Martin Holý Mobilní zařízení
Obsah MP3 / MP4 přehrávače Mobilní telefony Notebooky Tablety Handheldy Čtečky e-knih
MP3 / MP4 přehrávače
Historie Walkman CD přehrávače 1996 - Audio Highway Listen Up Kazety Vyrobeno okolo 25 kusů
Informace Malé elektronické zařízení obvykle s pár základními tlačítky a displejem Přehrávají mnoho hudebních formátů, hlavně MP3 Komprimovaný zvukový formát Pokud podporují zobrazování obrázků či videí, jsou označované MP4 Častěji prodávané jako součást mobilních telefonů než jako samostatné zařízení
Ukládání dat Flash disk Pevný disk Paměťová karta (SD,…) Malé rozměry, menší kapacity (max. 32 GB) Pevný disk Větší rozměry, větší kapacity (80 GB i více) Paměťová karta (SD,…) Přes USB, dražší modely přes Wi-Fi
Shrnutí Jednoduché Dlouhá výdrž na baterie Doprovodné užitečné funkce VÝHODY NEVÝHODY Jednoduché Dlouhá výdrž na baterie Doprovodné užitečné funkce Diktafon, rádio Minimální rozměry „další krabička“ v kapse Nutnost myslet na dobíjení U některých horší či nemožná výměna baterií Mnohé nepodporují USB Mass Storage Nutné mít speciální programy pro nahrávání písniček (např. iTunes)
Mobilní telefony
Historie 1946 – první mobilní hovor (z auta) 1973 – první přenosný telefon (Motorola) Váha okolo 1 kg 1983 – DynaTAC 8000x První komerčně prodávaný
Informace Malé přenosné elektronické zařízení s několika tlačítky a displejem Využívají technologii GSM Poskytují mobilní operátoři (SIM karta) Mnoho dodatečných funkcí SMS, kalendář, upomínky, FM rádio, fotoaparát, Bluetooth, MMS, Internet,…
Ovládání Klasický Dotykový 9 tlačítek s čísly + další na obsluhu funkcí Dotykový Méně tlačítek nahrazuje dotykový displej Komplexnější operační systémy Windows Mobile Android iOS Bada, Symbian,…
Shrnutí Malé zařízení Mnoho funkcí Propojení s PC Seniorské mobily VÝHODY NEVÝHODY Malé zařízení Mnoho funkcí Propojení s PC Seniorské mobily Malý displej pro webové stránky
Notebooky
Historie 1972 – Dynabook 1975 – IBM 5100 Cíleno na malé děti První hromadně prodávaný
Informace Přenosný počítač s vlastním displejem, baterií, klávesnicí a polohovacím zařízením (touchpad) Podobné komponenty, ne však zaměnitelné Vyměnit se dají HDD, RAM a baterie HDD se dá použít i v klasickém počítači Klasické operační systémy (známé z PC) Windows, Linux
Velikosti Netbook* Subnotebook Klasický notebook Ultrabook* Displej < 12“, 1 kg Subnotebook Výkonnější, avšak obdobně velký jako Netbook Klasický notebook Displej okolo 15“ Ultrabook* Velký, výkonný avšak velmi tenký (max. 2 cm) * - Komerční označení (™) firmy Intel
Shrnutí Vše v jednom Snadno přenosný Dražší než obdobně vybavený PC VÝHODY NEVÝHODY Vše v jednom Snadno přenosný Dražší než obdobně vybavený PC Základní součástky nejde vymontovat Horší čištění a chlazení
Tablety
Tablet Vstupní periferie Elektronické zařízení Profesionální grafici O nich bude tato část prezentace
Historie 1888 – první zařízení 2000 – Tablet PC (Microsoft) 2010 – iPad (Apple)
Informace Elektronické zařízení s velkým displejem Určeno především na prohlížení webových stránek, sledování filmů a hraní her „něco“ mezi mobilem a notebookem Nevhodné na psaní delších textů pouze virtuální klávesnice (na displeji) Wi-Fi připojení k Internetu, dražší mají 3G
Srovnání s mobilními telefony VÝHODY NEVÝHODY Větší displej Omezenější funkce Větší rozměry Pouze virtuální klávesnice Drahý Krátká výdrž na baterie
Srovnání s notebooky Podstatně menší rozměry Delší výdrž na baterie VÝHODY NEVÝHODY Podstatně menší rozměry Delší výdrž na baterie Pouze virtuální klávesnice Jiné operační systémy Menší výkon
Handheldy
„Handheld“ = „Držet v ruce“ Všechna zařízení, která se dají „držet v ruce“ Často se s tímto označením setkáváme u kapesních herních konzolí, o čemž bude tato část prezentace
Historie 1976 – Autorace 1979 – Microvision (Smith Engineering) Pouze jedna (nevyměnitelná) hra 1979 – Microvision (Smith Engineering) První s cartridgema (výměna her) 1998 – Gameboy (Nintendo)
Informace Malé elektronické zařízení s displejem, několika tlačítky a analogovými páčkami (joysticky) Především pro hraní her Wi-fi pro připojení na Internet i hraní ve více hráčích Připojení do TV přes kabel
PS Vita (Sony) Rok vydání 2012 Vysoký grafický výkon Obdobný jako u stolní konzole PS3 Dva dotykové displeje Akcelerometr, gyroskop, kompas Ovládání pohybem GPS, Wi-fi lokalizace
Nintendo 3DS 2 displeje 2 kamery pro pořizování 3D fotek či videa Spodní dotykový vrchní s 3D autostereoskopií Pro 3D efekt není nutné mít brýle 2 kamery pro pořizování 3D fotek či videa Akcelerometr, gyroskop Wi-fi
Srovnání s notebooky Snadno přenositelné Optimalizované hry VÝHODY NEVÝHODY Snadno přenositelné Kapesní Optimalizované hry Jednoduché ovládání Menší displej Drahé hry Málo funkcí Nemožnost rozšiřování
Srovnání s mobily Výkonnější Lepší, hezčí, komplexnější hry VÝHODY NEVÝHODY Výkonnější Lepší, hezčí, komplexnější hry Omezené funkce Drahé hry
Čtečky e-knih
Historie 1970 – Gyricon (Xerox) 2004 – Librié EBR-1000EP (Sony) 2007 – Kindle (Amazon)
Informace Malé elektronické zařízení velmi podobné tabletům Může mít klávesnici E-Ink displej Nahrávání knih přes USB, Wi-fi či dražší modely mají zdarma přístup na 3G Odkazy v rámci knihy, interaktivní vyhledávání ve slovnících (neznámých slov)
E-ink „Elektronický papír“ Prozatím pouze černobílý Má vypadat jako standardní inkoust na papíře Prozatím pouze černobílý Spotřeba energie pouze při překreslování stránky Použitelný na mnoho rozdílných povrchů Zdi, trička, USB flash, klávesnice,…
Shrnutí Velmi nízká spotřeba Perfektní pozorovací úhly VÝHODY NEVÝHODY Velmi nízká spotřeba Perfektní pozorovací úhly Čitelnost na slunci Neustále se nepřekresluje Šetří oči Černobílý Nutné osvětlení ve tmě Drahý Pomalé překreslování stran Mohou zůstávat stíny předchozích stran Málo knih je v elektronické podobě
Konec