpor transcendentálních idejí. Ke sv ě tu nále ž í n ě co, co bud jako jeho č ást anebo p ř í č ina jeho je bytostí prost ě nutnou. Neeksistuje nikde ž ádná bytost prost ě nutná, ani ve sv ě t ě ani mimo n ě j, jako jeho p ř í č ina.

Kant peers beyond the window of the phenomenal world and sees nothing