ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
Literární věda.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Schůze, porady a jejich řízení
Slohové postupy.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
INFORMAČNÍ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Slohové postupy a útvary
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
PRÓZA, EPIKA Mgr. Michal Oblouk. Próza Z latiny prosa oratio = řeč přímá, stále postupující Přirozená, běžná forma vyjádření psaná volně (ne ve verších)
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
EXIT Klub na vlastní kůži Budete potřebovat: 1.Nový Zákon a Žalmy 2.Diskusní materiál EXIT316 MISE Střetnutí (viz. Úvodní stránka prezentace)
Úvaha.
Sloupek.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Skupinové interview (Focus group)
Publicistický styl Znaky a útvary.
Slohové postupy.
Checklandova metodologie
Andrea Brožová Doubková
Řečnický styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_86.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
Využití obrazového materiálu v hodinách Čj „Učit se znamená objevovat to, co už víš. Konat znamená demonstrovat, že to víš. Učit druhé znamená připomínat.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
FUNKČNÍ STYLY Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
ÚVAHA Mgr. Michal Oblouk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
O útvarech, žánrech a textech
Publicistický styl - úvod
Písemná práce Základní informace.
Esej Definice druh úvahy na odborné téma. Nebývá rozsáhlá, je psána většinou s estetickým záměrem. Od úvahy se liší tím, že zobecňuje a syntetizuje poznatky.
Andrea Brožová Doubková
1.
Transkript prezentace:

ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU Mgr. Michal Oblouk

úvodník, komentář, kritika, rozhovor, recenze, diskuse, anketa ANALYTICKÉ ÚTVARY úvahové cílem je o událostech informovat, hodnotit je a zamýšlet se nad nimi úvodník, komentář, kritika, rozhovor, recenze, diskuse, anketa

ÚVODNÍK úvodní (základní a nejdůležitější) článek v novinách je umístěn na čelním místě – 1. strana novin úvaha o významné události, která je právě aktuální (nejnovější), ale může se týkat i budoucnosti vychází ze známých faktů, dále je doplňuje, vysvětluje použití 1. osoby množného čísla

ÚVODNÍK

KOMENTÁŘ týká se aktuálních problémů vychází ze známých faktů, dává je do souvislosti, kritizuje i chválí, vyzvedne špatné a pochválí to dobré autor v něm zaujímá postoj k tomu, co se právě děje nebo se stalo už v minulosti bývá umístěn za úvodníkem, je kratší

KRITIKA druh úvahy vyjadřuje názor na události, osobnosti, dílo, posuzuje přísně jeho hodnoty má blízko k recenzi kritizovat se má vždy za účelem zjednat nápravu

ROZHOVOR/INTERVIEW dialog řízený rozhovor většinou ho pořizuje novinář s nějakou známou osobností, které se ptá na to, co by z jejího života a díla mohlo nejvíce zajímat čtenáře – snaží se při tom uspokojit zájem a vkus publika nutné připravit si otázky dopředu o člověku, se kterým vedeme interview, musíme vědět co nejvíce

INTERVIEW

RECENZE shrnující hodnocení, posudek uměleckého nebo vědeckého díla (knihy, filmu) nebo kulturní události (koncertu, výstavy) seznamuje čtenáře s posuzovaným dílem, pojednává o jeho kladech a záporech, vyslovuje hodnotící soudy, dílo veřejnosti doporučuje nebo nedoporučuje menší rozsah než kritika neměla by nikdy obsahovat vulgární výrazy ani napadat autora díla

RECENZE

DISKUSE/DEBATA patří mezi řízené dialogy obecné uvažování a rokování o něčem z různých stanovisek nebo pohledů, společné zjišťování názorů na stejnou věc - vyjádření účastníků k danému problému, hodnocení, navrhované řešení ten, kdo ji řídí, udílí účastníkům slovo, dbá na to, aby se ke slovu dostali pokud možno všichni, i na to, aby se diskuse nevzdalovala od zadaného tématu, usměrňuje průběh otázkami i zaujímá stanovisko, v závěru shrnuje, dbá na dodržování pravidel slušného chování

ANKETA řadí se k řízeným rozhovorům využívá se v masmédiích k bezprostřednímu zjištění názorů/mínění více osob, zpravidla náhodně vybraných – ptáme se na stejnou věc, pokládáme stále stejnou otázku na rozdíl od besedy nemají dotazovaní možnost seznámit se s názory ostatních účastníků ankety a reagovat na ně

ANKETA

ZDROJE http://www.presseurop.eu/cs/content/news-brief-cover/599851-zeme-bez- politicke-odpovednosti http://www.pozemky-kolodeje.cz/ http://www.prag.diplo.de/Vertretung/prag/cs/01/20__Jahre__der__Wie dervereinigung/ueberschitsseite__20__jahre__der__wiedervereinigung_ _cz.html http://www.milpo.cz/recenze.htm http://indies.eu/alba/721/bongo-bonboniera/ http://www.blue-star.cz/clanky_rozhovory.htm http://www.ckvocal.cz/soucasnost.html http://bandzone.cz/pragounion http://www.canik.cz/2008/10/17/materska-dovolena-mrtve-more-a-pipi- dlouha-puncocha-kudy-z-nudy/ http://jablonecky.denik.cz/zpravy_region/svicky-a-kvetiny-lide-pokladaji- u-radnice20111218.html http://www.bystrcnik.cz/?p=6096